2792
Sök

Trimsetup för volvo B30

Hhehehehhest
375 Inlägg
14 december 2012
#21
Emilius skrev:
Nyman1337 skrev:
Hahahha big_smile

Bästa TS kan göra är och köpa 7/940 med det speciella viking chippet och 3" downpipe samt sportluft filter. Har sett flera här på garaget som har det och dom garanterar 250hästar big_smile

Näe du har man 740 så är det bara plocka bort sista ljuddämparen och montera 531/vx3 för att plocka ut 300+

Kan du inget? wink

Förlåt! big_smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

866 Inlägg
14 december 2012
#22
Jag röstar på en strokad 350 /383 med BW T5 låda.
Då kan det bli åka av rakt fram!! lol

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2012
#23
på med en turbo på b30 så kan man plocka effekt ur den smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Avstängd
1 714 Inlägg
14 december 2012
#24
turboforssen skrev:
på med en turbo på b30 så kan man plocka effekt ur den smile

På med en turbo på en Nissan Micra 0.9L motor och du kan plocka effekt ur den med,
men det var ju inte det vi var inne på, killen vill ha 500 hästar UTAN turbo.

För att sätta detta i lite perspektiv så har Lamborghini Gallardo 500 hästar,
detta är med en V10 på 5 liter.

Även original 426 Hemi ska väl ha körts i bänk och någon gång plockat ut närmare 500 hästar.
Det är en V8 på 7 liter. Mer än dubbla slagvolymen mot en B30.

B30 är en raksexa helt i gjutjärn med 2-ventilsteknik och stötstänger på 160hk som mest,
han vill plocka ut 500 hästar ur denna? det är alltså lite mer än 200% effektökning utan turbo?

Jag tror Barack Obama blir medlem i KKK innan vi ser detta hända.
Senast redigerat av Emilius (14 december 2012)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2012
#25
Emilius skrev:
turboforssen skrev:
på med en turbo på b30 så kan man plocka effekt ur den smile

På med en turbo på en Nissan Micra 0.9L motor och du kan plocka effekt ur den med,
men det var ju inte det vi var inne på, killen vill ha 500 hästar UTAN turbo.

För att sätta detta i lite perspektiv så har Lamborghini Gallardo 500 hästar,
detta är med en V10 på 5 liter.

Även original 426 Hemi ska väl ha körts i bänk och någon gång plockat ut närmare 500 hästar.
Det är en V8 på 7 liter. Mer än dubbla slagvolymen mot en B30.

B30 är en raksexa helt i gjutjärn med 2-ventilsteknik och stötstänger på 160hk som mest,
han vill plocka ut 500 hästar ur denna? det är alltså lite mer än 200% effektökning utan turbo?

Jag tror Barack Obama blir medlem i KKK innan vi ser detta hända.

men att plocka bort ljuddämparen va ett bättre svar ???.
jag mena bara om han vill har dom hästarna så är turbo ända alternativet på en b30

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Hhehehehhest
375 Inlägg
14 december 2012
#26
turboforssen skrev:
Emilius skrev:
turboforssen skrev:
på med en turbo på b30 så kan man plocka effekt ur den smile

På med en turbo på en Nissan Micra 0.9L motor och du kan plocka effekt ur den med,
men det var ju inte det vi var inne på, killen vill ha 500 hästar UTAN turbo.

För att sätta detta i lite perspektiv så har Lamborghini Gallardo 500 hästar,
detta är med en V10 på 5 liter.

Även original 426 Hemi ska väl ha körts i bänk och någon gång plockat ut närmare 500 hästar.
Det är en V8 på 7 liter. Mer än dubbla slagvolymen mot en B30.

B30 är en raksexa helt i gjutjärn med 2-ventilsteknik och stötstänger på 160hk som mest,
han vill plocka ut 500 hästar ur denna? det är alltså lite mer än 200% effektökning utan turbo?

Jag tror Barack Obama blir medlem i KKK innan vi ser detta hända.

men att plocka bort ljuddämparen va ett bättre svar ???.
jag mena bara om han vill har dom hästarna så är turbo ända alternativet på en b30

Vi förklarade bara att folk med fantasi siffror med sarkasm.. Dvs som ts som tror att det går och få 500hk sug ur en b30.. När man inte ens får det ur en b230 16v.. Det mesta vi fått ur en sug 16ventilare blev 397,3 på naven. och tvivlar på att någon byggt värre sug motor än Kent Karlsson när det gäller volvo..
Senast redigerat av Nyman1337 (14 december 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2012
#27
Nyman1337 skrev:
turboforssen skrev:
Emilius skrev:

På med en turbo på en Nissan Micra 0.9L motor och du kan plocka effekt ur den med,
men det var ju inte det vi var inne på, killen vill ha 500 hästar UTAN turbo.

För att sätta detta i lite perspektiv så har Lamborghini Gallardo 500 hästar,
detta är med en V10 på 5 liter.

Även original 426 Hemi ska väl ha körts i bänk och någon gång plockat ut närmare 500 hästar.
Det är en V8 på 7 liter. Mer än dubbla slagvolymen mot en B30.

B30 är en raksexa helt i gjutjärn med 2-ventilsteknik och stötstänger på 160hk som mest,
han vill plocka ut 500 hästar ur denna? det är alltså lite mer än 200% effektökning utan turbo?

Jag tror Barack Obama blir medlem i KKK innan vi ser detta hända.

men att plocka bort ljuddämparen va ett bättre svar ???.
jag mena bara om han vill har dom hästarna så är turbo ända alternativet på en b30

Vi förklarade bara att folk med fantasi siffror med sarkasm.. Dvs som ts som tror att det går och få 500hk sug ur en b30.. När man inte ens får det ur en b230 16v.. Det mesta vi fått ur en sug 16ventilare blev 397,3 på naven. och tvivlar på att någon byggt värre sug motor än Kent Karlsson när det gäller volvo..

men istället för att tracka han så går det ju att hjälpa han att inse det ..

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Hhehehehhest
375 Inlägg
14 december 2012
#28
turboforssen skrev:
Nyman1337 skrev:
turboforssen skrev:

men att plocka bort ljuddämparen va ett bättre svar ???.
jag mena bara om han vill har dom hästarna så är turbo ända alternativet på en b30

Vi förklarade bara att folk med fantasi siffror med sarkasm.. Dvs som ts som tror att det går och få 500hk sug ur en b30.. När man inte ens får det ur en b230 16v.. Det mesta vi fått ur en sug 16ventilare blev 397,3 på naven. och tvivlar på att någon byggt värre sug motor än Kent Karlsson när det gäller volvo..

men istället för att tracka han så går det ju att hjälpa han att inse det ..

Sluta gråt förfan..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2012
#29
Nyman1337 skrev:
turboforssen skrev:
Nyman1337 skrev:

Vi förklarade bara att folk med fantasi siffror med sarkasm.. Dvs som ts som tror att det går och få 500hk sug ur en b30.. När man inte ens får det ur en b230 16v.. Det mesta vi fått ur en sug 16ventilare blev 397,3 på naven. och tvivlar på att någon byggt värre sug motor än Kent Karlsson när det gäller volvo..

men istället för att tracka han så går det ju att hjälpa han att inse det ..

Sluta gråt förfan..

sluta va så spydig...

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

866 Inlägg
14 december 2012
#30
Har vi väl gjort ! konsten att få ut 500hk ur en B30 har vi delat med oss tongue
Nu ska vi vara snälla !! Ta en öl big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 december 2012
#31
turboforssen skrev:
Nyman1337 skrev:
turboforssen skrev:

men istället för att tracka han så går det ju att hjälpa han att inse det ..

Sluta gråt förfan..

sluta va så spydig...

Bara vi ger upp vettu wink De andra boysen bygger B230 med 450hk på veven, rätt fränt hur man kan trolla fram 150-200hk mer än hur t.ex BMWs S14 även om man strokar den med?! Åker sexa med 4-ventilsteknik är ju 650 motorhäst inga problem...


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
14 december 2012
#32
Bygg ett nytt insug, så du får dit en Holly förgasare och sen trycker du dit ett sånt här system, http://www.holley.com/types/EXTREME%20R … 0%20HP.asp

Lär ju hålla ett race.

Lev livet, det kan ta slut fort

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 december 2012
#33
tekniknissen1 skrev:
Har vi väl gjort ! konsten att få ut 500hk ur en B30 har vi delat med oss tongue
Nu ska vi vara snälla !! Ta en öl big_smile

alla har vi vart okunniga en gång i tiden, tycker det bara är synd att stjälpa istället för att hjälpa   smile
sitter på ett bryggeri helvete och får inte dricka en droppe tuvär sad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Avstängd
1 714 Inlägg
14 december 2012
#34
turboforssen skrev:
Nyman1337 skrev:
turboforssen skrev:

men att plocka bort ljuddämparen va ett bättre svar ???.
jag mena bara om han vill har dom hästarna så är turbo ända alternativet på en b30

Vi förklarade bara att folk med fantasi siffror med sarkasm.. Dvs som ts som tror att det går och få 500hk sug ur en b30.. När man inte ens får det ur en b230 16v.. Det mesta vi fått ur en sug 16ventilare blev 397,3 på naven. och tvivlar på att någon byggt värre sug motor än Kent Karlsson när det gäller volvo..

men istället för att tracka han så går det ju att hjälpa han att inse det ..

Märkligt, jag tyckte precis det vi gjorde var att få han att inse det.
Kanske fler också.

Nu fattas bara att tipsa honom om att plocka upp en bok om trimning,
man lär sig mycket av att läsa böcker.

"Four stroke performance tuning" av A. Graham Bell är en suverän bok om ämnet. 600 sidor ungefär.


Avstängd
1 714 Inlägg
14 december 2012
#35
darkwizard skrev:
Bygg ett nytt insug, så du får dit en Holly förgasare och sen trycker du dit ett sånt här system, http://www.holley.com/types/EXTREME%20R … 0%20HP.asp

Lär ju hålla ett race.

Inte för att man behöver 4-port för att köra med lustgas men jag förstår hur du tänker.

Undra om en B30 kan hålla med en 500-skjutare wet fogger? Finns det smidda kolvar och stakar till B30? tongue

Lustgas hade jag ju faktiskt inte tänkt på. Har han 325hk utan gas och mosar på en 175hk shot så kanske han kan närma sig målet en repa på strippen innan motorn skjuter i bitar. Fast det är ju egentligen också lite fusk då det är en power-adder, men visst, går ju under kategorin sugtrim ändå.


5 111 Inlägg
14 december 2012
#36
Stakarna är smidda från början. wink


866 Inlägg
14 december 2012
#37
Vi kan nog komma överens om att överladdat är nog ett måste på B30,n Om det ska bli 500Hk
Det ser jag inte några problem, i I grunden är B30,n rätt stabil i blocket.
Nu ska jag ta en Öl big_smile

Hhehehehhest
375 Inlägg
14 december 2012
#38
bumpe skrev:
turboforssen skrev:
Nyman1337 skrev:
Sluta gråt förfan..

sluta va så spydig...

Bara vi ger upp vettu wink De andra boysen bygger B230 med 450hk på veven, rätt fränt hur man kan trolla fram 150-200hk mer än hur t.ex BMWs S14 även om man strokar den med?! Åker sexa med 4-ventilsteknik är ju 650 motorhäst inga problem...

Finns bromspapper på den motorn.. 2.9 liter 4a med 16v evo topp. Vad som mer är gjort åt motorn får du ta med Kent Karlsson som byggt det. Bilen bänkades på vm performance i västerås..

Du kan säkert läsa lite mer om motorn här http://www.motordesign.se/
Senast redigerat av Nyman1337 (14 december 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Thedriftking
15 december 2012
#39
Unitek har ju byggt en 3,2L 16v som gav 390hk / 380nm

Nya MDS R-blocket
Billet stålvev(Arrows)
stålvevstakar
smidda kolvar
torrsump
maxbearbetat topplock(Uni-flo3)
titaniumventiler
titaniumvent.brickor
kamaxlarna gjorda på ihåliga billet stålämnen

Kostnad runt 200.000 wink

Avstängd
1 714 Inlägg
16 december 2012
#40
Thedriftking skrev:
Unitek har ju byggt en 3,2L 16v som gav 390hk / 380nm

Nya MDS R-blocket
Billet stålvev(Arrows)
stålvevstakar
smidda kolvar
torrsump
maxbearbetat topplock(Uni-flo3)
titaniumventiler
titaniumvent.brickor
kamaxlarna gjorda på ihåliga billet stålämnen

Kostnad runt 200.000 wink

Precis, och då är vi inne på 4-ventilsteknik, överliggande kammar, massor med överborr osv.

Med andra ord som att jämföra en B30 med en jetmotor ungefär. Lika mycket likheter.



Sök