2855
Sök

Drift säkert tändsystem ?

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#1
Tjosan!

Jo, har kommit såpass långt att jag ska skruva ihop motorn och lägga i den igen. Men jag har funderat och kollat runt lite men vet inte och är inte helt säker heller. Så jag undrar om det finns fler sorter av tändsystem till trimmade bilar/ rallycross etc etc. Vill ha ett som folk kört med och är nöjda med, inget som tappar gnista eller felar ..

Vad som lirar bäst, om det är 2 spolar eller 4 etc etc.

Kommer att köra med MS v3 och boxen är max utrustad så finns nog inga hinder till att använda vad som skulle behövas..



Lite mer om bilen,

1620cc
GT42
46/38 ( in/ut ) ventiler
Smidd botten
MS v3
Senast redigerat av XeptiQ (18 november 2012)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

8 252 Inlägg
18 november 2012
#2
Hade kört 4 spolar utan att tveka. Nackdelen med att köra med 2 spolar är att det mesta av energin går till den cylinder som inte ska tända, men är ju å andra sidan ett enkelt system och det behöver inte bli så dyrt.


866 Inlägg
18 november 2012
#3
Nä!!!! smile Waste sparke är det så att joniseringen (plasma blildning) är svårare att uppnå i avgaser då molikyl tätheten är lägre där. Så elektronerna väljer att ta vägen igenom bränsle luft blandingen då tätheten är högre där!!
Sen kan det fela !! våta stift ! då går det i porslinet, Etanol !! Har märkt att vid vissa förutsättningar så missar motorer med Wast spark Det kan vara så att Etanolen dödar stiften så motståndet sjunker i stiften???
Laddar på så uppladdnings tiden måste ökas. Då är det bättre med en spole som arbetar var 720 grad i stället för 360 grader.
Det som funkar är tändspolarna från SAAB multfuel motor. ( Jag ska kolla vad dom heter )
Senast redigerat av tekniknissen1 (18 november 2012)

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#4
Okej, ja de flesta tycker att jag ska köra med 4, men frågan vad ? Vilka spolar ? Eller blir de 4 st MSD spolar då eller vad för nått  ?smile

Marlboroman skrev:
Hade kört 4 spolar utan att tveka. Nackdelen med att köra med 2 spolar är att det mesta av energin går till den cylinder som inte ska tända, men är ju å andra sidan ett enkelt system och det behöver inte bli så dyrt.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#5
Hmmm, fatta inte nått av de du skrev, våta stift osv vet jag kan ge sämre gnista etc, men ska läsa på kemin så kanske jag fattar lite mer utav de du skrev smile


tekniknissen1 skrev:
Nä!!!! smile Waste sparke är det så att joniseringen (plasma blildning) är svårare att uppnå i avgaser då molikyl tätheten är lägre där. Så elektronerna väljer att ta vägen igenom bränsle luft blandingen då tätheten är högre där!!
Sen kan det fela !! våta stift ! då går det i porslinet, Etanol !! Har märkt att vid vissa förutsättningar så missar motorer med Wast spark Det kan vara så att Etanolen dödar stiften så motståndet sjunker i stiften???
Laddar på så uppladdnings tiden måste ökas. Då är det bättre med en spole som arbetar var 720 grad i stället för 320 grader.
Det som funkar är tändspolarna från SAAB multfuel motor. ( Jag ska kolla vad dom heter )

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 november 2012
#6
ett vanligt msd 6a tändsteg ihop med orginal fördelare å kablar funkar utmärkt.
Ju färre komponenter ju färre saker som kan strula. å de är busenkelt att koppla in och även testa funktionen på.


Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#7
Okej, men för att vara säker då så menar du denna ?
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=2038

Vad mer ska jag köpa till , spole behövs för de kan jag inte köra på volans original tongue


Xuri skrev:
ett vanligt msd 6a tändsteg ihop med orginal fördelare å kablar funkar utmärkt.
Ju färre komponenter ju färre saker som kan strula. å de är busenkelt att koppla in och även testa funktionen på.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 november 2012
#8
japp de är en sådan, å du kan gått å väl åka med orginal spolen.  visst du kan byta till en msd blaster 2 spole, men då måste du även tillverka en specialtändkabel mellan tändspole å fördelarlock.


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 november 2012
#9
http://www.garaget.org/video/109720

kolla där, tror du att de är sting i dom tändsystemen ?

du hittar grejerna du behöver begagnat för typ 1500kr smile


866 Inlägg
18 november 2012
#10
Xuri skrev:
ett vanligt msd 6a tändsteg ihop med orginal fördelare å kablar funkar utmärkt.
Ju färre komponenter ju färre saker som kan strula. å de är busenkelt att koppla in och även testa funktionen på.

Jap såg att det var en Volvo !! Inget bra med med coil plug Det funkar med MSD !

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 november 2012
#11
en vanlig tändspole får 12-14 volt å ger typ 200000 volt ut.

de som msd boxen gör är att den transformerar upp volten till 450-480volt och matar de till tändspolen istället för 14volt.


Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#12
Ofan kan jag göra de. trodde den inte gav sen volten eller kraften till gnista jag kommer behöva , men blir de att köpa en ny vanlig spole så är den fräsch , men då blir det att kolla på ett MSD 6A smile

Tack för tippset smile

Xuri skrev:
japp de är en sådan, å du kan gått å väl åka med orginal spolen.  visst du kan byta till en msd blaster 2 spole, men då måste du även tillverka en specialtändkabel mellan tändspole å fördelarlock.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 november 2012
#13
msd6a boxen är busenkelt att koppla in,   totalt bara 5 kablar som ska kopplas in , 2 på batteriet, 2 på tändspolen å 1 kabel trill sprutet, Pin 36, brun kabel om dom fortfarande kör samma /liknande kopplingskema som på ms1 v3an.


One Man Clan
4 287 Inlägg
18 november 2012
#14
Japp men tänk på att en tändspole är egentligen ingen "slitdel" den har inga rörliga delar och även om de är 24 år gammal å inte har läckt ut nån olja så bör den funka precis lika bra som en gammal.


866 Inlägg
18 november 2012
#15
Tänk på att Tändstiften håller inte lika länge med ett MSD! Och det gör jäligt ont om man kommer åt något med gnista.:-)

One Man Clan
4 287 Inlägg
18 november 2012
#16
tekniknissen1 skrev:
Tänk på att Tändstiften håller inte lika länge med ett MSD! Och det gör jäligt ont om man kommer åt något med gnista.:-)

över 1000 mil körde jag med mina smile å var inte problem å köra under lambda 0.78 tongue

man behöver ju inte ens röra skiten för att få sig en jävel. sist jag var dum var allt under armbågen domnat säker 15 min....


Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#17
Okej okej, ja detta jag bygger kommer blir en säsongs bil så slit delar kommer att byta ganska ofta. plus att den kommer gå ganska hård med under den säsongen.

tekniknissen1 skrev:
Tänk på att Tändstiften håller inte lika länge med ett MSD! Och det gör jäligt ont om man kommer åt något med gnista.:-)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

866 Inlägg
18 november 2012
#18
Haha skratt fnitter !!! Det blir bara gummi armar av det!! Det är nog där det ligger 1000 mil med det går alldeles utmärkt att köra med det billiga alternativet ! Det blir fan gnista alltid . Jag hade inne en super7 med pinto och MSD
där saknades en elektrod på ett stift men den jick lika bra för det :-) Fuktigt väder låter det som man poppar popkorn under huven när motorn är kall !! Spännande med MSD !!! ;-)

184 Inlägg
18 november 2012
#19
SJälvklart använder du spolar med inbyggda tändsteg som placeras nära stiften.

Finns inget bättre för att minimera störningar. Dessutom är det billigt, och det är låg triggström till de flesta.

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#20
Okej, det här, har det nämnts i tråden eller så får du göra de. För kan inget om detta och svårt att gissa sig fram smile

L_R skrev:
SJälvklart använder du spolar med inbyggda tändsteg som placeras nära stiften.

Finns inget bättre för att minimera störningar. Dessutom är det billigt, och det är låg triggström till de flesta.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök