3243
Sök

Starkaste 240,740 Motorn??

36 Inlägg
8 februari 2006
#21
det finns b230ft med 156 (740 serien) sen med 165 hk (940) serien och dom ft motorerna är inte så lika varandra om man kollar inehållet


Dieseldoktor
112 Inlägg
8 februari 2006
#22
D24S har 60Kw/82hk vid 4800 varv samt 140Nm vid 2800varv
D24T har 80Kw/109hk vid 4100v.  samt 205Nm vid 2400v.
D24TIC har 90Kw/122hk vid 4100v samt 245Nm vid 2400v

har D24T i min 265:a och den går inte dåligt den!! dessutom är det ju snorbilligt att köra med den också. den är ganska slö innan turbon får fart men sen sticker den iväg!! 0,8 bar laddar den original och 1-1,2 kan man ladda utan att bygga om motorn och det håller! men man måste ju skruva upp pumpen också så den sprutar in mer diesel gör man inte det kan du ladda 2 bar utan att det ens märks.

men man ska passa sig för motorer före 1983 dom var dåliga läcker/spricker i toppen och får ovala cylindrar, sen gjordes dom om och samtliga med turbo fick oljekylda kolvar. men efter 93 fick dom fler lager på kamaxeln vilket skonade denna lite. det är inte ovanligt att de äldre gick av vid höga varv.
samtliga D24 har också autotermatikkolvar som krymper/expanderar beroende på temperaturen så att ett konstant spel mellan cylinder och kolv erhålls.  det är stålplattor på insidan av kolven som fixar detta.
Senast redigerat av _chevrolet_ (12 februari 2006)


Turbomissbrukare
62 Inlägg
8 februari 2006
#23
900 Power skrev:
BoraV6 skrev:
Thornado skrev:
det sitter inte 16v i glt

Jo, satt då det i min. Och alla andra 740 GLT jag sett!

Nej alla GLT har INTE 16V.

Det finns med 8V också, B230F.

Dom heter GLE.. för dom motorerna kom 89 och dom sitter i dom nuare 740s.. GLT e ENBART 16V..
GL finns med 230F oxå.. men då e dom "E"xclusive utrustade..

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

10 287 Inlägg
9 februari 2006
#24
För hundrade gången.

740GLT är 8V. Punkt. (Ett utrustningspaket)

740GLT-16V är 16V.

/Göran


Mortcha skrev:
GLT e ENBART 16V..
GL finns med 230F oxå.. men då e dom "E"xclusive utrustade..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
9 februari 2006
#25
Mortcha skrev:
900 Power skrev:
BoraV6 skrev:

Jo, satt då det i min. Och alla andra 740 GLT jag sett!

Nej alla GLT har INTE 16V.

Det finns med 8V också, B230F.

Dom heter GLE.. för dom motorerna kom 89 och dom sitter i dom nuare 740s.. GLT e ENBART 16V..
GL finns med 230F oxå.. men då e dom "E"xclusive utrustade..

Har mekat med en 740 GLT 8V så de finns..

Annars sitter B230F motorn i GL modellen.

GLE heter de som har B230E, alltså k-jetronic.


Göran> Precis smile

24 Inlägg
10 februari 2006
#26
gl/t 116 hk b230f
glt  159hk b234f
gl/e 112 hk b230f
gle 131hk b230e

gt/t och gl/e är vanliga gl motorer med gle eller glt utrustnings paket dvs gl/t hadde svarta lister abs elhissar fram osv gl/e hadde massa krom och elhissar runtom.

Dom tre lite starkare motoralternativen (b234f samt b230e, b230ft) satt bara i dom äkta glt modellerna.


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
10 februari 2006
#27
alltså,, att starkaste sug motorn på 240 b23e från 79-80 på 140hk..
på 740 sugmotor 8v är det b23e från 84. den hade 131hk.
740 med 16v är 159hk.
överladdning vet jag ej 240, men 740 turbo b230et har 182hk, b230ft har 165hk, och turbo + har 190hk......

736 Inlägg
10 februari 2006
#28
Notera att B230E är en föregångare till B230F. Mekanisk insprutning istället för elektronisk. Största anledningen till att de ger mer effekt är för att de fanns innan -88 och därför inte har katalysator. Däribland den gamla turbon B230ET med hela 182 hästar.

(B23 föregångare till B230)
Senast redigerat av frasse4 (10 februari 2006)


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
10 februari 2006
#29
b230e är ju samma som b23e men lågfriktionsmotorn,,

274 Inlägg
10 februari 2006
#30
hmm, ja har sj en gle och den e de 129 hk i.. o i turbon som ja nyss har införskaffat en så vet ja! dom med b230ft e de 156 hk(88-) i och i et e de 182 hk.. (-84) smile

fyllo

21 761 Inlägg
10 februari 2006
#31
air_denka skrev:
b230e är ju samma som b23e men lågfriktionsmotorn,,

Och ändå är B230E svagare än B23E, man trodde ju att den skulle ha mer hk.

7 Inlägg
24 juli 2006
#32
B230 är ju gjorda för att minska ner utsläppen och att dricka mindre. B230 är ju lite nerbantad med bl.a. klenare vevstakar (lättare) och bättre kullager osv.

29 Inlägg
24 juli 2006
#33
finns b204 i sverige?

555 Inlägg
25 juli 2006
#34
är det bara jag som tycker att 159hk borde klara en brant uppförsbacke med 4 medpassagerare i bilen hur lätt som helst?

8 156 Inlägg
25 juli 2006
#35
lanred skrev:
är det bara jag som tycker att 159hk borde klara en brant uppförsbacke med 4 medpassagerare i bilen hur lätt som helst?

Nja. Med tanke på att det är en Volvo 740 med en tjänstevikt på cirka 1370 kg, så borde den nog klara det. Men den är ju över 15 år gammal också. Sen är det ju skillnad på brant backe och raksträcka...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

433 Inlägg
25 juli 2006
#36
B234F 16v = Godis!

397 Inlägg
25 juli 2006
#37
brelasten skrev:
hmm, ja har sj en gle och den e de 129 hk i.. o i turbon som ja nyss har införskaffat en så vet ja! dom med b230ft e de 156 hk(88-) i och i et e de 182 hk.. (-84) smile

e det inte 165? i FT?


Sök