Hej alla gorg:are!
Det har hänt lite, men har mycket jobb så går sakta framåt just nu.
Men det som hänt är att toppen är planad 0,5mm, så med toppdeckningen så blir det totalt 0,7mm att ta av på kolvarna för att jämna ut kompressionen, så detta ska göras.
Har även fått nya variatorn, och svarvat till en kolv som styr kamvariatorn, då denna var snordyr att köpa ny.. Får se om det fungerar som det ska eller om jag är tvungen att köpa en ny ändå!
Även gjort klart oljereturen till turbon, kommer gå ett kopparrör ner dit sen tror jag.
Har tvättat av, riktat och påbörjat inslipning av ventilerna, ett himlans skitgöra..
men det är snart dags att montera ihop toppen och resten av motorn har alla delar nu verkar det som äntligen! Ska hämta ut mina kamverktyg som kom idag, detta blir troligen imorgon.
Ska även kanske fira en kompis födelsedag (fyller det ojämna talet 31) på fredag så kommer nog inte hinna så mycket i helgen tyvärr, men vi får se vad som händer!
Lite bilder på det som hänt då!
Oljereturen till turbon:
Paket!:
Original delar! <3 Halva priset från UK 1300 + 300 frakt i Sverige med lite rabatt ca 2600 + 200 frakt:
Variatorn:
Detta är ju toppen från planing, med kamvariatorlagret (dyrt som attan men värt det, då damer kan använda det gamla som nagelfil.):
Har även en fråga till de som följer, vet ni om någon 156:a SportWagon med 1,6 1,8 eller 2,0 TS motorn till salu för en billig peng? (ju mindre motor desto bättre då det kommer bli pendlarbil)
Har nämligen börjat på att fundera på vad som kommer efter detta projekt, då jag har 2st sedaner och kan behöva en kombi med drag. Detta pga. har pratat med ett företag i Danmark om att göra en kompressormatad 156:a SW så kommer kunna få ett bra pris på detta, så det vore spännande att se vad man kan klämma ur en 1,6-1,8:a med kompressor på!
Men först ska detta projekt bli klart och utnyttjas för fullt! Så tills vidare kommer detta vara en pendlarbil när den är klar!
MvH
/Erik
Pratat med ett företag i Danmark om att bygga en kompressor matad 156 SW, då de säljer dessa saker.