Halloooj!
Tänkt göra en projekt tråd länge nu men de har inte blivit av..
Det hela började med att brorsan och jag köpte oss en Audi 90q för 1 år och 3 månader sedan
för att ha något kul att göra och köra på isen
Här i en lada hade den stått avställd i typ 10år.. de krävdes lite jobb men efter lite fix så var den faktiskt i trafik
och besiktad för första gången sedan 2002..
Och kul hade vi de kan ja lova, blev väl knappt 100mil på sjön vinter säsongen 2012..
Men under sommaren/hösten började vi ändå fundera på försäljning utav 90quattron då det krävdes en hel del jobb med den.
Bla. ny hjulupphängning runt om, lite roligare motor ville man ju givetvis ha oxå
Hösten var snart förbi när jag i november var nere i kurs i Södertälje med jobbet och fann en Audi S2 Avant -93 som
projekt på blocket.. hmmm, skulle jag? Blev ju sjukt sugen
Sagt och gjort, mailade och frågade om killen var sugen på att byta.
STOD FÖLJANDE I ANNONSEN:
Tjena har en audi s2 93a aby motorn som är i delar just nu då ja tappat orken så säljes som den står.
allt finns utom turbo finns massa godis med bilen som gått 10 mil. allt annat finns också som sagt sätt ihop och köp en turbo och kör.
sitter sparco sprint stol i och mocca ratt. Karossen är väldigt fin inge rost alls alltid stått i garage står på 18" fälgar med nya däck.
De som finns är :
Autronic SM3 PNP med mapp i 456 WHP
H-profil stakar med org kolvar nya ringar arp bultar
Grenrör i svartstål med t3 fläns finns t4 fläns med
Ny kina wg 60mm
siemens deka 875cc spridare
Ny bredbands lamda
Bosch 044 i tanken
tryckrör + slicon slangar
stor IC
nytt 3" avgassystem
Ny tial dump 50mm " kopia"
Nya tätningar till alla ventiler 4 ventiler bytta
Helt nya 1,8t spolar finns med aldrig monterade !
Pris bud riktpris 40000:-
ev bytes kom med förslag
Mailade och väntade spänd av förväntan.
Och de dröjde inte så länge innan jag fick svar att han kunde tänka sig ett byte och 15k i kontanter emellan.
Lät väl inte så tokigt tyckte jag! Kommande helg bestämde vi möte och for och kollade in s2an.
Krävdes en del mer jobb än vad som stod i annonsen dock, som vanligt
Men funderade och jagade ny motor, den gamla var lite väl ful för att göra iordning.
Repigt block, vev och toppen var sprucken och dålig..
Ja bestämde mig för att gå med på affären och veckan efter kom han och kollade på 90qn.
Han kunde åtminstone provköra 90qn, till skillnad mot mig som bara sett S2an i ett garage utan motor i
Han skulle fundera, och ja tänkte att de där blir de ju aldrig något med.. aja!
Några timmar gick och sen fick ja ett mess, vi gör affär!
Trevligt tänkte jag, prutade ner mellanskillnaden till 7000kr och då stod ja för leverans av 90q ner till gävle (20mil ToR).
Och hämtade S2an samtidigt givetvis:
Och en motor i 10000-delar... pust!
Detta var 4:e november vi gjorde bytet..
Ideérna rasade iväg i vanlig ordning.. nu skulle de byggas en rolig motor!
Tobbe H som hjälpt mig massor med gula golfen och även mappat kontaktades såklart.
Men även innan affären blev helt klar och förvarnades om vad som komma skall..
Till en början tänkte jag små trimmad 2.2l turbo, relativt std dock med ca 300hk..
Ungefär som en chippad!
Men det ändrades ju snart då Tobbe H övertalade mig att bygga 2.5l botten istället..
Så blev det, grejer ordnades och fixades.
Bytte bort mitt gamla 2.2l block med vev och 144mm h-profilerna mot ett 2.5l block med vev, nya h-profil stakar komplett packnings kitt m.m. av CP-service och en sedelbunt med pengar
Blocket skulle bearbetas lite, lite svets, fräs och toppdecknings jobb skulle utföras.
Under tiden letade jag vidare efter en topp, vilket jag hittade efter lite letande..
En fräsch 2.2l AAN topp fann jag av en hygglig kille i Örnsköldsvik.
Fick hem den och strippade den helt:
Plockade isär den i garaget och hade med den till jobbet så ja fick tvätta rent den ordentligt..
Super avfettnings bad med borst och sen en vända i hetvatten tvätten så blev den kalas fin
Nu återstår att göra iordning toppen så man kan para ihop den med blocket som även det ska sättas ihop inom kort..
Mer nya motordelar:
Ungefär är vi just nu... väntar på att motorblocket ska bli helt klart på bearbetningen sen ska ihopmonteringen börjas!
Sitter hemma sjuk nu så har passat på att beställa lite kamrems kit, arp topp bultar m.m.
Det var allt för tillfället! Stay tuuuned