saab_sonett skrev:
Mervolic skrev:
panda666 skrev:
finns ju det där avgasröret som heter Magnaflow om inte jag säger fel nu. Ger riktigt bra ljud.
Men tror nog att det blir 535/540 då i framtiden spec om man kan byta in sin 528 via en bilhandlare och få en av dom då. Riktigt kul med bra motorljud när man accelererar. Så 540 slår ihjäl 528 medans 535 är ganska lika med 528? eller är 535 starkare än 528? i så fall hur pass starkare då? snackar vi om en halv sekund bättre?
Enligt de siffror jag kan hitta så är 535 0.1 sekunder snabbare på 0-100, dessutom är den 11 km/h snabbare än 528.
535 är också ca 150 kg tyngre än 528.
Hrmmm.
528i I6 24V 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500 280 N·m 7.5 (man) / 8.8 (aut)
535i V8 32V 180 kW (245 PS; 241 bhp) @ 5800 345 N·m 6.9 (man) / 7.6 (aut)
540i V8 32V 210 kW (286 PS; 282 bhp) @ 5400 440 N·m 6.2 (man) / 6.5 (aut)
Tog mig friheten att lägga till när vridmomentet är som störst oxå
528i I6 24V 142 kW (193 PS; 190 bhp) @ 5500rpm 280 N·m @3500rpm. 7.5 (man) / 8.8 (aut)
535i V8 32V 180 kW (245 PS; 241 bhp) @ 5800rpm 345 N·m @3800rpm. 6.9 (man) / 7.6 (aut)
540i V8 32V 210 kW (286 PS; 282 bhp) @ 5400rpm 440 N·m @3600rpm. 6.2 (man) / 6.5 (aut)
Har ägt 523 528 och kört 520 530 535 540 M5 samt 525d.
Kan inte annat göra än att rekommendera 528, skön karaktär på den raka 6an samt en modernare framvagn med skönare respons än V8 BMW.
(och jag är långt i från ngt fan av BMW men en e39 528 skulle jag kunna tänka mig igen om jag snubblar över någon, ska man ha tysk V8 köper man
MB W210 430 279hk@5750rpm 400Nm@3000rpm 0-100 6.6s
, eller S210 430, förutom -viss- rostbenägenhet en i mina ögon en betydligt mera komplett bil, och dom går faktiskt att svänga med trots vad många tror)