4455
Sök

Oljetrågvärmare, eller blockvärmare? Vad är mest effektivt?

3 235 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
Hej, nu när det är kallast ute får man ofta köra en iskall bil, och då tänker man ju ofta på hur man effektivt kan värma upp motorn. Jag har en blockvärmare monterad, men inte alltid tillgång till 230v, då jag vissa dagar parkerar vid skolan. Jag hade till och med tänkt att slänga i ett extra batteri med strömomvandlare för att kunna driva motorvärmaren ca en timme, för att sedan kunna ladda upp batteriet igen när man väl var hemma. Men den lösningen blev nog lite för komplicerad, men häromdagen såg jag denna: http://www.blocket.se/vasterbotten/Moto … 538015.htm
och då är frågan: kan en värmare på 60w verkligen vara så effektiv som det lovas? Klarar den värma upp 4 liter iskall olja på en timme?

Jag trodde att det mest effektiva var att värma upp kylarvätskan, eftersom det kräver mest energi, men att värma upp motoroljan är kanske inte så dumt heller? För med den hade man verkligen kunnat ha ett extrabatteri i bagaget med omvandlare, och nog ström till några timmars drift...

Tankar, ideér, kommentarer, bring it on!

Turbobonde
277 Inlägg
17 januari 2013
Känns som 60w är fjuttigt till en bilmotor, men det kanske räcker för att öka temperaturen något? När temperaturen blir högre när den värms upp vill den ju kylas ner av luften runtomkring. Tänk dig på en kupévärmare på 600w, sen en tiondel av den värmen.
Det bästa vore väl någon form av diesel/bensinbrännare som värmer kylvattnet, drar ju lite ström men ger mycket värme. Vettetusan om man kan få till det och har inte sett någon universel pryl. hmm

Men batteri idén då, om du har ett batteri på 12v och 72h Ah så kan du få teoretiskt ut 864w i en timme. Är ju ändå hyffsat men sen ska det omvandlas och det blir energiförluster. Hur mycket effekt har en motorvärmare, ligger de inte på typ 2000w? En omvandlare är inte så billig så kanske finns någon form av 12volts lösning så kan du köpa ett större batteri istället för pengarna?

Aja, bolla bolla lite bara! smile

In rust we trust!

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2013
bara jag som börjar tänka på glödstift monterat i en bit aluminium i botten av oljetråget ? 12volt å massvis med effekt, köra den ett par sekunder var 5 minut eller nått sånt.

där snackar vi ruggigt mycke effekt för riktigt låga pengar.

lär krävas en del testning för att få de å fungera, men jag tror på de.

225 Inlägg
17 januari 2013
ja skulle nog rekomnedera oljetrycks värmare om du ska ha det fort men block värmare om du tilexempel ställer den övernatten

5 740 Inlägg
17 januari 2013
60W ytmonterad värmare som ytmonteras på oljetråget tycker jag låter som ett riktigt slöseri med pengar och energi.
Tror inte det kommer göra en märkbar skillnad.

Det jag skulle rekommendera är en bensin/dieselvärmare som värmer kylvattnet. Dem brukar ligga på runt 3-5kW så kör den 15-30min så har du nära på full värme direkt du startar bilen. Enda problemet är att om du endast kör korta sträckor så drar du ur batteriet till slut för det hinner inte laddas upp.
En bensinvärmare drar runt 50W (på 1h blir det 50Wh) vilket blir 4,17A/h. (om jag tänkt rätt)
http://www.eberspaecher.se/fordonsvaerm … ukter.html

Och en bensin/dieselvärmare som endast värmer kupén är bara att kasta pengar i sjön om man inte kompletterar med en värmare som värmer kylarvätskan.
Senast redigerat av simlar (17 januari 2013)

225 Inlägg
17 januari 2013
ja absolut besin eller diesel värmare är det absolut bästa men man ska kunna installera det också ja vet inte om han som ska göra det är nybörjare eller kan lite grann

5 740 Inlägg
17 januari 2013
Mestred skrev:
ja absolut besin eller diesel värmare är det absolut bästa men man ska kunna installera det också ja vet inte om han som ska göra det är nybörjare eller kan lite grann

Ja jag vet inte hur pass svårt det är att koppla in, jag vet inte heller hur pass dyrt det är att lämna in till verkstad för att få det monterat.

225 Inlägg
17 januari 2013
ja tror att dom tar 2 till 5000 för monteringen värmaren kostar nog 2 till 4000 lite svårt att veta vad dom kostar för dom som har har oftast orginal monterat

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
18 januari 2013
Vart handlar man då?
http://www.blocket.se/gavleborg/Webasto … =5&w=1
Där ligger prisbilden.

Monteringen beror helt på vad det är för bil och värmare samt tillbehör.
Kia Venga plockar man ner så här pass
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178332/178332-6690394696bafd351d4a78de4abf4f36.jpg
Mestred skrev:
ja tror att dom tar 2 till 5000 för monteringen värmaren kostar nog 2 till 4000 lite svårt att veta vad dom kostar för dom som har har oftast orginal monterat

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

225 Inlägg
18 januari 2013
Ja jag har monterat in en diesel värmare i en audi a8 man får montera ner jävligt mycket just det hade kostat 8000 av en firma inte billigt men man måste också vaRA MER FÖRSIKTIG MED dom bilarna efter dom dom är byggda i aleminium men det funkade kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde men det går som jag brukar säga allt går med lite våld

577 Inlägg
18 januari 2013
Men en dieselvärmare till vattnet lär väl fungera väldigt begränsat då vattnet står.helt still, o en cirkulationspump hjälper inte då termostaten är stängd. Eller tänker jag fel?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

835 Inlägg
18 januari 2013
En dieselvärmare med tidurssats (eller annan yttre styrning) har en cirkulationspump annars blir de överhettade inom ett par minuter.
Termostaten ska vara stängd, annars går det ut i kylaren och värmen går förlorad.
risodlarn skrev:
Men en dieselvärmare till vattnet lär väl fungera väldigt begränsat då vattnet står.helt still, o en cirkulationspump hjälper inte då termostaten är stängd. Eller tänker jag fel?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

225 Inlägg
18 januari 2013
ja minns inte riktigt om det va nån pump som man monterade som skickar igenom vattnet men jag ska forska lite

5 740 Inlägg
18 januari 2013
Mestred skrev:
ja minns inte riktigt om det va nån pump som man monterade som skickar igenom vattnet men jag ska forska lite

Det brukar vara inbyggd cirkulationspump i de flesta bensinvärmare (iaf de jag kollat på).

Man ska ha värmespjället öppet och termostaten ska så klart vara stängd, det blir ju cirkulation i motorn fastän termostaten är stäng. Och har man värmespjället öppet så värms även vattnet i värmepaketet och kupén upp.

577 Inlägg
18 januari 2013
Jag kan inte förstå hur då vattnet går in i motor på en punkt och sedan går det ut vid termostaten, men det är antagligen jag som är seg och det verkar ju vara en bra grej! smile

Handledare
1 481 Inlägg
18 januari 2013
risodlarn skrev:
Jag kan inte förstå hur då vattnet går in i motor på en punkt och sedan går det ut vid termostaten, men det är antagligen jag som är seg och det verkar ju vara en bra grej! smile

Termostaten stänger ju flödet till kylaren. Värmaren ansluts till motorblocket och har en egen cirkulationspump. Enbart motorblocket och värmeelementet inne i bilen värms upp.

577 Inlägg
18 januari 2013
A jag är med på hur den ska fungera, men jag förstår inte hur pumpen kan cirkulera vattnet, ska se om jag kan hitta en ritning på hur de ska kopplas så kanske jag blir klokare:)

835 Inlägg
18 januari 2013
Nu är det väldigt OT men för att förklara lite snabbt så kopplas värmarens utlopp vanligtvis till värmepaketets inlopp för att prioritera värmen till kupén, restvärmen går till motorn. Inloppet till värmaren kopplas på den slang som gick från motorn till kupén innan installationen. Flödets väg är alltså: Värmare->värmepaket->motor->värmare->.
risodlarn skrev:
A jag är med på hur den ska fungera, men jag förstår inte hur pumpen kan cirkulera vattnet, ska se om jag kan hitta en ritning på hur de ska kopplas så kanske jag blir klokare:)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

1 171 Inlägg
18 januari 2013
Swedenrockers skrev:
Nu är det väldigt OT men för att förklara lite snabbt så kopplas värmarens utlopp vanligtvis till värmepaketets inlopp för att prioritera värmen till kupén, restvärmen går till motorn. Inloppet till värmaren kopplas på den slang som gick från motorn till kupén innan installationen. Flödets väg är alltså: Värmare->värmepaket->motor->värmare->.
risodlarn skrev:

Låter rimligt. Sedan bestämmer utetemperaturen om även kupéfläkten ska gå igång och tina rutorna på bilen och då börjar det dra mycket värme från värmepaketet.

Vattnet i motorn borde ju tillåtas cirkulera även om det är kallt så att termostaten till kylaren är stängd.
Senast redigerat av zoopåse (18 januari 2013)

Sök