3747
Sök

Trim till BMW E36 325i Coupé -93

///M-Power
1 032 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Som där står i rubriken så undrar jag vad man behöver för trimdelar till en BMW E36 325i Coupé -93 för att komma upp i något runt 220-250hk. Självklart är det svårt att säg exakt hur mycket man får ut, men om någon vet på ett ungefär. Har hört att öppet luftfilter inte gör någon direkt skillnad, i alla fall om man har en sugmotor. Så hade tänkt något i denna stilen:

• Komplett sportavgassystem inkl. sportkatalysatorer och sportslutdämpare. (Hela vägen)
• Trimchip eller mappning.
• Ev. några andra spridare. (Någa förslag, vet ej mycket om spridare)
• Ev. öppet sportluftfilter.
• Ev. sportkamaxlar (men kostar mycket!)


Go Faster Motorevents
177 Inlägg
19 december 2012
#2
En sak ska du veta... det är dyrt att trimma, speciellt sugmotorer!

Go Faster Motorevents, TuneTec

///M-Power
1 032 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#3
S500R skrev:
En sak ska du veta... det är dyrt att trimma, speciellt sugmotorer!

Ja det är ju det tyvärr sad Men vill ha lite mer effekt än vad där är hmm
Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (19 december 2012)


Go Faster Motorevents
177 Inlägg
19 december 2012
#4
-BMW-Motorsport- skrev:
S500R skrev:
En sak ska du veta... det är dyrt att trimma, speciellt sugmotorer!

Ja det är ju det tyvärr sad Men vill ha lite mer effekt än vad där är hmm

Det vill vi alla wink

Go Faster Motorevents, TuneTec

///M-Power
1 032 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#5
S500R skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
S500R skrev:
En sak ska du veta... det är dyrt att trimma, speciellt sugmotorer!

Ja det är ju det tyvärr sad Men vill ha lite mer effekt än vad där är hmm

Det vill vi alla wink

Haha ja precis smile


3 Inlägg
///M-Power
1 032 Inlägg
21 december 2012
Trådstartare
#7
bebb82 skrev:
http://www.schmiedmann.se/turbo/produkttyp/New/sok-via-produktnummer.aspx



där har du början på det roliga.big_smile

Haha ja där snackar vi wink Men bara så tråkigt att ha problem med besiktningen varje år hmm


3 Inlägg
21 december 2012
#8
ja vet inte hur det är i sverige med besikningen.men här i finland borde det inte vara nåt problem,bara man har bänkpapper på hur mycket hk man har.vi får ha 20% mera effekt med originalbromsar.och utsläppen borde inte va nåt problem,turbon tror ja inte laddar vid avgaskontrollen.

tänkte ja skulle beställa hem ett kit till sommaren cool å testa.tror ej det finns billigare alternativ för mer krut,hehe.


///M-Power
1 032 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#9
bebb82 skrev:
ja vet inte hur det är i sverige med besikningen.men här i finland borde det inte vara nåt problem,bara man har bänkpapper på hur mycket hk man har.vi får ha 20% mera effekt med originalbromsar.och utsläppen borde inte va nåt problem,turbon tror ja inte laddar vid avgaskontrollen.

tänkte ja skulle beställa hem ett kit till sommaren cool å testa.tror ej det finns billigare alternativ för mer krut,hehe.

Aha okej riktigt nice! smile Ja här i Sverige är det en del problem med det tyvärr hmm Vill gärna kunna segla genom besiktningen utan problem, men med en turbokonventerad sugmotor så måste man antingen plocka av turbon eller byta motor hmm


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 december 2012
#10
Stroka henne till 2.8. Annan kam. extraktor. vettigt avgas och ett sprut + mappning så har du nog den effekten.

Eller en m3 motor.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

///M-Power
1 032 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#11
ToTTeN skrev:
Stroka henne till 2.8. Annan kam. extraktor. vettigt avgas och ett sprut + mappning så har du nog den effekten.

Eller en m3 motor.

Ja det hade inte varit fel smile För nu när jag går igenom den så vill man ju behålla den ett bra tag, och då hade inte suttit fel med lite extra effekt wink Men kan man plocka kolvar från en 328i då och stoppa i om man borrar exakta mått?
Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (23 december 2012)


3 121 Inlägg
3 Inlägg
23 december 2012
#13
men de blir ju samma problem med en m3 motor som turbo.motorbyte för varje besiktning.enklare då att ta bort turbon och besikta.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 december 2012
#14
-BMW-Motorsport- skrev:
ToTTeN skrev:
Stroka henne till 2.8. Annan kam. extraktor. vettigt avgas och ett sprut + mappning så har du nog den effekten.

Eller en m3 motor.

Ja det hade inte varit fel smile För nu när jag går igenom den så vill man ju behålla den ett bra tag, och då hade inte suttit fel med lite extra effekt wink Men kan man plocka kolvar från en 328i då och stoppa i om man borrar exakta mått?

Ska du inte åka turbo hade jag valt å ta en standard 2.8 pga vikten. Annars allt innehåll /vev stakar kolvar i ditt m50 gjutjärnsblock (

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

VD Hammar
613 Inlägg
24 december 2012
#15
-BMW-Motorsport- skrev:
ToTTeN skrev:
Stroka henne till 2.8. Annan kam. extraktor. vettigt avgas och ett sprut + mappning så har du nog den effekten.

Eller en m3 motor.

Ja det hade inte varit fel smile För nu när jag går igenom den så vill man ju behålla den ett bra tag, och då hade inte suttit fel med lite extra effekt wink Men kan man plocka kolvar från en 328i då och stoppa i om man borrar exakta mått?

behövs inte borra,det är bara slag dom skiljer

MVH Johan

///M-Power
1 032 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#16
viccoA skrev:
M3 motor är enklast och billigast smile

Hade ju inte varit fel wink Men blir det inte mycket problem med elen?


///M-Power
1 032 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#17
opela skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
ToTTeN skrev:
Stroka henne till 2.8. Annan kam. extraktor. vettigt avgas och ett sprut + mappning så har du nog den effekten.

Eller en m3 motor.

Ja det hade inte varit fel smile För nu när jag går igenom den så vill man ju behålla den ett bra tag, och då hade inte suttit fel med lite extra effekt wink Men kan man plocka kolvar från en 328i då och stoppa i om man borrar exakta mått?

behövs inte borra,det är bara slag dom skiljer

Aha okej det visste jag inte smile


Go Faster Motorevents
177 Inlägg
24 december 2012
#18
-BMW-Motorsport- skrev:
viccoA skrev:
M3 motor är enklast och billigast smile

Hade ju inte varit fel wink Men blir det inte mycket problem med elen?

Inte om du köper komplett med styrbox.

Go Faster Motorevents, TuneTec

///M-Power
1 032 Inlägg
25 december 2012
Trådstartare
#19
S500R skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:
viccoA skrev:
M3 motor är enklast och billigast smile

Hade ju inte varit fel wink Men blir det inte mycket problem med elen?

Inte om du köper komplett med styrbox.

Okej. Jag har inte så mycket erfarenhet när det gäller bilelektronik, men tror du att det bara är och koppla in alla kablar och sånt och bara byta styrboxen? smile Jag kan ju kolla med nån som gjort det innan också


Go Faster Motorevents
177 Inlägg
25 december 2012
#20
-BMW-Motorsport- skrev:
S500R skrev:
-BMW-Motorsport- skrev:

Hade ju inte varit fel wink Men blir det inte mycket problem med elen?

Inte om du köper komplett med styrbox.

Okej. Jag har inte så mycket erfarenhet när det gäller bilelektronik, men tror du att det bara är och koppla in alla kablar och sånt och bara byta styrboxen? smile Jag kan ju kolla med nån som gjort det innan också

Om du köper en M3 motor så ser du till att den är komplett med styrbox osv. Då är det lättare helt klart att få igång den. Annars kollar du med Civinco om att köpa ett nytt styrsystem.

Go Faster Motorevents, TuneTec


Sök