3056
Sök

Varför Saab som hat objekt?

1 160 Inlägg
30 januari 2013
#281
uhlin skrev:
horbybonnen skrev:
Goken71 skrev:
Alla bilar har sina problem.

Varför hänga ut Saab??

Saab har inte mer problem än andra bilar.

Försök att hitta en bil med 0 problem.

Ha ett underbart liv.

alhgrens bilar

Ahlgrens bilar? De blir det väl också skit av i slutändan   lol

hahaha  den var bra

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
30 januari 2013
#282
matteeee skrev:
CHEEVA skrev:
trippelturbo skrev:

Osköna?? Saab är i nivå med tyskarna när det gäller körglädje.

dagens skämt tongue

Eller så har många helt enkelt olika smak?!!

helt klart .. finns säkert de som gillar nervöst uppträdande på vägen och bilar som är totalt övermotoriserade

9-3 aero tex .. bra motorer men bilarna i sig är ju rent jävla skräp, vilken idiot som fattar att de blir galet när man tar en vectra och bygger en prestanda bil på den.


Handledare
1 481 Inlägg
30 januari 2013
#283
CHEEVA skrev:
matteeee skrev:
CHEEVA skrev:

dagens skämt tongue

Eller så har många helt enkelt olika smak?!!

helt klart .. finns säkert de som gillar nervöst uppträdande på vägen och bilar som är totalt övermotoriserade

9-3 aero tex .. bra motorer men bilarna i sig är ju rent jävla skräp, vilken idiot som fattar att de blir galet när man tar en vectra och bygger en prestanda bil på den.

Det fattade man på SAAB också men GM bestämde att det skulle vara så.


Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
30 januari 2013
#284
saab_sonett skrev:
CHEEVA skrev:
matteeee skrev:
Eller så har många helt enkelt olika smak?!!

helt klart .. finns säkert de som gillar nervöst uppträdande på vägen och bilar som är totalt övermotoriserade

9-3 aero tex .. bra motorer men bilarna i sig är ju rent jävla skräp, vilken idiot som fattar att de blir galet när man tar en vectra och bygger en prestanda bil på den.

Det fattade man på SAAB också men GM bestämde att det skulle vara så.

Jo men 9-3ans körglädje  höjdes till skyarna innan ... en nervös trimmad vectra

det är vad som är kasst med 9-3an... sen precis som alla andra saabar så är inredningen hemsk i de

9-5an har ju dragits med motorer som är rent skräp som nämnts i tråden här ...  tycker motorer rasar titt som tätt i min omgivning. Sen är 9-5an inte direkt bekväm att köra och roliga är de ju absolut inte.

Ska man köpa en saab kan man likagärna köpa en opel, samma bil men med roligare inredning till ett lägre pris
Senast redigerat av CHEEVA (30 januari 2013)


Handledare
1 481 Inlägg
30 januari 2013
#285
Jo. Man kunde ju inte säga att den bil man sålde inte var bra...... 900ng:s klena bakaxel fick man till att det var "medstyrning" när det i själva verket var axeln som var för klen så den vred sig vid hård kurvtagning. Men Opel hade ingen kraftigare axel. Då fick man improvisera.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 januari 2013
#286
CHEEVA skrev:
saab_sonett skrev:
CHEEVA skrev:
helt klart .. finns säkert de som gillar nervöst uppträdande på vägen och bilar som är totalt övermotoriserade

9-3 aero tex .. bra motorer men bilarna i sig är ju rent jävla skräp, vilken idiot som fattar att de blir galet när man tar en vectra och bygger en prestanda bil på den.

Det fattade man på SAAB också men GM bestämde att det skulle vara så.

Jo men 9-3ans körglädje  höjdes till skyarna innan ... en nervös trimmad vectra

det är vad som är kasst med 9-3an... sen precis som alla andra saabar så är inredningen hemsk i de

9-5an har ju dragits med motorer som är rent skräp som nämnts i tråden här ...  tycker motorer rasar titt som tätt i min omgivning. Sen är 9-5an inte direkt bekväm att köra och roliga är de ju absolut inte.

Ska man köpa en saab kan man likagärna köpa en opel, samma bil men med roligare inredning till ett lägre pris

Eller så väljer man SAAB för att hjärtat klappar för märket trots alla fel och brister smile

Dessutom är bilarna ur kvalitetsmässigt perspektiv inte sämre än Audi och Mercedes.
Senast redigerat av IceEyes (30 januari 2013)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2013
#287
CHEEVA skrev:
saab_sonett skrev:
CHEEVA skrev:
helt klart .. finns säkert de som gillar nervöst uppträdande på vägen och bilar som är totalt övermotoriserade

9-3 aero tex .. bra motorer men bilarna i sig är ju rent jävla skräp, vilken idiot som fattar att de blir galet när man tar en vectra och bygger en prestanda bil på den.

Det fattade man på SAAB också men GM bestämde att det skulle vara så.

Jo men 9-3ans körglädje  höjdes till skyarna innan ... en nervös trimmad vectra

det är vad som är kasst med 9-3an... sen precis som alla andra saabar så är inredningen hemsk i de

9-5an har ju dragits med motorer som är rent skräp som nämnts i tråden här ...  tycker motorer rasar titt som tätt i min omgivning. Sen är 9-5an inte direkt bekväm att köra och roliga är de ju absolut inte.

Ska man köpa en saab kan man likagärna köpa en opel, samma bil men med roligare inredning till ett lägre pris

Man kan tycka vad man vill om SAAB 9-3 Aero men du kan knappast påstå att bilen höjdes till skyarna för sin körglädje. Teknikens Värld skrev följande om modellens köregenskaper:
"Bilens väghållning påminner om en balettdansös med svaga vrister - det är inte bara pinsamt att se utan även en smula sorgligt.

Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant."
Nummer 21 från 2001, finns som PDF på deras hemsida.


SAAB 9-3 Aero har andra fördelar i mina ögon åtminstone, bra komfort i en praktisk kaross med go motor till exempel sedan passar varken komfort eller motor min smak till 100% så jag hade inte köpt en. Men hyllat köregenskaperna det har nog varken ägare, journalister eller SAAB själva gjort med få undantag. Att man inte talar vitt och brett om det negativa på en produkt man säljer är en annan sak.
Senast redigerat av Rquired (30 januari 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

18 Inlägg
30 januari 2013
#288
Har aldrig haft saab innan och bra hört skit om dem, mest haft volvo vilket mest kostad mig pengar för verkstadsbesök så började titta på saab 95 av den nyre modellen från 06-10, hittade en 08:a biopower aut som gått 40043mil, provkörde den och gillade den allt gick fint även vid 20 minus och kallstart, köpte den och körde in den på saabverkstad där dem bytte div slitdelar samt allt som rör stora servicen, bilen har idag inga kända fel och kört ca 400mil med den sen jag köpte den och den känns som ny fast motor och låda ej är utbytt, kanonbil och dricker inte så farligt heller för att vara en aut, 07 landsväg blandat nu i vinter 1.02, förstår verkligen inte skitsnacket om saab längre iaf inte dem lite nyare. kollat historiken och inget stort bytt förutom tändkassetten samt vanliga slitdelar då, tror inte många  nyare volvo motorer/autlådor håller 40.000mil och ändå känns toppen, även vid god service


4 199 Inlägg
30 januari 2013
#289
Marquis skrev:
Har aldrig haft saab innan och bra hört skit om dem, mest haft volvo vilket mest kostad mig pengar för verkstadsbesök så började titta på saab 95 av den nyre modellen från 06-10, hittade en 08:a biopower aut som gått 40043mil, provkörde den och gillade den allt gick fint även vid 20 minus och kallstart, köpte den och körde in den på saabverkstad där dem bytte div slitdelar samt allt som rör stora servicen, bilen har idag inga kända fel och kört ca 400mil med den sen jag köpte den och den känns som ny fast motor och låda ej är utbytt, kanonbil och dricker inte så farligt heller för att vara en aut, 07 landsväg blandat nu i vinter 1.02, förstår verkligen inte skitsnacket om saab längre iaf inte dem lite nyare. kollat historiken och inget stort bytt förutom tändkassetten samt vanliga slitdelar då, tror inte många  nyare volvo motorer/autlådor håller 40.000mil och ändå känns toppen, även vid god service

Kolla v70 dieslar på blocket så ser du att det finns väldigt många som gått över 40K mil. Jag gjorde en snabb blocket sökning nu på volvo v70 med krav över 40K mil, automat och diesel. Fick fram 42 bilar.

Samma sökning på saab 9-5 var 7 bilar.

Jag tror volvo är mer slittåliga. Sedan om dom fortfarande "känns nya" har jag ingen aning om men dom borde ju rilmigtvis kännas precis lika nya som din saab om dom har behandlats liknande.

Saabs bilar efter 9000 har väll aldrig riktigt klarat hålla samma klass som volvo eller tyskarna i mina ögon men det är fortfarande bra bilar. Och just nu är dom ju nästan gratis! Ska man ha en familjebil för 50-100K och vill ha lite lyx och pulver i motorn så är saab 9-5 väldigt svårslagen. Sjukt mycket bil för pengarna.


Dumpersförare.
970 Inlägg
30 januari 2013
#290
kan någon rekomendera en saab 9/5 kombi 2,0 turbo. den första modellen såkallat. är dessa bra. den borde vara den snålaste av alla motorer saab har.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Smålänning
7 887 Inlägg
30 januari 2013
#291
zemet skrev:
Marquis skrev:
Har aldrig haft saab innan och bra hört skit om dem, mest haft volvo vilket mest kostad mig pengar för verkstadsbesök så började titta på saab 95 av den nyre modellen från 06-10, hittade en 08:a biopower aut som gått 40043mil, provkörde den och gillade den allt gick fint även vid 20 minus och kallstart, köpte den och körde in den på saabverkstad där dem bytte div slitdelar samt allt som rör stora servicen, bilen har idag inga kända fel och kört ca 400mil med den sen jag köpte den och den känns som ny fast motor och låda ej är utbytt, kanonbil och dricker inte så farligt heller för att vara en aut, 07 landsväg blandat nu i vinter 1.02, förstår verkligen inte skitsnacket om saab längre iaf inte dem lite nyare. kollat historiken och inget stort bytt förutom tändkassetten samt vanliga slitdelar då, tror inte många  nyare volvo motorer/autlådor håller 40.000mil och ändå känns toppen, även vid god service

Kolla v70 dieslar på blocket så ser du att det finns väldigt många som gått över 40K mil. Jag gjorde en snabb blocket sökning nu på volvo v70 med krav över 40K mil, automat och diesel. Fick fram 42 bilar.

Samma sökning på saab 9-5 var 7 bilar.

Jag tror volvo är mer slittåliga. Sedan om dom fortfarande "känns nya" har jag ingen aning om men dom borde ju rilmigtvis kännas precis lika nya som din saab om dom har behandlats liknande.

Saabs bilar efter 9000 har väll aldrig riktigt klarat hålla samma klass som volvo eller tyskarna i mina ögon men det är fortfarande bra bilar. Och just nu är dom ju nästan gratis! Ska man ha en familjebil för 50-100K och vill ha lite lyx och pulver i motorn så är saab 9-5 väldigt svårslagen. Sjukt mycket bil för pengarna.

Jag jobbar på skroten och VET att volvos D5-motorer är sålda i princip samma stund dom kommer in för att dom är så dåliga.
Gäller även Audi 1,8T, i stort sett alla nyare VAG-dieslar, VR6-motorerna. Eller, i stort sett alla nya dieselmotorer verkar vara skräp om man ser till hur fort dom säljs.
Efterfrågan på Saabmotorer har däremot minskat mycket, antingen går dom bättre när dom passerat 30k mil, eller så håller dom helt enkelt bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Of World
3 372 Inlägg
30 januari 2013
#292
M_Broberg skrev:
zemet skrev:
Kolla v70 dieslar på blocket så ser du att det finns väldigt många som gått över 40K mil. Jag gjorde en snabb blocket sökning nu på volvo v70 med krav över 40K mil, automat och diesel. Fick fram 42 bilar.

Samma sökning på saab 9-5 var 7 bilar.

jo.. kan ju bero på att 9-5an inte finns med nån riktigt bra dieselmotor och det drf inte sållts likamånga dieslar..

sitter ju en fiat motor i dom.. iaf 1.9an samma som Vectra har dom går väl till 40k mil men jag personligen skulle inte vilja äga en sån efter dessa mil

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 januari 2013
#293
Jag avskyr Saab. Varför?
Därför att deras tekniska lösningar på redan fungerande och bra saker är rent skit.
Samt, saab folket. Dom målar upp Saab som en "speciell" bil som inte är för alla. Krävs bra folk för att köra den med speciell (notera, oftast försöker leka överklass) bra smak.
Vafan, det är ingen speciell bil! Verkligen inte till utseendet.
Sen när dom försöker få bort talet om låga försäljnings siffror så kommer samma sak igen "Den ser speciell ut, inte för alla" och så vidare. Kolla på min lincoln, DET är en speciell bil till utseende. En Saab ser ut som vilken bil som helst.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Avstängd
1 418 Inlägg
30 januari 2013
#294
Thunderbird88 skrev:
Jag avskyr Saab. Varför?
Därför att deras tekniska lösningar på redan fungerande och bra saker är rent skit.
Samt, saab folket. Dom målar upp Saab som en "speciell" bil som inte är för alla. Krävs bra folk för att köra den med speciell (notera, oftast försöker leka överklass) bra smak.
Vafan, det är ingen speciell bil! Verkligen inte till utseendet.
Sen när dom försöker få bort talet om låga försäljnings siffror så kommer samma sak igen "Den ser speciell ut, inte för alla" och så vidare. Kolla på min lincoln, DET är en speciell bil till utseende. En Saab ser ut som vilken bil som helst.

håller helt med:)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 januari 2013
#295
Thunderbird88 skrev:
Jag avskyr Saab. Varför?
Därför att deras tekniska lösningar på redan fungerande och bra saker är rent skit.
Samt, saab folket. Dom målar upp Saab som en "speciell" bil som inte är för alla. Krävs bra folk för att köra den med speciell (notera, oftast försöker leka överklass) bra smak.
Vafan, det är ingen speciell bil! Verkligen inte till utseendet.
Sen när dom försöker få bort talet om låga försäljnings siffror så kommer samma sak igen "Den ser speciell ut, inte för alla" och så vidare. Kolla på min lincoln, DET är en speciell bil till utseende. En Saab ser ut som vilken bil som helst.

Självmål?

Det må vara att SAAB:s yttre  generellt inte är anmärkningsvärt exotiskt, men det kan man knappast påstå om din Lincoln heller vars utseende liknar vilken amerikansk bil som helst.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Avstängd
1 418 Inlägg
30 januari 2013
#296
IceEyes skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jag avskyr Saab. Varför?
Därför att deras tekniska lösningar på redan fungerande och bra saker är rent skit.
Samt, saab folket. Dom målar upp Saab som en "speciell" bil som inte är för alla. Krävs bra folk för att köra den med speciell (notera, oftast försöker leka överklass) bra smak.
Vafan, det är ingen speciell bil! Verkligen inte till utseendet.
Sen när dom försöker få bort talet om låga försäljnings siffror så kommer samma sak igen "Den ser speciell ut, inte för alla" och så vidare. Kolla på min lincoln, DET är en speciell bil till utseende. En Saab ser ut som vilken bil som helst.

Självmål?

Det må vara att SAAB:s yttre  generellt inte är anmärkningsvärt exotiskt, men det kan man knappast påstå om din Lincoln heller vars utseende liknar vilken amerikansk bil som helst.

man åker nog 100ggr skönare i lincolnen än i en saab smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 januari 2013
#297
IceEyes skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jag avskyr Saab. Varför?
Därför att deras tekniska lösningar på redan fungerande och bra saker är rent skit.
Samt, saab folket. Dom målar upp Saab som en "speciell" bil som inte är för alla. Krävs bra folk för att köra den med speciell (notera, oftast försöker leka överklass) bra smak.
Vafan, det är ingen speciell bil! Verkligen inte till utseendet.
Sen när dom försöker få bort talet om låga försäljnings siffror så kommer samma sak igen "Den ser speciell ut, inte för alla" och så vidare. Kolla på min lincoln, DET är en speciell bil till utseende. En Saab ser ut som vilken bil som helst.

Självmål?

Det må vara att SAAB:s yttre  generellt inte är anmärkningsvärt exotiskt, men det kan man knappast påstå om din Lincoln heller vars utseende liknar vilken amerikansk bil som helst.

Det jag menar är att många Saab älskare brukar vifta bort dåliga försäljningssiffror osv med att "bilen är så speciell".
Har faktiskt ägt en Saab och kan säga att visst, för en gratis bil kan man ju inte klaga även fast jag gjorde det. Men skulle jag kunna betala pengar för en? Aldrig i livet roll
Fast folk som kör Volvo 240/740 osv är väl inte så mycket bättre. Jag menar, visst med en bil eftersträvar man ju driftsäkerhet. Men man (iallafall) jag vill åtminstånde sitta bra när jag kör som jag verkligen inte gör i en Volvo (eller Saab för den delen men nu klagar jag på volvo eftersom alla saab trådar blir volvo vs saab). Samt lyx är ju alltid trevligt, något som Volvo heller aldrig fått in i sortimentet.
Och eftersträvar man bara driftsäkerhet så kan man ju åka och köpa en gammal UAZ eller liknande som håller 20 gånger längre tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Handledare
1 481 Inlägg
30 januari 2013
#298
VolvoCoffe skrev:
kan någon rekomendera en saab 9/5 kombi 2,0 turbo. den första modellen såkallat. är dessa bra. den borde vara den snålaste av alla motorer saab har.

Jag hade en sån. Den drog lika mycket som min BMW V8:a.... Saab:s sämsta motor nånsin. Mycket problem med kamkjedjor, turboras, oilsludge m.m. Sedan så är kopplingen felkonstruerad så backväxeln rasar på lådorna.

Ska du ha en Saab med lite kvalite så får du köpa en av de sista 9000 som tillverkades. Stoooor skillnad.


679 Inlägg
30 januari 2013
#299
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
trippelturbo skrev:

Osköna?? Saab är i nivå med tyskarna när det gäller körglädje.

dagens skämt tongue

faktiskt inte, åker bättre i min 9-5a än dom två E-class mercorna jag haft (W210-02 och W211 -06)

Det är visserligen en smaksak men personligen har jag åkt en hel del i w210er, även utomlands på dåliga vägar och jag äger sedan 3 år tillbaks en 9-5a men jag tycker komforten är märkvärdigt bättre i tysken. Men däremot är det ytterst få bilar, enligt min mening, som man åker lika skönt i som i E-class eller 9-5.

twin_cam skrev:
Jag jobbar på skroten och VET att volvos D5-motorer är sålda i princip samma stund dom kommer in för att dom är så dåliga.
Gäller även Audi 1,8T, i stort sett alla nyare VAG-dieslar, VR6-motorerna. Eller, i stort sett alla nya dieselmotorer verkar vara skräp om man ser till hur fort dom säljs.
Efterfrågan på Saabmotorer har däremot minskat mycket, antingen går dom bättre när dom passerat 30k mil, eller så håller dom helt enkelt bra.

På tal om Volvos D5 motor kan jag bara instämma i det du säger, vi hade en sån inne idag på verkstan som hade rullat 31k mil och den var i princip helt slut, helt orklös. Kändes som man klev in i ett vakuum när man satte sig i förarsätet.

Angående Saab motorerna efter 30k mil så är det antingen för man har renoverat motorn runt 27k eller så har man varit noggrant och bytt olja som man ska och alltså inte kört efter longlife programmet som var rena fiaskot. Det lär också bara gälla Saabs 2,3L motor, då deras 2,0a är relativt kass i jämförelse.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 januari 2013
#300
Mitt egna tycke så var OG900 rent skräp.
9000 hade jag och det var faktiskt i grund och botten en rätt okej bil. Men en roligare inredning tycker jag dom borde ha kostat på den. Instrumentbräda i industriplast och stolar som små träpallar ungefär. Men hyggligt stabil på vägen (ja, inte mitt exemplar då den var ju sopslut men annars).

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök