3021
Sök

Köra lastbil, Norge ?

3 292 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Braathen142 skrev:
Men ser du på siden han lenger oppe her linka til så står allt.
http://www.cribsnorge.se/
Noe jeg fant fort:
Genomsnittslön NOK - Godstransportchaufför  32 000 for 150timer i mnd (som er vanlig arbeidstid i norge i mnd)
Står også atter de 10% ekstra skatte trekk er de 2 første åra du jobbar i norge.

Ja precis, nåt sånt jag tänkte mig, dom där 10% mindre skatt är väl direkt på lönen varje månad antar jag ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 072 Inlägg
21 november 2012
Du löser det säkert, men då jag jobbar och har så gjort i ett antal år i Norge så ser det så ut för mig å resten av personalen.

Men utan skattekort så har du iaf 48% skatt. Och du måste ha ett Norsk ID

Och exakt hur mycket mer du kommer tjäna vet jag inte, men säg att du får betala resan till/från Norge samt mat under arbetet, ligga ute & äta kostar en del i Norge. ca 26% skatt ger kanske i runda slängar 23k NOK ut på dina 32k samt valuta skillnaden. Så kanske en 26-27 i fickan.

Jag ligger själv på rotation med fri mat, boende, resor. Då blir det skillnad mot att jobba i sverige och då är lönen högre + div tillägg.

lycka till

3 292 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
sik skrev:
Du löser det säkert, men då jag jobbar och har så gjort i ett antal år i Norge så ser det så ut för mig å resten av personalen.

Men utan skattekort så har du iaf 48% skatt. Och du måste ha ett Norsk ID

Och exakt hur mycket mer du kommer tjäna vet jag inte, men säg att du får betala resan till/från Norge samt mat under arbetet, ligga ute & äta kostar en del i Norge. ca 26% skatt ger kanske i runda slängar 23k NOK ut på dina 32k samt valuta skillnaden. Så kanske en 26-27 i fickan.

Jag ligger själv på rotation med fri mat, boende, resor. Då blir det skillnad mot att jobba i sverige och då är lönen högre + div tillägg.

lycka till

Ja där ser man, jodå jag vet att jag måste ha skattekort och D nummer (i 6 månader), Jo det kommer nog kosta en del med mat och sånt, kommer troligen sova i hytten som så många andra gör under veckorna, hoppas på körning i Sverige så mycket som möjligt..  26-27 är endå bra pengar tycker jag och sen beror det ju på vilket företag man jobbar åt.. och vad man fraktar.. vissa betalar fantastiskt bra och andra inte så bra, man får nog börja med det man kan komma över tills man skapat ett kontaktnät och fått lite körerfarenhet..en Rookie lär nog få börja i bottenskicktet för att bygga sig uppåt.. big_smile

170 Inlägg
23 november 2012
jag kör åt en svensk åkare, brukar vara över till norge en sväng i veckan och bli där ca 1,5 dygn! sedan över till sverige med retur och sen last hemöver! tycker de känns enklare än att jobba åt ett norskt åkeri, lönen ska jag inte heller klaga på då jag inte ha månads lön utan kör på timmar iställe! snittar ungefär 30 rent i månaden, men många timmar blir de! skulle rekomendera dig att börja med nått sånt, kan säga att du kommer få de spännande om du börjar köra i norge wink sen är de ju tyvärr så att de börjar bli dåligt nu, lass finns de men nästan inget betalt för dem tyvärr! så är nog många åkerier som kommer få de kämpigt framöver!

3 292 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
BULLIS87 skrev:
jag kör åt en svensk åkare, brukar vara över till norge en sväng i veckan och bli där ca 1,5 dygn! sedan över till sverige med retur och sen last hemöver! tycker de känns enklare än att jobba åt ett norskt åkeri, lönen ska jag inte heller klaga på då jag inte ha månads lön utan kör på timmar iställe! snittar ungefär 30 rent i månaden, men många timmar blir de! skulle rekomendera dig att börja med nått sånt, kan säga att du kommer få de spännande om du börjar köra i norge wink sen är de ju tyvärr så att de börjar bli dåligt nu, lass finns de men nästan inget betalt för dem tyvärr! så är nog många åkerier som kommer få de kämpigt framöver!

Ligger nog nåt i det du säger, helt klart är det så. Jag får se vad jag börjar med, nåt blir det iaf, i början är det inte pengarna som styr mig, jag är glad för all körvana och erfarenhet jag kan få inom yrkeslivet, men syftet är ju endå att få ett jobb jag trivs med och tjänar bra med pengar.. big_smile

Gruvorna i Kiruna är bra betalt åxå.. kanske söker mig dit..

Sök