3310
Sök

Varför Saab som hat objekt?

607 Inlägg
24 januari 2013
#221
Specialisten skrev:
ascona-tic skrev:
två tändkasetter? tur att garanti finns! för var dom begangnade så är det är lite som att köpa service satser på skroten.

En begagnad, en ny. Båda la bara av utan anledning enligt Mekonomen.

Köpte du den på Mekonomen så är det nog inte original.


Avstängd
1 418 Inlägg
24 januari 2013
#222
rcy skrev:
Att Saab skulle börja brinna var en ny fördom, den har jag inte hört förut. Lägger till den till listan med favoriter, helt klart! smile

Har kört 3 olika Saab-modeller dom senaste 6-7 åren, säkerligen närmare 40.000 mil, och ingen av dom har börjat brinna eller rasat någon turbo. Med tanke på hur man leder saker i bevis i den här tråden måste det ju innebära att Saab aldrig haft ett turboras och aldrig någonsin börjat brinna. wink

nu sa ja aldrig att bilen började brinna av sig själv eller? wink

1 532 Inlägg
24 januari 2013
#223
_XenoX_ skrev:
Dirtymike skrev:
På tal om stolar i sifferskala.
1sta plats Maybach
2a plats MB CLS
3e plats JCB Fastrac (luft stol i traktor)
4e plats Lexus LS400
5e plats Pajero
6e plats Saab 9-5
7e plats Cheva S10
8e plats Volvo V70 R design
9e plats TGB 11
10e plats strv 122 (stridsvagn Leopard A2)

(harkel)

Måste säga att man satt förjävla bra i min 11a . Fast de var väl för att den kom från vattenfall som hade Recaro stolar i sina =P

Mjo Recaro mot en kudde med galon lite skillnad tongue


1 532 Inlägg
24 januari 2013
#224
prosty skrev:
De som säger att en Saab är oskön vet ju inte vad bilar är eller så har man noll koll. Iaf om du tänker i kontrast till de år de är tillverkade, 1993 tex, 9000 aero kontra vad som fanns.
Eller en 9-5 aero för den delen.
Sen att de är rackliga är en sak, men osköna är de ej!
Hur många fabrikanter gav 8 års motorgaranti ? smile

Har ägt en hel del premiumbilar och en av de absolut skönaste var min 9000 aero som jag hade.
Har funkat riktigt bra mina Saabar också. Kommer nog alltid äga en just för att de är enkla att hålla på med och vettiga priser på reservdelar. Man kan köpa att de racklar lite. Men det är oftast fel på tidigare ägare (som med de flesta bilar)

Du behöver åka Lexus LS från samma tids period tongue


1 705 Inlägg
24 januari 2013
#225
Specialisten skrev:
ascona-tic skrev:
två tändkasetter? tur att garanti finns! för var dom begangnade så är det är lite som att köpa service satser på skroten.

En begagnad, en ny. Båda la bara av utan anledning enligt Mekonomen.

Då får du nog ta det med Mekonomen, deras tändkassetter har väldigt dåligt rykte.
Men du kan väl inte helt seriöst skylla Mekonomens dåliga kvalité på Saab?

Med den logiken kan jag säga att BMW är världens sämsta bil, för jag köpte en spindelled på Biltema till min BMW och den var sönder innan jag ens hunnit montera den. Snacka om att BMW måste vara kassa när delarna går sönder innan man ens fått dit dom. wink

Och ja, jag har en BMW, även om jag inte lagt upp den på min profil. smile


Avstängd
1 418 Inlägg
24 januari 2013
#226
rcy skrev:
Specialisten skrev:
ascona-tic skrev:
två tändkasetter? tur att garanti finns! för var dom begangnade så är det är lite som att köpa service satser på skroten.

En begagnad, en ny. Båda la bara av utan anledning enligt Mekonomen.

Då får du nog ta det med Mekonomen, deras tändkassetter har väldigt dåligt rykte.
Men du kan väl inte helt seriöst skylla Mekonomens dåliga kvalité på Saab?

Med den logiken kan jag säga att BMW är världens sämsta bil, för jag köpte en spindelled på Biltema till min BMW och den var sönder innan jag ens hunnit montera den. Snacka om att BMW måste vara kassa när delarna går sönder innan man ens fått dit dom. wink

Och ja, jag har en BMW, även om jag inte lagt upp den på min profil. smile

fanboy fanboy whatcha gonna do?
Whatcha gonna do when they come for you?

607 Inlägg
24 januari 2013
#227
rcy skrev:
Specialisten skrev:
ascona-tic skrev:
två tändkasetter? tur att garanti finns! för var dom begangnade så är det är lite som att köpa service satser på skroten.

En begagnad, en ny. Båda la bara av utan anledning enligt Mekonomen.

Då får du nog ta det med Mekonomen, deras tändkassetter har väldigt dåligt rykte.
Men du kan väl inte helt seriöst skylla Mekonomens dåliga kvalité på Saab?

Med den logiken kan jag säga att BMW är världens sämsta bil, för jag köpte en spindelled på Biltema till min BMW och den var sönder innan jag ens hunnit montera den. Snacka om att BMW måste vara kassa när delarna går sönder innan man ens fått dit dom. wink

Och ja, jag har en BMW, även om jag inte lagt upp den på min profil. smile

Samma med de som säger att Saab är skit bara för att turbon rasar fast de är inte Saab som har byggt turbon smile


22 Inlägg
24 januari 2013
#228
Johan85 skrev:
MarcusHoglund skrev:
Johan85 skrev:

polarn hade en saab 93 bytte motor 3 gånger för vevlagren rasade och den va inte trimmad sen brann bilen wink
vet även en annan som bytt vevlager flera gånger och den bilen står och sjunker allt djupare ner i gräsmattan där den hör hemma smile

Varför en glad att bilen brann? hur var skicket på motorerna som monterades?

första byttes på märkes verkstad och dom andra 2 på samma verkstad på garanti

Frågar igen: Vilken verkstad var det?

Avstängd
1 418 Inlägg
24 januari 2013
#229
Mortua skrev:
Johan85 skrev:
MarcusHoglund skrev:

Varför en glad att bilen brann? hur var skicket på motorerna som monterades?

första byttes på märkes verkstad och dom andra 2 på samma verkstad på garanti

Frågar igen: Vilken verkstad var det?

en märkes verkstad borde väll räcka att säga? smile

22 Inlägg
24 januari 2013
#230
Johan85 skrev:
Mortua skrev:
Johan85 skrev:

första byttes på märkes verkstad och dom andra 2 på samma verkstad på garanti

Frågar igen: Vilken verkstad var det?

en märkes verkstad borde väll räcka att säga? smile

Varför inte säga vilken?

Avstängd
1 418 Inlägg
24 januari 2013
#231
Mortua skrev:
Johan85 skrev:
Mortua skrev:

Frågar igen: Vilken verkstad var det?

en märkes verkstad borde väll räcka att säga? smile

Varför inte säga vilken?

varför ska ja? smile

22 Inlägg
24 januari 2013
#232
Johan85 skrev:
Mortua skrev:
Johan85 skrev:

en märkes verkstad borde väll räcka att säga? smile

Varför inte säga vilken?

varför ska ja? smile

Ok, tar det som rent BS då.

Avstängd
1 418 Inlägg
24 januari 2013
#233
Mortua skrev:
Johan85 skrev:
Mortua skrev:

Varför inte säga vilken?

varför ska ja? smile

Ok, tar det som rent BS då.

smutskastar inga verkstäder i onödan smile

22 Inlägg
24 januari 2013
#234
Johan85 skrev:
Mortua skrev:
Johan85 skrev:

varför ska ja? smile

Ok, tar det som rent BS då.

smutskastar inga verkstäder i onödan smile

lr hur.

Muttley
24 januari 2013
#235
perzy skrev:
tkd_rille skrev:
Dirtymike skrev:
Jag jobbar på ett företag som tar emot konkurser från advokater likaså Saab.
Det jag läst är ovan nämt från mig att dom har producerat mer bilar än det varit efterfrågan på o detta har chefer vetat om utan att göra någonting åt saken.
Luktar girighet lång väg och tyvärr så gjorde Saab fel från början med att sälja. Men nu gjorde staten fel i sin tur och inte gick in med pengar och räddade Saab.

Nä staten gjorde rätt då de har inget med företag att göra.  Hade staten skjutit in pengar så hade de garanterat klarat sig några få år och sen varit tillbaka till samma kris igen.
Och de ska gälla alla företag, klarar man inte sig själv så går de som de går.

I princip har du rätt. Dock stämmer det inte med verkligheten då bilfabrikanterna i andra länder får massivt stöd av sina regeringar. Tyska staten pumpade in massor av euro för att rädda Opel , Franska staten håller Peugeot under armarna, Renault ägs av staten, VW får massor i s.k. regionalstöd, Japanska Miti styr och ställer i Japan, General Motors togs över av amerikanska staten ( i kapitalismens högborg! ) etc. etc.  Bilindustrin är alltför industriellt och sysselsättningsmässigt för viktig anser alla dessa länders regeringar. Utom i Sverige.
Varför köper staten en massa JAS-plan då?

Nu blir jag sen att svara.  Angående varför ?  Nu diskuteras saab.  Kollade runt lite faktiskt på tillverkningen för saab vs volvo och hitta en intressant lista.

Vi tar 2007 som var sista "bra"

Saab  125400    volvo  461100

Inkl utomlands då.   

Jag är väl inte nån höjdare på att räkna men kom igen.  De kan inte tyckas var imponerande siffror direkt.

Källa : http://www.bilsweden.se/ny_statistik/fordonsproduktion

Sen vet jag inte hur trovärdig den är.
Senast redigerat av tkd_rille (24 januari 2013)

5 745 Inlägg
24 januari 2013
#236
Jag är då positivt inställd till SAAB, riktigt sköna bilar att köra speciellt att glida E4an (pratar då om Saab 9000 och nyare då jag aldrig haft förmånen att köra en OG900 eller äldre SAAB).

Det enda jag inte gillar med SAAB är att det ska vara en massa olika storlekar på skruvarna överallt så man behöver ha en välutrustad verktygslåda, men det i sig är inte jobbigt eftersom man ändå har mycket verktyg i garaget, det jobbiga är att ta fram alla verktyg och ännu jobbigare när man ska lägga tillbaka alla verktyg. Annars är dem nästan lika enkla att skruva som en 740, enda som gör att dem inte är lika enkla är pga den tvärställda motorn.
(Syftar på 9000 då det är den enda SAAB-modellen jag skruvat i.)

Jag har ägt en 9000CC 2,3i -90 (hade då gått 24000mil), köptes för 500kr med trasig kopplingsslavcylinder (fick med renoveringssats) och skuren AC-kompressor (var åtminstone bytt till kortare multiremmen så var ju inga problem förutom att enbart värmen funkade), så tog loss lådan och renoverade slavcylindern.
Hann köra med bilen en vecka innan trycket i kopplings-/bromssystemet började försvinna så man var tvungen att pumpa upp tryck varje gång man skulle bromsa (otroligt äckligt :X), misstänkte huvudcylindern då den brukar fara ungefär samtidigt som slaven men innan jag ens hann kolla upp om det var det som var felet så hann jag sälja den (nyskattad och nybes för 6500kr, fick sålt den på under 15h).

Ångrar lite att jag inte behöll den då den var så skön att köra, den gick ändå hårt fastän det bara var 150hk, lyckades få upp den i 190km/h på mätarn och den kändes ändå väldigt stabil i den hastigheten. Men var så less på att skruva i den efter slavcylinder renovering och dessutom var det ju ingen turbo. Jag anser att en Saab utan turbo är som en Audi utan Quattro eller en Mercedes utan diesel eller en jänkare utan V8a, det går ju men det känns inte rätt wink


Sen hade en polare en 9000CS 2,3i -92, köptes för 9000kr (hade då gått 23000mil) och allting fungerade på den.
Jag fick köra med den ungefär varje helg i 3månader innan han tog körkort, så jag han köra lite över 1000mil med den (körde i snitt 100mil/helg, var ju kul när man precis tagit körkort och man slapp betala bränslet då man var chaffis åt polaren tongue).
Bilen fungerade helt felfritt utan minsta bekymmer under denna tid.
Sedan körde min polare med den 9månader innan den åkte på skroten, på den tiden hann:
ACn sluta fungera.
Kolen i generatorn bli utslitna
Tankbanden gick av (kan ha att göra med att han höll på och hoppa med bilen ett x antal gånger veckan före)
En spridare började knacka (men gick bort efter jag sade åt han att köra 50/50 E85/bensin några mil)
Båda yttre styrlederna (glappade riktigt mycket så det var svårt att hålla bilen rakt)
Lysena kunde slockna när som helst (säkert något fel med ljusvredet)
Färddatorn slutade helt plötsligt belysningen funka men kom igång igen efter ca 1månad :S
Och till sist så slutade bilen starta, gissar på DI-enheten men pojken skrotade bilen och köpte sig en skattad och bessad 740 för 6k istället (är ju en bekväm bil det med, men baksätet är inte i närheten av en 9000 när det gäller komfort).

Men men, elfel är ju vanligt på de flesta äldre bilar och sen resten av problemen är ju slitagedelar så det blir man ju inte förvånad över eftersom bilen hann gå ca5000mil på 1år och den enda servicen som gjorde var att tändstiften byttes en gång. Motorn läckte dock ca 1L olja /mån så man fick fylla på "hela" tiden.


Men den skönaste Saaben jag kört var min farsas Saab 9-5 2,3T BioPower -07 var dessutom någon limited edition (vad nu det betydde, var Aero-inredning i svart skinn i den iaf).
Den bilen var riktigt härlig, bra med ork och bottenvrid. Man behövde aldrig köra på lägre växel än 2an hur låg hastighet man än körde i och riktigt jävla underbar att köra på E4an, speciellt vid omkörningar smile


Nä förstår inte varför det finns ett sådant hat mot Saab (fast 90% av hatet är ju från pojkar i 18års-åldern som kör runt i sin klappsänkta, vrålande och dunkande 740, dessa pojkar kommer oftast från en familj med låg utbildning där deras far haft samma 740 så länge de kan minnas så dessa personer vet väl inget bättre wink).
(Ursäkta om någon tar illa upp av beskrivningen av denna familje-situation, det är inte menat som något kränkande utan det är bara en observation jag gjort att de flesta 740-drägg har en sådan bakgrund).

(Kan påpeka att jag har inget emot Volvo, min egna pärla är en -81as 345a som är den absolut roligaste och pålitligaste bilen jag haft. Jag har även kört många mil med 240 och 740 under mina få år här på planeten Tellus yta, utan det är just dessa pojkar/drägg som tyvärr oftast kör en klappsänkt och sunkig 740 som jag inte gillar så tyvärr har dem fått namnet 740-drägg).


Jaja, där är min berättelse slut.

TLDR-version:
S9K, brum brum, smile, 9-5 turbo smilesmile
SAAB + turbo = big_smilebig_smile


Dumpersförare.
970 Inlägg
24 januari 2013
#237
henne_svenne skrev:
Det är väl så att kör du Volvo hatar du Saab.
Det är lätt att hata en bil du aldrig kört

är ju klart att det blir så. jag hatar inte saab sj. skulle gärna ha en 9/5 sj.
alla står för sitt märke. men det ska alltid bli märkeskrig.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Snål gnällspik
402 Inlägg
24 januari 2013
#238
tkd_rille skrev:
perzy skrev:
tkd_rille skrev:

Nä staten gjorde rätt då de har inget med företag att göra.  Hade staten skjutit in pengar så hade de garanterat klarat sig några få år och sen varit tillbaka till samma kris igen.
Och de ska gälla alla företag, klarar man inte sig själv så går de som de går.

I princip har du rätt. Dock stämmer det inte med verkligheten då bilfabrikanterna i andra länder får massivt stöd av sina regeringar. Tyska staten pumpade in massor av euro för att rädda Opel , Franska staten håller Peugeot under armarna, Renault ägs av staten, VW får massor i s.k. regionalstöd, Japanska Miti styr och ställer i Japan, General Motors togs över av amerikanska staten ( i kapitalismens högborg! ) etc. etc.  Bilindustrin är alltför industriellt och sysselsättningsmässigt för viktig anser alla dessa länders regeringar. Utom i Sverige.
Varför köper staten en massa JAS-plan då?

Nu blir jag sen att svara.  Angående varför ?  Nu diskuteras saab.  Kollade runt lite faktiskt på tillverkningen för saab vs volvo och hitta en intressant lista.

Vi tar 2007 som var sista "bra"

Saab  125400    volvo  461100

Inkl utomlands då.   

Jag är väl inte nån höjdare på att räkna men kom igen.  De kan inte tyckas var imponerande siffror direkt.

Källa : http://www.bilsweden.se/ny_statistik/fordonsproduktion

Sen vet jag inte hur trovärdig den är.

Det är lite roligt i sammanhanget att du har en GM-bil själv. Ett företag som vore borta nu enligt dina regler...

Volvo S80 2,9.

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
24 januari 2013
#239
jimmzzan skrev:
Såg att det var någon som klagade på att dom rostade.

Okej, har någon sett en 2årig gammal Passat, a4? (menar nästintill hela VAG)
Dessa galvsläpp kan man inte ens jämnföra med en nyare 9-3a. De e ju pinsamt att se en fin Passat -09 som kommer in o bara fäller lack ifrån dörrar o skärmar och bagageluckan.

Bmw kan man inte påstå att dom är något att skryta om, framskärmarna är ju som kex efter ca. 8år. (Tänker mest E46) Och E39 har ju bagagelucka som går att jämnföras med Saab 9-5 och Passat -08. Om jag inte minns fel, så är det inte lätt att laga en E39 lucka heller, för det är väl under kittet det kommer? Bara o hiva om man inte gillar ogjort arbete inom något år.


Att folk gnäller på hur dåliga Saab e, är det någon som e praktisk här inne?

Precis, speciellt VAG koncernen har FRUKTANSVÄRDA problem med rost. Rekondar dagligen rostiga passat och A6or från 2010-2011! Så att använda rost som ett argument mot just Saab håller tyvärr inte

MVH Rikard

Of World
3 372 Inlägg
24 januari 2013
#240
skutte skrev:
jimmzzan skrev:
Såg att det var någon som klagade på att dom rostade.

Okej, har någon sett en 2årig gammal Passat, a4? (menar nästintill hela VAG)
Dessa galvsläpp kan man inte ens jämnföra med en nyare 9-3a. De e ju pinsamt att se en fin Passat -09 som kommer in o bara fäller lack ifrån dörrar o skärmar och bagageluckan.

Bmw kan man inte påstå att dom är något att skryta om, framskärmarna är ju som kex efter ca. 8år. (Tänker mest E46) Och E39 har ju bagagelucka som går att jämnföras med Saab 9-5 och Passat -08. Om jag inte minns fel, så är det inte lätt att laga en E39 lucka heller, för det är väl under kittet det kommer? Bara o hiva om man inte gillar ogjort arbete inom något år.


Att folk gnäller på hur dåliga Saab e, är det någon som e praktisk här inne?

Precis, speciellt VAG koncernen har FRUKTANSVÄRDA problem med rost. Rekondar dagligen rostiga passat och A6or från 2010-2011! Så att använda rost som ett argument mot just Saab håller tyvärr inte

Har ochså sett det där. synd på relativt nya bilar

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök