2628
Sök

Hjälp en tjej om, Råd om en Volvo S60 Momentum Bi-Fuel, årsmodell 2007.

10 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
Är sådan bil ett bra kap att köpa?

Volvo S60 Momentum Bi-Fuel, årsmodell 2007
den går på bensin och gas.

biogas tanken rymmer 21 m3.
bensintanken är på 29 liter.

Behöver hjälp så jag inte köper något skit:P

mvh flisvolvo

172 Inlägg
21 november 2012
Säkert bra med såpass ny bil, dock så skulle inte jag köpa en sådan, så jävla törstig samt att det finns ont om stationer för gas ännu.

Satsa på diesel, härliga motorer å man åker billigt.

10 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
om man ska hitta en bra och billig bil för ca 30000. som inte drar så mkt bensin. har du några tips på några bilar:)?

ingen aning
687 Inlägg
21 november 2012
jo en diesel bil drar väldigt lite bensin. big_smile

skämt och sido men en nyare diesel bil drar inte mycket. jag har en S60 D Momentum -07 den har medel nu på 4,2 l/100km(har 45km till jobbet)

även zebran har sina fläckar

172 Inlägg
22 november 2012
flisvolvo skrev:
om man ska hitta en bra och billig bil för ca 30000. som inte drar så mkt bensin. har du några tips på några bilar:)?

Audi A3 TDI, Octavia RS, mm ...

1 639 Inlägg
22 november 2012
Å andra sidan så kostar en diesel betydligt mer i skatt än vad en bensinare gör. Åker du inte speciellt mycket så skulle jag hellre köpa en snål bensinare.

Bor du nära en biogas-mack så är nog en såndär bi-fuel ett bra köp smile

172 Inlägg
22 november 2012
Munkis skrev:
Å andra sidan så kostar en diesel betydligt mer i skatt än vad en bensinare gör. Åker du inte speciellt mycket så skulle jag hellre köpa en snål bensinare.

Bifuel är inget bra köp. Bor nära en mack? Jo men semester, osv osv osv... Det blir jobbigt. Dessutom är väl serivce intervallen som på etanol volvos dvs 1000 mil...

1 639 Inlägg
22 november 2012
volvojohan skrev:
Munkis skrev:

Bifuel är inget bra köp. Bor nära en mack? Jo men semester, osv osv osv... Det blir jobbigt. Dessutom är väl serivce intervallen som på etanol volvos dvs 1000 mil...

Ja men den är ju som sagt brukbar även på bensin.  Vad serviceintervallen på etanol är har väl ingen betydelse då denna bil inte drivs av etanol. Bor man söderut i Sverige så finns det gott om gas-mackar. Åker man dessutom på semester utomlands t.ex Tyskland och Danmark så kryllar det av gas-mackar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2012
Jag tror det beror lite på hur och vart du kör, du bor alltså i Linghem strax öster om Linköping? I så fall har du fem stationer inne i Linköping att välja mellan cirka en mil bort, besöker du staden regelbundet och bara undantagsvis kör långt bör det fungera alldeles utmärkt med en Volvo som går på Biogas.

Även då du kör en längre sträcka tar du dig åtminstone trettio mil räknat på endast bensintanken så även en semester är rimligt med en Bi-Fuel, men kör du regelbundet längre sträckor kanske du upplever att det blir jobbigt att tanka frekvent. Det finns för övrigt över hundra stationer som säljer fordonsgas i Sverige varav de flesta finns i de södra delarna.

Jag tror inte att tekniken med gas vållar så mycket problem i praktiken, men principen att desto fler komponenter innebär desto fler punkter som kan krångla ligger det mycket sanning bakom. Du kan förstås råka ut för problem som är kopplade till gasdriften, å andra sidan gäller samma sak en bil med turbo vilket inkluderar alla diesel.

Frågan är om alla Bi-Fuel har de italienska spjällhus som vållade mycket problem på Volvo´s modeller runt milleniumskiftet. Bensinmotorerna fick detta utbytt mot ett spjäll från Bosch på senare årsmodeller vilket är pålitligt, men jag har för mig att gasbilarna behöll det gamla spjället och dess problem. I så fall är det en punkt som kan kosta dig en slant.
Senast redigerat av Rquired (22 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
22 november 2012
volvo_240_tic skrev:
jo en diesel bil drar väldigt lite bensin. big_smile

skämt och sido men en nyare diesel bil drar inte mycket. jag har en S60 D Momentum -07 den har medel nu på 4,2 l/100km(har 45km till jobbet)

Allt är beroende på hur personen kör.

S60 D  = 3917 i skatt
S60 Bifuel = 710 i skatt ca ..

Hur ofta servas dieseln? 2000?   
Har för mig gasbilar ska servas var 1500e mil.

Om man håller sig rent till gasen och inte kör på bensin så blir ändå summan snarlik.
När jag körde diesel tankade jag varannan dag. Och med gas tankar jag 1 gång om dagen om jag inte kör över 45 (har större tank)   

Så plötsligt blev gasbilen billigare ändå.  smile

ingen aning
687 Inlägg

Sök