==▪ O ▪=▪ R ▪=▪ I ▪=▪ G ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪=▪ L ▪==▪ P ▪=▪ A ▪=▪ T ▪=▪ I ▪=▪ N ▪=▪ A ▪==▪ V ▪=▪ W ▪==Del 9 – Äntligen dags för lite demontering inför framtida mekande!Ja, då var det dags att plocka fram verktygen och verkligen få något gjort på bilen
Få se nu … vad behöver jag? Ett par svetsklämmor, en spårmejsel, en 14mm hylsa med förlängning och spärrhandtag, en 22mm ringnyckel och en liten näbbtång.
Jag ska montera bort bensintanken, dels för att jag behöver komma åt att rostlaga, dra nya bromsledningar och byta huvudbromscylinder, dels därför att jag sannolikt måste försöka rengöra tanken efter alla dessa år som bilen stått still. Alltså är det idag dags för *operation bensintank*:
Jag börjar med att försöka få upp bensinlocket medan tanken ännu sitter i bilen och därmed har ett rejält mothåll. Diametern är så pass stor (112 mm) så inget av våra normala verktyg når runt, då därför virar jag ett litet spännband runt locket och…
…tar i ’för kung och fosterland’. Otroligt nog lossar locket med ett distinkt knäppljud… dessutom är det ju oskadat eftersom jag inte försökt ge mig på det med polygrip eller rörtång
Uurrk … nästan 30 år gammal blyad bensin luktar INTE gott
Jäpp – precis som jag misstänkte: Soppa på botten och rostflagor lite varstans
Bagagepappen tas ur
varsamt. Vill inte att något ska slitas sönder, då dessa bitar nämligen inte går att få tag på längre (?!)
Instrumentpanelens baksida med ”radio delete” plåt framför högtalargallret och under denna en vinylbit som hindrar drag genom radiohålet
Innan jag kan lyfta tanken måste vredet till bensinkranen (som ju sköts inifrån kupén) lossas.
Bensinkransvredet sitter med en vanlig saxsprint.
För säkerhets skull nyper jag åt bränsleslangen med en svetsklämma. Det rostiga röret vid den röda cirkeln i bilden är original bränslerör som går inuti ramtunneln.