Hej alla gorg:are!
Kommer här en liten update på vad som hänt i garaget i helgen!
Efter att lite vetande folk på AP hade kommenterat bristen på balansaxlar kan ställa till det med smörjning till toppen (ligger ett glidlager i aluminium med hål i, som mest troligen ger en viss form av mottryck upp till toppen) så har jag och far min gjort lite bravader för att slippa hela axlarna och ändå ge det mottryck som kanske behövs..
Hålet för ena balansaxeln, väldigt tomt som synes.
En balansaxel i sin fulla vikt utan lager och sådant:
Vad vi kapade bort med vinkelslipen, redan här ser man att man minskat vikten rätt bra på dessa:
Sen tog vi och svarvade av det material vi inte tyckte behövdes, och hålborrade denna längsgående en bit, vikten på denna blev 515gram (1240 gram mindre styck):
Pga. en offset på 2-3 mm shimsade vi in den med hjälp av brickor och lager så att det blev lika avstånd som innan, och monterade den samt täcklock med en ny packning emellan:
En helhetsbild på motorn, som den ser ut:
Det var allt för denna gång! Det som är "kvar" är att ta ut växellådan (vilket vi påbörjat med att rensa kablarna runt om) och få tag på en ny koppling "starkare", fundera på om man orkar ratta utan styrservo och fundera på om att veva ner rutorna kompenserar för en tung AC-pump..
Kommentera gärna!
MvH
/Erik