3227
Sök

SAAB 9-5 2.0 T -99 191hk ryker vit rök vid gas på drag

493 Inlägg
15 januari 2013
#21
MrTurbo skrev:
Turboras! Grattis!
Garrett blev ombedda av GM att göra en "billigare turbo" GT17 föddes. Går sällan mer än 16k mil men billig var den!
Köp ingen på Feltema eller annan Kina-skit, de har inte core som är balanserade eller tillverkade i material som tål den höga värme en turbo kan utveckla.

Gör rent alla tryckslangar / rör och intercooler. Byt olja in röret med.

Har mer otur är det topplockspackningen, men det fastställs enkelt med ett komprov.

Min gt17 gick 26k mil vilket jag tycker är helt ok wink fick byta motor vid 23k mil så den gick före turbon tongue och då snackar vi helt ifylld service bok och oljebyte var 1000mil smile

Men turbon har han ju bytt så låter märkligt om det skulle vara den igen?
Senast redigerat av Euroman (15 januari 2013)


Better than God \o/
1 883 Inlägg
15 januari 2013
#22
Euroman skrev:
MrTurbo skrev:
Turboras! Grattis!
Garrett blev ombedda av GM att göra en "billigare turbo" GT17 föddes. Går sällan mer än 16k mil men billig var den!
Köp ingen på Feltema eller annan Kina-skit, de har inte core som är balanserade eller tillverkade i material som tål den höga värme en turbo kan utveckla.

Gör rent alla tryckslangar / rör och intercooler. Byt olja in röret med.

Har mer otur är det topplockspackningen, men det fastställs enkelt med ett komprov.

Min gt17 gick 26k mil vilket jag tycker är helt ok wink fick byta motor vid 23k mil så den gick före turbon tongue och då snackar vi helt ifylld service bok och oljebyte var 1000mil smile

Men turbon har han ju bytt så låter märkligt om det skulle vara den igen?

Mycket regelbunden service räddar snurrorna.

Mysko om det då vore turbo igen ja. Läste lite slarvigt i inläggen. MEN är det inte en original SAAB turbo från seriös firma typ GIK så är det inte alls omöjligt. De kinesiska kopiorna suger verkligen.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

493 Inlägg
15 januari 2013
#23
MrTurbo skrev:
Euroman skrev:
MrTurbo skrev:
Turboras! Grattis!
Garrett blev ombedda av GM att göra en "billigare turbo" GT17 föddes. Går sällan mer än 16k mil men billig var den!
Köp ingen på Feltema eller annan Kina-skit, de har inte core som är balanserade eller tillverkade i material som tål den höga värme en turbo kan utveckla.

Gör rent alla tryckslangar / rör och intercooler. Byt olja in röret med.

Har mer otur är det topplockspackningen, men det fastställs enkelt med ett komprov.

Min gt17 gick 26k mil vilket jag tycker är helt ok wink fick byta motor vid 23k mil så den gick före turbon tongue och då snackar vi helt ifylld service bok och oljebyte var 1000mil smile

Men turbon har han ju bytt så låter märkligt om det skulle vara den igen?

Mycket regelbunden service räddar snurrorna.

Mysko om det då vore turbo igen ja. Läste lite slarvigt i inläggen. MEN är det inte en original SAAB turbo från seriös firma typ GIK så är det inte alls omöjligt. De kinesiska kopiorna suger verkligen.

gik kan göra fel dom med men helt klart bra grejer smile köpte min första där fick lageras efter 50m tongue fick dock en till på garanti såklart som funkade super sen smile kan inte uttala mig om kopiorna tyvärr! Han får iallafall fixa vevhus ventilationen och sen se hur den blir efter det smile har han inte gjort rent efter turbobytet så kan det vara det som är felet med! smile


Better than God \o/
1 883 Inlägg
15 januari 2013
#24
Euroman skrev:
gik kan göra fel dom med men helt klart bra grejer smile köpte min första där fick lageras efter 50m tongue fick dock en till på garanti såklart som funkade super sen smile kan inte uttala mig om kopiorna tyvärr! Han får iallafall fixa vevhus ventilationen och sen se hur den blir efter det smile har han inte gjort rent efter turbobytet så kan det vara det som är felet med! smile

Kan bara hålla med

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

13 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#25
Det har ingen betydelse längre motorn rasa i morse när sambon skulle till jobbet oljan slut har haft isär och kollat turbon igen och den är hel så det är väl topp packningen jaja bara att börja skruva ...

13 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#26
Motor byte

12 Inlägg
16 januari 2013
#27
Har ett fint aggregat till dig smile
Borg warner s200g

från effekt på 300-600 pollar

http://www.turbodriven.com/files/pdf/ai … _chart.pdf

inget kina skrot smile
hör av dig vid intresse

bor du inte alltför långt iväga finns ev en 9-5 spis också smile
Senast redigerat av snibben78 (16 januari 2013)

Många.
Att leva är att lida... men att överleva är att finna mening med lidandet :)
Gasa och lev.. livet börjar efter 200 :)
Lev för inget.. Eller dö för något!

13 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#28
Vad ska man ha för turbo? gt17 är skit men det måste ju finnas något bättre att skicka i ?

1 498 Inlägg
16 januari 2013
#29
Turbo hade jag valt td04-15t dvs aero,


29 Inlägg
16 januari 2013
#30
Har ingen lekt med gammal 240 förgasare och hällt olja i förgasarn? eller diesel i grenröret? vit rök är vad de har varit när jag "Lekt"

Saab - se allas avundsjuka blickar.

13 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#31
Det är olja i alla 4 cylindrarna, ska ta kort i morgon och lägga ut (om jag hinner). Ska ta bort toppen i morgon och se vad som har hänt, troligtvis så är det kolvringarna . Testade kompen och hade 1: 18 bar 2: 14 bar 3: 13 bar 4: 18 bar,tyckte det var jävligt högt (mätaren kommer från biltema). Då ringde jag en vän som sa - ös i en skvätt olja i den sämsta cylindern och se vad som händer. Det gjorde jag så nu är mätaren trasig, den slog i bött och vill inte gå tillbaka sad

493 Inlägg
17 januari 2013
#32
BNTH skrev:
Det är olja i alla 4 cylindrarna, ska ta kort i morgon och lägga ut (om jag hinner). Ska ta bort toppen i morgon och se vad som har hänt, troligtvis så är det kolvringarna . Testade kompen och hade 1: 18 bar 2: 14 bar 3: 13 bar 4: 18 bar,tyckte det var jävligt högt (mätaren kommer från biltema). Då ringde jag en vän som sa - ös i en skvätt olja i den sämsta cylindern och se vad som händer. Det gjorde jag så nu är mätaren trasig, den slog i bött och vill inte gå tillbaka sad

oftast är det tyvärr inte bara ringar utan kolven med på t7 motorn hmm


13 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#33
Hittade detta felet när jag tog bort Plaströret som går från intercoolern till fögasaren (insprutet). En jävla massa olja. Är det någon som vet vart denna olja kommer ifrån? för det är ju inte lite. Startade bilen igår innan jag börja skruva och den starta utan problem men när jag tryckte på gasen var det som att den dränkte sig i olja. http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

5 685 Inlägg
18 januari 2013
#34
När det ligger olja så där så kan det finnas 3st orsaker (vad jag kan komma på iaf):
Turbon trycker ordentligt med olja på kompressorsidan.
Vevhusventilationen trycker ordentligt med olja.
Det ligger kvar mycket olja i tryckrör och intercooler sedan ditt turboras (om inte intercooler och tryckrör rengjordes när turbon byttes).



Sök