_Performance_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Performance_ skrev:
Det kan ja verkligen hålla med dig om. Men just såna här diskussioner kan hålla på i evigheter. vissa tycker en sak, andra en annan sak
Jo, de är väl lite hur man växt upp. Man har väldigt olika uppfattningar. Men de är för mig en gåta att tycka de är ok att köra med promillen i kroppen.
Det är aldrig okej att köra med promille i kroppen, men just hur polisen ska hantera situationen det är en gåta.
Problemet med polisen är relativt lätt löst.
Befälet ska stoppa en sån här jakt direkt när det börjar bli trafik.
Problemet är att polisen mer än gärna undviker att säga hur illa jakten är.
Derför borde dom vara uppkopplade till bilens kamera där dom direkt ser om det är lämpligt eller ej.
Jag tycker helt klart att dom ska jaga dom till en viss gräns. när andra riskerar sina liv så är det bara att avbryta.
för då är iallfall inte polisen orsaken till olyckan.
dom har dessutom gjort ett försök att stoppa framfarten så långt dom kan utan att riskera oskyldiga.
Sen ska det vara lite relevans till brottet som polisen vet om.
en fortkörning ska inte leda till en sån idiotjakt.
en massmördare som flyr efter att ha avrättat alla ungar på ett dagis ska jagas hårdare.
Det har lite med samhällsnyttan. En fortkörare är inte hela världen om den smiter undan sitt straff.
Värre med en massmördare!
Som enskild polisman förstår jag till viss del att dom jagar honom på sättet dom gör och derför är det inrebefälet som styr jakten utan adrenalin påslag.
Tror nog alla som skrivit i tråden håller med om att oskyldiga inte ska dö för att stoppa en som flyr.
Så det gäller att polisen är försiktiga vid jakter och håller sig inom bestämelserna och är tämligen säker att detta exemplet kommer visas hur man inte ska bete sig som polis vid ett efterföljande på polishögskolan.
Annars har vi snart usas tanke sätt att dom stoppas till varje pris oavsätt vad det kostar dör någon verkar det inte spela någon som helst roll. Har sätt HELT sjuka smällar när polisen jagar en bil och inte en enda polis bryr sig om den bilen som dom helt oskyldiga färdas i utan dom försöker slita fram skurken och banka på honom sen i sista hand så bryr dom sig om den oskyldiga.
Fast det är inte så konstigt att dom gör så eftersom lagen är gjord så att den som flyr står till ansvar till allt som händer under jakten. så kör en polis på en 3åring så den dör så är det gärningsmanens fel.
sen att dom var 1mil från Jakten spelar ingen som helst roll det räcker med att dom är påväg dit.
Det som faktist stör mig mest är att polisen alltid försöker tona ner sin egna del i jakter och dom har ALLTID avbrytit jakten en stund innan gärningsmannen kvaddar. Även om vittnen säger något helt annat så tystas allt ner snabbt som attans. Så Polisen står inte ens för vad dom gör eftersom dom hela tiden envisas att säga att vi låg inte bakom och jagade utan vi avbröt straxt innan.