Jag har en liten sak som jag undrar över, hur kan man se vilket rödblock man har? Vet att man kan se att det står B230 på sidan, men kan man se vilket av blocken det är? Har letat runt lite men kan inte hitta något..
Jag har en liten sak som jag undrar över, hur kan man se vilket rödblock man har? Vet att man kan se att det står B230 på sidan, men kan man se vilket av blocken det är? Har letat runt lite men kan inte hitta något..
på "insugssidan" av blocket står det stämplat precis under toppen, tex b234f, eller b230fk åtföljt av motornumret. brukar behövas lite rengöring för man ska se vad där står
Jag har en liten sak som jag undrar över, hur kan man se vilket rödblock man har? Vet att man kan se att det står B230 på sidan, men kan man se vilket av blocken det är? Har letat runt lite men kan inte hitta något..
på "insugssidan" av blocket står det stämplat precis under toppen, tex b234f, eller b230fk åtföljt av motornumret. brukar behövas lite rengöring för man ska se vad där står
Tackar så mycket! Ska gå ut och kolla på det när jag får tid
Update! så då vart blocket honat och har fått första lagret färg nu ska det inhandlar H-profil alla lager, frostpluggar mm. då man är arbetslös så kan detta ta lite tid men får hoppas att det går snabbt är det någon som har H-profil till b230 så är det bara att skicka Pm !
motorn då som blev silvrig har inte sett någon i den färgen så fick bli det
Update! så då vart blocket honat och har fått första lagret färg nu ska det inhandlar H-profil alla lager, frostpluggar mm. då man är arbetslös så kan detta ta lite tid men får hoppas att det går snabbt är det någon som har H-profil till b230 så är det bara att skicka Pm !
Lite off topic men jag var nere hos vår grannen innan, har aldrig mött honom men vet att han håller på rallycrossmotorer. Så jag och min far bestämde oss för att gå ner och kolla om han kunde porta en 16V topp. men fasen vad förvånad man blev när man kom in, ca 200-300 motorblock. Tydligen så sålde han motorer över hela Europa, plus att han hade tagit fram och tillverkade egna block och toppar. Han hade t.ex. en B23 med 285 sughästar
Dock så hade han inte tid att hjälpa till med portning av min topp. Han 70 timmar i veckan. Eller alla på det företaget gjorde det.
Update! så då vart blocket honat och har fått första lagret färg nu ska det inhandlar H-profil alla lager, frostpluggar mm. då man är arbetslös så kan detta ta lite tid men får hoppas att det går snabbt är det någon som har H-profil till b230 så är det bara att skicka Pm !
Lite off topic men jag var nere hos vår grannen innan, har aldrig mött honom men vet att han håller på rallycrossmotorer. Så jag och min far bestämde oss för att gå ner och kolla om han kunde porta en 16V topp. men fasen vad förvånad man blev när man kom in, ca 200-300 motorblock. Tydligen så sålde han motorer över hela Europa, plus att han hade tagit fram och tillverkade egna block och toppar. Han hade t.ex. en B23 med 285 sughästar
Dock så hade han inte tid att hjälpa till med portning av min topp. Han 70 timmar i veckan. Eller alla på det företaget gjorde det.
Riktigt imponerande faktiskt!
Tackar! haha där ser man fasen vad fräckt du kanske får vara där på helgerna då och låna maskinerna lite?
Update! så då vart blocket honat och har fått första lagret färg nu ska det inhandlar H-profil alla lager, frostpluggar mm. då man är arbetslös så kan detta ta lite tid men får hoppas att det går snabbt är det någon som har H-profil till b230 så är det bara att skicka Pm !
Lite off topic men jag var nere hos vår grannen innan, har aldrig mött honom men vet att han håller på rallycrossmotorer. Så jag och min far bestämde oss för att gå ner och kolla om han kunde porta en 16V topp. men fasen vad förvånad man blev när man kom in, ca 200-300 motorblock. Tydligen så sålde han motorer över hela Europa, plus att han hade tagit fram och tillverkade egna block och toppar. Han hade t.ex. en B23 med 285 sughästar
Dock så hade han inte tid att hjälpa till med portning av min topp. Han 70 timmar i veckan. Eller alla på det företaget gjorde det.
Riktigt imponerande faktiskt!
Tackar! haha där ser man fasen vad fräckt du kanske får vara där på helgerna då och låna maskinerna lite?
Ja, as coolt! Blir svårt eftersom att han jobbar 70 timmar i veckan, 10 timmar per dag
Då är de 100% han, helt sjuka motorer han bygger, men så kostar de därefter.
Kul med någon som bygger 16v sug, kanske har missat de men blir de sprut eller förgasare?
Haha ja helt sjukt! En ganska "standard" EVO -rallycross motor kostade 375 000 Han hade också motorer för runt 700 000:- Men man kan nog gå dit ner och få lite tips när man ska trimma sin motor
Tror att han ska köra med sprut.
Btw. Jag håller också på att sugtrimma min 242 med 16V Har köpt R-spridare och BTR, håller på att leta efter ett chip med. Sen så blir det Etanol
Då är de 100% han, helt sjuka motorer han bygger, men så kostar de därefter.
Kul med någon som bygger 16v sug, kanske har missat de men blir de sprut eller förgasare?
Kul att höra att det man sysslar med är intressant! Motorn kommer köras med megasquirt sprut och gröna v70R spridare på E85 och Vag spolar till tändningen
Jag har en liten sak som jag undrar över, hur kan man se vilket rödblock man har? Vet att man kan se att det står B230 på sidan, men kan man se vilket av blocken det är? Har letat runt lite men kan inte hitta något..
på "insugssidan" av blocket står det stämplat precis under toppen, tex b234f, eller b230fk åtföljt av motornumret. brukar behövas lite rengöring för man ska se vad där står
Kollade upp det men motorn är ommålad så man kan inte se vad det står.. Ville mest veta om man kunde se om man hade oljekylning till kolvarna utan att öppna upp motorn.. Men men, den ska nog isär till nästa vinter
Kanske kommer slänga på en turbo också och regga in den som en B204F, men vi får se. Skulle vara kul med en sugis.
Då är de 100% han, helt sjuka motorer han bygger, men så kostar de därefter.
Kul med någon som bygger 16v sug, kanske har missat de men blir de sprut eller förgasare?
Kul att höra att det man sysslar med är intressant! Motorn kommer köras med megasquirt sprut och gröna v70R spridare på E85 och Vag spolar till tändningen
Hur går det med bygget då? Hänt något sen senast?
Vad kostar ett Megasquirt mellan tumme och pekfinger?
Då är de 100% han, helt sjuka motorer han bygger, men så kostar de därefter.
Kul med någon som bygger 16v sug, kanske har missat de men blir de sprut eller förgasare?
Kul att höra att det man sysslar med är intressant! Motorn kommer köras med megasquirt sprut och gröna v70R spridare på E85 och Vag spolar till tändningen
Hur går det med bygget då? Hänt något sen senast?
Vad kostar ett Megasquirt mellan tumme och pekfinger?
Alla b230 block efter 93 hade olje sprut innan det så var det bara ft/fk blocken tror jag det var, ta bort oljetråget och kolla annars;) b204 och b234 hade aldrig oljesprut iaf Har lite problem med min sjukdom för tillfället så går sakta framåt men ska försöka få lite nya updates på motor och kaross Megasquuirtet köpte jag på DIY autotune gick på 3700:- med frakt och allt när jag köpte det 2011 nu vet jag inte men kolla sidan mhv joel
Kul att höra att det man sysslar med är intressant! Motorn kommer köras med megasquirt sprut och gröna v70R spridare på E85 och Vag spolar till tändningen
Hur går det med bygget då? Hänt något sen senast?
Vad kostar ett Megasquirt mellan tumme och pekfinger?
Alla b230 block efter 93 hade olje sprut innan det så var det bara ft/fk blocken tror jag det var, ta bort oljetråget och kolla annars;) b204 och b234 hade aldrig oljesprut iaf Har lite problem med min sjukdom för tillfället så går sakta framåt men ska försöka få lite nya updates på motor och kaross Megasquuirtet köpte jag på DIY autotune gick på 3700:- med frakt och allt när jag köpte det 2011 nu vet jag inte men kolla sidan mhv joel
Okej då vet jag! Men jag har tyvärr ingen aning om vilket block det är som sitter i, allt jag kan se är att det står B230 på sidan. Men jag vet i alla fall så mycket att det inte är ett B234 block, har nämligen fördelaren där fram
Ojdå, det var ju inte så bra.. Hoppas att det blir bättre!
Det var ju inte så farligt, men kommer kanske köpa det till nästa år i så fall. Vill ut och köra så fort tillfället kommer och saltet är borta från vägarna. Jobbar i Norge dessutom så har inte jätte mycket tid över för att installera sprut nu på våren heller och man vill ju kunna göra lite annat med. Kommer nog att börja med ett etanolchip i alla fall.
Tänkte kolla om någon har en bra Marinvev (2.5 L) till B230 liggandes som de kan tänkas sälja, eller om det är någon som vet vart man kan få tag i en? Kollade på Sten Parner, men jag känner inte för att lägga 14 800:- på en vevaxel..