27 november 2012
Trådstartare
Bil: Skoda Roomster -08
Igår när sambon var iväg och hälsade på en vän gick bakrutan i miljontals delar. Inget har blivit stulet i bilen (finns barnstol, CDs, parkeringspengar m.m) och det fanns ingen sten eller liknande i eller utanför bilen heller. Endast vår bil var "angripen".
Först misstänkte jag naturligtvis att någon stackare inte har något bättre för sig än att krossa andras rutor, men sen blev jag fundersam.
Bakrutan skulle ändå bytas eftersom de flesta värmeslingorna var kassa, 2 kanske 3 stycken funkade. På vägen till vännen så körde sambon med dessa slingor hela tiden pga imma på insidan - en sträcka på ca 1,5 mil.
Min fråga; kan det vara möjligt att bakrutan sprack för att de få fungerande värmeslingorna blev "för varma" och när det sedan (efter att sambon gått ifrån bilen) började regna, skapade spänningar i glaset så att det sprack? Fick se en bild som sambon tog, och hålet i rutan var format som ett utdraget Z, precis över de fungerande värmeslingorna.
Jag vet ju att om det ligger snö på en bakruta och man kör igång slingorna så kan ju bakrutan gå sönder.