Tja, dryga 160 literhästar ur en gammal stötstångsvolvo utan överladdning lär du ju slå något nytt världsrekord med, så det är nog inte så många här som har erfarenheter av det.......
Skulle nog lägga dom ex antal 100000kr som kommer att kosta att få sugb30 att ge 500hk på en annan mer optimal motor. Då du lär ju i princip gjuta nytt block,topp,vev,vevstakar,kolvar och kam osv.
Senast redigerat av kardanknuten (12 december 2012)
Du kan börja med leta upp 2 liter slagvolym i blockert fyladsgrad på 100% kan man få men fan inte på B30!!! 270 hk är nog rimligt på en sådan motor. Överladdat då är det inte omöjligt men det vet i fan köp en modern motor !!
Även om målet skulle vara 300hk så lär du inte hitta mycket erfarenhet egentigen. Det finns folk som försökt bygga B30 med hög effekt förr, men över 250hk är svårt att komma och det blir dyrt att ta sig dit. Dessutom så lär man hålla koll på varvtalet pga längden på vevaxeln. Det finns avsevärt modernare maskiner där man ändå har svårt att få ut litereffekten som krävs för att nå ditt mål, hur mycket man än spenderar. Så i slutänden så är nog det bästa tipset att kolla vad dem som bygger vassa B20 gör och kopiera dem i möjligaste mån.
500 hästar? Jamen självklart, det har ju jänkare ibland, och som alla vet är jänkare slöa, så att plocka ut samma effekt ur en redig sexa lär ju inte vara några bekymmer.
5 liter slagvolym, 16:1 i komp och 18 tusen varv så ska det väl gå!
Mata med nitrometan såklart.
Glöm inte att tigsvetsa i kanaler i kolvarna för frigång på ventilerna bara vid det höga lyftet som krävs.
Det ligger mycket i vad dom säger, 500 ur en B30 är inte försvarbart. Köp en BMW S54 maskin, så har du över 300hk ur en sexa, turn-key!
Ligger det hela i att "göra något ovanligt" eller att göra allt själv är de inget att fråga andra om, börja bygg! Du kanske kommer på ideer som ingen annan gjort
Tyvärr så är nog 500 kusar tyvärr i överkant för en sådan utan snurra iaf. Är kostsamma historier pga att det mesta blir ju special saker. 300 borde gå i teorin eftersom man kan få ut 200 i en B20. KG volvo trim har väl lite plock till dom men det är kostsamt som sagt var. Men gör gärna ett försök o Suprisa lite.
Det ligger mycket i vad dom säger, 500 ur en B30 är inte försvarbart. Köp en BMW S54 maskin, så har du över 300hk ur en sexa, turn-key!
Ligger det hela i att "göra något ovanligt" eller att göra allt själv är de inget att fråga andra om, börja bygg! Du kanske kommer på ideer som ingen annan gjort
Inga ideer i världen gör detta projektet genomförbart, det är du medveten om väl?
Ungefär det jag skrev skulle väl kunna göra det möjligt, men samtidigt är det jag skrev också rätt omöjligt.
Satt och hade inget att göra ! Det kan väl inte gå B30 500Hk ??? Som mitt tidigare inlägg " leta upp 2 lit slag volym. Volvo har inte cylinder avståndet men helt teoretiskt 4" slag 4" borr så får man 4942,22 cc Ja det blir 101.6/101,6 borr/slag. Om det nu går för cylinderavståndet så får man dit 50 mm insug och 40 mm avgas ventiler och då vet i tusan om det blir något stål kvar i toppen ;-) Slaget !! vet i tusan om man får plats med stakarna och vevslängar ?? och om block höjden räcker till. Som sagt helt teoretiskt !! Kam Herrejösses lyft på typ 15,4 mm duration 288 in 306 ut .15-1 i komp och metanol 490 Hk vid 6500 v/min 610Nm mellan 4-5000 V/min Rent teoretiskt !!
Borde väl gå men det blir nog mycket jävla jobb o pengar........och sen kanske inse att det inte gick. Men 300 ska gå,det är jag rätt säker på. Men då ska allt vara tipp-topp o maxat
Jo 300 Hk är inget omöjligt Det som är problem med B30 är att den har en vilja att skälvsvänga i veven vid 6-7000V/min och få ut effekten 100Hk/lit får man ligga där om krokarna . Men 500 Hk får den ha respirator av något slag som många pensionärer. :-) 270 Hk tror jag är mer rimligt. Då är det körbart och man sprider inte Volvo delar över närområdet så ofta :-) Och Amrikanarna har byggt en rak 6,a 4"borr 4" slag GMC 302 rak 6,a Sjukt !!
Senast redigerat av tekniknissen1 (14 december 2012)
Bara 500hk ? jag skulle ha satsat på mer hästar när det kommer till en b30 sugis.. Har hört att strombergarna med lite värre munstycken ska lätt palla 700whp..
Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
Bästa TS kan göra är och köpa 7/940 med det speciella viking chippet och 3" downpipe samt sportluft filter. Har sett flera här på garaget som har det och dom garanterar 250hästar
Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
Bästa TS kan göra är och köpa 7/940 med det speciella viking chippet och 3" downpipe samt sportluft filter. Har sett flera här på garaget som har det och dom garanterar 250hästar
Näe du har man 740 så är det bara plocka bort sista ljuddämparen och montera 531/vx3 för att plocka ut 300+