2488
Sök

Volvo 745 klickar bara vid startförsök. Stort behov av hjälp! Kan inte komma på fel!

69 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en volvo 745 års 92 alltså med rex regina i.
Jag har bytt motor växellåda och bakaxel i bilen. När jag bytte motor flyttade jag självklart över insug, kabelhärva etc från den gamla motorn till den nya.
Det som är mitt problem är att när jag vrider på nyckeln så händer ingenting. Tändning och allt verkar funka då instrumentet och lysen etc tänds, men när jag vrider till startläge så klickar det bara i något relä (som jag bytt utan resultat). Har även bytt tändningslås utan resultat..
Jag har även bytt huvudjorden mellan batteri/motor/kaross och rengjort allting där utan resultat.
När man drar kabel direkt från batteri till startmotorns stift så går motorn runt, men den startar inte och det finns ingen gnista..

Vad kan vara fel? Är oerhört tacksam för svar då jag verkligen behöver få igång bilen nu!

Tack på förhand! mvh

17 Inlägg
23 december 2012
fungerar startmotorn för om startmotorn inte fungerar så klickar startrelät och då är kolen slitna så mycket så att de inte får kontakt med kommutatorn annars kan det vara så att tex vevaxelgivaren är trasig, att du skulle behöva kolla tändfördelaren , tändkablar ,tändspole, tändstift. får se om den börjar fungera nu ? jag kan nog ge mera tips om det behövs .

4 146 Inlägg
23 december 2012
terge skrev:
Hej!

Jag har en volvo 745 års 92 alltså med rex regina i.
Jag har bytt motor växellåda och bakaxel i bilen. När jag bytte motor flyttade jag självklart över insug, kabelhärva etc från den gamla motorn till den nya.
Det som är mitt problem är att när jag vrider på nyckeln så händer ingenting. Tändning och allt verkar funka då instrumentet och lysen etc tänds, men när jag vrider till startläge så klickar det bara i något relä (som jag bytt utan resultat). Har även bytt tändningslås utan resultat..
Jag har även bytt huvudjorden mellan batteri/motor/kaross och rengjort allting där utan resultat.
När man drar kabel direkt från batteri till startmotorns stift så går motorn runt, men den startar inte och det finns ingen gnista..

Vad kan vara fel? Är oerhört tacksam för svar då jag verkligen behöver få igång bilen nu!

Tack på förhand! mvh

Har haft likande fel med att det bara klickar. Då var det dålig startmotor, går det putta igång bilen? Går inte startmotorn runt så får du heller ingen gnista.

514 Inlägg
23 december 2012
Du säjer att du bytt motor låda bakaxel, byggt om från automat till manuell?
Tänkte om de är nån startspärr som ligger i?

4 146 Inlägg
23 december 2012
volvochefen skrev:
Du säjer att du bytt motor låda bakaxel, byggt om från automat till manuell?
Tänkte om de är nån startspärr som ligger i?

Finns det sånt på gammla volvos?

514 Inlägg
23 december 2012
Brukar vara en spärr på automatväxlade bilar för att man inte ska kunna starta motorn när väljaren är i nån växel.
Är det ombyggt till manuell växellåda?

1 071 Inlägg
23 december 2012
om det är ombyggt så måste man skarva ihop 2 kablar som sitter vid gamla växelväljaren

Onödigt inlägg^^

69 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Okej, har hittat felet nu.. Hade glömt sätta ihop kontakten mellan växellägesgivare och resten av elsystemet och där satt det en jävla bygel till startmotorn. Men har nya fel nu! Hade ingen gnista, kom då fram till att jag hade glömt byta svänghjul på nya motorn vid motorbytet så nu har jag satt dit svänghjulet från gamla motorn som satt i bilen från början men jag har fortfarande ingen gnista! Har bytt fördelarlock,rotor, tändkablar. Vad kan va felet nu då??

Tack för dom tidigare svaren!

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
26 december 2012
satt svänghjulet rätt?

69 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Satte det likadant som det gamla.. men hur vet man att det sitter rätt?

1 071 Inlägg
27 december 2012
givaren vid svänghjulet eller soppa pump relät

Onödigt inlägg^^

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
27 december 2012
Hålen som är till givaren ska vända emot startmotorn.  Är väl enklaste förklaringen.  Finns garanterat bilder någonstans här på the garage.  smile

Adrenaline Junkie
264 Inlägg
27 december 2012
terge skrev:
Satte det likadant som det gamla.. men hur vet man att det sitter rätt?

Vrid motorn till 0, 60-2 svänghjul, det enda stället på svänghjulet som saknar hål ska vara mot startmotorn då.. om du redan skruvat ihop allt tabort startmotorn och kolla genom hålet, alt känn dig fram. så slipper du riva lådan smile

69 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Svänghjulet på rex regina har bara 40 hål. blir det samma ändå?

69 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
Låda o allt är fortfarande nere, ska ha igång motorn innan jag har upp allt igen är de tänkt:)

Sök