2530
Sök

Massa frågor nag biltvätt.

557 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#1
INVÄNDIG RENGÖRING.

1: Varför ska man undvika att tvätta ratten med rengöringsmedel för plastinredning?

2: Varför ska du inte blöta igenom textilklädsen?

3: Förutom ratt och växelspak kan det finnas fler detaljer (manöverorgan) som du bör undvika att behandla med plastrengöringsmedlet. Nämn några?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MOTORTVÄTT.

1: innan du använder högrtyckstvätten kan det vara bra att diskutera riskerna med det höga trycket.
a: Vad kan hända om du sprutar mot en kamrat?
b: Vad kan hända om du sprutar mot en elkomponent  i motorrummet?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KAROSSTVÄTT.

1: Vaför ska man använda ett specielt bilschampo när man tvättar karosseriet?

2: om man använder högtryckstvätt får inte sprutans munstycke komma närmare karossen än 30 cm. Varför?

3: Varför måste man torka av karossen? Vad är det för skillnad på att blöta ner karossen med regnvatten eller med "Kranvatten"?

4: Varför är det så viktigt att spola av karossen ordentligt innan du börjar torka med gummiskrapa och sämskinn?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

POLERING OCH LACKVÅRD.

1: Varför rostar en obehandlat fordon lättare än ett som blivit lackvårdsbehandlat?





Är det nån som kan svara på nån eller flera av dom här frågorna så blir jag glad smile Svara bara om ni är 100% eller 90% säkra på att det är rätt svar smile

//Jerry

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#2
Fimpha skrev:
1: innan du använder högrtyckstvätten kan det vara bra att diskutera riskerna med det höga trycket.
a: Vad kan hända om du sprutar mot en kamrat?
Han blir nog arg och jag får springa.

Okej, allvarligt.

Svar på motortvätt:

a. Kamraten kan bli blind i värsta fall, om stålen riktas mot ansiktet, eller få skador eftersom trycket är högt.

b. Det kan bli kortslutning eller vatten kan tränga in i komponenten.


Några svar på karosstvätt:

2. Strålen är så kraftig att lacken kan skadas, bitar kan släppa.

3. Regnvatten innehåller bla en del föroreningar.

4. Om smuts finns kvar på lacken så kan den repas av skrapan och sämskskinnet.
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2006)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 oktober 2006
#3
Fimpha skrev:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

POLERING OCH LACKVÅRD.

1: Varför rostar en obehandlat fordon lättare än ett som blivit lackvårdsbehandlat?
en bil håller näst intill lika bra om man ger fullständigt fan i å rengöra den över huvud taget som om man tvättar den lite då å då.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
8 oktober 2006
#4
Fimpha skrev:
INVÄNDIG RENGÖRING.

1: Varför ska man undvika att tvätta ratten med rengöringsmedel för plastinredning?

2: Varför ska du inte blöta igenom textilklädsen?

3: Förutom ratt och växelspak kan det finnas fler detaljer (manöverorgan) som du bör undvika att behandla med plastrengöringsmedlet. Nämn några?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. För att ratten blir hal och utgör då en säkerhetsrisk

2. Kanske kan kortsluta ev sätesvärme (?) eller så kan dålig lukt uppstå

3. Handbroms, Pedaler.
Senast redigerat av laazy (8 oktober 2006)

SSS -12
3 217 Inlägg
9 oktober 2006
#5
Fimpha skrev:
INVÄNDIG RENGÖRING.

1: Varför ska man undvika att tvätta ratten med rengöringsmedel för plastinredning?

Svar: En hel del av dessa innehåller silikon som är till för att återskapa glans, detta i sin tur blir halt och du kommer ha svårt för att få grepp om ratten.

2: Varför ska du inte blöta igenom textilklädsen?

Svar: Det luktar illa och sätter sig lätt i kläderna om du inte låter det torka... Har du någonsin luktat på en våt hund?

3: Förutom ratt och växelspak kan det finnas fler detaljer (manöverorgan) som du bör undvika att behandla med plastrengöringsmedlet. Nämn några?

Svar: Pedaler och handtag till dörrar, voltar du med bilen måste du utan svårigheter kunna ta dig ut, men pedalerna är väl den som man främst bör vara försiktig med utöver sådana saker som ratt och spak!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MOTORTVÄTT.

1: innan du använder högrtyckstvätten kan det vara bra att diskutera riskerna med det höga trycket.

Svar: Denna frågan förstod jag inte riktigt, men riskerna med det höga trycket kan råka komma under lacken och lyfta den, detta ger inga fina märken... När man lackerar en bil idag så är det strängt förbjudet (på grund av miljöregler) att använda oljebaserad lack som man använde förr, vattenbaserad lack är mer miljövänlig men tåler inte högtryckstvätt.

a: Vad kan hända om du sprutar mot en kamrat?

Svar: Utöver att han blir blöt och kinkig så kan vattenstrålen (som är väldigt stark) göra väldigt ont, minns jag inte fel så kan det nästan vara risk för blåmärken. :S

b: Vad kan hända om du sprutar mot en elkomponent  i motorrummet?

Svar: Allt beror ju såklart på vad för några elkomponenter det handlar om, tändsystemet är inte direkt att rekommendera, därför lämnar man oftast in bilen på motortvätt så man får dessa delar maskerade, om du inte vill göra det själv med ett gäng plastpåsar och god precision!

Annars kan det väl inte hända så mycket mer än att de kortsluts och du får sitta med säkringspincetten och plocka säkringar eller sitta med hårfön över kablarna...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KAROSSTVÄTT.

1: Vaför ska man använda ett specielt bilschampo när man tvättar karosseriet?

Svar: Det finns olika starka bilschampoo som gör mer eller mindre nytta/skada på lacken. Men jag ser faktiskt inte varför man skulle använda ett och samma, gör ingen större skillnad sålänge man bara sköter resten av vården!

2: om man använder högtryckstvätt får inte sprutans munstycke komma närmare karossen än 30 cm. Varför?

Svar: Som jag fyllde ut med tidigare så finns det risk att strålen går ner under stenskotten och lyfter upp större lackparti.

3: Varför måste man torka av karossen? Vad är det för skillnad på att blöta ner karossen med regnvatten eller med "Kranvatten"?

Svar: Vatten som ligger kvar på karossen fuktar ner, fukt leder tillsammans med syre till oxidering som i slutänden leder till rost (järnoxid)

4: Varför är det så viktigt att spola av karossen ordentligt innan du börjar torka med gummiskrapa och sämskinn?

Svar: Så att du inte hamnar på en torr punkt där det kan ligga lite damm och sedan råkar dra med det över ett större parti (damm kan variera i storlek), detta ger hemska repor om det vill sig riktigt illa.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

POLERING OCH LACKVÅRD.

1: Varför rostar en obehandlat fordon lättare än ett som blivit lackvårdsbehandlat?

Svar: Så behöver det inte alls vara, men ett välbehandlat fordon är mer beständigt mot salt och orenheter på vägen. Vax är trots allt ett skyddande lager, ju oftare man fyller på det, desto bättre är dess effekt!

Ganska säker på att detta är runt 95% rätt...



Är det nån som kan svara på nån eller flera av dom här frågorna så blir jag glad smile Svara bara om ni är 100% eller 90% säkra på att det är rätt svar smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 oktober 2006
#6
själv tycker jag att du borde lista ut det själv om du tänker efter lite.

inte meningen att låta grinig smile
Senast redigerat av dusty (9 oktober 2006)


557 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#7
dusty: Du har helt rätt, men jag har redan tagit reda på hur mkt som helst. Detta var det sista som jag bara inte orkade lista ut själv smile

Tack alla för era svar, det uppskattas stort smile

//Jerry


Sök