Hej!
Liten update. Dags att fixa downpipen! Den gamla var som jag nämnt tidigare ”lite ledsen”. Snygga svetslagningar både här och där, det var även fullt med svetstråd både i downpipen och i röret samt katalysatorn.
Den första böjen samt flänsen var det inget fel på, den hade bara spruckit lite i svetsen, så den återanvände jag. Resten blev nya rör. Blev betydligt billigare än att köpa nytt eftersom min svetsare vägrar ta betalt
Vi började med att punkta ihop grejerna så vi ser om allt passar. Inpassning pågår:
Passade inte riktigt på första försöket så jag fick rita lite så vi vet hur böjarna ska bli:
Alla gamla skarvar slipades ner och svetsades om. Helsvetsat o klart för montering:
Satt som en smäck på bilen! Här monterat tillsammans med resten av avgassystemet:
När jag plockade ner gamla systemet fanns det inget främre fäste för downpipen, precis vid katten. Så första upphängningen var rätt långt bak på bilen vilket kan förklara de avbrutna skruvarna till grenröret samt sprickorna i svetsarna på downpipen. Byggde ett nytt fäste av en rörklämma och ett plattjärn som jag böjde till och svetsade fast på klämman. Sitter riktigt bra nu.
Allt för denna gång, fortsättning följer.
/David