3321
Sök

Tips om att få ner bränsleförbrukningen på Volvo 940.

1 282 Inlägg
10 december 2012
#21
Runt 1.2-1.3 har jag för mig min gamla automat 740 drog på vintern på ca 70% ethanol i tanken och då brukade jag sladda en del smile


474 Inlägg
10 december 2012
#22
Har du motor & kupé värmare?
Gjort några kick downs på senaste, eller varit ute och sladdat allmänt?


4 146 Inlägg
10 december 2012
#23
http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

Sänker din förbrukning med upp till 30%

Körde min gamla 744 gl på 0.65 med en sån här.

Men dina siffror låter som att den drar lite för mycket så nog något fel på lambda skulle jag tro. Eller lekage i grenrör/byxrör.


1 160 Inlägg
10 december 2012
#24
zemet skrev:
http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

Sänker din förbrukning med upp till 30%

Körde min gamla 744 gl på 0.65 med en sån här.

Men dina siffror låter som att den drar lite för mycket så nog något fel på lambda skulle jag tro. Eller lekage i grenrör/byxrör.

på tomgång eller

1 282 Inlägg
10 december 2012
#25
Skulle tro att dom syftar på att det kan ge upp till 30% mer effekt än med sportavgassystem, för att man skulle få 30% mer effekt med bara en annan ljuddämparkonstruktion låter inte bara för bra för att vara sant utan helt jävla otroligt tongue


Avstängd
10 388 Inlägg
10 december 2012
#26
simlar skrev:
Drar den onormalt mycket bränsle eller?

För att sänka förbrukningen om allt mekaniskt är i nyskick så finns det några saker man kan göra:
Minska luftmotståndet
Minska rullmotståndet
Planera körningen så man undviker onödiga decelerationer och accelerationer.
Stäng av all onödigt elektronisk utrustning för att minska belastningen på generatorn
Ta bort eventuell mekansikt-driven kylfläkt och ersätt med en elektrisk.
Minska friktionen i drivlinan
Förbättra verkningsgraden på motorn
Minska vikten på bilen (hjälper endast vid accelerationer)

Hmm är allt jag kommer på just nu.

Minska luftmotstånd:
Täck för alla hål i fronten
Montera en "boat-tail"
Täck för hjulhusen (svårt på framhjulen då man fortfarande måste kunna vrida på däcken)
Sätt en slät plåt/plexi/alu-skiva under hela bilen (så att undersidan på bilen blir helt slät)
Montera backspeglar som är mer aerodynamiska och är mindre.
Ta bort antennen/erna
Ta bort eventuella vingar och spoilers, allt som stör luftflödet och som inte är nödvändigt måste bort.
Finns säkert fler sätt att minska luftmotståndet.

Minska rullmotståndet:
Montera smalare däck
Montera "eco-däck" som har ett lägre rullmotstånd än "vanliga" däck.

Stäng av allt onödigt elektronik, dvs:
AC
Stereo
Belysning
Fläktar
Torkarmotorer
Ja exakt all el som du inte måste ha igång för att bilen ska gå att köra.

Minska friktion i drivlinan:
Byt till tunnare olja i motor, växellåda och diff (obs! kommer garanterat förkorta livslängden på komponenterna)
Montera smalare lager i motor, växellåda, bakaxel m.m (obs! kommer garanterat förkorta livslängden på komponenterna)
Modifiera motor, växellåda och diff så det är ett högre spel mellan komponenterna (obs! kommer garanterat förkorta livslängden på komponenterna)

Minska vikt:
Ta bort all vikt som inte håller ihop bilen t.ex:
Reservhjul
Domkraft
Fälgkors
Högtalare
Stereo
Baksäte
Passagerarsäte
Bytt till ett lättare förarsäte
Ljuddämpning
Mattor
Dörrsidor
Elhissar
Torkarmotorer
Torkararmar
AC
Värmepaket
Byt till lättare rutor
Hålborra i allt som inte är bärande
Lättare däck
Lättare bromsskivor
Lättare bärarmar
Lättare styrleder
Ja allt som går att tillverka i ett lättare material utan att minska stabiliteten och säkerheten på bilen


Hoppas detta hjälper dig att sänka bränsleförbrukningen på bilen wink

Till det finns det ytterligare ett perfekt alternativ som du glömde nämna; låt bilen stå wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 686 Inlägg
10 december 2012
#27
it_mutt skrev:
Till det finns det ytterligare ett perfekt alternativ som du glömde nämna; låt bilen stå wink

Ja det är ju det bästa sättet att sänka bränsleförbrukningen tongue


1 327 Inlägg
10 december 2012
#28
Är termostaten bra? Går den inte upp i temp kan den dra mer bränsle.


4 146 Inlägg
10 december 2012
#29
Vita_Vargen skrev:
Skulle tro att dom syftar på att det kan ge upp till 30% mer effekt än med sportavgassystem, för att man skulle få 30% mer effekt med bara en annan ljuddämparkonstruktion låter inte bara för bra för att vara sant utan helt jävla otroligt tongue

Jag sa 30% mindre förbrukning inte effekt. Även om det även ökar effekten. Satte som sagt på en sånhär på min gamla 740 gl och gick ifrån strax över litern till 0.65. Men då var det en 88a så jag hade ingen kat och ingen annan ljuddämpare.

Men visst låter det för bra för att vara sant och man ska alltid vara skeptisk så jag förväntar mig inte att ni ska tro på det jag säger:)

jag märkte inte någon extrem effektökning i min bil men den var mycket mer vridstark.


1 282 Inlägg
10 december 2012
#30
zemet skrev:
Vita_Vargen skrev:
Skulle tro att dom syftar på att det kan ge upp till 30% mer effekt än med sportavgassystem, för att man skulle få 30% mer effekt med bara en annan ljuddämparkonstruktion låter inte bara för bra för att vara sant utan helt jävla otroligt tongue

Jag sa 30% mindre förbrukning inte effekt. Även om det även ökar effekten. Satte som sagt på en sånhär på min gamla 740 gl och gick ifrån strax över litern till 0.65. Men då var det en 88a så jag hade ingen kat och ingen annan ljuddämpare.

Men visst låter det för bra för att vara sant och man ska alltid vara skeptisk så jag förväntar mig inte att ni ska tro på det jag säger:)

jag märkte inte någon extrem effektökning i min bil men den var mycket mer vridstark.

Jag citerade inte dig utan jag kommenterade vad raka rör skrev på sin sida.
Är fortfarande extremt tveksam till att en sån sak skulle göra sån skillnad. Visst att det kan göra än marginel skillnad men inte sänka förbrukningen med över 35%, du har inte ändrat din körstil när du testat? Min 940 Turbo drar runt litern vid normal körning men när jag gjorde en "eco-run" fick jag ner den till 0,75 istället. Min Nissan hade jag aldrig kört under 1.3 förrens jag gjorde en eco-run med den, den fick jag ner till 0,8... så körstilen påverkar extremt mycket. Ofta när man tänker på förbrukningen så kör man ju bränslesnålare än om man bara kör normalt, iaf gör jag det.

F.ö. verkar det absolut som en intressant pryl som jag gärna skulle testa smile


41 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#31
Vita Vargen>> Vad är en eco-run och vart kan man göra en sån ?

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

4 146 Inlägg
10 december 2012
#32
Tigra skrev:
Vita Vargen>> Vad är en eco-run och vart kan man göra en sån ?

Haha hoppas du skojar:-)

vita vargen; jo det påverkade säkert min körstil dn del även om jag tyckte jag körde ungefär som ett svin både före och efter:-)

Men en 740 som drar 0,65 är ändå väldigt sällsynt? Mamma kör sin 740 på 0.85-0.9


VD Hammar
613 Inlägg
10 december 2012
#33
zemet skrev:
jag märkte inte någon extrem effektökning i min bil men den var mycket mer vridstark.

Va? effektökning och vrid är samma sak big_smile

MVH Johan

4 146 Inlägg
10 december 2012
#34
opela skrev:
zemet skrev:
jag märkte inte någon extrem effektökning i min bil men den var mycket mer vridstark.

Va? effektökning och vrid är samma sak big_smile

Ja okej då, jag märket inte någon stor slillnad i hk men mer skillnad i NM. Den var starkare på låga varv helt enkelt.


VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2012
#35
Låt mig fråga en sak, vad gör den här på avancerat?

MVH Johan

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 december 2012
#36
opela skrev:
Låt mig fråga en sak, vad gör den här på avancerat?

Enkelt. Att få 1500kg Volvo att komma ner i 0.6 är avancerat. hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 146 Inlägg
11 december 2012
#37
caromania skrev:
opela skrev:
Låt mig fråga en sak, vad gör den här på avancerat?

Enkelt. Att få 1500kg Volvo att komma ner i 0.6 är avancerat. hmm

Haha made me smile:)


41 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#38
Målet är ju så klart inte och få ner den o 0,6 men en liter milen borde ju gå. Z

Saab 9-3 AeroTX Cab -10

1 282 Inlägg
11 december 2012
#39
Tigra skrev:
Målet är ju så klart inte och få ner den o 0,6 men en liter milen borde ju gå. Z

Lyft upp alla hjul och kolla så att du inte är rullmotstånt på nått av dom. Testa en annan lambda sond.


4 146 Inlägg
11 december 2012
#40
Tigra skrev:
Målet är ju så klart inte och få ner den o 0,6 men en liter milen borde ju gå. Z

svårt med automat men borde gå. Kolla som sagt avgas lekage och så lambdan fungerar som den ska, nästa steg är väll att kolla efter bensinlekage och om någon broms ligger på.



Sök