3015
Sök

"konvertering": Motor fram -> mittmotor

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#1
Tror nog rubriken säger allt, samt att jag hoppas att jag lägger denna tråden i rätt forum, annars får ni kära moderatorer flytta den rätt.

I alla fall, funderar på att göra ett långtids projekt. Och de involverar att jag kommer att ta en motor ifrån en bil som har motorn fram och är bakhjulsdriven och använda den i en annan bil som mittmotor. Jag har funderat mycket och i min hjärna har ett problem uppstått (och jag har ingen aning om det är lätt eller svårt att åtgärda) men jag kommer att behöva vända motorn 180grader för att inte växellådan skall fungera som dragkrok, och om jag gör det så kommer det i mina tankar fungera så att när jag kör framåt (normalt sett) så kommer bilens att åka bakåt. Hoppas ni förstår min "problem - tankegång" Det jag undrar är: Går det att åtgärda och i så fall vilka olika lösningar kan man då tänka sig?

Mvh:

Jesper N.A


2 024 Inlägg
27 december 2012
#2
Varför inte kolla efter en väldigt kompakt växellåda och montera den direkt mot bakaxeln? Eller är det en väldigt liten bil du planerar att bygga i?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 december 2012
#3
Tvärställ motorn och kör växelåda från framhjulsdriven bil Eller köp en svindyr växlåda ifrån bil som redan redan har rakställd mitt-monterad motor.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
27 december 2012
#4
kan ju hända du inte vill avslöja för mycket detaljer om bygget, men vad är det för motor du tänkt dig & vilken kaross ska det monteras i ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
27 december 2012
#5
mkII skrev:
Tror nog rubriken säger allt, samt att jag hoppas att jag lägger denna tråden i rätt forum, annars får ni kära moderatorer flytta den rätt.

I alla fall, funderar på att göra ett långtids projekt. Och de involverar att jag kommer att ta en motor ifrån en bil som har motorn fram och är bakhjulsdriven och använda den i en annan bil som mittmotor. Jag har funderat mycket och i min hjärna har ett problem uppstått (och jag har ingen aning om det är lätt eller svårt att åtgärda) men jag kommer att behöva vända motorn 180grader för att inte växellådan skall fungera som dragkrok, och om jag gör det så kommer det i mina tankar fungera så att när jag kör framåt (normalt sett) så kommer bilens att åka bakåt. Hoppas ni förstår min "problem - tankegång" Det jag undrar är: Går det att åtgärda och i så fall vilka olika lösningar kan man då tänka sig?

Mvh:

Jesper N.A

Corvette C5 har väl växellådan direkt på diffklumpen. Ett alternativ.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#6
Planen är en relativt stor bil med en relativt stor motor på egenbyggd kaross. , men innan man sätter fart med att köpa en bil och slakta så kan det vara bra att sätta sig in i lite problemlösningar för att inte i mitten av bygget komma fram till att det inte alls går bra smile

kan väl avslöja motor val:
BMW 5.4 V12 (från 750) det är en sådan jag skall slakta (planerar / om det går). planen är att köpa en relativt "ful" skrapad på alla sidor för en mycket billig peng (vi pratar tusen lappar)


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
28 december 2012
#7
mkII skrev:
Planen är en relativt stor bil med en relativt stor motor på egenbyggd kaross. , men innan man sätter fart med att köpa en bil och slakta så kan det vara bra att sätta sig in i lite problemlösningar för att inte i mitten av bygget komma fram till att det inte alls går bra smile

kan väl avslöja motor val:
BMW 5.4 V12 (från 750) det är en sådan jag skall slakta (planerar / om det går). planen är att köpa en relativt "ful" skrapad på alla sidor för en mycket billig peng (vi pratar tusen lappar)

planerna låter fränt, men problemet är väl att hitta nån växellåda precis som du säger, för bilen lär bli väldans
lång hur du än gör, om du bygger den på ett C5 chassie som nån föreslog & sätter hjulen ute i hörnen
så kan du komma undan med motorn tajt bakom ryggen, men då måste du bygga en lång bil för att det ska se bra ut.

lådan sitter på bakaxeln men ändå framför , här är exempel på ett rod chassie med C5 delar http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1818032

vet att man på gamla bubbla lådor kunde vända diffklumpen & på så sätt vända motorn framåt (vid trikebygge)
men en sån låda håller ju inte åt en V12a , frågan är om samma sak går att göra på en Porsche 911 låda
så kanske det kan vara ett bra alternativ?
Senast redigerat av farbrorbozze (28 december 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#8
farbrorbozze skrev:
mkII skrev:
Planen är en relativt stor bil med en relativt stor motor på egenbyggd kaross. , men innan man sätter fart med att köpa en bil och slakta så kan det vara bra att sätta sig in i lite problemlösningar för att inte i mitten av bygget komma fram till att det inte alls går bra smile

kan väl avslöja motor val:
BMW 5.4 V12 (från 750) det är en sådan jag skall slakta (planerar / om det går). planen är att köpa en relativt "ful" skrapad på alla sidor för en mycket billig peng (vi pratar tusen lappar)

planerna låter fränt, men problemet är väl att hitta nån växellåda precis som du säger, för bilen lär bli väldans
lång hur du än gör, om du bygger den på ett C5 chassie som nån föreslog & sätter hjulen ute i hörnen
så kan du komma undan med motorn tajt bakom ryggen, men då måste du bygga en lång bil för att det ska se bra ut.

lådan sitter på bakaxeln men ändå framför , här är exempel på ett rod chassie med C5 delar http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1818032

vet att man på gamla bubbla lådor kunde vända diffklumpen & på så sätt vända motorn framåt (vid trikebygge)
men en sån låda håller ju inte åt en V12a , frågan är om samma sak går att göra på en Porsche 911 låda
så kanske det kan vara ett bra alternativ?

mycket fin info och idéer du kommer med, och ja bilen kommer vara rätt lång kanske 4,5 - 5 meter smile givetvis kommer det bli en sportbil (med tanke på motorval) men ja, det vore helt underbart om man på något "enkelt" sätt kunna sätta på någon adepter som gör hjulen kommer att driva åt det normalt sett "fel" hållet för då kan jag vända på hela motorn så att växellådan som sitter original kommer framåt, men det kanske bara är vilda fantasier och önskningar jag lever med. Tanken är ju även som sagt att svetsa ett eget chassi med mera så jag kommer ju kunna välja en hel del själv, dock kanske den kommer att väga några mer kilon än vad man hade kunnat optimera den med (just med tanke på att det kommer nog bli rätt mycket raka rör i diverse vinklar för att verkligen se till att de kommer att hålla för krafterna) sedan är det så att detta blir mitt absolut första bygge av denna grad, och om jag har tur så kanske jag kan får hjälp av trevliga kompisar om jag kör fast, men högsta önskan är att kunna göra det mesta själv och med hjälp av alla mek-goa gubbar här på garaget.org


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
28 december 2012
#9
ja det hänger ju även på rotationsriktning på motorn du tar jämfört med med den bil du tar växellådan ifrån.

exempel på lådan jag tänkte på, där har du ju drivaxlarna väldigt nära motorn vilket jag tycker
är lämpligast om du ska ha mittmotor, annars kommer du ju sitta ovanpå framhjulen om du ska sitta framför motorn wink 
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … ae84983d1b

nu vet jag inte hur bakhjulsupphängningen ser ut på bmwn , det kanske kan vara en lämplig bil att ta prylar ifrån med ?

förresten? AUDI 100 mfl har väl längsställd motor på sina framhulsdrivna ? kanske en sån låda går att använda?
Senast redigerat av farbrorbozze (28 december 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 december 2012
#10
Farsan har ett långtidsprojekt med en V8 från Audi och en låda från en FWD Audi 100 diesel. Den blir mitt-motor.
Det är väl bland det enklaste och billigaste om man vill ha längsmotnerad motor

Jonas

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#11
bara det håller, det är viktigast. en diesel låda kanske inte är helt fel, men jag har aldrig bytt växellåda till mer än original, hur funkar det att byta mellan olika motorer? men det kanske är enklare än vad jag inbillar mig.








farbrorbozze skrev:
ja det hänger ju även på rotationsriktning på motorn du tar jämfört med med den bil du tar växellådan ifrån.

exempel på lådan jag tänkte på, där har du ju drivaxlarna väldigt nära motorn vilket jag tycker
är lämpligast om du ska ha mittmotor, annars kommer du ju sitta ovanpå framhjulen om du ska sitta framför motorn wink 
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … ae84983d1b

nu vet jag inte hur bakhjulsupphängningen ser ut på bmwn , det kanske kan vara en lämplig bil att ta prylar ifrån med ?

förresten? AUDI 100 mfl har väl längsställd motor på sina framhulsdrivna ? kanske en sån låda går att använda?

ja, jag har ju tänkt att ta så mycket jag bara kan ifrån bmw:n om möjligt, sparar pengar om det passar och tid med att hitta nya/andra delar


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#12
nu har jag funderat lite och saker och ting med lång låda kanske inte gör så mycket, men jag har en allmänfråga om hur det fungerar med drivning. är det så att motorn ger kraft > överförs till växellådan > överförs till hjulen? har jag förstått det hela rätt då?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
29 december 2012
#13
mkII skrev:
nu har jag funderat lite och saker och ting med lång låda kanske inte gör så mycket, men jag har en allmänfråga om hur det fungerar med drivning. är det så att motorn ger kraft > överförs till växellådan > överförs till hjulen? har jag förstått det hela rätt då?

Ska du bygga ett sånt stort projekt och inte vet detta?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
29 december 2012
#14
du kan ju kolla på en låda från en audi diesel med framhjulsdrift smile funkar klockrent om du vill bygga mitt motor !

och en diesellåda brukar ju va lite halv stark


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#15
Vettemannen skrev:
mkII skrev:
nu har jag funderat lite och saker och ting med lång låda kanske inte gör så mycket, men jag har en allmänfråga om hur det fungerar med drivning. är det så att motorn ger kraft > överförs till växellådan > överförs till hjulen? har jag förstått det hela rätt då?

Ska du bygga ett sånt stort projekt och inte vet detta?

/Benny

någonstans måste man ju börja smile Mjo, men jag har bara pillat FWD innan, vet inte hur bakhjuls drift ser ut, samt mitt motor


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
29 december 2012
#16
mkII skrev:
Vettemannen skrev:
mkII skrev:
nu har jag funderat lite och saker och ting med lång låda kanske inte gör så mycket, men jag har en allmänfråga om hur det fungerar med drivning. är det så att motorn ger kraft > överförs till växellådan > överförs till hjulen? har jag förstått det hela rätt då?

Ska du bygga ett sånt stort projekt och inte vet detta?

/Benny

någonstans måste man ju börja smile Mjo, men jag har bara pillat FWD innan, vet inte hur bakhjuls drift ser ut, samt mitt motor

Men snälla, självklart så kommer kraften från motorn som går via växellådan till drivhjulen. Någon annan ordning är otänkbar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
29 december 2012
#17
mkII skrev:
Vettemannen skrev:
mkII skrev:
nu har jag funderat lite och saker och ting med lång låda kanske inte gör så mycket, men jag har en allmänfråga om hur det fungerar med drivning. är det så att motorn ger kraft > överförs till växellådan > överförs till hjulen? har jag förstått det hela rätt då?

Ska du bygga ett sånt stort projekt och inte vet detta?

/Benny

någonstans måste man ju börja smile Mjo, men jag har bara pillat FWD innan, vet inte hur bakhjuls drift ser ut, samt mitt motor

amen ... du har rätt man måste börja någonstans

börja inte med att bygga en egenbil, skruva lite först, bygg om en färdig bil eller något annat liite enklare


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#18
Vettemannen skrev:
mkII skrev:
Vettemannen skrev:

Ska du bygga ett sånt stort projekt och inte vet detta?

/Benny

någonstans måste man ju börja smile Mjo, men jag har bara pillat FWD innan, vet inte hur bakhjuls drift ser ut, samt mitt motor

Men snälla, självklart så kommer kraften från motorn som går via växellådan till drivhjulen. Någon annan ordning är otänkbar.

/Benny

ville bara bekräfta lite, hade lite små tankar men det kanske är mycket enklare att välja en annan låda än bmw:s egna, jag får ta en rejäl titt på det innan jag börjar med bygget


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
29 december 2012
#19
mkII skrev:
Vettemannen skrev:
mkII skrev:

någonstans måste man ju börja smile Mjo, men jag har bara pillat FWD innan, vet inte hur bakhjuls drift ser ut, samt mitt motor

Men snälla, självklart så kommer kraften från motorn som går via växellådan till drivhjulen. Någon annan ordning är otänkbar.

/Benny

ville bara bekräfta lite, hade lite små tankar men det kanske är mycket enklare att välja en annan låda än bmw:s egna, jag får ta en rejäl titt på det innan jag börjar med bygget

det går inte att ta bmw lådan om du inte ska ha en JÄTTE lång bil, men de förstog du nog själv


Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#20
CHEEVA skrev:
mkII skrev:
Vettemannen skrev:

Men snälla, självklart så kommer kraften från motorn som går via växellådan till drivhjulen. Någon annan ordning är otänkbar.

/Benny

ville bara bekräfta lite, hade lite små tankar men det kanske är mycket enklare att välja en annan låda än bmw:s egna, jag får ta en rejäl titt på det innan jag börjar med bygget

det går inte att ta bmw lådan om du inte ska ha en JÄTTE lång bil, men de förstog du nog själv

vi pratar bil kring 4,5 meter och föraren rätt nära framhjulen smile men för att jag ens skall kunna använda bmw lådan måste jag komma på ett sätt att få den 1: få hjulen att driva åt "rätt håll" 2: passa då det är bakhjulsdrivet med frammotor jag själ ifrån. och jag har tyvärr inte än kunskap om hur man får det att gå åt fel håll (om det över huvudtaget går utan att byta låda)



Sök