3285
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 045 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
1 080 Inlägg
12 oktober 2013
#341
Nej alltså jag tror att min som din varken släpper igenom luft åt ena eller andra hållet, den är trasig alltså smile

Jag bytte ju bara allt rakt av från en annan bil som jag vet har gått att tanka utan problem, det som är kvar från nuvarande bil så att säga är ju då slangar (som förhoppningsvis inte är igensatta) plus den ventilen. Därav att jag antar att det är just en backventil för avluftning och att den har gått sönder på något vis. Är du med? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#342
pontiacen skrev:
Nej alltså jag tror att min som din varken släpper igenom luft åt ena eller andra hållet, den är trasig alltså smile

Jag bytte ju bara allt rakt av från en annan bil som jag vet har gått att tanka utan problem, det som är kvar från nuvarande bil så att säga är ju då slangar (som förhoppningsvis inte är igensatta) plus den ventilen. Därav att jag antar att det är just en backventil för avluftning och att den har gått sönder på något vis. Är du med? smile

ok, jag är med smile . Men vad i detta skulle få pumpen att slå av? Den ska väl inte reagera på undertryck i tanken? Ett sätt att testa är ju att du kör en sväng utan ''backventil'', bara öppen slang, och kollar om det är nån skillnad.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
12 oktober 2013
#343
Tänker mig väl att utan avluftningen så blir det luftbubblor i röret som gör att det svämmar över så pumpen slår ifrån. Visst kan man testa, men det har inte vart högst på att-göra-listan i sommar och nu är den avställd för vintern så den kommer inte till nån mack på ett tag. Men man ska ju ha nåt att irritera sig på till våren oxå smile

Edit: kan ju tillägga att det har gått bra att tanka bilen förutsatt att man bara håller inne pumphandtaget lite så den går på halvt tryck eller så.
Senast redigerat av pontiacen (12 oktober 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#344
We have gas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f2f89012ee636f6a981094137ed44e1a_large.jpg

Jag gjorde en ny slang mellan pump och bränslefilter, resten rippade jag direkt ur donatorn.

Eftersom den här bilen inte bara kommer att ha Saab-hjärta utan även lungor, hjärna och komplett matsmältningssystem därifrån, så ansåg jag att ett litet cred-märke var på sin plats wink .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#345
Tryckplatta beställd!

Det blev den som finns på Speedparts - men via en återförsäljare i Finland. Sachs original turboplatta, 228mm.



Nu har jag en efterlysning.

Finns det någon därute som sitter på en instruktionsbok för BMW 2002 turbo, gärna -75? Jag talar alltså inte om Haynes o.dyl. utan BMW:s egen publikation som följde med bilen vid inköp. Antingen någon som är villig att sälja boken, eller någon som kan tänka sig att ordna bestyrkta kopior av de sidor där de tekniska specifikationerna finns... Det är för besiktningens skull, jag behöver kunna bevisa att jag gjort alla modifikationer som skiljer 1502 från 2002 turbo för att få besikta den med 180hk. Annars blir det 90hk som effektgräns... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

The one and only
1 091 Inlägg
14 oktober 2013
#346

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

582 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#347
Volvo Knugen skrev:
http://www.ebay.com/itm/BMW-2002-turbo-Owners-Manual-1971-1975-duplicate-/250994024266

Thanx till tusen! En sån får det bli.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
#348
Ledig dag! Då hinner man göra lite grejer.

Började med att ta denna kabelhärva:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c604c575cd110576c96ff15dc39c4562_large.jpg

... och sätta in den i BMW:n tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-237e214aec18ce1d522588eb86f23390_large.jpg

Et par timmar senare såg det lite bättre ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8fe62145590db765c3184bff43a48d94_large.jpg

Någon som vet ifall jag kan skruva fast boxarna direkt i karrosseriplåten, eller måste de vara gummiupphängda för att inte vibrera sönder? Original i Saaben är det nog ingen dämpning, bara en "monteringsplåt". Men det är ju en lite mer sofistikerad bil det också...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#349
Några timmar i kabelhärvans näste igen...

Som okunnig elektronist går det långsamt eftersom jag måste anstränga hjärnan för att lyckas förstå vad varje enskild kabel ska göra, men nu borde i alla fall motorstyrningen och grundströmmen vara där - nu fattas bara en motor att koppla in den på...
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ff1f91735e8347e4b5c2b38ba0cfac78_large.jpg

Tanken är att ha två helt fristående härvor. Denna, plus en härva till lampor, blinkers etc. Den andra härvan ska ha egen säkringsbox, egna genomföringar etc. Allt för att hålla det  så överskådligt som möjligt.

Allt ska sedan knytas ihop till snygga kabelstammar, men jag vill se att allt fungerar först.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#350
På söndag landar förhoppningsvis någonting fett och manligt som börjar på ''H'' på mitt planeringsbord...

cool wink cool

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#351
... Om någon förresten behöver blinkers- och hel/halvljusreglage så har jag en uppsättning överlopps från denna bilen... Kan bytas mot något skoj som tex bakluckelogga.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#352
Well well well...

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c2798e816cc24c09071a1eb918dca3d4.jpg

Hämtade denna idag. En något udda Holsetmodell, en H1D som suttit på en Valmet 805. Det är lite svårt att hitta desto mera info om den på nätet, men det är frågan om en föregångare till  HX-serien, från sent 80-tal/tidigt 90-tal. H1-serien fanns som H1A - H1E, där E-modellen var den största. D-serien fanns med flera olika kompressorhus och är klassad mellan typ 250-400hk beroende på det. Har inte tagit reda på vilket jag har än.

Den är oberoende lite mindre än en HX35. Han jag köpte den av hade kört den i en bondtrimmad tvåliters Sierra med extraspridare på tryckröret. Han sa att den var jäkla aggressiv och spoolade kvickt redan från 2000rpm. Det ledde också till att han spikade sönder kolvar... Han körde original Sierratändning där tändkurvan tydligen backade enbart efter varvtal, så den var för vass i tändningen när han trampade på från låga varv. Nu kör han MS och KKK27, men sa att den här turbon var roligare.

Lagren glappar lite. Inte så mycket att det tar i huset, men det finns ett tydligt spel. Antingen renoverar jag den i vinter när det är kallt ute, eller så testar jag den som den är... tongue

Priset? Inget att skämmas för, jag betalade femti euro. wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
27 oktober 2013
#353
Ser minst sagt trevligt ut smile Känns som en bra sak att renovera så har man iaf en sak mindre att oroa sig för när bilen väl rullar.


Jackass
799 Inlägg
29 oktober 2013
#354
Satan så stenhårt projekt! LOVE IT!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

582 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#355
Hunted skrev:
Satan så stenhårt projekt! LOVE IT!

Haha, tusen tack! Men du skulle bli förvånad om du fick veta vilken mjukis som ligger bakom det stenhårda bygget big_smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#356
Nu blir det förhoppningsvis substantiella uppdateringar den kommande tiden, för byasmeden levererar svänghjulet imorgon och kopplingen borde vara här äny däy. Har nu återigen särat på växellåda och motor. Då jag fått svänghjulet med BMW-startkransen blir det att måtta dit startmotorn.

Fråga: Kan det vara risky att köra en startmotor från en 1.6-litersmotor på en 2-litersmotor? Det är en startmotor från en BMW -91, torde väl vara E30 då...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
29 oktober 2013
#357
E36 och E46 finns väl iofs oxå med 1.6-litersmotor, men det kanske är en gammal tingest du spekulerar på. Borde inte spela någon roll var den kommer ifrån, det som spelar roll är väl effekten i den om den orkar dra runt motorn satt säga. Men ska jag gissa så är bmw lika ekonomiska som alla andra biltillverkare och kör samma startmotor på alla block den går att skruva dit på, antagligen alla 4-cyl motorer mao.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#358
pontiacen skrev:
E36 och E46 finns väl iofs oxå med 1.6-litersmotor, men det kanske är en gammal tingest du spekulerar på. Borde inte spela någon roll var den kommer ifrån, det som spelar roll är väl effekten i den om den orkar dra runt motorn satt säga. Men ska jag gissa så är bmw lika ekonomiska som alla andra biltillverkare och kör samma startmotor på alla block den går att skruva dit på, antagligen alla 4-cyl motorer mao.

Det är en 1.6 insprutare som satt i bilen då jag köpte den, säljaren sa typ -91. Jo jag hoppas också att de ska ha använt samma till de större motorerna. Hur kan jag enklast kolla om den har tillräckligt med effekt? Solenoiden ser exakt likadan ut som på Saabens startmotor. Och diametern på själva startmotorn är lika. Men de har förstås olika modellnummer.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 080 Inlägg
29 oktober 2013
#359
Jag skulle väl kanske börja med att kolla art.Nr i nån databas motsvarande EPC fast för bmw, förutsatt att det finns tillgängligt annars ringa en verkstad och fråga, vilka andra motorer den startmotorn sitter på.

Men är skillnaden mellan BMW:s olika motorer med lika antal cylindrar men olika cylindervolym endast slaglängd, i likhet med SAAB, så lär startmotorns effekt vara densamma för olika cylindervolymer. Isåfall lär man inte ens behöva ringa för att räkna ut svaret.

Men vill du vara lite finurlig, och det har du ju vart innan, så är definitionen på en hästkraft att lyfta 75 kilo en meter rakt upp från markytan på en sekund. Bara att rigga upp och börja mäta wink

Edit: du kanske inte har startmotorn hemma än, utan vill veta innan du köper? Då blir det svårt med den sista lösningen tongue
Senast redigerat av pontiacen (29 oktober 2013)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#360
Jag kollar på repsatser till min Holset H1D. De är inte dyra, men verkar innehålla lite olika uppsättning delar beroende på vilken man tar. Som i dessa två exempel:

http://www.ebay.com/itm/Turbo-Repair-Re … mp;vxp=mtr


http://www.ebay.com/itm/Holset-H1C-H1D- … mp;vxp=mtr


Kan någon som är mera bevandrad på turbosar säga vilka delar som är de viktigaste i en repsats? Själva lagren förstås, men vad är till exempel den där stora svarta brickan/tallriken som bara finns i den övre satsen? Och de där halvmåneformade grejerna som bara finns i den nedre?

Vilken ska jag beställa?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök