Tjena!
Här kommer en projekttråd för en renovering av min mr2:a n/a
Sommaren 2010 så var jag nere i England för att köpa en mr2a n/a. Efter en lång bilfärd tillbaka så havererade orginalmotorn precis när jag kommit hem.
Haveriet berodde på dålig/för lite olja vilket ledde till att ett vevstakslager smälte och en vevstake började glappa. Tillslut hackades ena kolven sönder då det hela tiden smällde in i topplocket och vevstaken sköt genom cylinderväggen.
Motorn byttes till en nyare n/a på 184hk som kom från en gammal Celica. Motorn är densamma, förutom att kabelhärvan skiljer sig åt då Celican har motorn fram.
Något intressant vid motorbyte på den här bilen är att den måste tas ut underifrån med växellåda och bakbalk.
MEN är nu ute efter mer hästar!
Har kollat runt lite efter lösningar, först kollade jag bland roots kompressorer, men har inte det utrymmet under motorhuven och med en verkningsgrad under 0.4 så ville jag ha en bättre lösning. Har sen kollat på centrifugalkompressorer men dessa är dyra. Tillslut hittade jag en motor från en mr2 turbo komplett med turbo, växellåda, generator, startmotor osv.
Fick med en rostfri 3” downpipe och även en uppgraderad turbo som är av typen: CT26b
Denna tråd kommer att till en början handla om renoveringen av turbomotorn och även en del trimning. Senare kommer det troligtvis bli ändring av interiören, väghållningen samt lite annat.
Det kommer att ta tid mellan uppdateringarna eftersom det är dyrt med motordelar, motorverkstäder tar sin stund och som student har jag mycket plugg. Men ska försöka bli klar med motorn innan sommaren.
Mål: Målet med motorrenoveringen är en motor vars komponenter ska klara upp till 500hk men till att börja med ska endast lite över 300hk plockas ut ur motorn. Anledningen till detta är att jag vill köra med original bränslesystmet och slippa mappa bilen för 3x mer än vad bilen är värd.
För att motorn ska klara av upp till 500hk bör motorns interna delar uppgraderas till bättre, dvs exempelvis smidda delar. Under motordemonteringen får jag en bättre insikt hos motorns originaldelar och va de bör klara av.
Lite info om motorn innan renoveringen
Motor: Toyota 3S-GTE rev 2
Årsmodell: 1991
Cylindervolym: 2L
Kompression: 8.8:1
Effekt och moment: 221hk vid 6000rpm och 304Nm vid 3200rpm
Blocket
Blocket är gjutet i stål, cylinderdiametern är 86 mm och slaglängden är 86 mm. Blockets vikt har uppmätts till 38 kg. Kan utan tvekan konstatera att en topplockspackning eller något annat brustit eftersom det kommit in vatten i oljan.
Vatten har även kommit in i cylinder 4 och motorn har sedan stått ett bra tag, detta har lett till ganska mycket rost i cylinder 4. Hoppas att detta inte är någon fara då jag tänkt borra alla cylindrar.
Som man ser på bilden under så har blocket kolvkylning, de små rören riktade upp sprutar olja mot kolvarnas undersida vilket kyler de heta kolvarna men hjälper även till med smörjning.
Blockets vattenkanaler ser inte så trevliga ut, rost och avlagringar har troligtvis kommit efter att kylarvätskan endast innehållit vatten och ingen glykolblandning som har antikorrosiva egenskaper.
Motorverkstan kan troligtvis hjälpa mig här med en tvätt av motorn och en blästring. Eftersom att smidda kolvar ska användas kommer blocket att borras upp, rosten i cylinder 4 kan leda till att motorverkstan behöver borra cylindrarna ganska mycket. Denna yta där topplockspackningen kommer att ligga mot ser inge vidare ut, kommer att låta motorverkstan ”decka” blocket. De slipar då ner denna yta så att inga ojämnheter finns när topplockspackningen ska på.
Kolvar
Dessa kolvar är i bra skick, de är gjutna och kommer därav inte klara mer än kanske 300 – 350hk. Jag kontrollerar att de är 86 mm och kan då konstatera att de är standardkolvarna, samt att om det skulle vara överdimentionerade brukar det vara inkraverat i kolvtoppen.
Här är lite repor på kolvkjolen, dessa repor i stora mängder skulle kunna vara ett bevis på att motorn har kallkörts för hårt. Då motorn har startas vid kalla temperaturer och direkt körs hårt/varvas högt så kommer den lätta aluminiumkolven snabbare expandera än vad de tunga stålblocket gör. Kolven kan då bli större än cylindern och på så sätt repas mot cylinderväggen. Såna här kallstarter kan leda till att kolven fastnar helt i cylindern, och då är det kört!
Dessa kolvar ska bytas mot smidda men sparar de ändå. Här är lite bevis på att de är gjutna: …
Vevstakar
Vevstakarna är i bra skick. Hittar inga spår från gjutningsprocessen vilket får mig att tro att de är smidda och bör klara en hel del hästar, får höra med motorverkstan om detta.
Vevlagren såg generellt sätt helt okej ut, men under en renovering ska självklart samtliga lager bytas ut. Även här syns spår efter att det funnits vatten i oljan. Lagret till cylinder 4 har smält lite, detta beror troligtvis på att vattnet i oljan försämrat smörningen och därmed har friktionen mellan lagret och vevstaken ökan så mycket att lagerytan smält.
Ifall man fortsatt köra med denna motor hade troligtvist detta lager smält helt vilket hade lett till glapp mellan vevaxel och vevstaken. Detta glapp skulle öka hela tiden pga motorns höga effekt och tillslut skulle kolven gå i flera delar. Precis detta hände med min första motor (när jag öppnade upp den kunde jag hitta kolvdelar ända upp i topplockets ventilkåpa)
För att motorn säkert ska klara upp till 500hk kommer dessa vevstakar bytas ut till H-profil, detta kommer troligtvis även att spara en hel del vikt också
Vevaxeln
Vevaxelns uppgift är att leda vidare kraften från stakarna till växellådan. Oftast är vevaxlar gjutna eftersom den tillverkningsmetoden är billig, men från bilderna ser jag inte spår av gjutningsprocessen. Min vevstake är alltså inte gjuten utan smidd. En smidd vevaxel i någorlunda bra kvalité kan klara upp till 800 – 850 hk jämfört med en gjuten som kan haverera redan vid 400 – 500 hk. Detta underlättar väldigt mycket då jag tänkt trimma över 400hk i framtiden, slipper även köpa en smidd vev för minst 8000 kr
Motorverkstan kommer behöva balansera om min vevaxel då de nya kolvarna och stakarna är mycket lättare än standard. För att få jämvikt kommer verkstan behöva borra bort material ut vevens motvikter.
Vevaxellagren ser ganska bra ut, inte så många repor men finns givetvis vissa smårepor. För att öka livslängden på motorn kommer vevlagerytona att poleras så att ytan mellan lager och vevaxeln blir så platt som möjlig.
Topplocket
Topplocket är gjutet i aluminum och har 4 ventiler per cylinder, motorn har alltså 4x4=16 ventiler. Eftersom en topplockspackning har gått har topplocket under något tillfälle troligtvis ”hoppat” upp lite från blocket. Vid montering av topplock skall normalt topplocket alltid planas. Men då topplocket troligvis lyft, och packningen därav skjutit så kommer motorverkstan få behöva plana bort eventuell tillkommen skevhet. När motorverkstan planar topplocket så slipar de av den yttersta ytan så att den yta som ligger mot motorblocket är helt plant utan ojämnheter. Här ser man rosten som kom ifrån cylinder 4. Här syns även beläggningar från den gamla packningen som kommer försvinna vid en planing.
Jag hade tänkt öka ventildiametern men diametern är redan så pass stor att det knappt går att förstora. En ventilförstoring ger bättre luftflöde, motorn ”andas” genom att suga in luft, förbränna luften med hjälp av bränsleinsprutning och sen blåsa ut luften. In- och utsug sker i topplocket där ventilerna öppnas och släpper ut avgaserna. Större ventiler ger mer flöde vilket gör att motorn ”andas” lättare vilket är viktigt då man vill effektivisera motorn för högre prestanda. Något jag kan göra för att förbättra motorns ”andning” är att öka ventildiametern på de båda ventilerna med 1 mm, men detta komer att förstöra yamahas non interference. Detta innebär att ventilerna inte påverkar cylindrarna, även ifall kamremmen skulle gå av skulle inte ventilera skjuta genom cylindrarna. Med större ventildiametrar skulle alltså denna design att förstöras.
För att öka flödet ännu mer kommer jag även polera förbränningsutrymmet. Då minskar ojämnheterna i förbränningsrummet vilket ger bättre flöde.
Här syns lite ojämnheter i luftkanalerna, för att förbättra luftflödet kan jag slipa ner ytan med en dremel.
Härnäst
Det som ska göras nu är att blocket ska lämnas in för tvättning, blästring och borrning. Kolvar och stakar ska beställas in från USA. Jag ska arbeta lite på topplocket för att förbättra flödet och även turbon ska få sig överblick.
Har ni några frågor eller tips så skriv gärna! På återseende
Här kommer en projekttråd för en renovering av min mr2:a n/a
Sommaren 2010 så var jag nere i England för att köpa en mr2a n/a. Efter en lång bilfärd tillbaka så havererade orginalmotorn precis när jag kommit hem.
Haveriet berodde på dålig/för lite olja vilket ledde till att ett vevstakslager smälte och en vevstake började glappa. Tillslut hackades ena kolven sönder då det hela tiden smällde in i topplocket och vevstaken sköt genom cylinderväggen.
Motorn byttes till en nyare n/a på 184hk som kom från en gammal Celica. Motorn är densamma, förutom att kabelhärvan skiljer sig åt då Celican har motorn fram.
Något intressant vid motorbyte på den här bilen är att den måste tas ut underifrån med växellåda och bakbalk.
MEN är nu ute efter mer hästar!
Har kollat runt lite efter lösningar, först kollade jag bland roots kompressorer, men har inte det utrymmet under motorhuven och med en verkningsgrad under 0.4 så ville jag ha en bättre lösning. Har sen kollat på centrifugalkompressorer men dessa är dyra. Tillslut hittade jag en motor från en mr2 turbo komplett med turbo, växellåda, generator, startmotor osv.
Fick med en rostfri 3” downpipe och även en uppgraderad turbo som är av typen: CT26b
Denna tråd kommer att till en början handla om renoveringen av turbomotorn och även en del trimning. Senare kommer det troligtvis bli ändring av interiören, väghållningen samt lite annat.
Det kommer att ta tid mellan uppdateringarna eftersom det är dyrt med motordelar, motorverkstäder tar sin stund och som student har jag mycket plugg. Men ska försöka bli klar med motorn innan sommaren.
Mål: Målet med motorrenoveringen är en motor vars komponenter ska klara upp till 500hk men till att börja med ska endast lite över 300hk plockas ut ur motorn. Anledningen till detta är att jag vill köra med original bränslesystmet och slippa mappa bilen för 3x mer än vad bilen är värd.
För att motorn ska klara av upp till 500hk bör motorns interna delar uppgraderas till bättre, dvs exempelvis smidda delar. Under motordemonteringen får jag en bättre insikt hos motorns originaldelar och va de bör klara av.
Lite info om motorn innan renoveringen
Motor: Toyota 3S-GTE rev 2
Årsmodell: 1991
Cylindervolym: 2L
Kompression: 8.8:1
Effekt och moment: 221hk vid 6000rpm och 304Nm vid 3200rpm
Blocket
Blocket är gjutet i stål, cylinderdiametern är 86 mm och slaglängden är 86 mm. Blockets vikt har uppmätts till 38 kg. Kan utan tvekan konstatera att en topplockspackning eller något annat brustit eftersom det kommit in vatten i oljan.
Vatten har även kommit in i cylinder 4 och motorn har sedan stått ett bra tag, detta har lett till ganska mycket rost i cylinder 4. Hoppas att detta inte är någon fara då jag tänkt borra alla cylindrar.
Som man ser på bilden under så har blocket kolvkylning, de små rören riktade upp sprutar olja mot kolvarnas undersida vilket kyler de heta kolvarna men hjälper även till med smörjning.
Blockets vattenkanaler ser inte så trevliga ut, rost och avlagringar har troligtvis kommit efter att kylarvätskan endast innehållit vatten och ingen glykolblandning som har antikorrosiva egenskaper.
Motorverkstan kan troligtvis hjälpa mig här med en tvätt av motorn och en blästring. Eftersom att smidda kolvar ska användas kommer blocket att borras upp, rosten i cylinder 4 kan leda till att motorverkstan behöver borra cylindrarna ganska mycket. Denna yta där topplockspackningen kommer att ligga mot ser inge vidare ut, kommer att låta motorverkstan ”decka” blocket. De slipar då ner denna yta så att inga ojämnheter finns när topplockspackningen ska på.
Kolvar
Dessa kolvar är i bra skick, de är gjutna och kommer därav inte klara mer än kanske 300 – 350hk. Jag kontrollerar att de är 86 mm och kan då konstatera att de är standardkolvarna, samt att om det skulle vara överdimentionerade brukar det vara inkraverat i kolvtoppen.
Här är lite repor på kolvkjolen, dessa repor i stora mängder skulle kunna vara ett bevis på att motorn har kallkörts för hårt. Då motorn har startas vid kalla temperaturer och direkt körs hårt/varvas högt så kommer den lätta aluminiumkolven snabbare expandera än vad de tunga stålblocket gör. Kolven kan då bli större än cylindern och på så sätt repas mot cylinderväggen. Såna här kallstarter kan leda till att kolven fastnar helt i cylindern, och då är det kört!
Dessa kolvar ska bytas mot smidda men sparar de ändå. Här är lite bevis på att de är gjutna: …
Vevstakar
Vevstakarna är i bra skick. Hittar inga spår från gjutningsprocessen vilket får mig att tro att de är smidda och bör klara en hel del hästar, får höra med motorverkstan om detta.
Vevlagren såg generellt sätt helt okej ut, men under en renovering ska självklart samtliga lager bytas ut. Även här syns spår efter att det funnits vatten i oljan. Lagret till cylinder 4 har smält lite, detta beror troligtvis på att vattnet i oljan försämrat smörningen och därmed har friktionen mellan lagret och vevstaken ökan så mycket att lagerytan smält.
Ifall man fortsatt köra med denna motor hade troligtvist detta lager smält helt vilket hade lett till glapp mellan vevaxel och vevstaken. Detta glapp skulle öka hela tiden pga motorns höga effekt och tillslut skulle kolven gå i flera delar. Precis detta hände med min första motor (när jag öppnade upp den kunde jag hitta kolvdelar ända upp i topplockets ventilkåpa)
För att motorn säkert ska klara upp till 500hk kommer dessa vevstakar bytas ut till H-profil, detta kommer troligtvis även att spara en hel del vikt också
Vevaxeln
Vevaxelns uppgift är att leda vidare kraften från stakarna till växellådan. Oftast är vevaxlar gjutna eftersom den tillverkningsmetoden är billig, men från bilderna ser jag inte spår av gjutningsprocessen. Min vevstake är alltså inte gjuten utan smidd. En smidd vevaxel i någorlunda bra kvalité kan klara upp till 800 – 850 hk jämfört med en gjuten som kan haverera redan vid 400 – 500 hk. Detta underlättar väldigt mycket då jag tänkt trimma över 400hk i framtiden, slipper även köpa en smidd vev för minst 8000 kr
Motorverkstan kommer behöva balansera om min vevaxel då de nya kolvarna och stakarna är mycket lättare än standard. För att få jämvikt kommer verkstan behöva borra bort material ut vevens motvikter.
Vevaxellagren ser ganska bra ut, inte så många repor men finns givetvis vissa smårepor. För att öka livslängden på motorn kommer vevlagerytona att poleras så att ytan mellan lager och vevaxeln blir så platt som möjlig.
Topplocket
Topplocket är gjutet i aluminum och har 4 ventiler per cylinder, motorn har alltså 4x4=16 ventiler. Eftersom en topplockspackning har gått har topplocket under något tillfälle troligtvis ”hoppat” upp lite från blocket. Vid montering av topplock skall normalt topplocket alltid planas. Men då topplocket troligvis lyft, och packningen därav skjutit så kommer motorverkstan få behöva plana bort eventuell tillkommen skevhet. När motorverkstan planar topplocket så slipar de av den yttersta ytan så att den yta som ligger mot motorblocket är helt plant utan ojämnheter. Här ser man rosten som kom ifrån cylinder 4. Här syns även beläggningar från den gamla packningen som kommer försvinna vid en planing.
Jag hade tänkt öka ventildiametern men diametern är redan så pass stor att det knappt går att förstora. En ventilförstoring ger bättre luftflöde, motorn ”andas” genom att suga in luft, förbränna luften med hjälp av bränsleinsprutning och sen blåsa ut luften. In- och utsug sker i topplocket där ventilerna öppnas och släpper ut avgaserna. Större ventiler ger mer flöde vilket gör att motorn ”andas” lättare vilket är viktigt då man vill effektivisera motorn för högre prestanda. Något jag kan göra för att förbättra motorns ”andning” är att öka ventildiametern på de båda ventilerna med 1 mm, men detta komer att förstöra yamahas non interference. Detta innebär att ventilerna inte påverkar cylindrarna, även ifall kamremmen skulle gå av skulle inte ventilera skjuta genom cylindrarna. Med större ventildiametrar skulle alltså denna design att förstöras.
För att öka flödet ännu mer kommer jag även polera förbränningsutrymmet. Då minskar ojämnheterna i förbränningsrummet vilket ger bättre flöde.
Här syns lite ojämnheter i luftkanalerna, för att förbättra luftflödet kan jag slipa ner ytan med en dremel.
Härnäst
Det som ska göras nu är att blocket ska lämnas in för tvättning, blästring och borrning. Kolvar och stakar ska beställas in från USA. Jag ska arbeta lite på topplocket för att förbättra flödet och även turbon ska få sig överblick.
Har ni några frågor eller tips så skriv gärna! På återseende
Senast redigerat av VirreVicente (20 januari 2013)
0
0
0
0