2954
Sök

Hur får man andra bilisters uppmärksamhet om trafikfarliga fel på deras bil

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Kanske en korkad rubrik.

Hur gör man bäst för att tex bilen framför mig ska fatta att den inte har några som  helst bakljus och den enda anledningen till att man såg att det var en bil var för att den hade helljusena tända just då? Den försvann helt när den bländade av till halvljus.

Jag provade med helljusblinkningar men då trodde dom bara att jag ville köra om.

Så hur gör man bäst?
Bliknar till helljuset + extraljusena exploderar och hoppas dom stannar?

Eller ska man vara så jävlig så man ringer polisen direkt? trots allt inga bakljusen alls på vinterkvällarna är ju livsfarligt för dom i bilen och den som krockar i den.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
11 december 2012
Tragiskt nog så vet folk ofta om att deras lampor är trasiga. Men dom flesta är så korkade så dom tror att dom syns ändå...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

3 259 Inlägg
11 december 2012
Jag brukar åka upp jämsides(om det finns möjlighet, eller åka efter tills det finns möjlighet) och peka där felet finns! Många gånger man varnat folk för öppna motorhuvar och lösa hjul och dom flesta brukar stanna direkt om man gör så som jag skrev!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (11 december 2012)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Evildan
11 december 2012
Med din vagnpark är svaret givet för mig, kör över dom bara!

Skämt åsido, om jag kommer ifatt ngn brukar jag oxå blinka på som faaen och ge högertecken tills dom kör åt sidan vid sådana tillfällen och sedan gå ut och förklara läget, några gånger har jag fått skäll för att det inte är min sak att dom har bakljus i nattmörkret, en gång lyckades jag med efterföljning och telefonkontakt (direktnummer till patrullerande nattbil) lotsa fram lagen till en sådan idiot, käntes faktiskt riktigt bra.

Svårare när man möter ngn, jag brukar bjuda på lite heljus i kombination med varningsblinkers och hoppas att det begrips att ngt är fel.

141 Inlägg
11 december 2012
Släpper inte helljuset från deras nacke, samma med dårar som kör med dimbakljus på

Jag fixar din A/C, skicka PM

5 131 Inlägg
11 december 2012
låg efter en bil med släp en gång utan lysen (varken blinker position eller broms) en vinternatt på väg hem från sthlm. låg ja max 10 meter bakom försvan denne i snöröken så kan fick leva med att de låg 4ggr 55w xenon i backspegeln. ett par mil senre stanna han vid en mack å tanka så följde efter in å påtala felet å han tackade å satte i kontakten:P
Annars brukar blinka med heljus och varningsblinkers om ja vanar för vilt eller fyllon ute å vinglar eller likande.
men ligger ja efter någon som ja tex svänger in på en mack eller liknande så brukar ja påpeka att deras högra bromsljus inte funkar tex.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Evildan: Jo det kan jag ju göra men där ju ett lite hårt straff för en trasig glödlampa wink

Jag får väll se om jag har bättre tur med blinkningar nästa gång jag hamnar bak en utan lampor.

Muttley
11 december 2012
Ja tänker du inte följa de för att tala om är de ju att blinka lite så de undrar vad som är på gång och då hoppas att de fattar att de kanske finnes något fel på bilen.

De här med att kontrollera bilen lite då och då verkar inte läras ut längre när man tar sina körkort.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
Nej verkar inte så.
Nu på vintern så brukar jag starta den och tända ljuset innan jag skrapar rutorna.
Eftersom man ändå oftast tar ett varv runt bilen då så kan man ju kolla belysningen samtidigt och sparka bort stora isklumpar från trösklarna och sopa bort snö från tak och motorhuv.
Min grand cherokee varnar om bromsljuset inte fungerar på nån sida så det behöver jag inte bry mig om.
Blinkersen märks ju på indikatorlampan att den blinkar mycket fortare än vanligt när en lampa är kass i dom.

Halvljusena kan jag kontrollera närsomhelst när jag kör och det är mörkt ute, Dom lyser nämligen upp hörnorna av frontbågen lite

5 131 Inlägg
11 december 2012
Pierre_r skrev:
Nej verkar inte så.
Nu på vintern så brukar jag starta den och tända ljuset innan jag skrapar rutorna.
Eftersom man ändå oftast tar ett varv runt bilen då så kan man ju kolla belysningen samtidigt och sparka bort stora isklumpar från trösklarna och sopa bort snö från tak och motorhuv.
Min grand cherokee varnar om bromsljuset inte fungerar på nån sida så det behöver jag inte bry mig om.
Blinkersen märks ju på indikatorlampan att den blinkar mycket fortare än vanligt när en lampa är kass i dom.

Halvljusena kan jag kontrollera närsomhelst när jag kör och det är mörkt ute, Dom lyser nämligen upp hörnorna av frontbågen lite

Lite som jag då. Brukar kolla halv och p-ljus när ja står i bilkö eller ett rödljus. Heljus skiter ja i om de funkar då de inte märks på min bil iaf:-P baklyserna kollar ja lite då å då om man går bakom bilen vid nått tillfälle typ tankning. Bromsljus går man hålla koll på ändå:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 171 Inlägg
11 december 2012
Försökte blinka med bakljusen genom att stänga av dem efter att jag kört om en bil utan baklysen. Vet inte om det funkade. Annars tror jag JonR:s taktik kan funka.

Thedriftking
11 december 2012
Nya bilar 'förstår jag' att dom kör utan ljus bak, dom har såkallade 'daylight' (typ ledslingor fram m.m)
Och folk glömmer oftast att dom bara har igång det när dom kör sen när det är mörkt

Jag brukar blinka med helljus m.m sen om dom inte fattar de är inte vårat problem smile man ska ju i te behöva stanna dom lixom.

12 086 Inlägg
11 december 2012
Man ska sköta sitt och skita i andra. Obefintliga bakljus kategoriserar jag som mindre livsfarligt problem och skulle absolut inte försöka ge mig på att försöka signalera till bilen under färd. Möjligen påpeka felet om man får tillfälle i ord.

JonR skrev:
//Många gånger man varnat folk för öppna motorhuvar och lösa hjul..//
Mvh/Jon

Jasså är det vanligt förekommande där du bor att folk kör med öppna huvar och lösa hjul tongue
Jag har då aldrig i mina 8 år i trafiken observerat någon med öppen huv eller lösa hjul.
Senast redigerat av Germax (11 december 2012)

3 259 Inlägg
11 december 2012
Germax skrev:
Man ska sköta sitt och skita i andra. Obefintliga bakljus kategoriserar jag som mindre livsfarligt problem och skulle absolut inte försöka ge mig på att försöka signalera till bilen under färd. Möjligen påpeka felet om man får tillfälle i ord.

JonR skrev:
//Många gånger man varnat folk för öppna motorhuvar och lösa hjul..//
Mvh/Jon

Jasså är det vanligt förekommande där du bor att folk kör med öppna huvar och lösa hjul tongue
Jag har då aldrig i mina 8 år i trafiken observerat någon med öppen huv eller lösa hjul.

Man ska väl hjälpa varann om man har möjlighet? Om nån ovetande kör utan bakljus och sen blir påkörd av detta med nack och ryggskador(i kanske lindrigaste fallet) som följd så är det skitsamma eller? Jag hade blivit jäkligt glad om nån påvisat mig detta.

Ja jag avverkar några mil om året och vill påstå att jag är rätt så observant också för den delen.... Men det händer inte att en motorhuv inte klickar igen eller att nån tappar ett hjul enligt dig eller vad menar du?

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (11 december 2012)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
11 december 2012
Det lät i mina öron (såg i mina ögon) så roligt ut när du skrev att du många gånger varnat folk för öppna huvar och lösa hjul, då det i min värld är så sällsynt att när det väl sker att någon tappar ett hjul är det ju en försumbar chans att jag skulle se det. Men det är ju hur jag ser världen, uppenbarligen har vi delade åsikter där smile

Givetvis ska man hjälpa varandra, min erfarenhet är att det bara skapar förvirring dock. Jag uttryckte mig som vanligt en aning nyanslöst.
Senast redigerat av Germax (11 december 2012)

7 432 Inlägg
12 december 2012
Pierre_r skrev:
Nej verkar inte så.

funkar INTE på medelålder kärringar,, de skrapar upp en glugg på 30x30 cm å kör med ca 3dm snö på HELA bilen

10 164 Inlägg
12 december 2012
granadadr skrev:
Pierre_r skrev:
Nej verkar inte så.

funkar INTE på medelålder kärringar,, de skrapar upp en glugg på 30x30 cm å kör med ca 3dm snö på HELA bilen

HAHAHAHA lol

själv kör man en 240 vet att ena bakljuset glappar satan och ej lyser har dock 2 lysen pär sida lysande så ena lyser men till saken tänk om alla bilar hade som volvo 240 en lampa i bilen som lyser om någon lampa inte lyser/gått sönder smidigt se sådant då.

brukar dock ej märka av så stora probelm med ej fungerande baklysen eller andra trafikfarliga grejer förutom folk som ej vet vart gaspedalen sitter och gärna ligger 10-20km/h under hastighetsgränden dessa finns dock endast ett botemedel omkörning och tyvär har samma personer en ovanligt säregen förmåga att på dom rakor där man kan köra om höja hastigheten då man ska göra en omkörning så man verkligen ska få stå på varav att dom släpper av då man kommit förbi dom blir tokig på detta betende.

kanske vart lite offtopic men ja nu fick jag skriva av mig lite iallafal.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

241 Inlägg
12 december 2012
lös era egna problem istället för att försöka lösa andras ..man blir ju bara förbannad när folk ska lägga sej i   okej det kan vara snällt å tala om att en lampa är trasig men att åka å blinka åt folk  då blir då jag förbannad

Evildan
12 december 2012
volyota skrev:
lös era egna problem istället för att försöka lösa andras ..man blir ju bara förbannad när folk ska lägga sej i   okej det kan vara snällt å tala om att en lampa är trasig men att åka å blinka åt folk  då blir då jag förbannad

En bil med avsaknad av belysning kan med otur bli just "mitt problem" behöver det förklaras och utvecklas så köp ett busskort för då har du inte på vägen att göra.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
12 december 2012
Evildan skrev:
volyota skrev:

En bil med avsaknad av belysning kan med otur bli just "mitt problem" behöver det förklaras och utvecklas så köp ett busskort för då har du inte på vägen att göra.

Som jag skrev bland dom första inläggen, personerna med trasiga lampor är oftast väldigt konstiga och förstår inte att det är andras problem när deras baklampor är trasiga när det är mörkt och snö/is tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Sök