[UPDATE - Februari 2016]
Dåligt oljetryck, why??
Har precis startat upp min nya maskin i min s2 -93a.
Det är en 2.5l bottendel med en aan topp.
Ingen stödgördel eller öd lager liknande, lager spelet mätt med plastigauge och var enligt vad det bör vara för att vara ok (minns ej måtten nu).
Helt ny oljepump (från Cp-service) och även gummit längst ner på silen är nytt, oljesprutmunstyckena är Ultraljudstvättade o därefter renblåsta / uppsmorda o har legat i en redline påse tills monteringen. 5w30 olja i för uppstart.
Original oljefilter, först det som ska sitta original till s2/s4. Men nu sitter ett lite större som är ersättare till det mindre filtret på 1.8t. Ingen skillnad i tryck med de olika filtren.
Oljetryck kollad med både analog mätare samt den i bilen (visar snarlika värden). Oljetrycket med analoga mätaren är mätt på ena anslutningen till oljekylaren.
Visar Ca 3.5bar på tomgång kall motor, stiger marginellt vid gaspådrag.
Inga missljud alls i motor, går jätte fint. Varm motor ca 1 bar.
Tycker de borde ligga på 5-6bar vid kall motor iaf och runt 2 bar varm motor.
Det är ju nya grejer!
Kollat backventilen innanför nedre oljetrycksgivaren, provat att köra utan den, ingen skillnad.
Har provat att lagt en till bricka innanför oljetemp givaren mellan fjädern och brickan där för att se om oljetrycket ökade ngt. Ingenting.
Då var mitt hopp kvar att ja skulle mot förmodan glömt tätringen mellan oljepumpen och silen, så den skulle suga luft emellan där.
Nä den tätringen satt där..
Oljan ser normal ut som den bör göra efter att ha startat upp en helt ny maskin.
UPPDATERING 28/2 !!
Nu är oljepumpen bytt till en original Dahlbäck hade liggandes. Ända skillnaden var att org pumpen var finare yta på invändigt i godset.
Tog loss överfallen nr 2 och 4 på ramlagren o de såg normalt ut inget konstigt. Vi kollade även 2an o 4ans vevlager som oxå såg ok ut. Satt ihop allt o startade med 10w40 olja. Fortfarande bara ca 3.5 bar på tomgång kall motor,trycket ökade knappt vid gaspådrag. Vi hade ngn teori att kanske om att om oljan skulle rinna rakt igenom turbon ev. Så kollade de med men de var som de skulle de med! 😕
Så nu är man tillbaka på ruta 1! 😕
Tänkte lyfta ventilkåpan o kolla överfallen i toppen o se hur de såg ut härnäst. Annars lär ja riva av toppen o försöka hitta vad som är fel 😯😕Trumpet ansikte
Börjar få slut på idéer.
Annars bara riva maskin totalt o börja om från början, igen!