3934
Sök

945ltt felande slavcylinder m90

21 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Har som rubriken lyder en 945ltt -96 med m90 låda. Igår när jag skulle åka från en parkering så märkte jag att kopplingspedalen var helt slapp och kopplingen fastnat och lådan reagerade inte alls oavsett växel. Bogserade till garage och hissade upp bilen och såg direkt felet.

Det var packningen till kolven i slavcylindern som hade fastnat då pinnen åkt för långt ut. Tog isär allt och satte tillbaka det för att kunna ta mig någonstans med bilen.

Då inget ser slitet eller skadat ut med blotta ögat så undrar jag nu hur jag ska gå tillväga, vill ju inte bli ståendes någonstans utan bogseringshjälp.

Har fått lite olika tips på att man kan schimsa ut kulbulten till kopplingsarmen eller byta ut pinnen i slavcylindern till en gängad bult så man får den längre.
Alternativt byta hela slavcylindern men det blir ganska dyrt.

Kan någon förklara för mig vilket sätt som är enklast och mest driftsäkert?

*Edit*
glömde nämna att kopplingspedalen är något slapp den första biten innan man känner att det börjar koppla ur, så det känns inte helt 100.
Senast redigerat av 144sport-74 (26 december 2012)

Pim_Pim
26 december 2012
Var med om exakt samma sak förra året, satte tillbaka allting som det skulle sitta och problemet kom aldrig mer tillbaka i min ägo..
Har du haft nere lådan och inspekterat armen så felet inte kommer tillbaka ?

Har en slavcylinder liggandes som fungerar kanon, har suttit på en m90 också.
Kan skicka den till dig mot fraktkostnad. tongue

21 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Var med om exakt samma sak förra året, satte tillbaka allting som det skulle sitta och problemet kom aldrig mer tillbaka i min ägo..
Har du haft nere lådan och inspekterat armen så felet inte kommer tillbaka ?

Har en slavcylinder liggandes som fungerar kanon, har suttit på en m90 också.
Kan skicka den till dig mot fraktkostnad. tongue

Okej, då finns det ju en liten chans att det håller. Men jag vill vara på säkra sidan så att man inte blir stående på nån avlägsen plats utan hjälp tongue.

Glömde nämna i mitt inlägg att kopplingspedalen är något slapp en liten bit innan de känns att de börjar koppla ur.
så de måste ju vara något som är fel avstånd på?
Jag har inte delat på lådan då tiden inte fanns till att göra det. Slängde ihop det enbart för o kunna ta mig nånstans.

Vad ska du ha för slavcylindern då?

Sök