2874
Sök

Sugtrimmning av Volvo B234F, tips på bra knep?

762 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en Volvo 242 '76 med en B234 och en M47 växellåda i som jag skulle vilja ha lite mer pulver i.

Det jag vet om motorn är att det är ett B230F block med en 16V topp, och att den har ett insug från B204. Det kanske är värt att nämna att bilen har katalysator också, eftersom att det är en 76:a och därmed har den avgaskrav.

Köpte bilen nyligen så har inte haft tid att kolla upp mer.

Vad kan man göra för att få runt 200 HK i motorn? Ska man byta kamaxlar, etanolkonvertera, chiptrimma?

Vill helst inte turbokonverta då motorn får en helt annan karaktär.


Tacksam för svar! smile


762 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#2
Jag tänkte att jag ska försöka få igång denna tråden igen.

Jag har som ovan nämt att jag har en 242 med B230 block och 16V topp som jag vill ha lite mer effekt ur.

Jag har köpt ett 2.5" avgasrör med racekat  och ett extraktorrör från KG-trim. Men sen vet jag inte hur jag ska gå tillväga för att få ut mer hästar ur den. Har funderingar på att sätta på större spridare och ett chip som är anpassat för etanol och köra på etanol.

Ger det något mer i effekt?
Ger en portning mer effekt?
Ska man plana?
Ska man ha mekaniska tryckare?
Vad ska man akta sig för med 16V toppen?

Tacksam för svar då jag är nybörjare på motorer roll
MVH
Garagemuppen


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
25 februari 2013
#3
Tänkte bara flika in här med den kunskap jag har om motorn.
Har kört min 740 GLT sen 2008 och har hunnit med att prova en setup innehållande:

ENEM kamaxlar
Extractorgrenrör
Rejskatt + 2,5" simons - senare original halvsats
Renoverad topp med nya hydrauliska tryckare
Chipning med unichip på bränsle & tändning
Detta lämnade 165 hk & 220nm på veven med ett block som gått 33000 mil ej renoverat.

Har senare etanolkonverterat genom att enbart byta till SAAB 2,0t röda bosch spridare men ej chippat om bilen för detta vilket ledde till att jag fick köra utan unichip och dvs ej kunnat hämta mer effekt.

16v motorn trivs bra på höga varv speciellt med ENEM kammar så ett något höjt varvstopp - 7000 rpm?? skulle ge en bra boost i effekt enligt de som chippade min bil.

Men efter allt detta kan jag bara konstatera att det kostat bra mycket mer än det smakat. Man bör tycka att det är väldigt roligt att hålla på och laborera för nån jätte-effekt kommer man inte kunna plocka ur utan att turbokonvertera enligt mej.
Mvh


762 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#4
Arly165 skrev:
Tänkte bara flika in här med den kunskap jag har om motorn.
Har kört min 740 GLT sen 2008 och har hunnit med att prova en setup innehållande:

ENEM kamaxlar
Extractorgrenrör
Rejskatt + 2,5" simons - senare original halvsats
Renoverad topp med nya hydrauliska tryckare
Chipning med unichip på bränsle & tändning
Detta lämnade 165 hk & 220nm på veven med ett block som gått 33000 mil ej renoverat.

Har senare etanolkonverterat genom att enbart byta till SAAB 2,0t röda bosch spridare men ej chippat om bilen för detta vilket ledde till att jag fick köra utan unichip och dvs ej kunnat hämta mer effekt.

16v motorn trivs bra på höga varv speciellt med ENEM kammar så ett något höjt varvstopp - 7000 rpm?? skulle ge en bra boost i effekt enligt de som chippade min bil.

Men efter allt detta kan jag bara konstatera att det kostat bra mycket mer än det smakat. Man bör tycka att det är väldigt roligt att hålla på och laborera för nån jätte-effekt kommer man inte kunna plocka ur utan att turbokonvertera enligt mej.
Mvh

Okej okej.. Jag skulle tycka att det var kul att köra med en sugmotor.. Men det kanske är bättre att satsa på en turbo direkt? Vad tror man skulle få för effekt om man installerar turbo från en 940 eller någon liknande?


762 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#5
Förresten, du bytte inga slangar eller så när du etanolkonverterade? smile


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
26 februari 2013
#6
Nej, det enda problem jag haft efter mer än 2500 mil är rasad huvudbränslepump, två gånger.
Har börjat tillsätta Redline "SI-alcohol" när jag inte blandar med 2t olja (skadligt för katalysator) vilket verkar göra susen. Förpumpen i tanken är det inga problem med.
Funderar på att ta ut en helt ny Bosch pump men måste ta reda på om de tål sprit först.


762 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#7
Arly165 skrev:
Nej, det enda problem jag haft efter mer än 2500 mil är rasad huvudbränslepump, två gånger.
Har börjat tillsätta Redline "SI-alcohol" när jag inte blandar med 2t olja (skadligt för katalysator) vilket verkar göra susen. Förpumpen i tanken är det inga problem med.
Funderar på att ta ut en helt ny Bosch pump men måste ta reda på om de tål sprit först.

Okej. Tack för tipset! Ska defenitivt köra med lite Redline i soppan, kunde inte hitta något negativt om det big_smile

Kanske är bäst så, men jag får se hur länge det håller med den pumpen som sitter i. wink

Så allt man behöver göra egentligen för att etanolkonvertera är att byta spridare, och för att det ska gå ännu bättre byta till ett annat chip? smile


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
26 februari 2013
#8
Japp det enda du behöver göra är att byta spridare. Befintligt styrsystem reglerar upp det där ganska bra. Har besiktigat två gånger nu med bra avgasvärden dock efter lite varmkörning pga rejskatt. Har en 89a så den har de strängare kraven dessutom.
Vill man optimera det hela kan det nog vara på tal om chip då skulle jag tro att man kan plocka lite mer effekt dessutom.
Mvh


762 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#9
Arly165 skrev:
Japp det enda du behöver göra är att byta spridare. Befintligt styrsystem reglerar upp det där ganska bra. Har besiktigat två gånger nu med bra avgasvärden dock efter lite varmkörning pga rejskatt. Har en 89a så den har de strängare kraven dessutom.
Vill man optimera det hela kan det nog vara på tal om chip då skulle jag tro att man kan plocka lite mer effekt dessutom.
Mvh

Låter bra det! Tanken med det hela är ju att plocka ut lite mer effekt så det får bli ett chip också smile
Angående det där med katten så kan det vara bra att veta, jag har nämligen beställt 2.5" avgasrör med racekat. smile

Jag tackar så mycket för tipsen och hjälpen! Det uppskattas! cool


342 Inlägg
26 februari 2013
#10
tag bort orginal bränslesystem och kör endast med org tändning och sätt på ett par fögasare så har du garanterat över 200kusar


762 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#11
volvodrifter skrev:
tag bort orginal bränslesystem och kör endast med org tändning och sätt på ett par fögasare så har du garanterat över 200kusar

Tanken var att kunna besikta med det, vet att det är enklare ett montera ett par förgasare, men jobbigt att montera av och på inför besiktning wink Hade bilen varit en '75:a så hade jag gjort det! Men nu är det ju en '76:a.. hmm


342 Inlägg
26 februari 2013
#12
ett insug hit eller dit e la inte så svårt att skruva på å av e trots allt inte allt för ofta man besiktar..


762 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#13
volvodrifter skrev:
ett insug hit eller dit e la inte så svårt att skruva på å av e trots allt inte allt för ofta man besiktar..

I och för sig, fast jag tror att jag ska testa att köra med etanol, andra spridare, en annan mottrycksventil och ett etanolchip. Sen så har jag tänkt skicka iväg toppen på portning, och kanske köpa andra kamaxlar. smile


762 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#14
Lyfter min tråd igen. Men nu har jag lite mer kött på benen när det gäller motorer än vad jag hade för ettt år sedan.

Nu har jag kommit till den punkten att jag ska börja bygga om motorn. Jag har fortfarande samma mål som innan med 200+ sughästar.

Det har tänkt att göra är;

Programvara:
LH2.4 med uppflyttat varvstopp till 7250 RPM och något aggressivare tändning.

Bottendel:
Marinvevaxel
Viktade kolvar och H-profilstakar.
Blocket borrat till första överdimension.

Insugssidan:
B204 insug (från 16V turbo) med 3" LMM och spjällhus.
(Kanske ett avskärmat sportluftfilter)

Avgassidan:
Extraktorgrenrör typ 4-2-1.
2.5" avgasrör med 100 cells racekatt.

Toppen är jag dock inte säker på hur jag ska gå tillväga med.
Ska man behålla de hydrauliska ventillyftarna eller byta till mekaniska?

Men starkare ventilfjädrar och lite vassare kammar kommer det att bli i alla fall. smile

Riktplana toppen kommer jag att göra, men jag är inte säker på om man ska porta den eller bara polera upp ventilerna lite, vad är bäst? (Bortse från kostnaden)


Men det jag är mest fundersam över är om man ska etanolkonvertera eller inte, ger det något speciellt? Eller ska jag skita i det?

Jag har satt in programvaran som jag nämde tidigare och bilen går VÄLDIGT fett då den är programerad för etanol och 3" LMM & Spjällhus. (Just nu har jag 2.5" på båda, alltså den mindre modellen).

Men då kommer frågan, kommer den fortfarande att gå fett när jag bytt till de andra delarna dvs. marinvev och 3"s grejerna på insugssidan?

Någon som har några andra idéer? Jag kommer inte att Turbokonvertera eller sätta dit förgasare!
För det ska se helt "Original" ut smile
MVH
Senast redigerat av Garagemuppen (25 november 2013)


158 Inlägg
25 november 2013
#15
vad hade du tänkt för komp? med tanke på h-profilerna? eller är det bara för viktens skull?

porta toppen rejält och gärna lite större ventiler skulle jag satsa på. man kan aldrig få för bra flöde.

om du ska köra e85 kan du nog säkerligen öka kompet lite i motorn


(Lita inte på mig! jag är ingen erfaren sugtrimmare)
Senast redigerat av JohanssonC (25 november 2013)


prestanda framför utseende
225 Inlägg
26 november 2013
#16
etanol gillar mycket kompression och tändning.

Eftersom du håller på med sugtrimning är det ENDA du EGENTLIGEN vinner effekt på att få högre flöde i toppen, Lämna iväg toppen till någon som KAN porta Volvos 16v (tänk rallycross, långlopp , rally) Värre kammar gör oxå sitt till . sedan gäller det att få motorn avstämd mot det varvtalsområde du ämnar att köra den på.

Ju hårdare sugtrimmad din bil blir desto smalare blir effektbandet normalt sätt.

Sugtrim är jättekul men kostar massor med flis. Tänk även i andra änden , LÄTTA bilen. det är det ABSOLUT billigaste sättet att få bilen att gå bättre till en viss nivå såklart.

OM du är ute efter originalutseende men endå vill ha en VÄL fungerande motor så kan jag även rekommendera ett eftermarknads-styrsystem (megasquirt, vems, maxxecu med mera) DÅ är ju möjligheterna oändliga inställningsmässigt.


762 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#17
JohanssonC skrev:
vad hade du tänkt för komp? med tanke på h-profilerna? eller är det bara för viktens skull?

porta toppen rejält och gärna lite större ventiler skulle jag satsa på. man kan aldrig få för bra flöde.

om du ska köra e85 kan du nog säkerligen öka kompet lite i motorn


(Lita inte på mig! jag är ingen erfaren sugtrimmare)

Stakarna har jag tänkt byta ut mest för viktens skull. smile Jag har inte heller öppnat motorn än, så jag vet inte om det är de klena eller starka stakarna som sitter i. I och med att blocket är från 1987 så antar jag att det är lågfriktionsmotorn med klena lager, och den motorn hade också klena stakar. smile



vw1303 skrev:
etanol gillar mycket kompression och tändning.

Eftersom du håller på med sugtrimning är det ENDA du EGENTLIGEN vinner effekt på att få högre flöde i toppen, Lämna iväg toppen till någon som KAN porta Volvos 16v (tänk rallycross, långlopp , rally) Värre kammar gör oxå sitt till . sedan gäller det att få motorn avstämd mot det varvtalsområde du ämnar att köra den på.

Ju hårdare sugtrimmad din bil blir desto smalare blir effektbandet normalt sätt.

Sugtrim är jättekul men kostar massor med flis. Tänk även i andra änden , LÄTTA bilen. det är det ABSOLUT billigaste sättet att få bilen att gå bättre till en viss nivå såklart.

OM du är ute efter originalutseende men endå vill ha en VÄL fungerande motor så kan jag även rekommendera ett eftermarknads-styrsystem (megasquirt, vems, maxxecu med mera) DÅ är ju möjligheterna oändliga inställningsmässigt.

Jag vet att det är dyrt att sugmotor-trimma, men det har jag räknat med också.

Mitt mål med motorn är inte att få en extrem effekt, utan runt 200-220 tycker jag borde vara rimligt med de ändringarna jag har tänkt mig. Eller är jag helt fel ute? roll

Kammar har jag helt klart tänkt köpa ett par vassare, jag har tänkt kontakta ENEM och beställa dem därifrån. Men det jag undrar är om man ska behålla de Hydraliska tryckarna elle byta till mekaniska? smile

Innan jag byter styrsystem hade jag tänkt kolla om det är möjligt att plocka ut 200 hk med LH2.4 systmet smile

Om jag får ut en cylindervolym på runt 2.55 L, kan jag fortsätta köra med original spridare (300cc/min ut vid 3 bar) eller måste jag sätta dit större? Kan tilläggas att bilen går fett just nu. Sen har jag ett par Gröna R-spridare (485cc/min vid 3.8 bar) liggandes hemma, behöver jag sätta dit dom om jag inte ska köra på etanol? smile
Senast redigerat av Garagemuppen (26 november 2013)


158 Inlägg
26 november 2013
#18
Garagemuppen skrev:
JohanssonC skrev:
vad hade du tänkt för komp? med tanke på h-profilerna? eller är det bara för viktens skull?

porta toppen rejält och gärna lite större ventiler skulle jag satsa på. man kan aldrig få för bra flöde.

om du ska köra e85 kan du nog säkerligen öka kompet lite i motorn


(Lita inte på mig! jag är ingen erfaren sugtrimmare)

Stakarna har jag tänkt byta ut mest för viktens skull. smile Jag har inte heller öppnat motorn än, så jag vet inte om det är de klena eller starka stakarna som sitter i. I och med att blocket är från 1987 så antar jag att det är lågfriktionsmotorn med klena lager, och den motorn hade också klena stakar. smile



vw1303 skrev:
etanol gillar mycket kompression och tändning.

Eftersom du håller på med sugtrimning är det ENDA du EGENTLIGEN vinner effekt på att få högre flöde i toppen, Lämna iväg toppen till någon som KAN porta Volvos 16v (tänk rallycross, långlopp , rally) Värre kammar gör oxå sitt till . sedan gäller det att få motorn avstämd mot det varvtalsområde du ämnar att köra den på.

Ju hårdare sugtrimmad din bil blir desto smalare blir effektbandet normalt sätt.

Sugtrim är jättekul men kostar massor med flis. Tänk även i andra änden , LÄTTA bilen. det är det ABSOLUT billigaste sättet att få bilen att gå bättre till en viss nivå såklart.

OM du är ute efter originalutseende men endå vill ha en VÄL fungerande motor så kan jag även rekommendera ett eftermarknads-styrsystem (megasquirt, vems, maxxecu med mera) DÅ är ju möjligheterna oändliga inställningsmässigt.

Jag vet att det är dyrt att sugmotor-trimma, men det har jag räknat med också.

Mitt mål med motorn är inte att få en extrem effekt, utan runt 200-220 tycker jag borde vara rimligt med de ändringarna jag har tänkt mig. Eller är jag helt fel ute? roll

Kammar har jag helt klart tänkt köpa ett par vassare, jag har tänkt kontakta ENEM och beställa dem därifrån. Men det jag undrar är om man ska behålla de Hydraliska tryckarna elle byta till mekaniska? smile

Innan jag byter styrsystem hade jag tänkt kolla om det är möjligt att plocka ut 200 hk med LH2.4 systmet smile

Om jag får ut en cylindervolym på runt 2.55 L, kan jag fortsätta köra med original spridare (300cc/min ut vid 3 bar) eller måste jag sätta dit större? Kan tilläggas att bilen går fett just nu. Sen har jag ett par Gröna R-spridare (485cc/min vid 3.8 bar) liggandes hemma, behöver jag sätta dit dom om jag inte ska köra på etanol? smile

Finns en firma i karlstad, LJ-trim, ägaren där har en b230 med 16v topp som han har plockat ur 240-260hk du borde nog prata med han för nyttig info. tror dock han kör med weber 50, är osäker.


762 Inlägg
26 november 2013
Trådstartare
#19
Okej, det kanske är värt att fråga honom. Eller så kanske man skulle ta och fråga en annan känd person som bor i närheten av mig. Kent Karlsson på Motordesign, han bygger ju rallycrossmotorer och sånt smile Plus att han har plockat ut 286 HK (inte säker på HK, men det var imponerande mycket) ur en B23, jag kommer inte ihåg hur den var specad men jag har för mig att det var en 2.3 liters maskin med dubbla weber smile


prestanda framför utseende
225 Inlägg
26 november 2013
#20
effektökningarna ni pratar om är endå rätt massiva . säg i bästa fall har du idag 130 hästkrafter. öka dessa till 200 är inte så självklart som att bara MONTERA ihop grejor.

Det ni letar efter är HARMONI och avstämd motor . det du gör är ju att öka effektiviteten på en känd konstruktion .
Kontakta motordesign de vet va de pysslar med men det kostar därefter

Effektbegränsningen sitter även väldigt mycket i det motorstyrsystem du har idag. Systemet med luftmassemätare osv är väldigt grovt och möjligheterna till att styra tändningen där du har AVSEVÄRDA möjligheter att öka effekten är i princip obefintlig.

Mekaniska tryckare kräver mer underhåll och "koll" på motorn än hydrauliska motsvarande . För min del tycker jag det är skönt o slippa hålla koll på ventilspel hela tiden men det är bara jag.

Begränsningarna som jag 300cc spridare bör räcka till någonstans runt 200 hästar . kolla bjprace.se där finns det uträkningsguider.

Att bilen går för fett eller för snålt tappar du SJUKLIGT med effekt på . Investera i en bredbandslambda . något annat är ingen ide att försöka gissa sig fram med.



Sök