3844
Sök

Ny "drifting-ratt"

104 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena, jag har en volvo 745 GLT -88 och undrar bara hur mycket mer tungstyrd bilen blir med en ratt som denna http://www.mrtuning.se/p/mr-tuning-mocc … ifter.html

mvh
Senast redigerat av Crunked (27 november 2012)


carzy
461 Inlägg
27 november 2012
#2
Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Team BSG

104 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#3
Mobeerg skrev:
Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Jo jag har servo, men eftersom att ratten är mindre så tänkte jag "hävstångsprincipen" eller något liknande.
Så det ska vara som vanligt fast ratten är skönare och mindre?


88 Inlägg
27 november 2012
#4
Det är nog ingen fara. Jag skaffade en ghort drift till min 240. Och den är inte nämnvärt tungstyrd.

carzy
461 Inlägg
27 november 2012
#5
Crunked skrev:
Mobeerg skrev:
Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Jo jag har servo, men eftersom att ratten är mindre så tänkte jag "hävstångsprincipen" eller något liknande.
Så det ska vara som vanligt fast ratten är skönare och mindre?

Jag har aldrig märkt någon skillnad, varken med 10" ratt eller 12" ratt jämfört med original så kör på barra!

Team BSG

Avstängd
1 714 Inlägg
27 november 2012
#6
Lite muskler lär man ju ha, alla föds med några remsor muskler iallafall,
och har man kvar dessa och inte transplanterat bort dem så klarar man av att vrida runt en bil utan servo med en 12" ratt.

Så det är nog lugnt, har du servo kan du utan bekymmer åka med 10"
Senast redigerat av Emilius (27 november 2012)


104 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#7
Mobeerg skrev:
Crunked skrev:
Mobeerg skrev:
Har aldrig märkt av att de ska bli mer tungstyrt med mindre ratt,har du ingen servo?

Jo jag har servo, men eftersom att ratten är mindre så tänkte jag "hävstångsprincipen" eller något liknande.
Så det ska vara som vanligt fast ratten är skönare och mindre?

Jag har aldrig märkt någon skillnad, varken med 10" ratt eller 12" ratt jämfört med original så kör på barra!

tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 november 2012
#8
Crunked skrev:
tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink

Ännu bättre

http://www.imexa.se/images/EasyRiderMounted.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

104 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#9
torpis skrev:
Crunked skrev:
tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink

Ännu bättre

http://www.imexa.se/images/EasyRiderMounted.jpg

Har jag missuppfattat något eller är dom olagliga att använda på en vanlig personbil?


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 november 2012
#10
Crunked skrev:
torpis skrev:
Crunked skrev:
tack för det extremt snabba svaret smile då klipper jag en sån ratt och ett rattnav! sen jävlar ska det rattas när man kommer på ställ wink

Ännu bättre

http://www.imexa.se/images/EasyRiderMounted.jpg

Har jag missuppfattat något eller är dom olagliga att använda på en vanlig personbil?

Filura lite på om ditt användningsområde eller just rattmodellen är det som är mest iögonfallande olagligt hehe ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

104 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#11
torpis skrev:
Crunked skrev:

Har jag missuppfattat något eller är dom olagliga att använda på en vanlig personbil?

Filura lite på om ditt användningsområde eller just rattmodellen är det som är mest iögonfallande olagligt hehe ;-)

Valid point, my good sir wink


577 Inlägg
27 november 2012
#12
Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

104 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#13
risodlarn skrev:
Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

det är sant! vart fasiken får man tag på en sån kula? det är ju värt att testa det innan man köper en ny ratt.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 november 2012
#14
Crunked skrev:
risodlarn skrev:
Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

det är sant! vart fasiken får man tag på en sån kula? det är ju värt att testa det innan man köper en ny ratt.

Om man vill slå av sig handleden när man plockar en trottoarkant så är det en skitbra idé.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

577 Inlägg
27 november 2012
#15
discokapten skrev:
Crunked skrev:
risodlarn skrev:
Det blir ju dock ett jävla massa rattande och omtag med en mindre ratt. Jag hade satsat på bussratt och kula!

det är sant! vart fasiken får man tag på en sån kula? det är ju värt att testa det innan man köper en ny ratt.

Om man vill slå av sig handleden när man plockar en trottoarkant så är det en skitbra idé.

Hur menar du nu?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

carzy
461 Inlägg
27 november 2012
#16
Skulle va kul o se någon reda ut lite rejäla returer i lite högre hastighet med kula, måste bli ett jävla flaxande big_smile

Team BSG

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 november 2012
#17
Mobeerg skrev:
Skulle va kul o se någon reda ut lite rejäla returer i lite högre hastighet med kula, måste bli ett jävla flaxande big_smile

Det funkar faktiskt skitbra.  Klura lite på det hela. När får man flest omtag eller viftningar?  om man hela tiden håller en hand på kulan eller om man rattar stor eller liten ratt?  Behöver man ratta flera varv med en mindre ratt, eller varför skulle man få flera omtag?

Liten ratt är väl bara till godo om magen är i vägen...

hm ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

carzy
461 Inlägg
27 november 2012
#18
torpis skrev:
Mobeerg skrev:
Skulle va kul o se någon reda ut lite rejäla returer i lite högre hastighet med kula, måste bli ett jävla flaxande big_smile

Det funkar faktiskt skitbra.  Klura lite på det hela. När får man flest omtag eller viftningar?  om man hela tiden håller en hand på kulan eller om man rattar stor eller liten ratt?  Behöver man ratta flera varv med en mindre ratt, eller varför skulle man få flera omtag?

Liten ratt är väl bara till godo om magen är i vägen...

hm ;-)

Har aldrig testat rattknopp rent praktiskt, men jag kör med bägge händerna på ratten, och har varit med om när man började sladda att man inte hann me med en hand när de kom lite konstiga returer, och nu snackar vi om högre farter 80-100 km/h. I lägre farter bör det ju inte vara några problem..


Har du testat rattknopp och sladd i praktiken?

Team BSG

Avstängd
1 714 Inlägg
27 november 2012
#19
NEJ!!

Ingen rattknopp, det GÅR inte.

För det första kommer du glömma bort att den sitter där första returen och slå sönder handen,
alltså bokstavligen talat, om handen nu inte lossnar från armen, då kanske inte själva handen går sönder så mycket,
sedan så finns det ingen chans att man hinner räta ut lika fort som bilen gör själv när man släpper ställ.


577 Inlägg
28 november 2012
#20
Det är ju bara o släppa kulan när man vill låta bilen rätta själv. O man blir ju snabbare med kula, finns en anledning att de har de på truck bla där man rattar mycket!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.


Sök