Jag och min polare försöker komma på moderna bilar/bilmärken som är helt nationellt producerade. Altså vartenda liten del är byggd i sitt egna land. (Med viss dispens för t.ex. batterier, råvaror och små komponenter).
T.ex.
Chrysler 300c: Basically en Mercedes Jaguar XF: Ford mondeo Chassie, Citroen motor Volvo i helhet: Kan man knappt kalla svenskt Koenigsegg: Volvomotorer, som inte är svenska Ferrari: Boschdelar i sig bla. BMW: Bygger X5 och Z3 bla i staterna.
Finns det ens något bilmärke som inte delar utanför sitt egna land?
Beror väl på vart man drar "gränsen" för vilka delar som räknas. Elektriska komponenter finns det ju tusentals av i nya bilar, tror inte det är så vanligt att det tillverkas i samma land.
Jag skulle gissa på ingen. Men närmast kommer väl Aston Martin, Morgan eller något annat engelskt, Engelsmännen är ju kända för den där taggiga gröna växten dem har monterade upp i bakdelen.
Eagle speedster bör vara jäkligt tvättäkta engelsk ?
Här har vi en till såndär gång på hur petig man vill vara den har boch elektronik brembo bromsar koplingen är nog troligast sach (hittade dock ingen direkt hänvisning) Men motorn är en helt egen utvecklad sak.
Vill man söka komponenter så går de hitta i nått i alla bilar som inte kommer från samma land som bilen är tillverkad i. Om vi kollat på nya bilar som är närmast att ha allt inom samma land är nog japanare och väldigt små europeiska tillverkare bäst till. Men om man kan ta gamla bilar så blir de nog mycket lättare, jänkare va ju rätt egna ett bra tag.
Jag skulle gissa på ingen. Men närmast kommer väl Aston Martin, Morgan eller något annat engelskt, Engelsmännen är ju kända för den där taggiga gröna växten dem har monterade upp i bakdelen.
Nja, Aston kör med rätt mycket Ford-delar, nyckel t ex.. Och Volvo-delar, spegelkåpor och elhissknappar t ex.. De kan ju visserligen vara tillverkade i England för det, men tror inte det?
Så till TS: det finns nog inga sådana biltillverkare kvar längre. ESP-system, airbags, elektronik-komponenter, strålkastare etc tillverkas av underleverantörer i olika länder.
Lada har börjat sätta ladaloggan på Dacior för att få modernare bilar. Men än finns det riktiga Lador men vet inte om de är helt ryska, en massa märken är inblandade i märket...
Så till TS: det finns nog inga sådana biltillverkare kvar längre. ESP-system, airbags, elektronik-komponenter, strålkastare etc tillverkas av underleverantörer i olika länder.
Själv har jag sträckriktat den rostfria plåten i skogarna utanför Hedemora till motorpackningar som Reinz Dichtungs levererar till BMW/Mini för montering i de fyrcylindriga motorerna som används i just Mini.
Ford motorer* Fast så mycket dom har gjort om på sina motorer. Så skulle jag inte kalla det en Ford motor. Det mesta på Agera R motorn är ju byggd av dom.
Sen en annan myt man kan dra upp på en gång är att deras bilar inte är AWD som vissa tror. RWD har det alltid varit.
Svårt att säga. Vet att Subaru är väldigt "isolerade" i sina egna prylar. Likaså kanske Toyota?
Byggs väl även i USA
Under kaoset i Japan var det tvärstopp för oss med ALLT från Subaru, det flesta byggs från Japan förutom de modeller som är under amerikansk marknad (Tribeca t.ex.)
t.o.m så att underleverantörer såsom autoliv som exempel har underleverantörer så en väldans massa ställen en bil "kommer" ifrån
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Jag skulle gissa på ingen. Men närmast kommer väl Aston Martin, Morgan eller något annat engelskt, Engelsmännen är ju kända för den där taggiga gröna växten dem har monterade upp i bakdelen.
Nja, Aston kör med rätt mycket Ford-delar, nyckel t ex.. Och Volvo-delar, spegelkåpor och elhissknappar t ex.. De kan ju visserligen vara tillverkade i England för det, men tror inte det?
Så till TS: det finns nog inga sådana biltillverkare kvar längre. ESP-system, airbags, elektronik-komponenter, strålkastare etc tillverkas av underleverantörer i olika länder.
Kan tänka mig, var bara en ren gissning.
Men Morgan aero supersport då?
Den ska väl vara handbyggd med delar av karossen i trä vad jag vet, kanske är en av dem bilar som har flest inhemska delar iallafall?