2858
Sök

Volvo 740. B230F. LMM trasig ?

112 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Håller på felsöka min kära vinter/pendlar bil då en fredag för ca 2 veckor beslutade sig för att dö.


Den har gått hur bra som helst innan, startat bra i alla väder, men nu ikväll när jag skulle till gymmet, den startade bra som vanligt, körde den till gymmet, stängde av som vanligt, gymmade, sen när jag skulle iväg till sporthallen för mer aktiviteter så var den lite svårstartad, så fick tugga ca ~3-5 gånger innan den startade, inge mer med det tänkte jag.

Men sen igen, stannade, spelade bandy 2h, gick ut.. försökte starta bilen men ingen respons.

Öppnade huven och rekade på tändkablarna och kolla så allt såg okej ut, en satt lite löst på fördelaren som man kunde trycka i lite extra, bilen startade sedan hur bra som helst sen igen, inge mer med det tänkte jag.

Körde ca 50 meter sen började den gå riktigt dåligt, kunde inte varva upp över 1000v, för då var den nära på dö, sen dog den då jag tappade fart, startade upp bilen igen, gick på 1000 varv, försökte varva upp, men gick ner på 500v, gick sedan upp på tomgångsläge på 1000v, försökte om och om igen på att varva upp, men tillslut dog den och sen slog den bara enstaka gånger då jag försökte få igång den.

Sen efter det fick jag äntligen igång den men gick pissdåligt, lyckades köra hem den de 100 meter som fattades sen stannade jag aset, sen när jag stannade av bilen börja det ticka som fan under bilen, som ett relä tickande ljud, samma intervaller hela tiden. Lät som om det skulle vara kortis eller liknande. Tog av batteripolen, satte tillbaka den efter en stund och tickandet var borta, försökte starta bilen utan att lyckas. tickandet började igen och tog bort +polen.


Konstaterar elfel/tändningen.
Man hör klart och tydligt pumpen går igång.

Efter ett kabelbrott till batteriets jordkabel upptäcktes åtgärdades problemet.. Bilen startade inte efter problemet var löst.

kom sedan fram till att det var styrboxen till insprutningen var problemet.. Eftersom det var missljud vid spridarna. Öppnade och stängde sig hastigt.

1:a PROBLEMET LÖST

Efter jag monterat en ny styrbox startade bilen hur fint som helst.. 1000varv på tomgången som den alltid gjort.. Brummar på alla burkar..

Men nu till andra problemet.. stora problemet.. Den varvar inte upp som den ska.. Tappar oerhört med kraft och man får kontrollera gasen för att få den upp i varv.. Sen är den orkelös.. gå att smyga fram med lite finlir på kopplingen.. Men så ska det inte va.

Vad kan det vara.. Av allt mitt sökande kom jag fram till att LMM kan vara felet ?

Testade att kopplade ur den och det blev ingen skillnad alls på bilen.. är LMM trasig då eller kan det vara annat fel ?


FRÅGA

Hur vet man ifall LMM:en har gett upp?

Med vänliga hälsningar / Oerfaren volvoskruvare


6 738 Inlägg
27 november 2012
#2
låter som din lmm e kass tongue enklaste sättet o se om lmm e kass är att ta bort den o hålla upp sen mot solen/lampa så du ser igenom den. inne i den ska de hänka en liten liten tråd. har den gått av så är de bara o byta wink vad har du för årsmodell förresten?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

490 Inlägg
27 november 2012
#3
kan vara trasig även fas den är hel... va så på min för någon månad sen har dubbelkollat med en ny och det är helt klart lmm det är fel på, även fast "tråden" är hel!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

6 738 Inlägg
27 november 2012
#4
javisst kan den det men de eklaste sättet e o se om tråden e hel tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

490 Inlägg
27 november 2012
#5
Självklart, ville bara påpeka att den kan vara trasig endå.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

6 738 Inlägg
27 november 2012
#6
jajjemään smile om din tråd e hel så kan man mäta lmm för att se om den är hel tongue dock vet jag tyvärr inte hur man gör sad men går säkert googla det big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

112 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#7
Henkix skrev:
låter som din lmm e kass tongue enklaste sättet o se om lmm e kass är att ta bort den o hålla upp sen mot solen/lampa så du ser igenom den. inne i den ska de hänka en liten liten tråd. har den gått av så är de bara o byta wink vad har du för årsmodell förresten?

Det är en 87.. Faktiskt inte kollat om det är spjäll på denna eller tråd :S

kan även meddela att jag har beställt en ny/beggad som funkar från laga.se.

Men hur är det egentligen med om visa styrboxar passar ihop med vissa LMM ?

Eller är det bara ett internet fenomen ? Eller ska det verkligen vara noga på vad man väljer ?

Är kass på bilar men när en kompis sa till mig att den spelade igen roll och hjälpte mig att beställa ny tog jag för givet att det ska passa..
Senast redigerat av Ygden (27 november 2012)


6 738 Inlägg
27 november 2012
#8
Ygden skrev:
Henkix skrev:
låter som din lmm e kass tongue enklaste sättet o se om lmm e kass är att ta bort den o hålla upp sen mot solen/lampa så du ser igenom den. inne i den ska de hänka en liten liten tråd. har den gått av så är de bara o byta wink vad har du för årsmodell förresten?

Det är en 87.. Faktiskt inte kollat om det är spjäll på denna eller tråd :S

det är tråd tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

112 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#9
Henkix skrev:
Ygden skrev:
Henkix skrev:
låter som din lmm e kass tongue enklaste sättet o se om lmm e kass är att ta bort den o hålla upp sen mot solen/lampa så du ser igenom den. inne i den ska de hänka en liten liten tråd. har den gått av så är de bara o byta wink vad har du för årsmodell förresten?

Det är en 87.. Faktiskt inte kollat om det är spjäll på denna eller tråd :S

det är tråd tongue

Okej.. får kolla upp det när jag kommer hem.. jobbar borta veckor :p

Ska även testa då om den nya LMMen funkar...


6 738 Inlägg
27 november 2012
#10
ja gör det men var noga med att det är samma bosch nummer. jag tror att du har nr 0 280 212 007 wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

112 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#11
Henkix skrev:
ja gör det men var noga med att det är samma bosch nummer. jag tror att du har nr 0 280 212 007 wink

Var samma årsmodell och samma motor iaf från den demonterade bilen jag köpte från ?

Antar att det borde vara rätt.. Styrboxen var från samma demonterade bil dessutom.. tror jag!


6 738 Inlägg
27 november 2012
#12
Ygden skrev:
Henkix skrev:
ja gör det men var noga med att det är samma bosch nummer. jag tror att du har nr 0 280 212 007 wink

Var samma årsmodell och samma motor iaf från den demonterade bilen jag köpte från ?

Antar att det borde vara rätt.. Styrboxen var från samma demonterade bil dessutom.. tror jag!

okej men då är det säkert samma men kolla för säkerhetskull smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

112 Inlägg
27 november 2012
Trådstartare
#13
Henkix skrev:
Ygden skrev:
Henkix skrev:
ja gör det men var noga med att det är samma bosch nummer. jag tror att du har nr 0 280 212 007 wink

Var samma årsmodell och samma motor iaf från den demonterade bilen jag köpte från ?

Antar att det borde vara rätt.. Styrboxen var från samma demonterade bil dessutom.. tror jag!

okej men då är det säkert samma men kolla för säkerhetskull smile

Va händer ifall det inte är samma? Ska kolla det imorgon.. Ska sova nu.. 11 timmars arbetspass vänar


6 738 Inlägg
27 november 2012
#14
Ygden skrev:
Henkix skrev:
Ygden skrev:

Var samma årsmodell och samma motor iaf från den demonterade bilen jag köpte från ?

Antar att det borde vara rätt.. Styrboxen var från samma demonterade bil dessutom.. tror jag!

okej men då är det säkert samma men kolla för säkerhetskull smile

Va händer ifall det inte är samma? Ska kolla det imorgon.. Ska sova nu.. 11 timmars arbetspass vänar

om du sätter dit fel lmm så kommer det inte att funka alls. jag tog en bild till dej smile det är det numret som ja målat in i den vita rutan som ska vara samma. som sagt efetrsom du har en 87a så tror är ja nästan helt säker på att ditt nummer är 0 280 212 007 då de första insputsystemen till en b230f har dessa nummer tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f4cab71ad04396fad70d494cc4b98ed0.jpg

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

490 Inlägg
27 november 2012
#15
Min 87a har 016. och som henkix säger så är det viktigt att det är samma nummer!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

6 738 Inlägg
27 november 2012
#16
sonaxvax skrev:
Min 87a har 016. och som henkix säger så är det viktigt att det är samma nummer!

haha vafan?! lol är du verkligen säker på att det är en 87a? för lmm med 016 tillhör lh jetronic 2,4 och de systemen sattes först i 88B och vidare tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

4 183 Inlägg
28 november 2012
#17
Det kan även vara huvudbensin pumpen som jävlas. Se till så du har ordentligt soppatryck.


490 Inlägg
28 november 2012
#18
Henkix skrev:
sonaxvax skrev:
Min 87a har 016. och som henkix säger så är det viktigt att det är samma nummer!

haha vafan?! lol är du verkligen säker på att det är en 87a? för lmm med 016 tillhör lh jetronic 2,4 och de systemen sattes först i 88B och vidare tongue

Japp sen 87a har jag! 110%

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

4 183 Inlägg
28 november 2012
#19
Testa ta bort slangen som sitter på fuelrailen och stoppa den i en burk/flaska. Ta sedan bort bränslerelät och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2. Då kan du enkelt se så båda bränslepumpar fungerar.


112 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#20
zemet skrev:
Testa ta bort slangen som sitter på fuelrailen och stoppa den i en burk/flaska. Ta sedan bort bränslerelät och ta en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och 87/2. Då kan du enkelt se så båda bränslepumpar fungerar.

Kan kolla det efter jag testat ny lmm, om de inte funkar ska jag testa



Sök