Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor
Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer
Tog ett par timmar att skruva ner och upp det men nu är det klart iallafall. Har fått strössla lite tid och pengar på brukisen nu också då en drivknut gav upp häromdagen.
hoppas inte returen släpper för dig som den gjorde för mig, körde ett år sen börja lampan lysa på motorvägen. å där va oljan borta. vf inte svetsa dit en direkt när du endå har det ur?
från min synpunkt skulle ja aldrig våga chansa på nått sånt där igen.
hoppas inte returen släpper för dig som den gjorde för mig, körde ett år sen börja lampan lysa på motorvägen. å där va oljan borta. vf inte svetsa dit en direkt när du endå har det ur?
från min synpunkt skulle ja aldrig våga chansa på nått sånt där igen.
lycka till i fortsättningen!
Förstår inte hur det skulle kunna släppa? Röret sitter som fan och med rätt dimension på slang har jag svårt att se det "släppa". Det är ju trycklöst i returen dessutom. Har inte tillgång till TIG-svets annars kanske jag skulle svetsat det för att spara pengar
nae ja förstod inte riktigt heller. men min skruva väl upp sig av vibrationer lr nått lustigt. bara en synpunkt å tråkigt extra jobb ifall det skulle hända!
Varm och kallt och vibrationer gör la sitt. Dock har man dragit det korrekt så bör det inte flytta på sig. För isf är något fel. Kanske lite för smal mutter att hålla emot?
nae ja förstod inte riktigt heller. men min skruva väl upp sig av vibrationer lr nått lustigt. bara en synpunkt å tråkigt extra jobb ifall det skulle hända!
Okejokej! Bra att veta. Kanske drar en droppe locktite för säkerhets skull
Extrazz skrev:
Varm och kallt och vibrationer gör la sitt. Dock har man dragit det korrekt så bör det inte flytta på sig. För isf är något fel. Kanske lite för smal mutter att hålla emot?
Bilden lurar en, röret är mer gediget än det ser ut och det är fingängat så det sitter bra!
Någon som vet hur mycket tryck det blir i kopplingssystemet? Funderar på att pyssla ihop en egen slang till kopplingen med AN4 banjomuttrar och stålombunden slang. Hittade specs för AN4-slangen:
Tror du kan vara lugn Känns som att det hade varit ett ganska vanlig fel med trasig koppling annars om det var högt tryck i de. Är ju oftast en hävarm som rör kopplingen så trycker behöver inte vara så stort.
Tror du kan vara lugn Känns som att det hade varit ett ganska vanlig fel med trasig koppling annars om det var högt tryck i de. Är ju oftast en hävarm som rör kopplingen så trycker behöver inte vara så stort.
Beställer nog hem lite banjokopplingar och testar. Borde bli stum känsla i kopplingen med stålombunden tycker man.
Ja folk byter ju slang för att det ibland sviktar med andra grejor tex annan tryckplatta, lamell och uttrampningslager.
När vi snackar högt tryck så är det väl högt i den mån att koppling och broms är det som har högst arbetstryck i bilen. Men några 70 bar tror jag då inte på. Skulle vara skoj att koppla in en mätare och kolla vad den landar på iofs.
Folk som byter slang byter nog oftast mot en pressad hydraulslang. Vet inte vad skillnaden blir med det och stålombunden slang blir men vill inte ha någon svampig koppling iallafall.. Vi får väl se om någon kommer med ett konkret svar
Liten update på vad som har hänt det senaste
Fick köpt etanoltålig soppaslang från Swedol samt klammer. 13mm innerdiameter
Kylarna sitter på plats
Fick fila ut i plastbiten till huvlåset.
Kapat till tryckrör på turbosidan, ska skickas iväg till svetsning när andra sidan är klar.