3443
Sök

Jimmi Ronk´s 240, 16valve turbo

Ronk´s 16 valve turbo. Motorbygge å kaross byte

JSH Konsult
26 661 Visningar
Projektet avslutat 10 mars 2015
JSH Konsult
329 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#1
Det var så här det hela började

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-57fe7dc8d659325c516eef1cb1f118b0_large.jpg

Blocket upphängt å målat
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-dd335d1766c4ec38cd7211ed443242e9_large.jpg

Tog e sväng med toppen medans blocket fick lite vila
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-7620a0478e6446defe68b5b81c34fe34_large.jpg
Senast redigerat av Sevenfold (27 december 2012)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#2
Kan berätta lite om vad som e gjort hittills med maskinen eftersom den kom helt isärplockad

Topp B234
Rensade styrningar
Planad 1,6mm
Nya tätningar å packningar
Mirafrästa säten
Inslipsde saltkylda ventiler för turbo
36 mm in och 34 mm ut
stelithbelagda Natrium skaft
16 st ventilfjädrar med 34  kg inspänningstryck
Orginal 280 kammar
12.9 bultar med distanser

B234 botten
Honade cylindrar
Balanserad 16valve vev
Spm H-profil stakar med 12.9 hex bult
Pluggade balans axlar
Nya Inslipsde kolv ringar 0,45
Viktade Orginal kolvar 16valve
Nya packboxar samt packningar
Nya Ram och vevlager frn npr
Oljeförflyttare från Volvo D5
Götzer blockpackning 1,65

Insug B234
Omsvetsat för dubbla uppsättningar spridare
Dubbla spridarbryggor 1 st B230F samt 1 st B234
8 st Gröna S80r spridare
3" spjällhus.

Avgas
KL-racing extreme grenrör med T4 DUAL/TWIN entry
Holset HX40 med T4fläns
Extern wastegate (saknar en för tillfället)
80 mm downpipe

Motorstyrning
Hestec sput
Separata tändspolar
Kommar nog köra med 2 olika ladd å soppa styrningar.
Senast redigerat av Sevenfold (12 februari 2013)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#3
Börjat lite smått å förbereda med nya pacboxar fram å bak
Samt viktat kolvar å satt ihop dom med stakarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-5463ee2f7fd7644fff5932e64e7d827f_large.jpg

Stakar 149 mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-d9170d01daf045f5040ec5e442be2924_large.jpg

NPR lager banor
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-6a4dd34d228340ebe3a880606c5d7074_large.jpg

Nu e Botten ihop så gött som, slipat in kolvingar 0,45


https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-48130c68c79501ded4ee11e5382d71d6_large.jpg
Senast redigerat av Sevenfold (4 januari 2013)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#4
Slänger in nåra bilder på sprutet
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-ae2fb6fcca75aecf022475a299fe1609_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-484acbacbf0f165db96f4551cab03ff8_large.jpg

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

270 Inlägg
1 december 2012
#5
ser bra ut smile prem lagd!


JSH Konsult
329 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#6
japp igår fixade jag litte igen,,

oljeretur tapp 18 mm inv
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-ff8d0f77f40b468d30776a1cefa058db.jpg

borrade hål för returen i 234 blocket, 15 mm hål på bild (ej klart)
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-80dee90cab006db9f06db7d52eaccc0a.jpg

nu börjar det hända lite grejjer
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-0a8bbc698a14a641b2ab8f3221671b9d.jpg

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

1 677 Inlägg
2 december 2012
#7
Prem lagd! smile

JSH Konsult
329 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#8
hittade denna info från www.turbobanditen.se

All trimning/modifiering görs på egen risk!!

OLJERETUREN ska helst vara minst 16-17mm invändigt på dom flesta aggregaten, och oljan ska lätt kunna rinna av utan tryck, och därför ska slangen bara gå rakt ner.
OLJETILLFÖRSEL slangen ska vara 4-6mm, med allt för grov slang så ökar trycket i turbon, och oljan hinner inte rinna av, vilket resulterar i att turbon börjar trycka ut olja genom tätningarna på både kompressor och turbin sidan. Så märker ni att det börjar ryka blått efter turboinstallation så bör ni se efter era oljeslangar!!


faan jag e ju INTE helt fel ute big_smile

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#9
för er som vill veta så kommer mitt kompressionsförhållande förhoppningsvis hamna på 7-7,5:1 ungefär

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

13 Inlägg
2 december 2012
#10
Prem lagd! smile hoppas man får se den vingla förbi nån gång wink


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
2 december 2012
#11
Varför så korta stakar`?

...........Team T-Röd Racing.............

JSH Konsult
329 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#12
StlpMK skrev:
Varför så korta stakar`?

det vart 146 mm stakar (tror dom heter så)

med götzerpackning å den setupen på 98 blyfri så går det ladda uppemot 1,6 utan probz
med skärrings packningen jag sneglat på, så kommer jag kunna köra långt över 1,6 utan att packningen går..

har inte tänkt att köra Etanol,, tycker det e lite (fusk) smile

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
2 december 2012
#13
Sevenfold skrev:
StlpMK skrev:
Varför så korta stakar`?

det vart 146 mm stakar (tror dom heter så)

med götzerpackning å den setupen på 98 blyfri så går det ladda uppemot 1,6 utan probz
med skärrings packningen jag sneglat på, så kommer jag kunna köra långt över 1,6 utan att packningen går..

har inte tänkt att köra Etanol,, tycker det e lite (fusk) smile

original e ju 152mm du kommer få jättetråkig motor utan laddtryck iom knappt nått komp

...........Team T-Röd Racing.............

JSH Konsult
329 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#14
StlpMK skrev:
Sevenfold skrev:
StlpMK skrev:
Varför så korta stakar`?

det vart 146 mm stakar (tror dom heter så)

med götzerpackning å den setupen på 98 blyfri så går det ladda uppemot 1,6 utan probz
med skärrings packningen jag sneglat på, så kommer jag kunna köra långt över 1,6 utan att packningen går..

har inte tänkt att köra Etanol,, tycker det e lite (fusk) smile

original e ju 152mm du kommer få jättetråkig motor utan laddtryck iom knappt nått komp

oki trodde 149 va orginal?

men e dom 152 org, så e mina 149 isf. eftersom mina e 3 mm kortare pga att toppen e bearbetat 1,6 mm
big_smile

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#16
Moroten då.. hmm ska byta grenrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-3c6a3843f26ea4b1a9f77fef1e3b231c.jpg

idag vart det 3" spjällhus och orginal 3" LMM
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-2e8092916f2266aa94d607f67efa84cb.jpg


sådär ja nu e kamremmen å alla rullar på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-1b23d8dd4debaa1d68bf52a758780768.jpg

grenröret ska provmonteras snart
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-d7eb08f99d9371e8d8d8e2af19a85cf1_large.jpg


sen har jag suktat på dessa 345 mm diskar fram å 4 kols ok fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-f8d4910c5bcbfa528f7f4a67d89cddab_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-40d4703fa7e54a32bb436a9289daad9b.jpg


måste svarva skivor lr byta te större Ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-71e485d5e3781682e69bf51e3c7a0447.jpg
Senast redigerat av Sevenfold (5 december 2012)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#17
å här e bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-a64ccbef4fa1bf1b966550ea57a113ae.jpg

rätt vättigt faktiskt,, men jävligt mycket jobb på den,'
gött då har jag nått att göra i vinter

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-b24c552ef7d4c827a047783fb2c7fc09.jpg


och så här såg den ut när den var nylackad 2003-2004
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-30183b62b81012b67bc14e2b4328f040.jpg
Senast redigerat av Sevenfold (6 december 2012)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#18
iväntan på att mina oljeslangar te turbon ska komma hem, så fick man styra med annat

så nu har jag kommit så långt att jag insett att det
blir en annan turbo, då flänsen ej stämmer
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-5047d56d79598a095e211b0a627886f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-627fe4cdff24618d701f7bfe45db4e2c.jpg

nu hamna dom nya tändstiften i,, det vart ngk platinum
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-baefd52c6c477077c260a0bb22390bbb_large.jpg

här e ett försök att göra en adapter av föregående ägare
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-05e131998269f23fe74b85f3eebe2ce3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-c9f6c6a55db03b7e9ba82f702cef4b73.jpg

Det vart lite reklam hemma med :smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-6f1f901d0a4e119f6965614c5d43fde4.jpg

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

159 Inlägg
13 december 2012
#19
nice

270 Inlägg
13 december 2012
#20
ser bra ut big_smile



Sök