2689
Sök

Tunga fordon måste ha vinterdäck

9 117 Inlägg
26 november 2012
horbybonnen skrev:
kravet gäller ej släp eller trailer.  hmmm vilka drar mest trailer i sverige tro.är det herr svensson måhända??????

Den där lagen gäller endast lasbilssläp och lastbilstrailer. Vanligt Svensson släp är samma lagar som för bil.

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 november 2012
Tror inte polisen kommer kunna kolla detta så värst mycket, kommer ta ett par år innan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

671 Inlägg
26 november 2012
Putteliten skrev:
horbybonnen skrev:
kravet gäller ej släp eller trailer.  hmmm vilka drar mest trailer i sverige tro.är det herr svensson måhända??????

Den där lagen gäller endast lasbilssläp och lastbilstrailer. Vanligt Svensson släp är samma lagar som för bil.

Ännu ett intellektuellt muskelknippe som hänger på en ratt !
Herr Svensson med lastbil o släp menar horbybonnen !

Men oj de intellektuella muskleknippena förstår inte ens ironi...
Måste vi använda oss av bilderböcker och signera med bomärken vid våra försök att kommunicera med dem.
Senast redigerat av endorfinslaven (26 november 2012)

2 174 Inlägg
26 november 2012
Någon som vet exakt hur det är med vilka däck som måste vara vinterdäck är det alla eller bara drivhjulen?

Har kollat runt lite ska köpa en egen bil fram mot sommaren så det är ju bra om det sitter däck på den som håller ett tag då det kostar skjortan.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
26 november 2012
hangman skrev:
Någon som vet exakt hur det är med vilka däck som måste vara vinterdäck är det alla eller bara drivhjulen?

Har kollat runt lite ska köpa en egen bil fram mot sommaren så det är ju bra om det sitter däck på den som håller ett tag då det kostar skjortan.

Drivhjul men vete tusan om dom menar 2 eller 4 per axel då..

jobbigt att ha en 6hjulsdriven smile blir en jävla massa däck.

Men samtidigt så är man lite smart och har dubbla uppsättningar fälgar och vinterdäck och sommardäck monterade på fälgarna kostnaden blir inte speciellt mycket större i slutänden
eftersom sommardäcken kommer få ett par månader kortare tid varje år att snurra
och vinterdäckena sitter bara på under någon månad så dom borde räcka ganska länge innan dom är slut även om det är mjukare gummiblandning.

Vi byter alla hjulen på våra bussar så det blir 6vinterdäck per buss
men det är det lätt värt man slipper åka baklänges på någon skogsväg ner för en backe smile

Kör fort så hinner inget hända...

9 117 Inlägg
26 november 2012
endorfinslaven skrev:
Putteliten skrev:
horbybonnen skrev:

Ännu ett intellektuellt muskelknippe som hänger på en ratt !
Herr Svensson med lastbil o släp menar horbybonnen !

Men oj de intellektuella muskleknippena förstår inte ens ironi...
Måste vi använda oss av bilderböcker och signera med bomärken vid våra försök att kommunicera med dem.

Ja å ditt snack tillför ju tråden så jävla mycket!? Skulle kunna tro att det är du som är den där banjospelande aphjärnan!

KHRacing
26 november 2012
endorfinslaven skrev:
Xoff skrev:
Putteliten skrev:
Dom kommer ju inte kunna sätta åt Polackerna i alla fall fast det är dom som kör med totalt utslitna däck vintertid och orsakar mest olyckor.

Dom enda som detta gäller är ju Svenska åkare som är vana vid snö. Det kommer bli svindyrt för åkerierna och dyrare frakter.

Gäller även polacker! wink

"gällande alla tunga fordon som kör i Sverige."

"Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet"

Vilket jävla skitsnack 
Har kompisar som kör för svenska firmor och tvingats köra med blankslitna däck !
Kan säga att kineserna i Kina har finare däck på sina lastbilar än vad vi kör med i snitt 
I norra delarna av Kina är det torrt och riktigt kallt men faller knappt någon snö trots det fina däck.
Här har vi ett svårare och mer skiftande vägunderlag men vissa banjospelare slår sig för bröstet i Svedala.

Jag kör inte lastbil själv och men har sett lastbilar i aktion lite varstanns på klotet.
De som bara befiner sig i Sverige och lever i sin lilla bubbla med Kanarieöarna som enda livserfarenhet har ofta åsikter.

Banjogurus uttrycker sig ofta på detta infantila o inskränkta vis !
Dessa Banjospelares patetiska slutsatser irriterar mig en del !
För det är många lirare där ute....

Man har rättigheter i Sverige, man kan vägra att köra en farlig lastbil som chaufför & man förlorar inte son lön. demokrati kallas det. TYP.

Så dina "polare" har sååå fel. deras chef kan inte tvinga dem till att köra med blanka däck.
En stilla undran. var du lika sur när de införde vinterdäckskravet i Sverige för X antal år sedan för personbillar ?

671 Inlägg
26 november 2012
KHRacing skrev:
endorfinslaven skrev:
Xoff skrev:

Gäller även polacker! wink

"gällande alla tunga fordon som kör i Sverige."

"Förändringen gäller alla tunga fordon oavsett nationalitet"

Vilket jävla skitsnack 
Har kompisar som kör för svenska firmor och tvingats köra med blankslitna däck !
Kan säga att kineserna i Kina har finare däck på sina lastbilar än vad vi kör med i snitt 
I norra delarna av Kina är det torrt och riktigt kallt men faller knappt någon snö trots det fina däck.
Här har vi ett svårare och mer skiftande vägunderlag men vissa banjospelare slår sig för bröstet i Svedala.

Jag kör inte lastbil själv och men har sett lastbilar i aktion lite varstanns på klotet.
De som bara befiner sig i Sverige och lever i sin lilla bubbla med Kanarieöarna som enda livserfarenhet har ofta åsikter.

Man har rättigheter i Sverige, man kan vägra att köra en farlig lastbil som chaufför & man förlorar inte son lön. demokrati kallas det. TYP.

Så dina "polare" har sååå fel. deras chef kan inte tvinga dem till att köra med blanka däck.
En stilla undran. var du lika sur när de införde vinterdäckskravet i Sverige för X antal år sedan för personbillar ?

Denna tråd har samlat gräddan av svensk hjärntrust !
Demokrati är politik !
LAS är fint på papperet men arbetsgivaren kan undgå den !
Jag gillar vinterdäck gör av med minst 2 uppsättningar per säsong...

KHRacing
26 november 2012
endorfinslaven skrev:
KHRacing skrev:
endorfinslaven skrev:

Vilket jävla skitsnack 

Demokrati är politik !

Jag vet att du fattade vad jag menar -  men,... syftar du ändå på att en arbetsgivare kan bryta mot svensk lag & tvinga ut en chaufför med blanka däck ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 november 2012
Har bara en sak att säga: ÄNTLIGEN!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

671 Inlägg
29 november 2012
KHRacing skrev:
endorfinslaven skrev:
KHRacing skrev:

Demokrati är politik !

Jag vet att du fattade vad jag menar -  men,... syftar du ändå på att en arbetsgivare kan bryta mot svensk lag & tvinga ut en chaufför med blanka däck ?

FAN VAD TRÖG MAN KAN VARA !
Om du inte accepterar arbetsförhållandena så kan du sluta jobba på företaget !
Arbetsgivaren letar sedan anledningar för att använda till att kunna kicka personen ifråga.
Antingen är det aphjärnor bakom rattarna som skiter i sin och andras säkerhet.
Eller så är det den hådnade konkurrensen som skapat dessa arbetsförhållanden.

De idioter i denna tråd som inte fattade vad jag i tidigare inlägg menade med Kinesiska Lastbilar i Kina och deras däckstatus. Var just det ätt i Kina har man en uppgående ekonomi och pengarna flödar där man har råd att åka fräscha däck. Här i Sverige kör man oftare på sämre däck än i Kina mina egna erfarenheter från Kinesiska arbetsplatser.

Fan hur är det med läsförståelse här i tråden ? 
Går den inte längre än att läsa vägskyltar !
Med det menar jag flera ord i följd som i kombination skapar information med ibland underförstådda meddelanden.

Sök