Hej alla gorg:are!
Var ute i garaget i helgen och fick lite gjort!
Fick äntligen bort de sista bitarna ur blocket, och kunde tvätta det halvt.
Flyttade även ut mors Peugeot till "hangaren" och min in i lidret, för att kunna svetsa golv och annat godis.
Bilder på det då!
Som det såg ut vid start, veven sitter i och överfallen ligger prydligt i ordning så jag vet hur det ska sitta.
Ser lite småbajsigt ut.
På bänken, ordnat och märkt. Någorlunda iaf. Mest skitigt.
Bättre bild på samma skit om ovan.
Här ser man hur kolv nr. 3 ser väldigt sliten ut på veven. Tror inte det går att rädda med en omslipning, då det ser ut att vara värre än 0,5mm repor på den.
Bättre bild på eländet.
Här ser ni världens värsta bult, i mina ögon iaf. för att få ut veven krävdes att denna lilla M16 togs bort.
Jag använde:
Mutterpicka på 420W (lossnade inte)
Hävarmar på 2m (lossnade inte)
Gassvets rödgladgat då jag sket i allt (lossnade inte)
Vinkelslip på en liten bricka (kunde skruva bort det för hand..)
Det är den som sitter på veven..
Äntligen ute!
Efter dessa 4h bestämde jag mig för att flytta på Alfan till en bättre meckarplats!
Ute ur hangaren:
Väldigt cheesy fälgar, men kommer nog använda dessa då det är bra däck, kanske lackerar om fälgarna.
Bromsarna är fina
Tomt som attan!
Andra sidan:
Skulle lätta svänghjulet men startkransen ville inte lossna så pappa tar den till "lill-mäster" på tisdag och svarvar av den lite, räknar med ca 800gram lägre vikt.
En suddig bild efter tvätt, ska ta den till en "tvättstuga" och tvätta med varmvatten och högtryck, men lite renare nu iaf. Funderar på mörkgrönt motorblock eller svart eller rött. Rösta gärna!
Edit:
Då balansaxel lagrena i motorn var slut (glidlager, har nog bättre slipförmåga än mina raspar) så blir det till att plugga hålen och rulla utan balansaxlar ö.h.t blir ca 2kg lättare i motorn samt mindre belastning på den. Oljetrycket påverkas inte som utr är då de smörjs av returoljan från toppen.
Kan dock få en orolig tomgång med ett lättare svänghjul då också. Inget jag oroar mig för direkt, men kanske de på SBP.
/Edit
Det här var allt för i helgen! Hoppas ni gillar det och röstar för olika färg på motorblocket!
Alternativen är:
Rött
Mörkgrönt
Vitt (lol aldrig men får se)
Silver
Svart
Ha det bra!
Mvh
/Erik