3857
Sök

Byta koppling Volvo 940 -95

21 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Hej, volvon har börjat slira på kopplingen vid gas pådrag, så jag antar att jag måste ta och byta den. Har dock aldrig bytt koppling på något slags fordon.
Så skulle behöva lite tips och trix om hur man går tillväga. Vad som måste förberedas, några speciella verktyg etc.

Har hört att det ska ta cirka 1.5 timme för en kunnig person, dock så är jag inte värst kunnig då jag bara mekar då det behövs. Har försökt söka runt på internet men utan lycka.
Så jag uppskattar all hjälp jag kan få.
Senast redigerat av Kalasklas (19 november 2012)

477 Inlägg
19 november 2012
1,5 timmar är nog på håret även för en kunnig person! är alltid lite pill och bök som man aldrig tyx komma undan från tongue du har nog o göra en hel dag om du ligger på gatan med en domkraft om man säger så...
Specialverktyg = en polare som inte sviker när det jävlas och ett centreringsverktyg till kopplinglamellen kan vara bra att ha! märk gärna upp vart och hur saker sitter om du nu är ovan smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

21 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
blink_pj skrev:
1,5 timmar är nog på håret även för en kunnig person! är alltid lite pill och bök som man aldrig tyx komma undan från tongue du har nog o göra en hel dag om du ligger på gatan med en domkraft om man säger så...
Specialverktyg = en polare som inte sviker när det jävlas och ett centreringsverktyg till kopplinglamellen kan vara bra att ha! märk gärna upp vart och hur saker sitter om du nu är ovan smile

Har tillgång till varmgarage med hemmagjorda ramper som jag kör upp på men ja, det är väl inte så stor skillnad. Centreringsverktyget, är det ett måste eller underlättar det bara någorlunda?

Skulle vart toppen om någon vet någonstans man kunde läsa lite steg för steg hur man ska göra och så där. Eller skriva här lite snabbt.

477 Inlägg
20 november 2012
Kalasklas skrev:
Har tillgång till varmgarage med hemmagjorda ramper som jag kör upp på men ja, det är väl inte så stor skillnad. Centreringsverktyget, är det ett måste eller underlättar det bara någorlunda?

Skulle vart toppen om någon vet någonstans man kunde läsa lite steg för steg hur man ska göra och så där. Eller skriva här lite snabbt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … yg-191435/
vet inte om detta passar just 940 men det borde de väll göra... går alltid att göra ett eget men i ditt fall rekomenderar jag ett färdigt verktyg
Senast redigerat av blink_pj (20 november 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

21 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Konstigt, ikväll när jag for till en kompis så verkade den inte slira någonting på kopplingen utan det var på hemvägen som den slirade rätt så rejält.

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 november 2012
Biltemas centreringsverktyg funkar utmärkt och Volvo 740-940 är de lättaste bilarna att byta koppling på. Var 2 pers så löser ni det.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

21 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
AeroMalm skrev:
Biltemas centreringsverktyg funkar utmärkt och Volvo 740-940 är de lättaste bilarna att byta koppling på. Var 2 pers så löser ni det.

Hur är det med Biltemas koppling då? Funkar den lika utmärkt? tongue

357 Inlägg
21 november 2012
Står också inför ett kopplingsbyte på en 940. Biltema eller Volvo? Ni som kör med biltemas kopplingssats, hur funkar det?

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 november 2012
Ingen aning. När jag bytte så var jag bara den 2a personen och stod för centreringsverktyg och lyft. Var kopplingen var köpt vet ja inte
Senast redigerat av AeroMalm (21 november 2012)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Pim_Pim
21 november 2012
Monterade en kopplingssats på en 740 i somras från Biltema och än så länge så har den fungerat klockrent.
Visserligen så buskörs inte den Volvon utan bara tar sig från A till B lugnt.

Large Cap
1 816 Inlägg
21 november 2012
Bytte på min 945:a för någon vecka sedan och köpte min kopplingssats från Meca. Biltemas kopplingssats har jag tyvärr bara hört dåligt om... Tog ca 4-5h för oss (2 pers) att byta allt. Kom ihåg att byta centrumlagret också!

1 146 Inlägg
21 november 2012
kopplingssats på volvo kostar  urkopplingslager och kopplingssats kostar 3305:- byte på verkstad 6146:-.

21 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
aqulio skrev:
kopplingssats på volvo kostar  urkopplingslager och kopplingssats kostar 3305:- byte på verkstad 6146:-.

6000kr!?

Är det samma pris om man gör bytet på t.ex mekonomen?

1 146 Inlägg
21 november 2012
jag vet inte
jag behöver me byta ut min koppling till en starkare
iställe för betala 6000 ja så köper jag en annan koppling som är bättre och hårdare sen får en polare till mej hjälpa mej iställe jävla volvo som tar så mkt i överpris jämt
men förstår det är mycket jobb me

1 020 Inlägg
21 november 2012
3000 något tog bilia för koppling tryckplatta lager o jobb på min 740 för nåt år sen
Tror det va med volvokort ..
940 e samma så lär inte vara dyrare.
Slapp skita ner mig för dom småpengarna

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Med lem
1 127 Inlägg
21 november 2012
Centreringsverktyg är överkurs att köpa, det är ju enbart för att få lamellen någorlunda på rätt plats tills växellådans axel ska träffa lamellen. Jag hitta en tuschpenna som passade klockrent som centreringsverktyg sist. tongue

Pim_Pim
21 november 2012
Man lämnar inte in en 7/900 för ett kopplingsbyte, kan man byta bromsbelägg så kan man även byta en simpel koppling på dom. big_smile

Large Cap
1 816 Inlägg
22 november 2012
Har man turbo så kostar kopplingssatsen runt 2900kr, sugmotor runt 1400kr. (exkl centrumlager)
Senast redigerat av Westergren (22 november 2012)

1 020 Inlägg
22 november 2012
Pim_Pim skrev:
Man lämnar inte in en 7/900 för ett kopplingsbyte, kan man byta bromsbelägg så kan man även byta en simpel koppling på dom. big_smile

Inte pga bristande kunskap men av bekvämlighetsskäl..
Orka smutsa ner sig pga småpengar..
Man e inte 20 längre

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Hur fan ska man kunna få bort lådan om varenda bult sitter som sten och dom bultarna som sitter högst upp kommer man ju inte ens åt!?

Sök