2372
Sök

Problem med att få av stötdämparna fram på Volvo 240, hur ska man göra?

762 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har problem med att få av muttern på toppen av fjäderbenet, den som håller ihop allting. Den sitter verkligen som om den vore fastsvetsad.. Någon som vet hur man kan få av den utan att kapa av dämparna? Eller vart man kan hitta stötdämparverktyg för att få av dem?


Tack på förhand,
Garagemuppen!


218 Inlägg
13 januari 2013
#2
Muttermaskin!!

-

Forummoderator
26 351 Inlägg
13 januari 2013
#3
Har du inte tillgång till muttermaskin så skruva ihop allt på bilen och åk till Volvo och be snällt att få låna deras verktyg för att lossa muttern.
Lossa på muttrarna uppifrån men låt dem sitta kvar, kör hem och plocka ner allt.
Montera tillbaka i omvänd ordning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

762 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#4
Tänkte nog åka och köpa en mutterdragare! Finns en på ClasOhlson som tänkte köpa. Den drar med 420 Nm så det bör räcka wink

Mack: Ska testa det om mutterdragaren inte funkar smile

Tack för svaren! smile


309 Inlägg
13 januari 2013
#5
Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

762 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#6
PETROLHEAD skrev:
Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..


Skåning
739 Inlägg
13 januari 2013
#7
Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

359 Inlägg
13 januari 2013
#8
Ibanezman skrev:
Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

Ska han ta lös muttern som håller dämparen i fjäderbenet får man hoppas att fjädern redan är borta smile

Skåning
739 Inlägg
13 januari 2013
#9
St3v3 skrev:
Ibanezman skrev:
Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

Ska han ta lös muttern som håller dämparen i fjäderbenet får man hoppas att fjädern redan är borta smile

Aha, nu förstår jag vilken mutter det gäller, trodde att det var muttern som håller
ihop fjäderbenslagringen och fjädern, sorry wink
Skulle det inte kunna gå att värma fjäderbensröret för att muttern ska släppa?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

762 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#10
Ibanezman skrev:
Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

Jajamanen, den är ihoptryckt i alla fall så pass mycket att fjädern sitter löst i fjäderbenet. Fjäderbenet utvikt från hjulhuset så man får bra med plats så att man får lite mer kraft, men det är ändå inte tillräckligt.

För att förtydliga så att det inte är blir missförstånd om vilken mutter det är, så är det den som sitter längst upp på fjäderbenet. Den som sitter fast i toppen av dämparen med en liten "plastkopp" över sig.


359 Inlägg
14 januari 2013
#11
Då har du kommit med vilseledande information förut! smile
Senast redigerat av St3v3 (14 januari 2013)

577 Inlägg
14 januari 2013
#12
Skruva tillbaks fjäderbenet, lossa muttern, skruva loss igen. Klart! Du orkar mer med ordentlig hävstång än med muttermoppe.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

1 365 Inlägg
14 januari 2013
#13
DU kastar pengar i sjön om du testar Claes ohlssons mutterdragare (Ingen billig mutterdragare klarar 420-450Nm)
Jag tror biltemas är bäst men den är som ett skämt mot Milwaukees 18v som är specad till 650Nm

Om du inte kan låna en kvalitets 18V så är det hävstång som gäller om inte rörtången släpper förstås?

Julas aluminiumrör som följer med till deras racingdomkraft är perfekt som förlängare till det mesta, Lämplig att trä över blocknyckel eller någon fast hylsnyckel


Garagemuppen skrev:
PETROLHEAD skrev:
Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..


762 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#14
Richtenb skrev:
DU kastar pengar i sjön om du testar Claes ohlssons mutterdragare (Ingen billig mutterdragare klarar 420-450Nm)
Jag tror biltemas är bäst men den är som ett skämt mot Milwaukees 18v som är specad till 650Nm

Om du inte kan låna en kvalitets 18V så är det hävstång som gäller om inte rörtången släpper förstås?

Julas aluminiumrör som följer med till deras racingdomkraft är perfekt som förlängare till det mesta, Lämplig att trä över blocknyckel eller någon fast hylsnyckel


Det som är är att rörtängerna inte får tillfälligt med fäste på dämparen så de börjar glida.

Angående mutterdragaren så tänkte jag i alla fall testa den som finns på ClasOhlson, har en kompis som jobbar där och får 15% rabatt. Så runt 400 spänn kan den vara värd smile

Garagemuppen skrev:
PETROLHEAD skrev:
Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..



1 365 Inlägg
14 januari 2013
#15
Aha, rörtång med gummihanske är en skitbra kombo. slltså  en diskhandske mellan käftarna.

Ja man kan ju byta hjulmuttrar/bultar med den smile Om de inte sitter för hårt....


Garagemuppen skrev:
Richtenb skrev:
DU kastar pengar i sjön om du testar Claes ohlssons mutterdragare (Ingen billig mutterdragare klarar 420-450Nm)
Jag tror biltemas är bäst men den är som ett skämt mot Milwaukees 18v som är specad till 650Nm

Om du inte kan låna en kvalitets 18V så är det hävstång som gäller om inte rörtången släpper förstås?

Julas aluminiumrör som följer med till deras racingdomkraft är perfekt som förlängare till det mesta, Lämplig att trä över blocknyckel eller någon fast hylsnyckel


Det som är är att rörtängerna inte får tillfälligt med fäste på dämparen så de börjar glida.

Angående mutterdragaren så tänkte jag i alla fall testa den som finns på ClasOhlson, har en kompis som jobbar där och får 15% rabatt. Så runt 400 spänn kan den vara värd smile

Garagemuppen skrev:

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..




309 Inlägg
14 januari 2013
#16
Jag fattar fortfarande inte vilken mutter du vill få bort! Först skriver du den som håller dämparen i fjäderbenslagringen, sen den som håller dämparen i fjäderbenet....den övre är de mutterknack innan man tar ut fjäderbenet o är de den som håller dämparen i fjäderbenet är de en grov rörtång+ värme.. Funkar för mej iaf.

762 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#17
PETROLHEAD skrev:
Jag fattar fortfarande inte vilken mutter du vill få bort! Först skriver du den som håller dämparen i fjäderbenslagringen, sen den som håller dämparen i fjäderbenet....den övre är de mutterknack innan man tar ut fjäderbenet o är de den som håller dämparen i fjäderbenet är de en grov rörtång+ värme.. Funkar för mej iaf.

Det är alltså den muttern som gängas fast i toppen av dämparen. Längst upp på fjäderbenet! Jag har tänkt köpa en mutterdragare/mutterknackare så kanske man kan få loss den!


359 Inlägg
14 januari 2013
#18
Snurrar dämparen eller sitter den så hårt så du inte orkar dra lös den?

309 Inlägg
14 januari 2013
#19
Garagemuppen skrev:
PETROLHEAD skrev:
Jag fattar fortfarande inte vilken mutter du vill få bort! Först skriver du den som håller dämparen i fjäderbenslagringen, sen den som håller dämparen i fjäderbenet....den övre är de mutterknack innan man tar ut fjäderbenet o är de den som håller dämparen i fjäderbenet är de en grov rörtång+ värme.. Funkar för mej iaf.

Det är alltså den muttern som gängas fast i toppen av dämparen. Längst upp på fjäderbenet! Jag har tänkt köpa en mutterdragare/mutterknackare så kanske man kan få loss den!

Ok nu är ja me. Den muttern brukar jag lossa innan jag tar ut fjäderbenet, då har man lite motstånd när man ska lossa den. Men de funkar bra med en mutterknack, jag har luftdriven o vet inte hur bra en elektrisk funkar på den muttern.

762 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#20
St3v3 skrev:
Snurrar dämparen eller sitter den så hårt så du inte orkar dra lös den?

Dämparen snurrar hmm Eftersom att dämparen ändå är såpass slut så kanske man kan svetsa på något rör/stång så att man kan få lite motstånd wink



Sök