Nyare bilar har vissa uppgraderingar (bla "annan cylinderhoning", backventil på Vanos osv) dessa förbättringar kom i steg, första kom -00 sedan kom ännu en -01, jag har INTE full koll på detta. Min egna är en mycket tidig bil, tillverkad juli -98, till o med en förseriebil med vissa "hemliga" data. Just mitt exemplar har varit testkörd av en engelsk tidning (Car december -98, har ett ex av tidningen...) så det är en sk "pressbil" som har fått motoreffekten kontrollerad (har mejl på detta från självaste M Gmbh). Hur som så går den bättre än helfrisk M3 E46. Mitt råd är att välja den bästa bilen inom din budget, vilket nödvändigtvis inte är den nyaste. Bilar runt 70" är i regel mer eller mindre "lik". Skall du ha en vettig M5 E39 får du räkna med att slanta upp iaf 100". Tappar de kraft är det mer troligt att LMM gjort sitt, Vanos brukar i regel bara "diesla", men givetvis finns det undantag. Och även om Vanos går sönder så är det mycket ovanligt att "hela Vanosen" pajjar, ofta är det tex en solenoid som behöver bytas, eller att Vanosens gummtätningar har sett sina bästa dagar. Det är bara BMW som ägnar sig åt att byta den kompletta Vanosen, en kunnig verkstad kan renovera upp den befintliga till så gott som nyskick. Det finns företag i tex USA som säljer färdigrenoverade Vanos-enheter för i runda slängar runt 5000 kr har jag för mig.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure