2902
Sök

Original Patina VW 1955

Titta, där står en sån där ful rostig skithög till bil! Uppenbarligen varken anstränger sig ägaren, eller ens tycker om sitt fordon. Vilken meningslös skadegörelse av en fin gammal bilmodell. Sorgligt...

VWetgirig hobbymekare
140 682 Visningar
Uppdaterades senast 19 februari 2013
10 163 Inlägg
7 januari 2013
#81
-MATS- skrev:
Djo skrev:
Ja du har verkligen något att bita i men ja hurpass mycket pastina känsla det blir kvar efter alla renovering som behövs är ju en annan fema.

Att ta bort rosten i vitala delar är ju nödvändigt, men jag tror inte man tänker bry sig om att lacka om bilarna i exemplet ovan. På så sätt ser de ju fortfarande "patinerade" ut smile

jo ioförsig men endel bitar på karosen kommer med bytas som tex fotsteg men skit samma kommer nog bli bra hursom i slutändan. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#82
Del 8 – Yes, detta kommer att bli roligt … NOT

Idag kom min äldste son, David, ut och frågade mig förfärat hur jag bara vågade…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010915.jpg
…hissa upp 55:an i tvåpelarlyften tongue

Ähh – ingen fara! Bilen är ju *hur fräsch som helst* … konstruktionen gör att en Bubbla nästan oavsett rostangrepp alltid går att lyfta framme vid…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010916.jpg
…ramhuvudet – som ju på detta exemplar förvånande nog verkar hur friskt som helst big_smile

I bakkant lyfter man i fästet till torsionsstavarna, vilka ju också brukar klara sig från genomrostning wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010917.jpg
Ja, vad ska man säga … här syns ju tydligt hur dåligt golvet är i bakkant på förarsidan hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010918.jpg
Vid motorn

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1010919.jpg
Inte blir golvet vid förarsidan friskare bara för att man ändrar kameravinkel heller roll

Men låt oss ta en lite närmare titt i hjulhusen:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011374.jpg
Höger bakre stötfångarfäste. Ytrost i massor. Inget hål i själva karossen smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011375.jpg
Höger hörn vid gaveln av värmekanalen. Bortrostat hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011376.jpg
Höger värmekanal/tröskel … men dörren verkar ganska frisk wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#83
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011377.jpg
Höger framstam av värmekanal. Rosthål. Vad som inte framgår av denna bild är att hela hörnet mot framvagnen också är svårt rostskadad (klassiskt ställe…)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011378.jpg
Höger torpedspets. Ser ju förvånansvärt frisk ut tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011379.jpg
Reservhjulsbalja. Perforerad av småhål. neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011380.jpg
Samma del underifrån. Stort rosthål.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011381.jpg
Vänster torpedspets. Totalt rutten … och vart har signalhornet tagit vägen?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011382.jpg
Lyfter vi blicken upp till lyktpottan så vet man knappt om man ska skratta eller gråta roll Vänster framskärm är slut. Totalt slut.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011383.jpg
Vänster bakre framskärmsinfästning. Trots (eller snarare kanske: Tack vare…) flera gamla lagningar är hela området otroligt rostskadat både i inner- och ytterskärm sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011384.jpg
Vänster värmekanal/tröskel. Inga kommentarer.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#84
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011385.jpg
Vänstra hörnet vid gaveln av värmekanalen är både lappad och ”lagad”. Bortom all räddning skulle jag vilja påstå hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011386.jpg
Här var det något friskare smile . Vänster bakre stötfångarfäste.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011387.jpg
Höger sida av växellådan

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011388.jpg
Vänster dito. Här syns att bränsleröret genom ramtunneln ersatts med en i gummi som dragits ovanpå golvet inne i bilen.

Det är väl lika bra att jag även postar några foton på skärmarna. Att vänster framskärm är sopslut, det vet ni redan. Höger fram är faktiskt helt okej smile . Men bakskärmarna … suck …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011389.jpg
Rostig (trots att den är utbytt – det syns på igenlagda fästhål till nyare bakljus)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011390.jpg
Rostigare (faktiskt en originalskärm från –55)

Jaha. Och efter denna inspirerande bildgenomgång tänkte jag avsluta med något som många tycker är nöjsamt:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011391.jpg
Dammsugning tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011392.jpg
Det var många hekto (kilo?) rost, mattrester och annat ’bôs’ som fastnade i stoftuppsamlingshinken big_smile

Check: Totalt 3,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 049 Inlägg
8 januari 2013
#85
Härligt projekt Mats!! Min första bil var en VW 1200. Som vanligt är tricket, att börja i ett hörn med rosten och ej lyfta blicken allt för ofta.

Planerar Du att lyfta chassit från plattan? Nej kanske inte, risken är att projektet då förflyttar sig i riktning mot  VW  -37 (nr 6) stuket på Samba siten.

Lite kuriosa, mina föräldrar äger en gård. Som barn följde jag med Far upp på lyckorna i skogen och körde hem hö. Vägen it upp är en gammal landsväg, nedlagd någon gång före kriget. Det intressanta är att i en slänt nära nog komplett dold av halm stog en gammal VW med soltak och delad bakruta, ålder ? Detta var på sextiotalet varför bilen bör vara gammal nu. Bilen är nästan dold sist jag var förbi, men är kvar. Visst drömmer jag om att gräva fram den en dag, men förmodligen stannar det vid drömmar.

P. S. (Ett par kilometer från denna VW och ett årtionde senare hittade jag och en kamrat en Plymouth -39 tre sits taxi stående i skogen fullt synlig. denna försvann dock ganska snart lite senare).
D.s.

Stå på dig Mats, förverkliga din dröm!
Senast redigerat av tommyhjortasen (8 januari 2013)

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#86
tommyhjortasen skrev:
Härligt projekt Mats!! Min första bil var en VW 1200. Som vanligt är tricket, att börja i ett hörn med rosten och ej lyfta blicken allt för ofta.

Planerar Du att lyfta chassit från plattan? Nej kanske inte, risken är att projektet då förflyttar sig i riktning mot  VW  -37 (nr 6) stuket på Samba siten.

Lite kuriosa, mina föräldrar äger en gård. Som barn följde jag med Far upp på lyckorna i skogen och körde hem hö. Vägen it upp är en gammal landsväg, nedlagd någon gång före kriget. Det intressanta är att i en slänt nära nog komplett dold av halm stog en gammal VW med soltak och delad bakruta, ålder ? Detta var på sextiotalet varför bilen bör vara gammal nu. Bilen är nästan dold sist jag var förbi, men är kvar. Visst drömmer jag om att gräva fram den en dag, men förmodligen stannar det vid drömmar.

Stå på dig Mats, förverkliga din dröm!

Tack Tommy smile

Lyfter helst inte karossen om jag inte tvunget måste... Åtminstone inte innan jag fått nya värmekanaler på plats. Detta är inte avsett som någon "fin-renovering" (åtminstone inte ännu wink ), utan mer *reparation* med avklarad besiktning som huvudmål.

Ditt barndomsminne låter för mig (och många andra VW-nördar) som en 'våt dröm' tongue Så klart att allt är bortom all räddning efter såpass många år i en veritabel komposthög ... kanske bäst att låta drömmen bestå?! De sista Bubblorna med delad bakruta tillverkades i början av mars månad 1953 (du undrade väl hur gammal bilen kunde vara) och med soltak är de ganska eftertraktade idag. cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

370 Inlägg
8 januari 2013
#87
-MATS- skrev:
tommyhjortasen skrev:
Härligt projekt Mats!! Min första bil var en VW 1200. Som vanligt är tricket, att börja i ett hörn med rosten och ej lyfta blicken allt för ofta.

Planerar Du att lyfta chassit från plattan? Nej kanske inte, risken är att projektet då förflyttar sig i riktning mot  VW  -37 (nr 6) stuket på Samba siten.

Lite kuriosa, mina föräldrar äger en gård. Som barn följde jag med Far upp på lyckorna i skogen och körde hem hö. Vägen it upp är en gammal landsväg, nedlagd någon gång före kriget. Det intressanta är att i en slänt nära nog komplett dold av halm stog en gammal VW med soltak och delad bakruta, ålder ? Detta var på sextiotalet varför bilen bör vara gammal nu. Bilen är nästan dold sist jag var förbi, men är kvar. Visst drömmer jag om att gräva fram den en dag, men förmodligen stannar det vid drömmar.

Stå på dig Mats, förverkliga din dröm!

Tack Tommy smile

Lyfter helst inte karossen om jag inte tvunget måste... Åtminstone inte innan jag fått nya värmekanaler på plats. Detta är inte avsett som någon "fin-renovering" (åtminstone inte ännu wink ), utan mer *reparation* med avklarad besiktning som huvudmål.

Ditt barndomsminne låter för mig (och många andra VW-nördar) som en 'våt dröm' tongue Så klart att allt är bortom all räddning efter såpass många år i en veritabel komposthög ... kanske bäst att låta drömmen bestå?! De sista Bubblorna med delad bakruta tillverkades i början av mars månad 1953 (du undrade väl hur gammal bilen kunde vara) och med soltak är de ganska eftertraktade idag. cool

ganska eftertraktade:0 en sån är ju nästan värd sin vikt i guld tongue

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

370 Inlägg
8 januari 2013
#88
tror du fortfarande på att få den körduglig på 150 timmar? wink

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

443 Inlägg
8 januari 2013
#89
Att du orkar, jag hade blivit livrädd av all rost, gett upp projektet i ett par veckor och sedan hängt mig på telefonen och beställt hem tonvis med ekonomiplåt innan jag skulle gå lös med vinkelslipen på allt som ser rostigt ut.
Jag avundas din ork!

10 163 Inlägg
8 januari 2013
#90
Citat av Gunde svan ingenting är omöjligt wink mycket jobb så blir det där ju bra säkert. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

138 Inlägg
8 januari 2013
#91
Jag röstar på att du hinner! Krävs ju lite positiva kommentarer om just det! cool


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#92
Brohmee skrev:
tror du fortfarande på att få den körduglig på 150 timmar? wink

Absolut big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#93
reeLay skrev:
Att du orkar, jag hade blivit livrädd av all rost, gett upp projektet i ett par veckor och sedan hängt mig på telefonen och beställt hem tonvis med ekonomiplåt innan jag skulle gå lös med vinkelslipen på allt som ser rostigt ut.
Jag avundas din ork!

Djo skrev:
Citat av Gunde svan ingenting är omöjligt wink mycket jobb så blir det där ju bra säkert. smile

Jag gillar utmaningar wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#94
smet skrev:
Jag röstar på att du hinner! Krävs ju lite positiva kommentarer om just det! cool

Tack smet, du förstår precis vad jag behöver just nu smile

Mer! Mer! tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#95
==&#9642; O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==

Del 9 – Äntligen dags för lite demontering inför framtida mekande!

Ja, då var det dags att plocka fram verktygen och verkligen få något gjort på bilen smile

Få se nu … vad behöver jag? Ett par svetsklämmor, en spårmejsel, en 14mm hylsa med förlängning och spärrhandtag, en 22mm ringnyckel och en liten näbbtång.

Jag ska montera bort bensintanken, dels för att jag behöver komma åt att rostlaga, dra nya bromsledningar och byta huvudbromscylinder, dels därför att jag sannolikt måste försöka rengöra tanken efter alla dessa år som bilen stått still. Alltså är det idag dags för *operation bensintank*:

Jag börjar med att försöka få upp bensinlocket medan tanken ännu sitter i bilen och därmed har ett rejält mothåll. Diametern är så pass stor (112 mm) så inget av våra normala verktyg når runt, då därför virar jag ett litet spännband runt locket och…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011715.jpg
…tar i ’för kung och fosterland’. Otroligt nog lossar locket med ett distinkt knäppljud… dessutom är det ju oskadat eftersom jag inte försökt ge mig på det med polygrip eller rörtång wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011716.jpg
Uurrk … nästan 30 år gammal blyad bensin luktar INTE gott yikes

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011717.jpg
Jäpp – precis som jag misstänkte: Soppa på botten och rostflagor lite varstans hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011718.jpg
Bagagepappen tas ur varsamt. Vill inte att något ska slitas sönder, då dessa bitar nämligen inte går att få tag på längre (?!)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011719.jpg
Instrumentpanelens baksida med ”radio delete” plåt framför högtalargallret och under denna en vinylbit som hindrar drag genom radiohålet

Innan jag kan lyfta tanken måste vredet till bensinkranen (som ju sköts inifrån kupén) lossas.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011720.jpg
Bensinkransvredet sitter med en vanlig saxsprint.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011721.jpg
För säkerhets skull nyper jag åt bränsleslangen med en svetsklämma. Det rostiga röret vid den röda cirkeln i bilden är original bränslerör som går inuti ramtunneln.

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#96
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011722.jpg
Den ”nydragna” bränsleledningen går igenom den s.k. napoleonhatten (fått sitt namn efter likheten i form wink ) alldeles nere vid golvet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011723.jpg
Slangen dras sedan ut framåt. Här kan man även tydligt se att området vid torpedväggens hörn är svårt rostangripet hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011724.jpg
Bränsletanken sitter fast med 4st 14mm bultar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011725.jpg
När tanken lyfts ur kan man se styrstag, rattstång, bromsrör och huvudbromscylinder – allt lättåtkomligt inför framtida arbete smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011726.jpg
Bränslekranen lossas med en 22mm ringnyckel och dras ur tanken. Tyvärr fastnar (som vanligt roll ) silen som sitter som en strumpa över röret, och får dras ut i trasor med en smal flacktång

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1011727.jpg
Garaget fylls av en motbjudande doft när de gamla bensinresterna rinner ur tanken hmm

FRÅGA: Någon som har något bra tips på hur man bäst gör ren bensintanken från rostflagor?

Check: Totalt 5,5 timmar

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

201 Inlägg
8 januari 2013
#97
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/a … m_webb.pdf

Hittade detta då jsg kollade runt, dessutom nämdes kaustiksoda och vatten men då måste msn vara jäkligt försiktig fräter och verkar riktigt otäckt.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#98
Niknar skrev:
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Kreem_webb.pdf

Hittade detta då jsg kollade runt, dessutom nämdes kaustiksoda och vatten men då måste msn vara jäkligt försiktig fräter och verkar riktigt otäckt.

WOW - tack för snabbt svar smile

Någon som har något annat knep för detta?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

201 Inlägg
8 januari 2013
#99
Man använde också avfettning, muttrar, cykelkedjor, kätting, singel etc sedan var det bara att sätta på radion och skaka sin nya marackas smile

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

370 Inlägg
8 januari 2013
#100
man kan sätta  ett bränslefilter direkt efter tanken också wink bara att byta det ofta i början smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193


Sök