Jag tror det beror lite på hur och vart du kör, du bor alltså i Linghem strax öster om Linköping? I så fall har du fem stationer inne i Linköping att välja mellan cirka en mil bort, besöker du staden regelbundet och bara undantagsvis kör långt bör det fungera alldeles utmärkt med en Volvo som går på Biogas.
Även då du kör en längre sträcka tar du dig åtminstone trettio mil räknat på endast bensintanken så även en semester är rimligt med en Bi-Fuel, men kör du regelbundet längre sträckor kanske du upplever att det blir jobbigt att tanka frekvent. Det finns för övrigt över hundra stationer som säljer fordonsgas i Sverige varav de flesta finns i de södra delarna.
Jag tror inte att tekniken med gas vållar så mycket problem i praktiken, men principen att desto fler komponenter innebär desto fler punkter som kan krångla ligger det mycket sanning bakom. Du kan förstås råka ut för problem som är kopplade till gasdriften, å andra sidan gäller samma sak en bil med turbo vilket inkluderar alla diesel.
Frågan är om alla Bi-Fuel har de italienska spjällhus som vållade mycket problem på Volvo´s modeller runt milleniumskiftet. Bensinmotorerna fick detta utbytt mot ett spjäll från Bosch på senare årsmodeller vilket är pålitligt, men jag har för mig att gasbilarna behöll det gamla spjället och dess problem. I så fall är det en punkt som kan kosta dig en slant.
Senast redigerat av Rquired (22 november 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.