Jag är då positivt inställd till SAAB, riktigt sköna bilar att köra speciellt att glida E4an (pratar då om Saab 9000 och nyare då jag aldrig haft förmånen att köra en OG900 eller äldre SAAB).
Det enda jag inte gillar med SAAB är att det ska vara en massa olika storlekar på skruvarna överallt så man behöver ha en välutrustad verktygslåda, men det i sig är inte jobbigt eftersom man ändå har mycket verktyg i garaget, det jobbiga är att ta fram alla verktyg och ännu jobbigare när man ska lägga tillbaka alla verktyg. Annars är dem nästan lika enkla att skruva som en 740, enda som gör att dem inte är lika enkla är pga den tvärställda motorn.
(Syftar på 9000 då det är den enda SAAB-modellen jag skruvat i.)
Jag har ägt en 9000CC 2,3i -90 (hade då gått 24000mil), köptes för 500kr med trasig kopplingsslavcylinder (fick med renoveringssats) och skuren AC-kompressor (var åtminstone bytt till kortare multiremmen så var ju inga problem förutom att enbart värmen funkade), så tog loss lådan och renoverade slavcylindern.
Hann köra med bilen en vecka innan trycket i kopplings-/bromssystemet började försvinna så man var tvungen att pumpa upp tryck varje gång man skulle bromsa (otroligt äckligt :X), misstänkte huvudcylindern då den brukar fara ungefär samtidigt som slaven men innan jag ens hann kolla upp om det var det som var felet så hann jag sälja den (nyskattad och nybes för 6500kr, fick sålt den på under 15h).
Ångrar lite att jag inte behöll den då den var så skön att köra, den gick ändå hårt fastän det bara var 150hk, lyckades få upp den i 190km/h på mätarn och den kändes ändå väldigt stabil i den hastigheten. Men var så less på att skruva i den efter slavcylinder renovering och dessutom var det ju ingen turbo. Jag anser att en Saab utan turbo är som en Audi utan Quattro eller en Mercedes utan diesel eller en jänkare utan V8a, det går ju men det känns inte rätt

Sen hade en polare en 9000CS 2,3i -92, köptes för 9000kr (hade då gått 23000mil) och allting fungerade på den.
Jag fick köra med den ungefär varje helg i 3månader innan han tog körkort, så jag han köra lite över 1000mil med den (körde i snitt 100mil/helg, var ju kul när man precis tagit körkort och man slapp betala bränslet då man var chaffis åt polaren

).
Bilen fungerade helt felfritt utan minsta bekymmer under denna tid.
Sedan körde min polare med den 9månader innan den åkte på skroten, på den tiden hann:
ACn sluta fungera.
Kolen i generatorn bli utslitna
Tankbanden gick av (kan ha att göra med att han höll på och hoppa med bilen ett x antal gånger veckan före)
En spridare började knacka (men gick bort efter jag sade åt han att köra 50/50 E85/bensin några mil)
Båda yttre styrlederna (glappade riktigt mycket så det var svårt att hålla bilen rakt)
Lysena kunde slockna när som helst (säkert något fel med ljusvredet)
Färddatorn slutade helt plötsligt belysningen funka men kom igång igen efter ca 1månad :S
Och till sist så slutade bilen starta, gissar på DI-enheten men pojken skrotade bilen och köpte sig en skattad och bessad 740 för 6k istället (är ju en bekväm bil det med, men baksätet är inte i närheten av en 9000 när det gäller komfort).
Men men, elfel är ju vanligt på de flesta äldre bilar och sen resten av problemen är ju slitagedelar så det blir man ju inte förvånad över eftersom bilen hann gå ca5000mil på 1år och den enda servicen som gjorde var att tändstiften byttes en gång. Motorn läckte dock ca 1L olja /mån så man fick fylla på "hela" tiden.
Men den skönaste Saaben jag kört var min farsas Saab 9-5 2,3T BioPower -07 var dessutom någon limited edition (vad nu det betydde, var Aero-inredning i svart skinn i den iaf).
Den bilen var riktigt härlig, bra med ork och bottenvrid. Man behövde aldrig köra på lägre växel än 2an hur låg hastighet man än körde i och riktigt jävla underbar att köra på E4an, speciellt vid omkörningar

Nä förstår inte varför det finns ett sådant hat mot Saab (fast 90% av hatet är ju från pojkar i 18års-åldern som kör runt i sin klappsänkta, vrålande och dunkande 740, dessa pojkar kommer oftast från en familj med låg utbildning där deras far haft samma 740 så länge de kan minnas så dessa personer vet väl inget bättre

).
(Ursäkta om någon tar illa upp av beskrivningen av denna familje-situation, det är inte menat som något kränkande utan det är bara en observation jag gjort att de flesta 740-drägg har en sådan bakgrund).
(Kan påpeka att jag har inget emot Volvo, min egna pärla är en -81as 345a som är den absolut roligaste och pålitligaste bilen jag haft. Jag har även kört många mil med 240 och 740 under mina få år här på planeten Tellus yta, utan det är just dessa pojkar/drägg som tyvärr oftast kör en klappsänkt och sunkig 740 som jag inte gillar så tyvärr har dem fått namnet 740-drägg).
Jaja, där är min berättelse slut.
TLDR-version:
S9K, brum brum,

, 9-5 turbo


SAAB + turbo =

