3253
Sök

AKUT::: Besiktningen gav 2:a på min lysande airbag lampa tips på förbi koppling bmw e39 525tds 2002:::AKUT

876 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder vart det en 2a på lysande airbag lampa, problemet uppstod för 2år sedan då 2st airbag helt utan anledning utlöstes så lösning vart att samliga airbags kopplades bort! Lampan har ju lyst sedan dess då bilprovningen tidigare inte gav anmärkning på det. Men efter lag ändringen i början på året så gjordes ju detta om och nu ska dem ju inte lysa utan tändas för att sedan släckas

Går det koppla om på olje/batteri lampan som man gjorde förr på gamla volvos? har någon gjort detta på en bmw?
Vill inte ha svar som tex köp nya airbags ex utan svar på frågan hur gör jag för att hitta en snabb lösning???
Tips och trix plz
Tack på förhand.
Mvh rayya


218 Inlägg
17 december 2012
#2
Rayya skrev:
Som rubriken lyder vart det en 2a på lysande airbag lampa, problemet uppstod för 2år sedan då 2st airbag helt utan anledning utlöstes så lösning vart att samliga airbags kopplades bort! Lampan har ju lyst sedan dess då bilprovningen tidigare inte gav anmärkning på det. Men efter lag ändringen i början på året så gjordes ju detta om och nu ska dem ju inte lysa utan tändas för att sedan släckas

Går det koppla om på olje/batteri lampan som man gjorde förr på gamla volvos? har någon gjort detta på en bmw?
Vill inte ha svar som tex köp nya airbags ex utan svar på frågan hur gör jag för att hitta en snabb lösning???
Tips och trix plz
Tack på förhand.
Mvh rayya

Ja koppla den på oljetryckslampan sen problemet löst!

-

876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#3
jo så långt är jag med , men klarar systemet detta?behövs motstånd? det sitter ju dioder i dessa bil tar man bort den och ersätter med en ny?


2 174 Inlägg
18 december 2012
#4
Tjena rayya.

Nyare än 02 går dom in i OBD uttaget och kollar efter felkoder då är det kört.

Äldre än det så är det bara ta bort lampan eller mörka dioden med eltejp, sen brygga från tändningslampan, EJ oljelampan då den inte alltid lyser om bilen är igång sen stänger av och på bara tändningen så har oljetrycksgivaren fortfarande tryck, därför är tändningslampan och rekommendera.

Systemet klarar detta utan problem, men som sagt är bilen nyare än 02 blir det problem, kompisens merca var Abs kransarna dåliga på drivaxlarna, gick inte byta löst, små äckliga ringar och fick byta 2 drivaxlar plus jobb 25 tusen kr.

Lycka te
Senast redigerat av hangman (18 december 2012)


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#5
hangman skrev:
Tjena rayya.

Nyare än 02 går dom in i OBD uttaget och kollar efter felkoder då är det kört.

Äldre än det så är det bara ta bort lampan eller mörka dioden med eltejp, sen brygga från tändningslampan, EJ oljelampan då den inte alltid lyser om bilen är igång sen stänger av och på bara tändningen så har oljetrycksgivaren fortfarande tryck, därför är tändningslampan och rekommendera.

Systemet klarar detta utan problem, men som sagt är bilen nyare än 02 blir det problem, kompisens merca var Abs kransarna dåliga på drivaxlarna, gick inte byta löst, små äckliga ringar och fick byta 2 drivaxlar plus jobb 25 tusen kr.

Lycka te

Hörde oxå det men sen är ju frågan om dem tar sig tiden till det ? man kan ju Råka" sabotera uttaget lite snyggt så det inte märks och sedan spela dum^^ det kan dem ju inte ge en 2a på, men ang lampan  någon som gjort det på en e39a? går det inte tömma minnet i någon salgs airbag dosa ? så alt lura den till att den finns airbags över allt.
att byta ut samtliga kuddar givare och diverse i hela bilen är ju inte ens att tänka på!


TACK FÖR SVAR


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#6
osterback skrev:
Rayya skrev:
jo så långt är jag med , men klarar systemet detta?behövs motstånd? det sitter ju dioder i dessa bil tar man bort den och ersätter med en ny?

Om dem är urkopplade så varför skulle det inte gå att koppla direkt?
du kopplar ju bort strömkällan som tänder lampan nu innan du kopplar på ny.
Det har ingen påverkan på urkopplade airbags.

Det där fattade jag inte ett jota av smile


46 Inlägg
18 december 2012
#7
Alla besiktningsorgan i Sverige kollar felkoder på bilar från 02 och framåt!
Tyvärr måste Du nog laga den på det rätta sätet om Du ska ha igenom den!roll


2 174 Inlägg
18 december 2012
#8
Prova nollställa systemet hos någon med felkodsläsare, du kan ha tur,

Jag gjorde det på min e39 tog eltejp på gamla dioden flera lager lödde på tunna jävla kablar på kretskortet till en ny liten liten svag diod, till tändningslampan och de funka. Va en skit bil och byta allt var inte på tal, upplyste dock köparen om detta då om det händer en olycka och det kommer fram att man fifflat utan berätta det är straffbart.


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#9
phk skrev:
Alla besiktningsorgan i Sverige kollar felkoder på bilar från 02 och framåt!
Tyvärr måste Du nog laga den på det rätta sätet om Du ska ha igenom den!roll

Det kan ev gå läsa ändå bara lampan uppfyller kraven "samt för att läsa dem måste dem ju få på kontakten wink allt går att lösa så svår kontakt =sambon besiktar= fredag precis innan stängning så tror jag inte dem orkar bry sig så länge lampan lyser som den ska smile


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#10
hangman skrev:
Prova nollställa systemet hos någon med felkodsläsare, du kan ha tur,

Jag gjorde det på min e39 tog eltejp på gamla dioden flera lager lödde på tunna jävla kablar på kretskortet till en ny liten liten svag diod, till tändningslampan och de funka. Va en skit bil och byta allt var inte på tal, upplyste dock köparen om detta då om det händer en olycka och det kommer fram att man fifflat utan berätta det är straffbart.

Det var tanken här med !men ser man tydligt vad som är till vad? dvs + och -  till airbagen ? och + och minus till batterilampan?


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#11
hangman skrev:
Prova nollställa systemet hos någon med felkodsläsare, du kan ha tur,

Jag gjorde det på min e39 tog eltejp på gamla dioden flera lager lödde på tunna jävla kablar på kretskortet till en ny liten liten svag diod, till tändningslampan och de funka. Va en skit bil och byta allt var inte på tal, upplyste dock köparen om detta då om det händer en olycka och det kommer fram att man fifflat utan berätta det är straffbart.

du har inga bilder kim?


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#12
hangman skrev:
Prova nollställa systemet hos någon med felkodsläsare, du kan ha tur,

Jag gjorde det på min e39 tog eltejp på gamla dioden flera lager lödde på tunna jävla kablar på kretskortet till en ny liten liten svag diod, till tändningslampan och de funka. Va en skit bil och byta allt var inte på tal, upplyste dock köparen om detta då om det händer en olycka och det kommer fram att man fifflat utan berätta det är straffbart.

Och nollställa system kommer jag väl inte långt med å 2st kuddar är bortplockade och resten ska vara urkopplat?


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#13
det gäller tydlig bara bensin bilar från 2002 och dieselbilar från 2004 big_smile

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20031BF07


46 Inlägg
18 december 2012
#14
Rayya skrev:
phk skrev:
Alla besiktningsorgan i Sverige kollar felkoder på bilar från 02 och framåt!
Tyvärr måste Du nog laga den på det rätta sätet om Du ska ha igenom den!roll

Det kan ev gå läsa ändå bara lampan uppfyller kraven "samt för att läsa dem måste dem ju få på kontakten wink allt går att lösa så svår kontakt =sambon besiktar= fredag precis innan stängning så tror jag inte dem orkar bry sig så länge lampan lyser som den ska smile

Går inte kontakten till OBD uttaget att få på blir det en 2a.sad

Jobbar själv som besiktigare och jag hade satt en 2a, men du kan ju ha tur!tongue
Tyvärr har reglerna blivit mycket hårdare ang det elektriska, både på gott och ont!roll


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#15
phk skrev:
Rayya skrev:
phk skrev:
Alla besiktningsorgan i Sverige kollar felkoder på bilar från 02 och framåt!
Tyvärr måste Du nog laga den på det rätta sätet om Du ska ha igenom den!roll

Det kan ev gå läsa ändå bara lampan uppfyller kraven "samt för att läsa dem måste dem ju få på kontakten wink allt går att lösa så svår kontakt =sambon besiktar= fredag precis innan stängning så tror jag inte dem orkar bry sig så länge lampan lyser som den ska smile

Går inte kontakten till OBD uttaget att få på blir det en 2a.sad

Jobbar själv som besiktigare och jag hade satt en 2a, men du kan ju ha tur!tongue
Tyvärr har reglerna blivit mycket hårdare ang det elektriska, både på gott och ont!roll

Läste det med "suck" men sen står du ju även dieselbilar från 2004 årsm alltså kollas inte min pga det är en diesel?


876 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
#16
Rayya skrev:
det gäller tydlig bara bensin bilar från 2002 och dieselbilar från 2004 big_smile

http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf … D20031BF07

Problemet är nog så att dem ändå kommer göra en sökning för att kolla att felet fixats korekt, har ju en e39a sedan står, kanske kan plocka över samtliga saker om det nu passar!


3 235 Inlägg
18 december 2012
#17
Du kan ju sätta motstånd på dem kuddar som är borta, och sen ta bort felkoden, då ska i teorien lampan slockna.


341 Inlägg
18 december 2012
#18
Säger precis som föregående. Koppla in alla som är bortkopplade och löd sedan dit motstånd på kablarna till dom som smällt. Radera sen felkoderna så kommer det fungera prima! Motstånden kostar i stort sett ingenting att köpa

2 174 Inlägg
18 december 2012
#19
Rayya skrev:
hangman skrev:
Prova nollställa systemet hos någon med felkodsläsare, du kan ha tur,

Jag gjorde det på min e39 tog eltejp på gamla dioden flera lager lödde på tunna jävla kablar på kretskortet till en ny liten liten svag diod, till tändningslampan och de funka. Va en skit bil och byta allt var inte på tal, upplyste dock köparen om detta då om det händer en olycka och det kommer fram att man fifflat utan berätta det är straffbart.

Och nollställa system kommer jag väl inte långt med å 2st kuddar är bortplockade och resten ska vara urkopplat?

sorry läste inte så noga satt på telefonen sent på kvällen.

jag har inga bilder tyvärr,  jag lödde kablar på diodpolerna sen prova jag en lös diod och höll emot med krokodilklämmor för att se så den inte kom åt fel håll då en lampa lyser åt båda hållen, men det är super viktigt att + blir rätt på en diod. Sen tog ja lite kludd liknande matreal, satte den nya dioden på den gamla som var täckt med eltejp, funka kanon smile


2 174 Inlägg
18 december 2012
#20
engolf skrev:
Du kan ju sätta motstånd på dem kuddar som är borta, och sen ta bort felkoden, då ska i teorien lampan slockna.

kommer inte ihåg vilka exakta motstånd det ska vara , men det borde gå kolla tex på mekonomen eller liknande, för när man köper luisi rattnav får man med motstånd till rattens airbag, borde vara samma motstånd till alla och det kostar ju inte mer en några kronor styck.



Sök