Constantine skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
dagens skämt

faktiskt inte, åker bättre i min 9-5a än dom två E-class mercorna jag haft (W210-02 och W211 -06)
Det är visserligen en smaksak men personligen har jag åkt en hel del i w210er, även utomlands på dåliga vägar och jag äger sedan 3 år tillbaks en 9-5a men jag tycker komforten är märkvärdigt bättre i tysken. Men däremot är det ytterst få bilar, enligt min mening, som man åker lika skönt i som i E-class eller 9-5.
twin_cam skrev:
Jag jobbar på skroten och VET att volvos D5-motorer är sålda i princip samma stund dom kommer in för att dom är så dåliga.
Gäller även Audi 1,8T, i stort sett alla nyare VAG-dieslar, VR6-motorerna. Eller, i stort sett alla nya dieselmotorer verkar vara skräp om man ser till hur fort dom säljs.
Efterfrågan på Saabmotorer har däremot minskat mycket, antingen går dom bättre när dom passerat 30k mil, eller så håller dom helt enkelt bra.
På tal om Volvos D5 motor kan jag bara instämma i det du säger, vi hade en sån inne idag på verkstan som hade rullat 31k mil och den var i princip helt slut, helt orklös. Kändes som man klev in i ett vakuum när man satte sig i förarsätet.
Angående Saab motorerna efter 30k mil så är det antingen för man har renoverat motorn runt 27k eller så har man varit noggrant och bytt olja som man ska och alltså inte kört efter longlife programmet som var rena fiaskot. Det lär också bara gälla Saabs 2,3L motor, då deras 2,0a är relativt kass i jämförelse.
Tur att du inte jobbar som mekaniker med den kollen

2,3 och 2,0 är precis samma motor, med annan vev och djupare borrning. Vidare skiljer turboaggregatet på den större motorn, lättrycksturbon undantaget.
98-03 hade en felaktigt konstruerad vevhusventilation, och lättryckaren ett klent turboagg, GT17, som ofta bara håller 10-15k mil, speciellt om man slarvar med oljebytena.
2004 byggde man om bottendelen på motorn och fick äntligen fram en vevhusventilation som fungerade som tänkt. Det klena GT17-agget på lättryckarna fanns dock kvar fortfarande.
Oilsludgeproblemet berodde på flera olyckliga faktorer:
* Longlifeservice. Inte heller Toyota, Audi eller BMW för att nämna några har lyckats något vidare med den strategin. Kunderna körde korta sträckor men tyckte ändå inte att de behövde byta olja i tätare intervall trots att detta sliter betydligt mer på oljan.
* Vevhusventilationen. Att köra ofta med vatten i oljan slet också betydligt hårdare på den.
* Tunna kolvringar för att spara bränsle jämfört med tidigare motorgeneration. I kombination med tät vevhusvent trycktes olja förbi de tunna kolvringarna, som också fastnade. En del Saab-ägare blev stående vid vägkanten när oljan de inte kollat sedan service 8 månader tidigare helt plötsligt var slut och motorn rasat pga oljebrist.
Problemet med motorer på de tidiga 9-5:orna kan sammanfattas med ett par tillverkningsfel och att folk är idioter i allmänhet som inte klarar av att läsa instruktionsboken eller kolla oljan. Kör man korta sträckor ska man byta olja så ofta som 1000 mil, står tydligt i instruktionsboken.
Saab var snällare än man behövde och reparerade kunders bilar kostnadsfritt efter motorras så länge de var servade som de skulle och inte äldre än 8 år.
Audi har haft samma problem sedan början av 90-talet, men vägrar erkänna det. Man skriver istället i instruktionsboken att det är helt normalt att en Audi, som tydligen ska vara höjden av ingenjörskonst, drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är kundvård det

Hade en 9-5 dragit 1 l/400 mil fixade Saab det gratis om de så var tvungna att bekosta ett motorbyte för 60k. Det är inte VAG intresserade av utan pissar hellre på kunderna istället för att ta ansvar för sin felkonstruktion.
Vag 1,8t är verkstadens favorit. Är det inte motorras så är det turboras. Betydligt mer frekvent än Saab, där 4 % av 9-5:orna åren 98-03 drabbades, och i princip inga åren efter det.