3258
Sök

Bakruta i miljoner delar pga värmeslingor?

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Bil: Skoda Roomster -08

Igår när sambon var iväg och hälsade på en vän gick bakrutan i miljontals delar. Inget har blivit stulet i bilen (finns barnstol, CDs, parkeringspengar m.m) och det fanns ingen sten eller liknande i eller utanför bilen heller. Endast vår bil var "angripen".
Först misstänkte jag naturligtvis att någon stackare inte har något bättre för sig än att krossa andras rutor, men sen blev jag fundersam.

Bakrutan skulle ändå bytas eftersom de flesta värmeslingorna var kassa, 2 kanske 3 stycken funkade. På vägen till vännen så körde sambon med dessa slingor hela tiden pga imma på insidan - en sträcka på ca 1,5 mil.

Min fråga; kan det vara möjligt att bakrutan sprack för att de få fungerande värmeslingorna blev "för varma" och när det sedan (efter att sambon gått ifrån bilen) började regna, skapade spänningar i glaset så att det sprack? Fick se en bild som sambon tog, och hålet i rutan var format som ett utdraget Z, precis över de fungerande värmeslingorna.
Jag vet ju att om det ligger snö på en bakruta och man kör igång slingorna så kan ju bakrutan gå sönder.

6 638 Inlägg
27 november 2012
Stenskott har troligen orsakat det, säkringen ska lösa ut annars.

Skada + Värmeväxling = pang!
Senast redigerat av Malheus (27 november 2012)

De/Dem

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Stenskott har troligen orsakat det, säkringen ska lösa ut annars.

Skada + Värmeväxling = pang!

Rutan var repig efter isskrapande, men stenskott hade den inte såvitt jag vet.

Men jag är också inne på värmeväxlingen, men det blir väl inte strömrusning (så att säkringen går) om bara några slingor funkar? hmm

Skogsmålare
630 Inlägg
27 november 2012
Detta är inte så ovanligt att det händer på pga spänningar i rutan kan hända sommar som vintertid. men den blir känsligare med kylan

dBverkstan.se
64 Inlägg
27 november 2012
Skoda hade problem med det här när gamla fabia kombi lanserades, bakrutan kunde explodera när bilen var parkerad liksom. Känner till en som det hände för när bilen bara var någon vecka gammal. Kollat upp i fall det är vanligt på roomster?

1 758 Inlägg
28 november 2012
Låg och körde motorväg en gång för flera år sedan när jag och min passagerare båda reagerade på att det började lukta bränd plast/gummi i bilen. Kompisen börjar kolla runt och hinner precis säga "Jävlar, du det ryker vid bakrutan" innan hela rutan spricker i småbitar.
Rutan var så varm att den inte gick att ta i och det som rök var anslutningarna till defrostern.
Mitt i sommaren var det och knappen till defrostern var inte på.
Så visst kan det vara defrosterns fel!
Senast redigerat av schnauz (28 november 2012)

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
Pa3rlan skrev:
Skoda hade problem med det här när gamla fabia kombi lanserades, bakrutan kunde explodera när bilen var parkerad liksom. Känner till en som det hände för när bilen bara var någon vecka gammal. Kollat upp i fall det är vanligt på roomster?

Detta är inget jag har hört om, så jag har ingen aning faktiskt.

Blev en ny bakruta på försäkringen igår i vilket fall.

Pim_Pim
28 november 2012
Det där hände syrran i somras,en Peugeot 307 dock.
Den stod hemma hos dom i carporten, sen skulle dom iväg och då hade bakrutan "exploderat".

Var tydligen så att det fanns rost på ett ställe där rutan satt och därför hade rutan exploderat, enligt Bilteknik.

5 Inlägg
1 december 2012
Detta hände mig idag. En Skoda Oktavia -98. min första bil, fick körkort igår så det känns riktigt surt. jag och 2 vänner satt och kopplade in en ny stereo, så när vi slog på tändningen lyssnade vi några sekunder och ställde in eq... då säger kompisen i baksätet åt mig att sänka för han tyckte att det lät som typ en kabel hade fjuttat eld eller något liknande. men det avtog mer och mer när vi tittade runt så vi kopplade ur stereon, startade tändningen så hör vi det igen så jag stänger av, öppnar bagageluckan och kikar bakom inredningen om de va nå vajsing med kablarna... då exploderade bakrutan rakt ovanför mig. jag stog där helt mållös och fattade inte ett piss... nu blir det försäkringsbolaget imorron så får man betala den där självrisken. dom pengarna hade jag helst sparat.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
patricottosson skrev:
Detta hände mig idag. En Skoda Oktavia -98. min första bil, fick körkort igår så det känns riktigt surt. jag och 2 vänner satt och kopplade in en ny stereo, så när vi slog på tändningen lyssnade vi några sekunder och ställde in eq... då säger kompisen i baksätet åt mig att sänka för han tyckte att det lät som typ en kabel hade fjuttat eld eller något liknande. men det avtog mer och mer när vi tittade runt så vi kopplade ur stereon, startade tändningen så hör vi det igen så jag stänger av, öppnar bagageluckan och kikar bakom inredningen om de va nå vajsing med kablarna... då exploderade bakrutan rakt ovanför mig. jag stog där helt mållös och fattade inte ett piss... nu blir det försäkringsbolaget imorron så får man betala den där självrisken. dom pengarna hade jag helst sparat.

först: Grattis till körkortet!
sedan: inte grattis till rutan. Nä, de 1500kr (självrisken för min glasförsäkring) hade jag också gärna sparat. Surt är det ivf. hmm

Evildan
1 december 2012
patricottosson skrev:

Grattis till styrlappen.

Octavia har faktiskt enligt tester jag läst ett problem med sprickande bakrutor på exakt det vis du beskrev.
Bakrutan har en stor areal och därför känslig för rörelse, oftast brukar dom däremot spricka när luckan stängs.
Annars är dom oftast mkt problemfria robusta bilar med lägre ägandekostnader än kusinerna Golf o Toledo.

Tråkigt att börja sitt bilinnehav med att nyttja försäkringen.
Lycka till med både bil o kort.

5 Inlägg
1 december 2012
Bebben skrev:
patricottosson skrev:

först: Grattis till körkortet!
sedan: inte grattis till rutan. Nä, de 1500kr (självrisken för min glasförsäkring) hade jag också gärna sparat. Surt är det ivf. hmm

Ja tack så jätte mycket! smile 2:a dagen med körkort så får man kraschad ruta. inget som diggas precis! frågan är om rutan hinner bli fixad innan jag åker till fjällen och jobbar, vilket är på torsdag! så jag måste få tag på päronen som är i mexico för tillfället och höra om jag kan låna en av deras bilar. sen om jag ger farsan pengar kanske han kan fixa det där när han kommer hem därifrån. det är så typiskt för dom åkte på natten till idag så blir dom borta typ två veckor. men det där löser sig nog! ska inte tvivla allt för mycket! smile jag ska se det positivt! jag får köra nyare, fräschare bil typ en månad ! wink allt negativt kommer med nått positivt!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
Jag har Trygg-Hansa som f-bolag, och när man väljer glasskada i deras telefonval så blir man kopplad till Carglass med en gång. Jag ringde Carglass kl 7 på morgonen, och de ville ha in den kl 11 och jag kunde hämta den kl 14 - så det är snabba bud!

5 Inlägg
1 december 2012
Evildan skrev:
patricottosson skrev:

Grattis till styrlappen.

Octavia har faktiskt enligt tester jag läst ett problem med sprickande bakrutor på exakt det vis du beskrev.
Bakrutan har en stor areal och därför känslig för rörelse, oftast brukar dom däremot spricka när luckan stängs.
Annars är dom oftast mkt problemfria robusta bilar med lägre ägandekostnader än kusinerna Golf o Toledo.

Tråkigt att börja sitt bilinnehav med att nyttja försäkringen.
Lycka till med både bil o kort.

man får tacka! jag stängde inte luckan då rutan smällde. den var öppen och jag kollade bakom inredningen vid höger baklykta. det var typ därifrån ljudet kom. jo jag har sett ett antal inlägg om just skoda, att det har hänt lite titt som tätt.

5 Inlägg
1 december 2012
Bebben skrev:
Jag har Trygg-Hansa som f-bolag, och när man väljer glasskada i deras telefonval så blir man kopplad till Carglass med en gång. Jag ringde Carglass kl 7 på morgonen, och de ville ha in den kl 11 och jag kunde hämta den kl 14 - så det är snabba bud!

jäklar va piffigt. men jag blir fundersam om det är något med elektoniken också, för när rutan smällde tejpade vi upp en flyttkartong nu för tillfället. det var det eller inget jag kunde välja på så. men när jag kom hem och parkerade bilen och bara lutade mig bakåt och var allmänt less(!) kom det små jättelåga signaler oregelbundet. och det var verkligen JÄTTELÅGA små tjut. så oavsett om jag kan fixa rutan så är jag osäker på att ut och åker överhuvudtaget. det har aldrig låtit så förut så man blir fundersam. och jag är absolut inte något bilproffs!

3 259 Inlägg
2 december 2012
Har också sprängt en ruta på vintern i en octavia -99! Stannade för att tanka och helt plötsligt explodera bakrutan...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

451 Inlägg
2 december 2012
Har också sett detta fenomen!!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Spännande, visste inte att det var ett sådant problem.

5 Inlägg
3 december 2012
jag får då en ny ruta monterad och fixad imorgon!

Sök