Jag började för ett par veckor sedan att riva lite smått för lyft av motorn.
Började först med att montera ner allt över grenrören för att se om jag hade orginal grenrör eller inte,
hade nämligen hittat ett par beggade HKS grenrör för en bra peng. så först rivning där.
och det visade sig att jag hade orginal grenrör.
dagen efter vart det jobb i sthlm och då passade jag på att hämta nya grenrören.
Vart dok förvånad över hur small kollektorn (eller vad det heter) var ner mot turbon.
Ringer till
Klaus på FVK Engineering och frågade om dom hade något på lager som kunde hjälpa mig.
Dagen efter möter jag upp Klaus och får tjockare kollektorer till grenrören.
Nu har jag lämnat in grenrören på svettsning
!
Med det klart så vare dags att få ur motorn!
Började med att ta bort kabelstammen och sätta fast den i framrutan. och sedan bort med drivaxlarna fram.
sedan bort med främre kardan. när det var klart började jag släppa bultarna som jag kom åt på växellådan , bultarna till kardan och oljan bak på lådan, bort med kopplingscylinder och stripa fast den på sidan!
Det var den dagen det.
sedan kommer vi till igår.
Växelspak bort!
Sedan kablaget på växellådan och under med en domkraft släppa på fästerna till balken för växellådan.
Sedan med det släppt så kunde vi sänka ner lådan ca 1 dm.
för att vi tänkte ta dom andra bultarna på ovansidan av växellådan "dom väldigt jobbiga". Men det tyckte vi verkade vara allmänt krångligt med förlängare och något special verktyg för den övre bulten på startmotor.
Så vad fan gör vi
...
vi släppte på motorfästerna , skruvade loss servopumpen. satt den med stripes på sidan.
Sedan tog vi fram motorlyften, satt fast ett spännband i ett av grenrören och över till insuget. sedan lyfte vi upp motorn lite och fick den att släppa från fästerna. drog fram motorn ca 7-10cm och då var det hur enkelt som helst att ta bultarna på ovansidan av växellådan .
Bort med bultarna och bulten på startmotorn. och under med domkraften på växellådan igen. slita och dra lite så växellådan separerar från motorn.Släppte kablaget till generatorn och dom andra kontakerna under insuget.
och sedan dags för lyft
Snart ur!MOTORN UR Nismo singel skivig koppling. Till salu
!
tomt
Sedan tog vi ner lådan och la den på sidan.
För att se vilket as till låda det är så ställde jag en Power king brevid den och tog kort!
Sedan var vi klara för kvällen igår, ställde motorn på en pall och sedan hemgång.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag åkte jag en snabbis till garaget (trodde det skulle bli längre) men efter ett ilsket samtal från min flickvän att jag hade låst ute henne när jag åkte så vare bara att vända ganska fort igen.
Han få bort insug, spjällhus på motorn iallafall, och lite mera smått och gott på den sidan.
Fortsätter nog under veckan och monterar ner grenrör och turbos.
Som förövrigt också är tillsalu!
orginal grenrör och turbos. Turbosarna är fräscha ! knappt nå glapp alls upp eller ner. inget glapp framåt tillbaka!.