Fixa en 25mm bak-krängare från amerikanska IPD om du har 2x 21mm eller tunnare krängare bak! (vet inte vad de största originalarna är i för diameter till 240)
Går tex att köpa härifrån:
http://www.europeantuningshop.nl/index. … ct_id=5194 (25/25 till 240, finns även 25/22).
Nån tabell jag hittade på dubblering av krängningshämmare:
(vad två motsvarar som "en")
Dvs har man dubbla 21 eller 22mm så bör inte en 25 vara någon större uppgradering, men är de
tunnare så blir 25mm styvare teoretiskt.
*
Kirrade en sats med 25/25 IPD-krängare till Volvo 740n för två år sen men knappt kört nåt med bilen förrän i en sväng här i höstas (20mil) och bilen var märkbart sladdvänlig mot vad jag var van med innan
Körde med 23/19 innan (19/16 originalmonterat).
Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare
Uppgradering 2:
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare
"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Baserat på denna:
http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf