Har i nuläget bytt ut nästintill ALLT ljud i min S60 ifrån 2007. Bilen kom med lägsta ljudpaketet ifrån fabriken så jag bytte ut alla högtalare till ett DLS högtalarpaket. Ljudet blev otroligt mycket bättre än orginal. Efter det fick jag tag på ett komplett PA300 slutsteg som jag eftermonterade. Blev ingen större skillnad i ljudet förutom att jag kunde ha högre volym. Till slut kände jag att en eftermarknads stereo skulle passa bra då jag ville installera en baslåda och behövde en lågnivå. Köpte då en Kenwood KMM-BT309 då den hade lågnivå för front-rear och subwoofer, samt en adapter ifrån lågnivå till orginal kontakten till PA300 slutsteget. Fungerade utmärkt med adapter och baslådan gav ett rejält lyft i ljudet.
Nu till det konstiga. För ungefär 1-2 veckor sen så hjälpte jag en kompis å byta ut orginal högtalarna i hans 740. Köpte biltema 5.25 högtalare som drivs av hans kenwood KMM-BT358 (en nivå högre än min). Ljudet blev såklart betydligt mycket bättre jämfört med orginal högtalarna, men jag märkte direkt att han fick ett betydligt bättre kick i middarna jämfört med mig trots att allt ljud drivs av stereon (4x50w). Jag har bra tryck i basen och diskanterna men middarna låter nästan som om man har en duk över dem medans kompisen har ett otroligt tryck ifrån allt, diskanter, middar och baslådan.
Åkte idag till jula och köpte 2st ZPRO654 då dem har lite högre RMS och känslighet jämfört med DLS högtalarna, trodde av någon anledning att dessa skulle spela bättre än DLS högtalarna. Har nu bytt till ZPRO654 i framdörrarna, dem rör på sig och spelar som dem ska utan missljud, men har fortfarande inget snärt eller tryck i middarna.
Har suttit och pillat på min egna stereo men får aldrig till någon typ av kick ifrån mina 6.5or. Eftersom jag redan bytt ut alla orginal ljuddelar förutom orginal slutsteget börjar nästan misstänka att den har något inbyggt filter för middarna som stör. Kan det stämma eller är det eventuellt något annat som spökar? Funderar på å köpa en ISO adapter och koppla högtalarna på stereon istället för å kolla om det blir någon skillnad utan slutsteget inkopplat. Kanske någon annan som haft liknande problem?