Okej,.!! Då börjar jag !!
Förbräningsrummet är minst lika viktigt som inloppskaneler då flödet ska blanda bränsle/luft...komprimera den...styra flamfrontens hastighet och även förhindra för högt tryck och temperatur i bränsle luftblandningen för att förhindra självantändning (Spikning).
Dom delar som påverkar detta är först inloppskanalen eller kanalerna.
Tillverkarna strävar efter är en vortex neråt i cylindern som så bränslet centrifugeras ut mot dom varma cylinder väggarna så merparten av bränslet går över till gas.
Då ska Förbräningsrummets uformning vara så att flödet styrs mer åt ett håll runt ventilen så en vortex bildas.( där kom vinkelen mot inlopp och ventil in som nämdes innan)
Sedan komprimera den och styra flamfrontens hastighet.
Under kompression takten ökar vortex,en sin hastighet då massan ökar i gasen så den bränslet som forfarande är i vätske form hammnar längre ut från centum.
Detta är inte bra då man vill ha en fet bränsle luft blandning vid tändstiftet !!
Och var sitter tändstiften på en gammal motor !! Ute i kanten
B20 V8 typ.
På en 4 ventils motor blir det inte bra alls
återkommer till detta senare inlägg om det är som är nyfiken.
Styra flamfronts hastighet
flamfrontshastigheten styrs av bränsle/luft blandning och temperatur och man kan säga tryck ochså!!?!?
En fetare blandning brinner saktare. och mer luft (syre) så briner den fortare.
Sen är det massan som påverkar den så temperatur och tryck blir en specifik massa.
Då sitter en squeeze kant som klämmer ihop bränsle/luft blandningen mitt i mot tändstiftet så gasen och det sisste av bränslet som är i vätskeform rör sig mot tändstiftet så flamfronten saktar mer på grund av att den färdas mot gasströmmen. Sen är där en sak till . Det bränslet som är kvar går inte mot tändstiftet då längst ut isqueezen är där inte någon rörelse i gasen så där blir det in inbromsning av flamfronten och även så blir detta område något svalare då bränsle kyler.