2653
Sök

Varför Saab som hat objekt?

4 199 Inlägg
30 januari 2013
#301
Thunderbird88 skrev:
Mitt egna tycke så var OG900 rent skräp.
9000 hade jag och det var faktiskt i grund och botten en rätt okej bil. Men en roligare inredning tycker jag dom borde ha kostat på den. Instrumentbräda i industriplast och stolar som små träpallar ungefär. Men hyggligt stabil på vägen (ja, inte mitt exemplar då den var ju sopslut men annars).

Saab 9000 är ju kända för sina bra stolar? Det är ju de bästa som finns på den bilen?


4 199 Inlägg
30 januari 2013
#302
twin_cam skrev:
zemet skrev:
Marquis skrev:
Har aldrig haft saab innan och bra hört skit om dem, mest haft volvo vilket mest kostad mig pengar för verkstadsbesök så började titta på saab 95 av den nyre modellen från 06-10, hittade en 08:a biopower aut som gått 40043mil, provkörde den och gillade den allt gick fint även vid 20 minus och kallstart, köpte den och körde in den på saabverkstad där dem bytte div slitdelar samt allt som rör stora servicen, bilen har idag inga kända fel och kört ca 400mil med den sen jag köpte den och den känns som ny fast motor och låda ej är utbytt, kanonbil och dricker inte så farligt heller för att vara en aut, 07 landsväg blandat nu i vinter 1.02, förstår verkligen inte skitsnacket om saab längre iaf inte dem lite nyare. kollat historiken och inget stort bytt förutom tändkassetten samt vanliga slitdelar då, tror inte många  nyare volvo motorer/autlådor håller 40.000mil och ändå känns toppen, även vid god service

Kolla v70 dieslar på blocket så ser du att det finns väldigt många som gått över 40K mil. Jag gjorde en snabb blocket sökning nu på volvo v70 med krav över 40K mil, automat och diesel. Fick fram 42 bilar.

Samma sökning på saab 9-5 var 7 bilar.

Jag tror volvo är mer slittåliga. Sedan om dom fortfarande "känns nya" har jag ingen aning om men dom borde ju rilmigtvis kännas precis lika nya som din saab om dom har behandlats liknande.

Saabs bilar efter 9000 har väll aldrig riktigt klarat hålla samma klass som volvo eller tyskarna i mina ögon men det är fortfarande bra bilar. Och just nu är dom ju nästan gratis! Ska man ha en familjebil för 50-100K och vill ha lite lyx och pulver i motorn så är saab 9-5 väldigt svårslagen. Sjukt mycket bil för pengarna.

Jag jobbar på skroten och VET att volvos D5-motorer är sålda i princip samma stund dom kommer in för att dom är så dåliga.
Gäller även Audi 1,8T, i stort sett alla nyare VAG-dieslar, VR6-motorerna. Eller, i stort sett alla nya dieselmotorer verkar vara skräp om man ser till hur fort dom säljs.
Efterfrågan på Saabmotorer har däremot minskat mycket, antingen går dom bättre när dom passerat 30k mil, eller så håller dom helt enkelt bra.

Det hade jag ingen aning om att dom var så dåliga, trodde helt ärligt att det var en ordentlig volvomotor i klass med b20 och b230 vad det gällde livslängd.

Men är det inte så att motorerna bara är eftertraktade då? Jag hade gärna haft en D5a i min 740 om jag använde den som bruksbil och jag kan tänka mig att alla VAG gärna vill byta sin 1,6a mot en VR6a om man får möjligheten?

Vilka är det som köper motorerna? Är det privatkunder eller verkstäder?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2013
#303
zemet skrev:
twin_cam skrev:
zemet skrev:

Kolla v70 dieslar på blocket så ser du att det finns väldigt många som gått över 40K mil. Jag gjorde en snabb blocket sökning nu på volvo v70 med krav över 40K mil, automat och diesel. Fick fram 42 bilar.

Samma sökning på saab 9-5 var 7 bilar.

Jag tror volvo är mer slittåliga. Sedan om dom fortfarande "känns nya" har jag ingen aning om men dom borde ju rilmigtvis kännas precis lika nya som din saab om dom har behandlats liknande.

Saabs bilar efter 9000 har väll aldrig riktigt klarat hålla samma klass som volvo eller tyskarna i mina ögon men det är fortfarande bra bilar. Och just nu är dom ju nästan gratis! Ska man ha en familjebil för 50-100K och vill ha lite lyx och pulver i motorn så är saab 9-5 väldigt svårslagen. Sjukt mycket bil för pengarna.

Jag jobbar på skroten och VET att volvos D5-motorer är sålda i princip samma stund dom kommer in för att dom är så dåliga.
Gäller även Audi 1,8T, i stort sett alla nyare VAG-dieslar, VR6-motorerna. Eller, i stort sett alla nya dieselmotorer verkar vara skräp om man ser till hur fort dom säljs.
Efterfrågan på Saabmotorer har däremot minskat mycket, antingen går dom bättre när dom passerat 30k mil, eller så håller dom helt enkelt bra.

Det hade jag ingen aning om att dom var så dåliga, trodde helt ärligt att det var en ordentlig volvomotor i klass med b20 och b230 vad det gällde livslängd.

Men är det inte så att motorerna bara är eftertraktade då? Jag hade gärna haft en D5a i min 740 om jag använde den som bruksbil och jag kan tänka mig att alla VAG gärna vill byta sin 1,6a mot en VR6a om man får möjligheten?

Vilka är det som köper motorerna? Är det privatkunder eller verkstäder?

Hur grunden är kan jag inte uttala mig om men lite intressanta sjukdomar har funnits, till exempel en felkonstruerad drivrem som gärna hoppar av i förtid. Och det är kanske inte hela världen om inte remmarna löpt så att drivremmen riskerar att ta med sig kamremmen vilket för med sig att motorn havererar. Ett antal motorer har somnat in i förtid av den anledningen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

plankan
30 januari 2013
#304
Att ni bara orkar hålla på ..............

tummen mitt i handen
177 Inlägg
30 januari 2013
#305
Nu tycker väl snarare jag att vi ska vara stolta över både VOLVO o SAAB även om jag personligen haft ett 40-tal bilar varav att 20-tal Saabar. Min första bil var faktiskt en gammal SAAB 93 av årsmodell 1956 som jag köpte som tonåring av en kompis mamma för några hundralappar i slutet av 1960-talet. Sedan har jag ägt både 96, 95, 99, 900 o 9000 o idag har jag en 9-5.

Har väl även ägt några VOLVO men tycker än idag att SAAB är några strå vassare än vad VOLVO är. Anledningen till Saabs kk var enl mig dels samarbetet med GM samt att SAAB värderade bilarna för lågt dvs de skulle satt en högre prislapp på SAAB ut till konsument samt på slutet så gick det käpprätt åt helvete vad beträffar deras motorer, elfel mm men allt det får vi skjuta skulden helt o hållet på GM.

Vill på intet sätt säga att VOLVO är en dålig bil. Både VOLVO o SAAB är något som vi som land med mindre än 10 miljoner medborgare ska vara jävligt stolta över. Lite skämtsamt har ju snacket under många år gått att skillnaden mellan en VOLVO o en SAAB är att en VOLVO åker man i medans en SAAB kör man. big_smile

För den som är tveksam till Saabs extrema framgånger kan ta o läsa om...

SAAB TALLADEGA
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

...men där har varken VOLVO eller andra premiummärken haft en chans att sätta något emot SAAB som stolt VÄRLDSMÄSTARE!!!!!!
Senast redigerat av elektronikfreak (30 januari 2013)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

Turbo?
440 Inlägg
30 januari 2013
#306
Bland de grymmaste saab har gjort är nog 9-3 pikes peak. Saab ingenjörerna kan sin sak de är säkert! Fantastisk bil! smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 januari 2013
#307
Thunderbird88 skrev:
IceEyes skrev:
Thunderbird88 skrev:
Jag avskyr Saab. Varför?
Därför att deras tekniska lösningar på redan fungerande och bra saker är rent skit.
Samt, saab folket. Dom målar upp Saab som en "speciell" bil som inte är för alla. Krävs bra folk för att köra den med speciell (notera, oftast försöker leka överklass) bra smak.
Vafan, det är ingen speciell bil! Verkligen inte till utseendet.
Sen när dom försöker få bort talet om låga försäljnings siffror så kommer samma sak igen "Den ser speciell ut, inte för alla" och så vidare. Kolla på min lincoln, DET är en speciell bil till utseende. En Saab ser ut som vilken bil som helst.

Självmål?

Det må vara att SAAB:s yttre  generellt inte är anmärkningsvärt exotiskt, men det kan man knappast påstå om din Lincoln heller vars utseende liknar vilken amerikansk bil som helst.

Det jag menar är att många Saab älskare brukar vifta bort dåliga försäljningssiffror osv med att "bilen är så speciell".
Har faktiskt ägt en Saab och kan säga att visst, för en gratis bil kan man ju inte klaga även fast jag gjorde det. Men skulle jag kunna betala pengar för en? Aldrig i livet roll
Fast folk som kör Volvo 240/740 osv är väl inte så mycket bättre. Jag menar, visst med en bil eftersträvar man ju driftsäkerhet. Men man (iallafall) jag vill åtminstånde sitta bra när jag kör som jag verkligen inte gör i en Volvo (eller Saab för den delen men nu klagar jag på volvo eftersom alla saab trådar blir volvo vs saab). Samt lyx är ju alltid trevligt, något som Volvo heller aldrig fått in i sortimentet.
Och eftersträvar man bara driftsäkerhet så kan man ju åka och köpa en gammal UAZ eller liknande som håller 20 gånger längre tongue

Överhuvudtaget är argumentet "bilen är så speciell" väldigt märkligt enligt mitt tycke. Jag har ytterst sällan, om ens någon gång upplevt att en specifik bil skulle vara anmärkningsvärt speciell i förhållande till andra bilar.

Vad beträffar sittkomforten handlar det naturligtvis om egen smak och eget tycke där jag personligen anser att stolarna i Volvo 740 är gudomliga, medan motsvarande stolar i Mercedes (åtminstone de äldre) är horribla.

Äkta lyx är ett begrepp som varken Volvo eller SAAB har kunnat, eller kan stoltsera med, fast antalet tillverkare som behärskar konsten implementera kvalitativ lyx i sina modeller är dock försvinnande få smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
30 januari 2013
#308
IceEyes skrev:
Thunderbird88 skrev:
IceEyes skrev:
Självmål?

Det må vara att SAAB:s yttre  generellt inte är anmärkningsvärt exotiskt, men det kan man knappast påstå om din Lincoln heller vars utseende liknar vilken amerikansk bil som helst.

Det jag menar är att många Saab älskare brukar vifta bort dåliga försäljningssiffror osv med att "bilen är så speciell".
Har faktiskt ägt en Saab och kan säga att visst, för en gratis bil kan man ju inte klaga även fast jag gjorde det. Men skulle jag kunna betala pengar för en? Aldrig i livet roll
Fast folk som kör Volvo 240/740 osv är väl inte så mycket bättre. Jag menar, visst med en bil eftersträvar man ju driftsäkerhet. Men man (iallafall) jag vill åtminstånde sitta bra när jag kör som jag verkligen inte gör i en Volvo (eller Saab för den delen men nu klagar jag på volvo eftersom alla saab trådar blir volvo vs saab). Samt lyx är ju alltid trevligt, något som Volvo heller aldrig fått in i sortimentet.
Och eftersträvar man bara driftsäkerhet så kan man ju åka och köpa en gammal UAZ eller liknande som håller 20 gånger längre tongue

Överhuvudtaget är argumentet "bilen är så speciell" väldigt märkligt enligt mitt tycke. Jag har ytterst sällan, om ens någon gång upplevt att en specifik bil skulle vara anmärkningsvärt speciell i förhållande till andra bilar.

Vad beträffar sittkomforten handlar det naturligtvis om egen smak och eget tycke där jag personligen anser att stolarna i Volvo 740 är gudomliga, medan motsvarande stolar i Mercedes (åtminstone de äldre) är horribla.

Äkta lyx är ett begrepp som varken Volvo eller SAAB har kunnat, eller kan stoltsera med, fast antalet tillverkare som behärskar konsten implementera kvalitativ lyx i sina modeller är dock försvinnande få smile

volvo har ju nästan nått fram till lyxbils segmentet med sin s80 ... det är jävligt fina bilar !

Andra märken som behärskar de är bla audi bmw mercedes porsche lexus bentley rolls royce infinity osv ... finns gott om lyxiga bilar och s80 står sig väldigt bra mot många utav de. Dock har saab aldrig levererat en modell som nått fram

Gillade saab tills ja fick med de och göra

Sen är det ganska naivt att tro man ska klara sig med endast 2 modeller ...
Senast redigerat av CHEEVA (30 januari 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
30 januari 2013
#309
Constantine skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
dagens skämt tongue

faktiskt inte, åker bättre i min 9-5a än dom två E-class mercorna jag haft (W210-02 och W211 -06)

Det är visserligen en smaksak men personligen har jag åkt en hel del i w210er, även utomlands på dåliga vägar och jag äger sedan 3 år tillbaks en 9-5a men jag tycker komforten är märkvärdigt bättre i tysken. Men däremot är det ytterst få bilar, enligt min mening, som man åker lika skönt i som i E-class eller 9-5.

twin_cam skrev:
Jag jobbar på skroten och VET att volvos D5-motorer är sålda i princip samma stund dom kommer in för att dom är så dåliga.
Gäller även Audi 1,8T, i stort sett alla nyare VAG-dieslar, VR6-motorerna. Eller, i stort sett alla nya dieselmotorer verkar vara skräp om man ser till hur fort dom säljs.
Efterfrågan på Saabmotorer har däremot minskat mycket, antingen går dom bättre när dom passerat 30k mil, eller så håller dom helt enkelt bra.

På tal om Volvos D5 motor kan jag bara instämma i det du säger, vi hade en sån inne idag på verkstan som hade rullat 31k mil och den var i princip helt slut, helt orklös. Kändes som man klev in i ett vakuum när man satte sig i förarsätet.

Angående Saab motorerna efter 30k mil så är det antingen för man har renoverat motorn runt 27k eller så har man varit noggrant och bytt olja som man ska och alltså inte kört efter longlife programmet som var rena fiaskot. Det lär också bara gälla Saabs 2,3L motor, då deras 2,0a är relativt kass i jämförelse.

Tur att du inte jobbar som mekaniker med den kollen roll

2,3 och 2,0 är precis samma motor, med annan vev och djupare borrning. Vidare skiljer turboaggregatet på den större motorn, lättrycksturbon undantaget.

98-03 hade en felaktigt konstruerad vevhusventilation, och lättryckaren ett klent turboagg, GT17, som ofta bara håller 10-15k mil, speciellt om man slarvar med oljebytena.
2004 byggde man om bottendelen på motorn och fick äntligen fram en vevhusventilation som fungerade som tänkt. Det klena GT17-agget på lättryckarna fanns dock kvar fortfarande.

Oilsludgeproblemet berodde på flera olyckliga faktorer:

* Longlifeservice. Inte heller Toyota, Audi eller BMW för att nämna några har lyckats något vidare med den strategin. Kunderna körde korta sträckor men tyckte ändå inte att de behövde byta olja i tätare intervall trots att detta sliter betydligt mer på oljan.

* Vevhusventilationen. Att köra ofta med vatten i oljan slet också betydligt hårdare på den.

* Tunna kolvringar för att spara bränsle jämfört med tidigare motorgeneration. I kombination med tät vevhusvent trycktes olja förbi de tunna kolvringarna, som också fastnade. En del Saab-ägare blev stående vid vägkanten när oljan de inte kollat sedan service 8 månader tidigare helt plötsligt var slut och motorn rasat pga oljebrist.

Problemet med motorer på de tidiga 9-5:orna kan sammanfattas med ett par tillverkningsfel och att folk är idioter i allmänhet som inte klarar av att läsa instruktionsboken eller kolla oljan. Kör man korta sträckor ska man byta olja så ofta som 1000 mil, står tydligt i instruktionsboken.

Saab var snällare än man behövde och reparerade kunders bilar kostnadsfritt efter motorras så länge de var servade som de skulle och inte äldre än 8 år.

Audi har haft samma problem sedan början av 90-talet, men vägrar erkänna det. Man skriver istället i instruktionsboken att det är helt normalt att en Audi, som tydligen ska vara höjden av ingenjörskonst, drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är kundvård det roll
Hade en 9-5 dragit 1 l/400 mil fixade Saab det gratis om de så var tvungna att bekosta ett motorbyte för 60k. Det är inte VAG intresserade av utan pissar hellre på kunderna istället för att ta ansvar för sin felkonstruktion.

Vag 1,8t är verkstadens favorit. Är det inte motorras så är det turboras. Betydligt mer frekvent än Saab, där 4 % av 9-5:orna åren 98-03 drabbades, och i princip inga åren efter det.
Senast redigerat av Andromeda (31 januari 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
31 januari 2013
#310
Vad gäller Saab som hatobjekt har nog många fått för sig att man måste hata antingen Saab eller Volvo. Jämför med att så många ivrigt förnekar att det finns något svenskt och försöker framställa Sverige som ett dåligt land vi inte kan vara stolta över.

Att många Saabar ätit upp en växellåda är inte konstigt. För det första händer det inte så ofta. Nöjda kunder klagar inte, och skapar framförallt inte trådar på forum om att växellådan är hel.

Dessutom går många Saabar konstruerade för 150 hk med 240 hk eller mer och körs våldsamt.

För att då åter jämföra med tyskarna, som många verkar gilla helt okritiskt så är det väldigt bekväma bilar. Men de har och har haft enorma kvalitetsproblem i omgångar. Audi med motorerna sedan 90-talet och sedan med FSI-motorerna som gick på löpande band. För att inte tala om oljedroppande V6:or. BMW med oilsludge och toppar, Mercedes med grava rostproblem på nästan nya bilar. Och det på bilar som kostar en halv miljon med vettig motor och utrustning istället för 300k.

Sedan är det lätt att hata något man inte provat på. Visst blir man lite hemmablind på sitt bilmärke, men man måste kunan se saker objektivt också. Haverifrekvensen är inte högre på Saab än på Volvo eller tyskarna.

Och det kanske bara är jag, men en 9000 eller nyare med en 2,3-liters turbomotor är vansinnigt rolig att köra aktivt med, skön att vardagsköra med, stark i botten och går att köra som en dieselbil men samtidigt väldigt snål vid pumpen för den effekten.

Åskfågeln som klagar så högljutt hade väl en 9000 2,0i. Det är ingen bil som rosat marknaden direkt. Går inte att jämföra med en 9000 Aero. Självklart har du även dålig smak. Jänkare är rena bojsänkena som levererar väldigt få hästkrafter per liter motorvolym med stenåldersteknik till en förbrukning som kräver ett eget raffinaderi. Varför har du pappas bil uppe förresten?
Senast redigerat av Andromeda (31 januari 2013)


5 745 Inlägg
31 januari 2013
#311
Andromeda skrev:
Audi har haft samma problem sedan början av 90-talet, men vägrar erkänna det. Man skriver istället i instruktionsboken att det är helt normalt att en Audi, som tydligen ska vara höjden av ingenjörskonst, drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är kundvård det roll

Det där måste ju vara redan från slutet av 80-talet. En kompis hade en Audi 100 -88 med 1,8E motorn och i instruktionsboken till den bilen stod det att det var normalt att bilen drar 1L olja/100mil.
Tyckte det lät väldigt underligt när jag fick höra det av han med tanke på att man oftast säger att 4-taktare inte drar någon olja alls.


Rumpmas
3 860 Inlägg
31 januari 2013
#312
simlar skrev:
Andromeda skrev:
Audi har haft samma problem sedan början av 90-talet, men vägrar erkänna det. Man skriver istället i instruktionsboken att det är helt normalt att en Audi, som tydligen ska vara höjden av ingenjörskonst, drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är kundvård det roll

Det där måste ju vara redan från slutet av 80-talet. En kompis hade en Audi 100 -88 med 1,8E motorn och i instruktionsboken till den bilen stod det att det var normalt att bilen drar 1L olja/100mil.
Tyckte det lät väldigt underligt när jag fick höra det av han med tanke på att man oftast säger att 4-taktare inte drar någon olja alls.

Mycket möjligt, stod i instruktionsboken till -92:an jag hade, som dock inte drog olja. Det var säkert samma motorer även till tidigare karossen.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
31 januari 2013
#313
CHEEVA skrev:
IceEyes skrev:
Thunderbird88 skrev:
Det jag menar är att många Saab älskare brukar vifta bort dåliga försäljningssiffror osv med att "bilen är så speciell".
Har faktiskt ägt en Saab och kan säga att visst, för en gratis bil kan man ju inte klaga även fast jag gjorde det. Men skulle jag kunna betala pengar för en? Aldrig i livet roll
Fast folk som kör Volvo 240/740 osv är väl inte så mycket bättre. Jag menar, visst med en bil eftersträvar man ju driftsäkerhet. Men man (iallafall) jag vill åtminstånde sitta bra när jag kör som jag verkligen inte gör i en Volvo (eller Saab för den delen men nu klagar jag på volvo eftersom alla saab trådar blir volvo vs saab). Samt lyx är ju alltid trevligt, något som Volvo heller aldrig fått in i sortimentet.
Och eftersträvar man bara driftsäkerhet så kan man ju åka och köpa en gammal UAZ eller liknande som håller 20 gånger längre tongue

Överhuvudtaget är argumentet "bilen är så speciell" väldigt märkligt enligt mitt tycke. Jag har ytterst sällan, om ens någon gång upplevt att en specifik bil skulle vara anmärkningsvärt speciell i förhållande till andra bilar.

Vad beträffar sittkomforten handlar det naturligtvis om egen smak och eget tycke där jag personligen anser att stolarna i Volvo 740 är gudomliga, medan motsvarande stolar i Mercedes (åtminstone de äldre) är horribla.

Äkta lyx är ett begrepp som varken Volvo eller SAAB har kunnat, eller kan stoltsera med, fast antalet tillverkare som behärskar konsten implementera kvalitativ lyx i sina modeller är dock försvinnande få smile

volvo har ju nästan nått fram till lyxbils segmentet med sin s80 ... det är jävligt fina bilar !

Andra märken som behärskar de är bla audi bmw mercedes porsche lexus bentley rolls royce infinity osv ... finns gott om lyxiga bilar och s80 står sig väldigt bra mot många utav de. Dock har saab aldrig levererat en modell som nått fram

Gillade saab tills ja fick med de och göra

Sen är det ganska naivt att tro man ska klara sig med endast 2 modeller ...

Volvo S80 känns hyfsat solid för att vara en Volvo, men till samma gedigna nivå som motsvarande modeller hos exempelvis Audi och BMW är det en bra bit.
Senast redigerat av IceEyes (31 januari 2013)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 januari 2013
#314
Och vad gäller "kvalitetsundersökningar" där man undersökt haverifrekvens missgynnas Volvo och i ännu högre grad Saab. Saab hade minst 80% av marknaden i Sverige, ett land med en vintersäsong full av tjälskott, dåliga vägar och salt i mängder, vilket sliter enormt på bilar, medan t ex Tyskarna säkerligen inte har mer än en tiondel av försäljningen i länder med en riktig vintersäsong och salt på vägarna. Klart att de håller bättre då, medan procentuellt fler Saabar får utnyttja garantin.

Fransoser i Sverige är kända som ett rullande elfel i ett elmoppechassi, men de håller ihop bra på kontinenten. Skillnaden är givetvis vintersäsongen. Vår nästan splitt nya Megane på jobbet har lampdisco varannan dag, och ESP och ABS fungerar lite som det vill...
Senast redigerat av Andromeda (31 januari 2013)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 januari 2013
#315
Andromeda skrev:
Och vad gäller "kvalitetsundersökningar" där man undersökt haverifrekvens missgynnas Volvo och i ännu högre grad Saab. Saab hade minst 80% av marknaden i Sverige, ett land med en vintersäsong full av tjälskott, dåliga vägar och salt i mängder, vilket sliter enormt på bilar, medan t ex Tyskarna säkerligen inte har mer än en tiondel av försäljningen i länder med en riktig vintersäsong och salt på vägarna. Klart att de håller bättre då, medan procentuellt fler Saabar får utnyttja garantin.

Fransoser i Sverige är kända som ett rullande elfel i ett elmoppechassi, men de håller ihop bra på kontinenten. Skillnaden är givetvis vintersäsongen. Vår nästan splitt nya Megane på jobbet har lampdisco varannan dag, och ESP och ABS fungerar lite som det vill...

Och hur många av dessa undersökningar är gränsöverskridande? Väldigt få av dem, SBP håller sig till Sverige, ADAC till Tyskland och så vidare. Sedan är Sverige långt ifrån det enda landet som använder sig av salt och håller sin befolkning med usla vägar, och för att retas lite så påstås det ofta att just svenska bilar skall vara byggda för våra förhållanden till skillnad från utländska alternativ. Men nu påstår du plötsligt att SAAB och Volvo inte klarar av det?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Smålänning
7 887 Inlägg
31 januari 2013
#316
Ingen lite modernare bil klarar kyla. Fakta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
31 januari 2013
#317
Andromeda skrev:
Och vad gäller "kvalitetsundersökningar" där man undersökt haverifrekvens missgynnas Volvo och i ännu högre grad Saab. Saab hade minst 80% av marknaden i Sverige, ett land med en vintersäsong full av tjälskott, dåliga vägar och salt i mängder, vilket sliter enormt på bilar, medan t ex Tyskarna säkerligen inte har mer än en tiondel av försäljningen i länder med en riktig vintersäsong och salt på vägarna. Klart att de håller bättre då, medan procentuellt fler Saabar får utnyttja garantin.

Fransoser i Sverige är kända som ett rullande elfel i ett elmoppechassi, men de håller ihop bra på kontinenten. Skillnaden är givetvis vintersäsongen. Vår nästan splitt nya Megane på jobbet har lampdisco varannan dag, och ESP och ABS fungerar lite som det vill...

När hade Saab minst 80% av marknaden i Sverige??!

/Mattias

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
31 januari 2013
#318
M_Broberg skrev:
Thunderbird88 skrev:
Mitt egna tycke så var OG900 rent skräp.

Visst är det trevligt att vi lever i en värld där du får tycka det smile

Folk får la köra vad dom vill...

Nej, nu vart det fel! NG900 menade jag, tänkte som en jämförelse mellan dom två bilarna tongue
OG900 är enda Saaben hittils jag har funnit med sköna stolar i. Körde upp till Luleå med min 9000 och kunde inte gå på två dagar efter det. Fick ont i ryggen efter 20 minuter ^^ NG900 hade inte heller bra säten enligt mig och säterna i 9-3 var ju extremt små! Och jag är inte ens stor yikes
Senast redigerat av Thunderbird88 (31 januari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Dumpersförare.
970 Inlägg
31 januari 2013
#319
saab_sonett skrev:
VolvoCoffe skrev:
kan någon rekomendera en saab 9/5 kombi 2,0 turbo. den första modellen såkallat. är dessa bra. den borde vara den snålaste av alla motorer saab har.

Jag hade en sån. Den drog lika mycket som min BMW V8:a.... Saab:s sämsta motor nånsin. Mycket problem med kamkjedjor, turboras, oilsludge m.m. Sedan så är kopplingen felkonstruerad så backväxeln rasar på lådorna.

Ska du ha en Saab med lite kvalite så får du köpa en av de sista 9000 som tillverkades. Stoooor skillnad.

Avafan. jag som trodde det skulle vara en snål motor och även en bra. får man leta effter en annan kombi som är snålare då.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
31 januari 2013
#320
Andromeda skrev:
Åskfågeln som klagar så högljutt hade väl en 9000 2,0i. Det är ingen bil som rosat marknaden direkt. Går inte att jämföra med en 9000 Aero. Självklart har du även dålig smak. Jänkare är rena bojsänkena som levererar väldigt få hästkrafter per liter motorvolym med stenåldersteknik till en förbrukning som kräver ett eget raffinaderi. Varför har du pappas bil uppe förresten?

Helt korrekt! Bravo big_smile
Notera också att jag har noga fört fram att bilen var sopslut wink
Självklart har jag dålig smak, jag förväntar mig inte att folk här ska vara super intresserade av mina bilar precis ^^
Jag har hellre 300 häst på en 5 liters motor än 150 häst på en 2.3 liters motor. Effekt/volym är rätt orelevant imo.
Så värst hög förbrukning är det inte. Ta en Lincoln Town Car. 5.4 meter lång, typ en meter längre än en motsvarande Saab eller anmat svensson märke, v8 på runt 230 häst (4.6L), drar runt 0.88-0.9 landsväg. Det är högt om man jämför endast förbrukningen med en polo men tar man in storleken och vikten så blir det inte så värst mycket iallafall.

Samt stenåldersteknik må det vara men det håller mycket bra dels pga det smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (31 januari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök