3488
Sök

Fråga angående portning B20.

647 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#1
Tja jag har en fråga angående portning. Är det här rätt sätt att porta?

Tänkte slänga upp en bild på hur jag tänkte porta en B20 insugningskanal, man ska ju sträva efter att underlätta bränsle blandningen att ta sig fram eller hur? Då tänkte jag att man skulle göra så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-3d6d983437ae7dddaf10c2654d760c99.jpg
Vad tycker ni? har jag tänkt fel?
Kan man slipa bort en liten bit av ventilstyrningen eller måste man slipa runt den? Tacksam för svar smile


866 Inlägg
1 december 2012
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-daf0926f453f172954967dceb6daf2a0.jpg
Ärligt talat så ska man lägga till i kanalerna på en sådan maskin !  Åt h-lvete för stort och skulle behövas rätas en hel del .

647 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#3
tekniknissen1 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-daf0926f453f172954967dceb6daf2a0.
Ärligt talat så ska man lägga till i kanalerna på en sådan maskin !  Åt h-lvete för stort och skulle behövas rätas en hel del .

Du menar att svetsa inne i kanalen eller?


866 Inlägg
1 december 2012
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-2c92eba2b82bd0d6777a2c2da7acc32b.jpg
Detta är mer vättigt så där ser du var det som ska läggas igen!
jag använde pinn svetsen funka så där spack lite då och då ;-) spackel löste resten !!! OBS det var 27 år sen så jag har blivit klokare ! tror jag?
Senast redigerat av tekniknissen1 (2 december 2012)

647 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#5
tekniknissen1 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-2c92eba2b82bd0d6777a2c2da7acc32b.
Detta är mer vättigt så dår ser du bad som ska läggas igen!
jag använde pinn svetsen funka så där spack lite då och då ;-) spackel löste resten !!! OBS det var 27 år sen så jag har blivit klokare ! tror jag?

Intressant smile Tack så mycket för infon!


379 Inlägg
5 december 2012
#6
tekniknissen1 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-2c92eba2b82bd0d6777a2c2da7acc32b.jpg
Detta är mer vättigt så där ser du var det som ska läggas igen!
jag använde pinn svetsen funka så där spack lite då och då ;-) spackel löste resten !!! OBS det var 27 år sen så jag har blivit klokare ! tror jag?

Mjaa, nu har du ju flackat av anfallsvinkeln, så nu får du köra med en flackare ventil oxå för att tjäna något tongue

Anfallsvinkeln måste matchas med ventilens kjol. Sen är de inte lätt å säga hur kanalen bör se ut, fören man vet hur resten ser ut, insug, förbränningrum, mm mm.

Jag hade bara tagit mateial på "taket" ytter raiden i kanalen, inner radien ser ut att vara fin redan. plana inte ut den.

379 Inlägg
5 december 2012
#7
Å styrningen kan du slipa ned ja.

866 Inlägg
5 december 2012
#8
Nej inte vetilstyrningen den är för kort redan  Den kan nypa vid varv ! ventilen väger och väldigt dålig gemotri i viporna. rullvipa möjligen med lagrad ventilfjäder kan man ta av en bit.

I och med att ventilenstyrningen ligger 180 grader från  loppet så kan man köra med 13-14 mm lyft och då är flödet bättre med en flack infallsvinkel mot ventilen. Och även förbräningrummets utformning gör att man inte har någon större nytta av dom 90 graderna på vetilens lyft mot kanalen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Att trimma an b20 är som att få an pentionär att träna för 100 meter sprint :-) utgångsmatrialet är inte det bästa !!  Det är en B20 !! det kvittar vad man gör så blir det bättre :-)

379 Inlägg
5 december 2012
#9
Jag har aldrig sysslat me B20 (tack å lov!) så du har säkert rätt tongue Vanligtvis så går de fint att fola ned hyllsan med, men ibland så kan man ju "vässa" den istället.

647 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#10
Webrex skrev:
Jag har aldrig sysslat me B20 (tack å lov!) så du har säkert rätt tongue Vanligtvis så går de fint att fola ned hyllsan med, men ibland så kan man ju "vässa" den istället.

Att man smalar av den då? Eller? tongue


379 Inlägg
6 december 2012
#11
DieLuftWaffe skrev:
Webrex skrev:
Jag har aldrig sysslat me B20 (tack å lov!) så du har säkert rätt tongue Vanligtvis så går de fint att fola ned hyllsan med, men ibland så kan man ju "vässa" den istället.

Att man smalar av den då? Eller? tongue

ja precis, man gör den till ett V runt skaftet typ.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3sf0i9sFbGkc5ULpu-TQLFKJRjZQwCwyhY3qLL8S0tQBcPBEGcQ

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQg-aiDMdoc1UYe0xG7LlJlwgbi6xCSQiEPrIHfzfA6z0R3HrUq9g

finns lite olika teorier om de där med portning, om de e bra att ha kvar de å vässa, eller ta bort den helt som denna:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS29V_oTMesILNVk-UJpThlXO9Sdt24nLdMYNHiZHZ4zdwojctHRw

866 Inlägg
6 december 2012
#12
Här ser man hur ventil stammen rör sig och det är med rullvippa. Kort styrning är ingen bra ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=i_NpzU4pGjc

Det som förändrar det med en motor med tryckare är att man inte får någon sido förflyttning under lyftet och även
med 7-8mm på stammen så störs flödet mindre. Då kan man dra av styrningarna i linje med kanalen.
OBS det är insug ! Avgas ska man ha den kvar för värmeevakueringen från stammen.











Evakuering

647 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#13
Fasiken det här blir bara mer och mer intressant! Tack så mycket för svaren, något mer ni vill tilläga? smile Har hört att man kan svetsa upp förbränningsrummen också och sen forma den som man vill sen, ungefär som ett badkar. Någon som vet något? Vad gör det för nytta? smile

Här är sidan som jag fick idén från.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=23286


866 Inlägg
6 december 2012
#14
Okej,.!! Då börjar jag !!big_smile Förbräningsrummet är minst lika viktigt som inloppskaneler då flödet ska blanda bränsle/luft...komprimera den...styra flamfrontens hastighet och även förhindra för högt tryck och temperatur i bränsle luftblandningen för att förhindra självantändning (Spikning).
Dom delar som påverkar detta är först inloppskanalen eller kanalerna.
Tillverkarna strävar efter är en vortex neråt i cylindern som så bränslet centrifugeras ut mot dom varma cylinder väggarna så merparten av bränslet går över till gas.
Då ska Förbräningsrummets uformning vara så att flödet styrs mer åt ett håll runt ventilen så en vortex bildas.( där kom vinkelen mot inlopp och ventil in som nämdes innan)

Sedan komprimera den och styra flamfrontens hastighet.
Under kompression takten ökar vortex,en sin hastighet då massan ökar i gasen så den bränslet som forfarande är i vätske form hammnar längre ut från centum.
Detta är inte bra då man vill ha en fet bränsle luft blandning vid tändstiftet !!
Och var sitter tändstiften på en gammal motor !! Ute i kanten big_smile B20 V8 typ.
På en 4 ventils motor blir det inte bra alls hmm återkommer till detta senare inlägg om det är som är nyfiken.

Styra flamfronts hastighet
flamfrontshastigheten styrs av bränsle/luft blandning och temperatur och man kan säga tryck ochså!!?!?
En fetare blandning brinner saktare. och mer luft (syre) så briner den fortare.
Sen är det massan som påverkar den så temperatur och tryck blir en specifik massa.
Då sitter en squeeze kant som klämmer ihop bränsle/luft blandningen mitt i mot tändstiftet så gasen och det sisste av bränslet som är i vätskeform rör sig mot tändstiftet så flamfronten saktar mer på grund av att den färdas mot gasströmmen. Sen är där en sak till . Det bränslet som är kvar går inte mot tändstiftet då längst ut isqueezen är där inte någon rörelse i gasen så där blir det in inbromsning av flamfronten och även så blir detta område något svalare då bränsle kyler.

53 Inlägg
6 december 2012
#15
Funkar nog bra om du slipar så där och tar bort knölen på avgassidan.

Beror ju helt på vad du vill göra med motorn också...

Ett tips är att söka på sävar sidan för där finner du allt du vill ha svar på!


647 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#16
Tack Tekniknissen1 mycket lärorik läsning och jag fick svaret på mina frågor big_smile

Amazon-68 jo jag sökte mycket på svävar sidan men jag hittade inget om just förbränningsrummen, men jag kanske sökte konstigt jag vet inte smile
Senast redigerat av DieLuftWaffe (6 december 2012)


866 Inlägg
6 december 2012
#17
Det var så lite big_smile On du ser på den bilden som du tog upp så blir det inte helt hundra med utskutet mellan ventilerna då det stör vortex flödet. och du ser även tändstiftets placering och vinkel. Det har nog Volvo ingenörerna inte satt dit på måfå big_smile

379 Inlägg
7 december 2012
#18
tekniknissen1 skrev:
Det var så lite big_smile On du ser på den bilden som du tog upp så blir det inte helt hundra med utskutet mellan ventilerna då det stör vortex flödet. och du ser även tändstiftets placering och vinkel. Det har nog Volvo ingenörerna inte satt dit på måfå big_smile

Nu blir de lite off-topic:
Utgå aldrig ifrån att en Ingenjör gör något på måfå, men fråga varför dom gjort som dom gjort! 9 av 10 gånger så är tillverkning-kostnad och -tid de viktigaste kraven, de medför att de mesta som tillverkas idag är långt ifrån optimalt ur prestanda synpunkt. Det är dock troligtvis optimalt i hänsyn att tjäna så mycket pengar som möjligt!
Hela konceptet med stöt-stänger är ju en budgetlösning.

Med andra ord, de är ett vanligt misstag att tro att ingenjörerna redan gjort de så bra det går, för de är väldigt  sällan så. En ferrari tex däremot, den ska man inte börja fila i tongue där har dom redan optimerat mot prestanda, inte pris tongue Dock finns de en marginal även där, då de måste begränsa sig pga avgasregler tex.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 december 2012
#19
en fråga bara ... varför ska du porta insugssidan när det är avgassidan som är dålig
http://i139.photobucket.com/albums/q297/Freedrik/b20ut.jpg

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

866 Inlägg
7 december 2012
#20
jo det är sant big_smile särslkilt på en B20. Det var nog så ! För dom viste hur det skulle se ut smile Offenhauser hade en racingmotor som gav 100Hk/liter och det var på 20 talet.
Har haft en dialog med en som har rätt bra med koll med det där med motorer.
Där är matrial begänsningen men tänker man rätt så kan man mycket att funka !
Som min idol Smokey Yunick Kapar av en 350 till 2 cyl och fick ut 150 hk och drack 2-3 dl /mil !!


Sök