3804
Sök

Ny bil med nya oljud tyvärr :(

Kluraren
90 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Halloj alla glada...

Har precis inskaffat mig en Volvo V70 2,5T från -97
Import bil som landa i Sverige -03
Den har gått 22600 mil ca
Bilen är utrustad motor B5254T
Nu till mitt problem/fråga , är så att jag ett par dagar efter köpet upptäckte något oväsen som jag inte märkt innan....
När du startar bilen och låter den stå på tomgång så hör man inget direkt oljud mera än lite från lyftarna samt spridarna , men när man sedan ska ge sig iväg och kommer upp lite i varv så hörs det en litet tickande/knackande ljud från motorn...
Svårt att säga vart det kommer från i motorrummet då jag själv sitter i kupen...
Provat att varva den på med motorhuvun öppen men hör inget speciellt då....
Verkar bara som det kommer då bilen belastas , tog bilen igår sedan på en liten längre tur ca 8 mil enkel resa....
Under den resan märkte jag att ljudet avtog efter 2-3 mil " Motorn blivit varm långt tidigare men frågan är om olja blivit detta???? "...
Frågan är , kan det vara vevlagerna som håller på att tacka för sig eller är det något annat..
Tacksam för alla tänkbara svar och ideer...
Första turbobilen jag äger så kan ju vara så att är HELT fel ute och cyklar med...

7 276 Inlägg
16 december 2012
Gjort ett oljebyte på den? Alltid bra att göra när man skaffar ny bil.

Kluraren
90 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
Var min första tanke med tills jag kolla på oljan och allt samt som var i nyskick. kontakta tidigare ägare som sa att det var gjort för typ 150 mil sedan....
Skumt värre....

218 Inlägg
16 december 2012
Volvo-nisse skrev:
Var min första tanke med tills jag kolla på oljan och allt samt som var i nyskick. kontakta tidigare ägare som sa att det var gjort för typ 150 mil sedan....
Skumt värre....

Troligtvis ramlager!

-

Sök