3485
Sök

Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor

Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer

468 458 Visningar
Uppdaterades senast 13 oktober 2019
228 Inlägg
5 april 2014
#541
zappen999 skrev:
Lam uppdatering med kassa bilder:

Blev backjobb idag. Gjorde om oljereturen i tråget. Fick hissa motorn något för att få av tråget men det gick ganska smärtfritt.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Fick skava upp skvalpplåten lite för att få plats med röret. Tätat med en fet oring på insidan. Borde hålla tätt.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Tog ett par timmar att skruva ner och upp det men nu är det klart iallafall. Har fått strössla lite tid och pengar på brukisen nu också då en drivknut gav upp häromdagen.
Seriöst! det gillas smile

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
5 april 2014
#542
hoppas inte returen släpper för dig som den gjorde för mig, körde ett år sen börja lampan lysa på motorvägen. å där va oljan borta. vf inte svetsa dit en direkt när du endå har det ur?

från min synpunkt skulle ja aldrig våga chansa på nått sånt där igen.

lycka till i fortsättningen!


467 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#543
barenhoff skrev:
hoppas inte returen släpper för dig som den gjorde för mig, körde ett år sen börja lampan lysa på motorvägen. å där va oljan borta. vf inte svetsa dit en direkt när du endå har det ur?

från min synpunkt skulle ja aldrig våga chansa på nått sånt där igen.

lycka till i fortsättningen!
Förstår inte hur det skulle kunna släppa? Röret sitter som fan och med rätt dimension på slang har jag svårt att se det "släppa". Det är ju trycklöst i returen dessutom. Har inte tillgång till TIG-svets annars kanske jag skulle svetsat det för att spara pengar wink


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
5 april 2014
#544
nae ja förstod inte riktigt heller. men min skruva väl upp sig av vibrationer lr nått lustigt.
bara en synpunkt å tråkigt extra jobb ifall det skulle hända! smile


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 april 2014
#545
Varm och kallt och vibrationer gör la sitt. Dock har man dragit det korrekt så bör det inte flytta på sig. För isf är något fel. Kanske lite för smal mutter att hålla emot?


467 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#546
barenhoff skrev:
nae ja förstod inte riktigt heller. men min skruva väl upp sig av vibrationer lr nått lustigt.
bara en synpunkt å tråkigt extra jobb ifall det skulle hända! smile
Okejokej! Bra att veta. Kanske drar en droppe locktite för säkerhets skull smile

Extrazz skrev:
Varm och kallt och vibrationer gör la sitt. Dock har man dragit det korrekt så bör det inte flytta på sig. För isf är något fel. Kanske lite för smal mutter att hålla emot?
Bilden lurar en, röret är mer gediget än det ser ut och det är fingängat så det sitter bra!


467 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#547
Inte hänt så väldigt mycket men lite smått och gott.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-bd07b1425f9b35f2cb3e25f0a50cd41a_large.jpg

Såhär kommer returen bli sedan. 1/8npt till AN8 -> 13mm slang, gött att ha överdimensionerade soppaledningar för framtida uppgraderingar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-d6e195782b9cea0a4e47a87e1607feae_large.jpg

Har svetsat klart och lindat downpipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-d06d1ae4455b2fb76fd8ce96fb88f167_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-d19677cbe1db46570f3486bf6c1f2288_large.jpg

Oljetillförsel till turbon är klar och downpipen sitter där den ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-9ac1ab2359bb671103ebc098317857f9_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-ca2a34d3d3cc46ee0eb269eb06f3992e_large.jpg


204 Inlägg
14 april 2014
#548
Blir så jääääävla bra detta! big_smile
Senast redigerat av eatorb (14 april 2014)

114 Inlägg
15 april 2014
#549
Blir riktigt grymt det här! big_smile


39 Inlägg
15 april 2014
#550
De här kommer bli jävligt bra!

Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
15 april 2014
#551
Blir så jäkla grymt de här alltså, längtar efter att få en se video när du fått igång snurran smile


467 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#552
eatorb skrev:
Blir så jääääävla bra detta! big_smile
Evikman skrev:
Blir riktigt grymt det här! big_smile
Bengen95 skrev:
De här kommer bli jävligt bra!
Stagern skrev:
Blir så jäkla grymt de här alltså, längtar efter att få en se video när du fått igång snurran smile
Tack för orden gubbar! Film på uppstart lovas.


164 Inlägg
22 april 2014
#553
Plöjt igenom alla 28 sidor och jag är grovt imponerad! Snyggt jobbat, Johan! smile


467 Inlägg
22 april 2014
Trådstartare
#554
MFred skrev:
Plöjt igenom alla 28 sidor och jag är grovt imponerad! Snyggt jobbat, Johan! smile
Tack Fredrik! Hoppas jag hinner få ut honom i sommar cool


467 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#555
Någon som vet hur mycket tryck det blir i kopplingssystemet? Funderar på att pyssla ihop en egen slang till kopplingen med AN4 banjomuttrar och stålombunden slang. Hittade specs för AN4-slangen:

Max arbetstryck: 70 BAR
Min sprängtryck: 345 BAR

Borde räcka?


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 april 2014
#556
Tror du kan vara lugn smile Känns som att det hade varit ett ganska vanlig fel med trasig koppling annars om det var högt tryck i de.  Är ju oftast en hävarm som rör kopplingen så trycker behöver inte vara så stort.


467 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#557
Extrazz skrev:
Tror du kan vara lugn smile Känns som att det hade varit ett ganska vanlig fel med trasig koppling annars om det var högt tryck i de.  Är ju oftast en hävarm som rör kopplingen så trycker behöver inte vara så stort.
Beställer nog hem lite banjokopplingar och testar. Borde bli stum känsla i kopplingen med stålombunden tycker man.


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 april 2014
#558
Ja folk byter ju slang för att det ibland sviktar med andra grejor tex annan tryckplatta, lamell och uttrampningslager.

När vi snackar högt tryck så är det väl högt i den mån att koppling och broms är det som har högst arbetstryck i bilen. Men några 70 bar tror jag då inte på. Skulle vara skoj att koppla in en mätare och kolla vad den landar på iofs.


467 Inlägg
26 april 2014
Trådstartare
#559
Folk som byter slang byter nog oftast mot en pressad hydraulslang. Vet inte vad skillnaden blir med det och stålombunden slang blir men vill inte ha någon svampig koppling iallafall.. Vi får väl se om någon kommer med ett konkret svar big_smile

Liten update på vad som har hänt det senaste

Fick köpt etanoltålig soppaslang från Swedol samt klammer. 13mm innerdiameter
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-b68b872530bbaf2c3ca208801bef3b14_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-66d8552ea61744261b1f462a965a7e2f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-bdf1788ef4735bcf1b18562236a7a222_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-588d8fe0a16083b261d1c8aa938210e2_large.jpg

Kylarna sitter på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-5911390c13d0d51460d8f76581d386d0_large.jpg

Fick fila ut i plastbiten till huvlåset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-0bbbbe19754f0df8bf04a324caf8a067_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-470862714fd7f898ab79ade5918657a3_large.jpg

Kapat till tryckrör på turbosidan, ska skickas iväg till svetsning när andra sidan är klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-440da685c738b3a7ddfdfc9fd8ef550a_large.jpg

Blir en 90 graders böj mot turbon sedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-d0974580ae85b798c4a8706474909a81_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-90826132ab5906184c32f6feab5cfd5b_large.jpg


47 Inlägg
27 april 2014
#560
Säkert kommit upp förrut men var är de där coola kylarpaketet köpt? wink blir snyggt som vanligt:)


Sök