27 november 2012
Trådstartare
Hejsan!
Håller på felsöka min kära vinter/pendlar bil då en fredag för ca 2 veckor beslutade sig för att dö.
Den har gått hur bra som helst innan, startat bra i alla väder, men nu ikväll när jag skulle till gymmet, den startade bra som vanligt, körde den till gymmet, stängde av som vanligt, gymmade, sen när jag skulle iväg till sporthallen för mer aktiviteter så var den lite svårstartad, så fick tugga ca ~3-5 gånger innan den startade, inge mer med det tänkte jag.
Men sen igen, stannade, spelade bandy 2h, gick ut.. försökte starta bilen men ingen respons.
Öppnade huven och rekade på tändkablarna och kolla så allt såg okej ut, en satt lite löst på fördelaren som man kunde trycka i lite extra, bilen startade sedan hur bra som helst sen igen, inge mer med det tänkte jag.
Körde ca 50 meter sen började den gå riktigt dåligt, kunde inte varva upp över 1000v, för då var den nära på dö, sen dog den då jag tappade fart, startade upp bilen igen, gick på 1000 varv, försökte varva upp, men gick ner på 500v, gick sedan upp på tomgångsläge på 1000v, försökte om och om igen på att varva upp, men tillslut dog den och sen slog den bara enstaka gånger då jag försökte få igång den.
Sen efter det fick jag äntligen igång den men gick pissdåligt, lyckades köra hem den de 100 meter som fattades sen stannade jag aset, sen när jag stannade av bilen börja det ticka som fan under bilen, som ett relä tickande ljud, samma intervaller hela tiden. Lät som om det skulle vara kortis eller liknande. Tog av batteripolen, satte tillbaka den efter en stund och tickandet var borta, försökte starta bilen utan att lyckas. tickandet började igen och tog bort +polen.
Konstaterar elfel/tändningen.
Man hör klart och tydligt pumpen går igång.
Efter ett kabelbrott till batteriets jordkabel upptäcktes åtgärdades problemet.. Bilen startade inte efter problemet var löst.
kom sedan fram till att det var styrboxen till insprutningen var problemet.. Eftersom det var missljud vid spridarna. Öppnade och stängde sig hastigt.
1:a PROBLEMET LÖST
Efter jag monterat en ny styrbox startade bilen hur fint som helst.. 1000varv på tomgången som den alltid gjort.. Brummar på alla burkar..
Men nu till andra problemet.. stora problemet.. Den varvar inte upp som den ska.. Tappar oerhört med kraft och man får kontrollera gasen för att få den upp i varv.. Sen är den orkelös.. gå att smyga fram med lite finlir på kopplingen.. Men så ska det inte va.
Vad kan det vara.. Av allt mitt sökande kom jag fram till att LMM kan vara felet ?
Testade att kopplade ur den och det blev ingen skillnad alls på bilen.. är LMM trasig då eller kan det vara annat fel ?
FRÅGA
Hur vet man ifall LMM:en har gett upp?
Med vänliga hälsningar / Oerfaren volvoskruvare