3339
Sök

Saab NG93 Aero -04 "whining" ljud samt seg efter oljebyte

96 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Kan börja med ljudet som jag upplever komma ifrån motorn, låter lite som ett halvt tjutande ljud, ungefär som att drivremmen börjar bli slapp (har inte känt på den ännu!) men har varit orolig att det är kamkedjan som kanske måste kollas. Hur enklast kollar jag vad det är som är orsaken och drivremmen, är det något som går att byta själv om man är någorlunda händig?

Bytte även olja till Castrol Magnatec (dexos 2) 5w40 för dryga veckan sedan, tappade av allt (så det droppade ytterst lite) och fyllde på 6L. Sedan dess så har jag tyckt att bilen studsar till, lite men märkbart, när man trycker lite på gasen. Kan det bero på för mycket olja eller vad kan det bero på? Har inte ändrat något annat än just oljan senaste veckan och innan dess gick den bra.

Tack för tips och input!

96 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
Uppdatering: Verkar som det har avtagit i viss mån, kanske pga oljebytet till en "annan" olja.

Det som däremot har hänt nu är att bilen hackar rätt så hårt efter jag har bytt avgassystem (till sport) samt även uppgraderat från steg1 till steg2. Innan så hade bilen en tändspole som felade, byttes och den gick betydligt bättre.

Nu efter uppgraderingen så går den inte alls lika bra men verkar som den går stabilare när den har kommit upp i temperatur, kan det vara en orsak att avgassystemet är nytt och måste inarbetas?

Sök