efter att ha ägt gammelevo sen 2005 så var det dags att göra något nytt! detta bygge är mitt mest omfatande bygge och jag är bara en enkel chafför så tips och ideer är alltid välkommna! tanken är enkel jag fäller ner en smidd... Visa mer
den ser nog mer snabb ut än vad den är när jag kör den på bana:D kanske blir bra på stillbilder
CarpeDiem skrev:
Äntligen är den ute Vad blir det för styrsystem?
haha ja fast när den inte funkar så räknas det ju knappt det har vinglat lite fram och tillbaka när det gäller sprut.. säger inget innan jag har det så ljuger jag inte
myran skrev:
Du hitta färgen ser jag.. Blev snyggt med bakljusen!
jodå den hittade jag:) tack! mycket nöjd själv över locken
en snabb uppdatering igen då! bilen står i rätt garage. nymålat vitt. ser väldigt fint ut nu innan allt annat komer in så jag blev mer eller mindre tvungen att ta några bilder ju
jag beställde ju fel klistermärken.. men jag fick nytta av dom ändå kärrstyling igen!
vad har hänt senaste tiden.. ja till att börja med så har flytten inneburit några månader utan internet.. sen då ja en riktig bildbomning blir det med relativt lite text på vad som hänt dom senaste månaderna
först så skulle ju garaget göras i ordning lite grand!
sakta men säkert blev det mer och mer tavlor!
notera gti-vingen som ligger på rutan
på plats! det tog lång tid innan montering och det beror ju på flytten och allt icke bilrelaterat som måste göras:D
och så började mixtrandet med grå fälgar och mycket spacer.. mätte en hel del för att veta om jag får dit stora hjul!
jag har gått i månader och dragit bort dipp på lister osv lite då och då.. det tar ju aldrig slut när jag inte engagerar mig mer
till slut så började det hända saker.. lite laddning:)
lite trånga hjulhus fram.. den här skarven är lite tillknackad.. allt för stora hjul
bromsarna funkar ju bra.. numera.. den här pressningen som jag själv gjort och monterad dit var ju rätt så läckande.. men gör om gör rätt nu funkar det bra!
fram och tillbaka.. mäter på kularslangar osv..tog bort kylaren för att kolla hur allt får plats
och så fick jag hem lite leksaker! jag tänkte så här.. om jag ändå inte ska köra så kan jag ju köpa hjulen jag vill ha ialla fall! och sen så kom jag på att jag vill köra ändå! dålig ekonomi för dom här däcken.. åh nej tänk om den blir törstig med dom här på!
en av alla resor till hydroscand! stort tack till hydroscand Örebro där jag fått mycket hjälp! på bilden gör dom en customkoppling för mitt vattensystem!
och så en massa saker hemma! bara att bygga vattensystem och koppling då!
aha!! nöjd kille!
och så varvar vi med mer vatttensystem igen! jag köpte lite kopparböjar för att få till det!
vinterdäck i org coltstorlek och mitt nya 18" samma fast större..
trångt bak..
men det löste sig
ok kanske lite trångta bak med
och så lite divabilder!
och så färg på vingen! nöjd med resultatet med tanke på att sprutan tagit självmord.. det kommer ingen färg om jag inte trycker på behållaren.. alltså tryckte jag fram färgen manuellt till lite tryck på luften vilket var rätt svårt! men varför ge sig och bara köpa en ny när man kan använda den gamla direkt
och så bar det av till Flandersmotorsport för hjäp med inkoppling av sprut! el är inte helt min grej som ni kanske förstår;)
och den gubben går till den gubben!
vi åkte en sväng till lunda med Flanders evo. ingen bra tid men 253 kmh i slutfart! lite mer pulver än vad jag bygger ju det började regna förståss så det blev inte mycket körning tyvär..
flanders löder.. fint med lite kopplingar:)
lite mer klart i bilen!
spolar och grejer på plats!
ja just ja bredbandslambda! suck bara att svetsa dit.. glömmer allt
och så är det startklart!
ger signal!
dit med oljetryckssensorn och starta! ska lufta kopplingen och inser att spelet är helt fel..
hem och riva..
allt såg bra ut!
efter lite disskusioner med många och tips från Krister till slut så löste det sig! brickor på armen på kopplingen så funkade det bättre!
och sen tillbaka med allt!
tråkigt i garaget... ja då blir det städning och fler klistermärken
jahopp her we go again!
efter första provturen. några hundra meter så blev det pallbockar igen kardanen tog i en del..
jag har fått mycket hjälp av massa polare senaste tiden och är tacksam över det! här strulas det med soppapumpen och vattentempgivare.
ibland tröttnar man bara.. byter vattentempgivar och hittar inga ör som passar.. till slut bygger jag någe nytt så att det kan sitta där
jahopp en till provtur och den skrapar som fan bak och vill koppla ur sprutet..
tips från youask.. byt stift så kopplar den inte bort sprutet!
tips från mig själv.. höj bilen 20mm och bygg om senare!
och så upp till flandersmotorsport igen!
skjuta tändning..
backventil till bromsservon..
slanga ut etanolen..
ny pump.. eftersom vi inte fått till styrningen på den andra.. tro mig det är motigt att lägga en så fin pump på hyllan men just nu vill jag köra och den råkar räcka till min effekt!
en hel del nattmeck senare så är vi ute och kör bilen en sväng! snäll tändning och 1.3 bar.. otroligt tött men fan vad kul att kunna köra den
idag då! körde och handla osv. justerad om upphängningen till kardanen som ger vibrationer vid gaspådrag.. blev lite bättre men inte bra. sen så gick all lamda åt helvete på vägen hem och allt bara blev sjukt fett.. efter att bytiti en orgspridare på den cylindern som var problemet och mixtrat med stiftbyte töming av cylinder osv så kan jag konstatera att 1680 cc spridaren på sekundären verkar vara öppen på heltid. väldigt tråkigt för jag tänkte köra på gröndal idag men det är väl bara att fixa en ny spridare och testa!
NEVER GIVE UP!!!
det blir några veckors paus från bilen nu tror jag men snart så är jag igång igen!
Skön uppdatering! En fråga bara, vart fick du tar i backventilen till bromsservot? Den såg smidig ut och kommer behöva en likadan till mitt projekt.
tackar! backventilen kommer från hydroscand och är igentligen en backventil till en tank som moddats med ett par slangkopplingar istället för sil.. enkelt sätt
Izual skrev:
Riktigt ballt!
Helrätt stuk på bilen, hoppas du får till den så den går felfritt
tackar! jag är själv mycket nöjd med stuket! det blev lika bra som i mitt huvud en tidsfråga tills den går men det är mycket effekt och strul kommer förekomma med den jämt typ..
Hyperhead skrev:
Snygga wheels, passade fint
tackar! dom fyller fint även om jag fått modda lite
kenny_s skrev:
Underbart projekt! Asball bil! :-)
Hur stort är ditt garage? Såg rymligt ut.
tackar! garaget är på 92 kvm. vi är mycket nöjda med det
Schwerre skrev:
kenny_s skrev:
Underbart projekt! Asball bil! :-)
Hur stort är ditt garage? Såg rymligt ut.
Orättvist stort, eller hur Mats Kul att bilen är igång nu!
nä bara det att jag har garage istället för en enorm vagnspark som vissa andra har
robininfOCUS skrev:
Den blev grym!
tackar!
myran skrev:
Du lät lite trött i telefon idag mats.. men ge inte upp! bilen kommer bli grym när allt är klart
Edit: Lätt avensjuk på din växelåda.. min vill mest gå sönder
jodå nog blir jag trött när det strular allt! men sen biter jag ihop igen! ja fast min låda har ju inte presterat någe än så den bör vara bra men ingen vet
_Fredrik skrev:
Nya fälgarna alltså! Jävlar! Satt som en käftsmäll
tackar! sjukt nöjd är jag! jag mätte ju mycket och konstaterade att dom precis får plats
CarpeDiem skrev:
Riktigt grym uppdatering med massor av bilder på bygget Bra jobbat, Mats
tackar!
en liten uppdatering igen då! en del testande och bytande av spridare osv.. jag har sugit ut en del etanol gång efter gång ur cylindern..
sekundär spridarraden är borta och skall provtryckas.. vi får väl se hur det går men en verkar ju uppenbarligen stå öppen.. lite nya stift och rena alltenativt en ny spridare sen borde hon vara igång igen och jag hoppas ju att inget mer är trasigt!
Älskar verkligen den här bilen! är så himla fränt! kul ose vad den kan levirera sen! men om inte annat riktigt kul o läsa din tråd samt se hur ball den lilla colten blivit!
jag klantade mig när jag skulle för övar filmerna till datorn. jag klippte över dom till datorn och hela procecen hängde sig vilket betyder att jag blev av med filmerna tyvär. men när bilen är igång så kommer det sitta kameror på den
putz skrev:
Älskar verkligen den här bilen! är så himla fränt! kul ose vad den kan levirera sen! men om inte annat riktigt kul o läsa din tråd samt se hur ball den lilla colten blivit!
tackar! alltid kul att höra uppskatning:) det kan ta tid men nån gång kommer den levera effekt och tider
uppdatering igen då:) Ny knopp har jag hittat! måste korta spaken lite men annars så är den grymt rätt! ja jag ska byta ratten också!
jag fortsätter smycka garaget! denna gången med gamla minnen! aero -91 600++ hk för dom som gillar saab så är det en grym bil för dom som gillar annat så är det en gamal röd bil:D
och så är colten oficiellt trimmad! 5 hk+ mot org då eller..
bytte styrled på pajeron.. funderar lite på driftingfolkets hjulvinklar.. detta känns ju som en bra variant! colten råkar ju ha en drivaxel ivägen så den spelar det ingen roll på men ändå!
garaget är ju lite mitt lugn att komma ifrån allt och när jag är trött och sur på colten så grejar jag med allt annat.. typ som att sätta klistermärken på skåpet
när jag bestämt mig för att pröva colten med nyrengjorda spridare så.. ja just det ström kan ju vara bra!! suck..
till slut hoppade hon igång på 3 burkar . låter som en subaru stank etanol och afr:en bara sjönk mer och mer tills den var i ott 10.0 och det var på tommvarvning..
vid utblåset.. en stor pöl av etanol.. suck så nu är det sprutet viloket kan bero på givare osv 1000 olika annledningar eller kabelhärvan som gör det.. typiskt.. första snön och colten står inne istället för att jag leker med den!!
monterat givare till launch/flat schift. på kopplingen.. som om det hjälper när den inte går
funderade på mer dekaltrim men ansåg själv att det räcker med den som sitter.. testa måste jag ju:D
jag tackar youask för att han fixat en kardan som ska kortas osv för att sen förhoppningsvis bli bättre än den jag har. den jag har på bilen är förmodligen för kort då jag gjorde lite fel.. oväntat
nya stift.. så nu går det att testa lite om man kan sköta datorn.. vilket inte är min starka sida.. nu är problemet att jag gärna vill köra när det kommer snö ju
jag vet att det inte är mycket till uppdatering men mer än såhär har ju inte hänt med bilen tyvär:D det blir lite torrt periodvis men jag hoppas att ni tycker det är kul när det väl häönder något! Mvh mats
sen en ot fråga, va är de för kvm på garaget? Är inne på att bygga ett me nämligen å ditt ser mycke trevligt ut
tackar! ja jag har ju redan pratat med dig men om nån annan undrar så. 92 kvm är garaget på. i normala fall så har vi bruksbilar osv står i garaget också!
CarpeDiem skrev:
Riktigt bra jobbat, Mats
tackar!
dags för uppdatering igen då! knoppen tog i ratten.. den nya långa är bra att hålla i men passar inte riktigt med en orglång vxl-spak.
kapa svetsa..
en box som jag lackar i.. en lackbox!? det kan ju vara bra om svetsarna inte rostar direkt!
montera bort dörr för att lacka lite..
seriöst.. lackerare.. dom måste ha sååå tråkigt!
och inte luktar det gott heller!
det börjar ju likna någe! det är ju inge seriöst.. vill bara inte ha rött:D
tadaa!
den kortare spaken på plats ratten är för övrigt i högsta läget och ja den är ful!
till slut med dörren som ska av och moddas vid lite senare tillfälle. då blir den svart den med;)