3101
Sök

Krånglande Webasto dieselvärmare.

Forummoderator
17 998 Inlägg
17 september
Trådstartare
#1
Nu ska ni få höra:

Tog ut en fabriksny Mercedes Citan skåp i Juni i år. Återförsäljaren eftermonterade en Webasto dieselvärmare innan leverans som jag köpte till. Med fjärrkontroll (display på den). Till saken hör att jag har en digital klimatanläggning i bilen. Värmaren går utmärkt! Den värmer motorn lite väl bra men blåser inget i kupé. Den har varit inne på felsökning på ett specialiserat företag i Göteborg flera gånger. De har bytt dioder och IPCU-relä. Nix. Hjälper inte. Nu är nästa steg att byta ut värmare, kablage, rubbet till nya grejer. Både Webasto Sverige och Webasto i Tyskland är inblandade!

De funderar på om min klima ställer till det då det verkar som jag har den första bilen av denna modell W420 med extra allt (112CDi automat) som en eftermontering har skett på. Rycker jag pilotslingan till diagnosuttaget på värmaren i några sekunder så fungerar den perfekt. En gång!

Om någon har en teori mottages den tacksamt. Företaget den lämnats in på vill "byta hela skiten". Jag förstår de! Samtidigt får de inte detta pga kostnad och Webasto vill veta vad som är fel. Jag är en rullande testbänk just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
17 september
#2
Och när den fungerar en gång så går den tills du slår av, eller att den slår av själv?
Eller går den en liten stund bara?

http://www.techwebasto.com/phocadownloa … er_con.pdf

Fann ett kretsschema, och av vad jag kan gissa mig till från det är att utgången ifrån ?HG, dvs värmaren? slår ifrån relä K3 av någon anledning.
Anledningarna kan vara många, och en idé är att reläet är defekt, det bakströmmar tillbaks till värmarens styrenhet, då går den in i ett skyddsläge och slår ifrån.
Detta skulle kunna förklara varför den fungerar EN gång efter att du pillat med kablarna.
Skiftar den inte utgång på IPCU till trissan så händer det inte mycket.

Har dom däremot bytt massa andra grunkor så har dom säkert bytt det reläet också.. eller iallafall att de har övervakat vad som händer med det reläet vid aktiv och inaktiv värmare.

KAN även vara så att PWM-signalen är helt åt helvete fel ifrån IPCU, så fläktens styrenheten tänker att vadfan är det här, och stänger ner.
T.ex att PWM mellan styrdon och fläktstyrdon skall dras till jord, men IPCU drar till plus.
Eller att det är fel impedans, frekvens, osv på signalen.
Förklarar dock ej varför den funkar en gång.

Jag vet fan inte.
Jag kan Eberspächer, har hållit mig undan Webasto.
Hivar bara ur mig tankar.
Senast redigerat av Jesper328 (17 september )

Up the RA

Forummoderator
17 998 Inlägg
18 september
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Och när den fungerar en gång så går den tills du slår av, eller att den slår av själv?
Eller går den en liten stund bara?

http://www.techwebasto.com/phocadownloa … er_con.pdf

Fann ett kretsschema, och av vad jag kan gissa mig till från det är att utgången ifrån ?HG, dvs värmaren? slår ifrån relä K3 av någon anledning.
Anledningarna kan vara många, och en idé är att reläet är defekt, det bakströmmar tillbaks till värmarens styrenhet, då går den in i ett skyddsläge och slår ifrån.
Detta skulle kunna förklara varför den fungerar EN gång efter att du pillat med kablarna.
Skiftar den inte utgång på IPCU till trissan så händer det inte mycket.

Har dom däremot bytt massa andra grunkor så har dom säkert bytt det reläet också.. eller iallafall att de har övervakat vad som händer med det reläet vid aktiv och inaktiv värmare.

KAN även vara så att PWM-signalen är helt åt helvete fel ifrån IPCU, så fläktens styrenheten tänker att vadfan är det här, och stänger ner.
T.ex att PWM mellan styrdon och fläktstyrdon skall dras till jord, men IPCU drar till plus.
Eller att det är fel impedans, frekvens, osv på signalen.
Förklarar dock ej varför den funkar en gång.

Jag vet fan inte.
Jag kan Eberspächer, har hållit mig undan Webasto.
Hivar bara ur mig tankar.

Jesper328 skrev:
Och när den fungerar en gång så går den tills du slår av, eller att den slår av själv?
Eller går den en liten stund bara?

http://www.techwebasto.com/phocadownloa … er_con.pdf

Fann ett kretsschema, och av vad jag kan gissa mig till från det är att utgången ifrån ?HG, dvs värmaren? slår ifrån relä K3 av någon anledning.
Anledningarna kan vara många, och en idé är att reläet är defekt, det bakströmmar tillbaks till värmarens styrenhet, då går den in i ett skyddsläge och slår ifrån.
Detta skulle kunna förklara varför den fungerar EN gång efter att du pillat med kablarna.
Skiftar den inte utgång på IPCU till trissan så händer det inte mycket.

Har dom däremot bytt massa andra grunkor så har dom säkert bytt det reläet också.. eller iallafall att de har övervakat vad som händer med det reläet vid aktiv och inaktiv värmare.

KAN även vara så att PWM-signalen är helt åt helvete fel ifrån IPCU, så fläktens styrenheten tänker att vadfan är det här, och stänger ner.
T.ex att PWM mellan styrdon och fläktstyrdon skall dras till jord, men IPCU drar till plus.
Eller att det är fel impedans, frekvens, osv på signalen.
Förklarar dock ej varför den funkar en gång.

Jag vet fan inte.
Jag kan Eberspächer, har hållit mig undan Webasto.
Hivar bara ur mig tankar.

Vilket jag hoppades att du skulle göra... Tack. Såvitt de kan se är (analog?) signal till IPCU ren och fin. Men ut är det kass. Ja, de har provat olika (nya) reläer. De tre dioderna är bytta en gång. Värmaren går utmärkt oavsett. Den värmer motorn så v-pump går med. Fjärrstyrningen fungerar som den ska. I vädringsläge (Enbart kupéfläkt går men utan värmarstart ger samma fel. Då händer det ingenting men kan klicka till i relät och det blåser i ca 2-3 sekunder oregelbundet. Jävla skumt fel.

Jag har också bara pysslat med Eber.

EDIT: Jaså, det är PWM-reglering? Ja, den kan ju vara sådär...
Senast redigerat av Hybrid_ (18 september )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
19 september
#4
Och då är det ju lite så att man måste belasta upp spänningmatningar och jord till IPCU.
Multimeter räcker inte, men de kanske de redan gjort.

Vet du om de har byglat relä k3 för att utesluta felkoppling?
Då kan man samtidigt konstatera fel i värmarens styrenhet.
Sen bör man väl kanske se över programmeringen i ipcu, men samma gäller ju där att de säkert redan tittat på det iom att Webasto är inblandade.

Up the RA

Forummoderator
17 998 Inlägg
5 oktober
Trådstartare
#5
Bilen har varit inne på ytterligare felsökning där det fastslagits att i originalmonteringen satt 2 dioder av 3 felvända. Bakspänning till värmare... Dioder/IPCU bytta igen utan resultat. Värmarens kommunikationssystem kan ha tagit stryk. Det pratas nu om en ominstallation av systemet. Byta rubbet alltså.

Webasto undersöker även varför värmarkittet blev uppgraderat från början. De gamla fungerade fint. Min klimatanläggning kan ha ett stort finger med i spelet om varför grejerna får ett frispel. Ingen vet riktigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök